Galet snabb nerladdning på Origin.

Permalänk
Medlem

Galet snabb nerladdning på Origin.

Hej alla swecare.

Denna frågar jag bara för att jag är nyfiken, inte för att jag klagar uppenbarligen.
Jag har 30 MBit/s VDSL från Telia, men jag laddar hem 25 MB/s (läs Mega Byte) i snitt. Det är typ tio gånger mer än vad jag ska kunna ladda hem i. Spelet jag drar hem är Titanfall som är 52 GB och har laddat ner 25 GB på 30 minuter.

Hur går det ihop?
https://www.dropbox.com/s/euxe7bdn8jg5hhg/hastighet2.jpg?dl=0

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenopsy:

Hej alla swecare.

Denna frågar jag bara för att jag är nyfiken, inte för att jag klagar uppenbarligen.
Jag har 30 MBit/s VDSL från Telia, men jag laddar hem 25 MB/s (läs Mega Byte) i snitt. Det är typ tio gånger mer än vad jag ska kunna ladda hem i. Spelet jag drar hem är Titanfall som är 52 GB och har laddat ner 25 GB på 30 minuter.

Hur går det ihop?
https://www.dropbox.com/s/euxe7bdn8jg5hhg/hastighet2.jpg?dl=0

Det är en gammal bugg. Egentligen tankar du inte ned i den hastigheten det står på Origin. Bara att ignorera det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Samma här laddade ner titanfall på 4 timmar. 52gb föra veckan

Permalänk
Medlem

Kan vara relaterat: laddade ner en torrent en gång (laglig såklart), i 18MB (eller nåt) per sekund. Jag har ca 16 Mbit ADSL. Det satt en person på samma ISP som mig och seedade. Var personen satt vet jag inte.

Kör Origin med P2P?

Eller är nedladdningen utan Titanfall mindre, och 52GB installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan vara relaterat: laddade ner en torrent en gång (laglig såklart), i 18MB (eller nåt) per sekund. Jag har ca 16 Mbit ADSL. Det satt en person på samma ISP som mig och seedade. Var personen satt vet jag inte.

Kör Origin med P2P?

Eller är nedladdningen utan Titanfall mindre, och 52GB installerat?

Antingen var det ett bugg eller så hade du filen redan.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Jag har också märkte detta tidigare. Sitter på mobilt bredband som är låst till 6Mbit/s ner och den absoluta maxgränsen jag kan nå är runt 700KB/s, Detta när jag laddar ner något i webbläsaren, Steam, uppdaterar något spel etc etc.
Men det enda programmet som har visat en hastighet över detta är Origin (över 1MB/s), vilket är omöjligt. Så jag har antagit att det visar helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Antingen var det ett bugg eller så hade du filen redan.

Nej och nej. Det var en person med nästan samma IP som mig som seedade. Kanske satt personen på samma telestation som mig?

Permalänk
Medlem

Du inser att det är i princip fysiskt omöjligt va? Din koppar från telestationen klarar maximalt en viss hastighet "pga." SNR och dämpning (avstånd, kvalité på koppar osv.), uppenbarligen ligger max för din koppar på 30Mbit/s. Att du helt plötsligt skulle få ditt modem att synka om 200Mbit/s är alltså inte möjligt, dvs. bugg i Origin.

Skrivet av m4gnify:

Nej och nej. Det var en person med nästan samma IP som mig som seedade. Kanske satt personen på samma telestation som mig?

Spelar ingen roll så länge ni har *DSL, om ni sitter i samma DSLAM så kan ni få upp lite fart genom switchdelen men så fort ni ska gå ut över kopparen så är ni limiterade av samma förklaring som ovan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Inte för att skryta, men det där är min vanliga nedladdningshastighet på Steam. Ibland nära 40 MB/s, men oftast stabila 31 MB/s.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inte för att skryta, men det där är min vanliga nedladdningshastighet på Steam. Ibland nära 40 MB/s, men oftast stabila 31 MB/s.

"Inte för att skryta" *skryter* ^^

Skrivet av simonw:

Spelar ingen roll så länge ni har *DSL, om ni sitter i samma DSLAM så kan ni få upp lite fart genom switchdelen men så fort ni ska gå ut över kopparen så är ni limiterade av samma förklaring som ovan.

Ok, jag tror dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inte för att skryta, men det där är min vanliga nedladdningshastighet på Steam. Ibland nära 40 MB/s, men oftast stabila 31 MB/s.

Ska vi göra det till en internet-penis-tråd nu igen?

Saving to: `1000mb.bin' 100%[====================================>] 1,048,576,000 110M/s in 9.3s

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Titanfall är hälften kompresserat, så du laddar inte ned 52GB. Du laddar ned hälften av det, medan den andra hälften uppackas av din dator under nedladdningen.

Förövrigt visar Origin lite högre än vad man har.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ska vi göra det till en internet-penis-tråd nu igen?

Saving to: `1000mb.bin' 100%[====================================>] 1,048,576,000 110M/s in 9.3s

Haha! 30-40 MB/s är helt klart godkänt för min del

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Buggar finns det alltid. Hade något liknande när jag installerade BF3 när det begav sig.

Min värsta är ändå den här DROPBOX!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Buggar finns det alltid. Hade något liknande när jag installerade BF3 när det begav sig.

Min värsta är ändå den här DROPBOX!

Haha. Wow. Ja det var fort

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Buggar finns det alltid. Hade något liknande när jag installerade BF3 när det begav sig.

Min värsta är ändå den här DROPBOX!

Upplevde samma med poe när jag installera det en gång, ett antal miljoner GB/s vore rätt nice

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

För jättelänge sen när jag hade antingen 2 eller 0,5 megabit adsl, så tankade jag från dc en film, som var nog fejk nån typ av text dokument, och då visade det att jag skulle ha tankat med 5-10 megabyte per sekund. Antar att det har att göra med att filen kunde komprimeras så mycket innan det skickades.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

När jag installerade BF3 vid launch så hade jag skivan i. Origin klienten visade det som att datorn laddade ned väldigt snabbt när den egentligen läser från skivan. Tror samma sak händer om du har några av filerna installerade sedan tidigare. Tänker på Titanfall, det hade väl en moddad Source motor? Kanske var så att du hade en del av de fileran redan till ett annat program.

..om det inte visades som nätverksanvändning. Då vetefan.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]