Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Strul med nätverket!

Hej!
Jag har problem med att logga in på Battle.net appen,steam och ibland Origin.
Det säger att det inte kan koppla upp till internet eller att det inte får någon uppkoppling, Samt när jag väl lyckas logga in och startar diverse spel så får de ingen koppling till nätet ändå.
Och för att rätta till detta så startar jag om routern och då funkar det som vanligt igen, men sedan efter någon dag så strular det igen.
Jag kan även säga att jag använder Powerline/Homeplug mellan datorn och Routern, och även om jag stänger av virusskyddet så löser inte det problemet.

Jag vet att det är lite avdankat förklarat, men jag hoppas på att ni i skyttegravarna kan hjälpa mig!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om felet är på lan eller wansidan ? Dvs kan du nå din router när internet försvinner?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för router?

Zyxel P-2601HN-F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om felet är på lan eller wansidan ? Dvs kan du nå din router när internet försvinner?

Vet inte hur man kollar det.
Och som svar på din andra fråga kan jag alltid nå routern.
Internet försvinner aldrig det är bara till vissa program som jag skrev i mitt inlägg, att de inte får något kontakt.

Permalänk
Hedersmedlem

En grej du kan prova är att stänga av brandväggen (Firewall) i din router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nator123:

Vet inte hur man kollar det.
internet fösvinner aldrig det är bara till vissa program som jag skrev i mitt inlägg, och som svar på din andra fråga kan jag alltid nå routern.

Det låter som det skulle kunna bero på att du tappar kontakten med dns servern, för att testa om det är det kan du manuellt ange tex Googles dnsservrar och se om problemen försvinner, de har ip 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och så här når du inställningarna http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett... mata in adresserna till dns servrarna i stället för "autoläget", så här:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det skulle kunna bero på att du tappar kontakten med dns servern, för att testa om det är det kan du manuellt ange tex Googles dnsservrar och se om problemen försvinner, de har ip 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och så här når du inställningarna http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett... mata in adresserna till dns servrarna i stället för "autoläget", så här:
http://ladda-upp.se/files/2014/b114907.png

Ja detta verkar som det fungerar!
Jag återkommer om det upprepar sig.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det skulle kunna bero på att du tappar kontakten med dns servern, för att testa om det är det kan du manuellt ange tex Googles dnsservrar och se om problemen försvinner, de har ip 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och så här når du inställningarna http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett... mata in adresserna till dns servrarna i stället för "autoläget", så här:
http://ladda-upp.se/files/2014/b114907.png

Oj, föreslår DU GoogleDNS?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JenzA:

Oj, föreslår DU GoogleDNS?

Ja för att felsöka är det smidigt då deras ip är lätt
Men kommer man fram till att det är nått galet i kommunikationen med operatören bör man ordna grundproblemet i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nator123:

Ja detta verkar som det fungerar!
Jag återkommer om det upprepar sig.
Tack

Du ska inte fortsätta använda de DNS'erna. Men det vi nu har kommit fram till är att det verkar vara något strul med din DNS. Det kan vara i din router, men kan också vara hos din ISP. Vilken ISP har du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska inte fortsätta använda de DNS'erna. Men det vi nu har kommit fram till är att det verkar vara något strul med din DNS. Det kan vara i din router, men kan också vara hos din ISP. Vilken ISP har du?

BBB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ringa dem och fråga? Säg till dem vad du har för fel och att felet försvinner om du använder tex Googles DNS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Då kan du testa några av dessa.
Lägg in dom manuellt som mrqaffe visar.
195.54.122.200
195.54.122.204
195.54.122.198
195.54.122.199

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Då kan du testa några av dessa.
Lägg in dom manuellt som mrqaffe visar.
195.54.122.200
195.54.122.204
195.54.122.198
195.54.122.199

Kan jag använde dessa eller måste jag göra som jag gjorde med googles dns att jag måste ta bort den ?
Är det en permanent lösning eller är det en provisorisk lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Zyxel P-2601HN-F1

Usch, det skräpet. Starta om routern/modemet innan du ska spela. Hjälper åtminstone en stund. Bättre förslag är att brygga modemet och sätta en fungerande router efter den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Kan jag använde dessa eller måste jag göra som jag gjorde med googles dns att jag måste ta bort den ?
Är det en permanent lösning eller är det en provisorisk lösning?

Ah, sorry. Det är Bredbandsbolagets DNS-servrar.
Du kan köra dessa permanent, ta bort GoogleDNSerna först.

Logga in på din router och kolla vad den använder för DNS, prova att sätt samma DNS där.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Ah, sorry. Det är Bredbandsbolagets DNS-servrar.
Du kan köra dessa permanent, ta bort GoogleDNSerna först.

Logga in på din router och kolla vad den använder för DNS, prova att sätt samma DNS där.

Skall testa detta.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jaha!
Det funkade inte ...
Vad är det som är fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du prova utan homeplugen så att den går att utesluta ?
Krånglar det på andra datorer när din börjar strula ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Jaha!
Det funkade inte ...
Vad är det som är fel?

Routern är skräp. Den hatar sitt jobb och tröttnar snabbt och halvsover sig igenom ett arbetspass. Omstart får den att piggna till en liten stund. Brygga den är enda lösningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara