Vänta på 4K LCD/LED eller ta en Panasonic Plasma 65"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Men överlag så ljuger branschen i sin marknadsföring friskt och konsumenter som inte är insatta låter sig köpas. Kolla hur många konsumenter här på Sweclockers som frågar efter 100 hz TV? Något som inte ens existerar och nyttan är högst diskutabel. Grafikfel orsakar det ju obönhörligt det är fakta.

Vill bara inflika med en liten kommentar angående TV-tillverkarnas marknadsföring. Panasonic har även fått ett plus i kanten just för att de är den tillverkare som minst försöker förvirra kunder med onödigt avancerade hittepå-ord och förklaringar som inte säger någonting. Jag säger inte att de är helt borta från allt sådant, men de är helt klart bättre än resten enligt mig.

Sen att det inte finns TV-apparater med "äkta" 100Hz är en sanning med modifikation. Kopplar du TVn till en dator så kan du överklocka den som vilken datorskärm som helst, men officiellt så stödjer den inte en inkommande signal högre än 60Hz. Fast det är lite av en annan diskussion.

Och angående hörlurar och högtalare så finns det ingen standard alls angående hur en referenshögtalare ska låta, till skillnad från bildskärmar.

Skrivet av Telepati:

Det är fortfarande människor som sitter i de analyspanelerna som ska avgöra hur bra de tycker hörlurar är, en tv är, osv, det refereras av människor, de ger sin syn på det. Alla reviews som finns är gjorda av personer som gjort sin subjektiva bedömning, för du kan inte använda mätinstrument för att göra en helhets-review, det är ju ändå en annan människa som ska titta/lyssna i slutändan.

Så det finns inte lista för den bästa bilen, den bästa tv:n, bästa hörlurarna, då det är så många olika subjektiva preferenser att ta hänsyn till.

Jag håller med dig till viss del. Mycket av vad som klassificeras som bra bildkvalité på en TV går dock att mäta och har en standard, till skillnad från högtalare som är svårare att sätta en standard på eftersom de är till mycket större grad beroende på hur lyssningsomgivningen ser ut. På en skärm så har färgens mättnad och exakthet en standard, gamman har "typ" en standard, kontrast går att mäta men saknar standard. Övriga saker som ojämn bakgrundsbelysning och dylikt har ingen standard men går att mäta. Vad som försvårar det hela är däremot att majoriteten av alla som köper en TV aldrig har sett en riktigt bra kalibrerad TV och blir därför nöjd med väldigt små förbättringar. Dessutom så är oftast belysningen i ellador långt ifrån ljusförhållandena man har hemma, till elladornas fördel tyvärr.

Vad jag vill ha sagt är att jag har svårt att tro att någon som sett en plasma- eller OLED-TV med hög kontrast, djup svärta och jämn belysning över hela skärmen skulle tycka att en LCD med 10 gånger sämre svärta och kontrast och med blommig bakgrundsbelysning skulle se bättre ut. Bildkvalitén är endast subjektiv i förhållande till din referenspunkt. Har du en TV som är helt åt väggarna fel inställd enligt en standard så kommer du tycka att en TV som följer standarden ser helt fel ut, även om personerna på din TV ser ut som isbitar eller övermogna persikor.

Att påstå att det bästa fotbollslaget finns och sedan säga att den bästa TVn inte finns tycker jag är lite fel eftersom du i den första har en specifik mätstock medans du i den andra inte har det. Om du klassificerar ett lag som bäst baserat på vilken turnering det har vunnit borde du på samma sätt klassificera en TV som bäst baserat på en punkt, t.ex. djupast svärta. Vilket lag som är bäst är lika subjektivt som vilken TV som är bäst enligt mig. Vilket lag som vunnit VM 2014 är däremot objektivt på samma sätt som vilken TV som har djupast svärta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Menar ni att AX900 som är en LCD TV presterar bättre än den bästa Plasma TVn? Var kan jag finna rimliga tester på det? Vad Panasonic själva säger är knappast relevant då de lagt ner Plasma helt, självklart vill de göra bra reklam för LCD.

Hur är betraktningsvinkeln? Jag har inte lyckats hitta någon information alls om detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag håller med dig till viss del. Mycket av vad som klassificeras som bra bildkvalité på en TV går dock att mäta och har en standard, till skillnad från högtalare som är svårare att sätta en standard på eftersom de är till mycket större grad beroende på hur lyssningsomgivningen ser ut. På en skärm så har färgens mättnad och exakthet en standard, gamman har "typ" en standard, kontrast går att mäta men saknar standard. Övriga saker som ojämn bakgrundsbelysning och dylikt har ingen standard men går att mäta. Vad som försvårar det hela är däremot att majoriteten av alla som köper en TV aldrig har sett en riktigt bra kalibrerad TV och blir därför nöjd med väldigt små förbättringar. Dessutom så är oftast belysningen i ellador långt ifrån ljusförhållandena man har hemma, till elladornas fördel tyvärr.

Högtalare är typiskt en sådan produkt där material/kostnad inte avgör hur bra en högtalare verkligen uppfattas. Som med allt annat så uppfattas kvalité av ens eget tycke. Visst kan man säga att en högtalare ska låta så verklighetstrogen som möjligt men det finns alltid variabler(om än små) som kan göra att ett visst ljud tilltalar dig mer än vad ett annat gör.

När det kommer till bild är det mer eller mindre samma sak, vissa gillar inte alls den bild som Plasma genererar medan andra ser inget annat rimligt alternativ. Det krävs dock inte mycket förändring i bilden för att man ska uppfatta det. Ex så är det vanligt att man skruvar upp ljusstyrkan i butiken och detta gör att TVn ser mer tilltalande ut(människor uppfattar ljust som mer positivt(generellt)) även om bilden blir längre ifrån en naturlig bild. Det ljus(taklampor) som finns i butiken är oftast mycket starkare än i hemmet vilket också gör det svårt att välja Tv baserat på bild i en affär.

När man väl fått hem sin TV har man inte längre något att jämföra med sida vid sida vilket är ett krav om man ska komma till någon vettig slutsats.

Tittar man på betyg ex på prisjakt så kan man se att mer eller mindre alla betyg ligger runt 7-10 vilket visar klart att när man väl har TVn på plats så är man i stort nöjd så länge man inte kan jämföra sida vid sida. Får en TV sämre betyg så beror det oftast på större defekt, ex extremt dålig view angle eller väldigt mycket clouding.

När man däremot köper en TV där man varje gång reagerar en aning över bildens fina kvalité, då skiljer sig troligen TVn en hel del mot vad man annars är van vid. I mitt fall känner jag av detta just med Panasonics Plasma, varje gång sluttexterna rullar upp så blir man imponerad av hur svart det verkligen är utan att pixlarna smetar av sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade slagit till på en Panasonic. 4K känns så ur tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Menar ni att AX900 som är en LCD TV presterar bättre än den bästa Plasma TVn? Var kan jag finna rimliga tester på det? Vad Panasonic själva säger är knappast relevant då de lagt ner Plasma helt, självklart vill de göra bra reklam för LCD.

Hur är betraktningsvinkeln? Jag har inte lyckats hitta någon information alls om detta?

Jag har bara tillhandahållit länkar, så jag menar ingenting. Tyvärr så finns det väldigt lite information på toppmodellen AX900 eftersom den inte är släppt än såvitt jag har förstått det, men jag förväntar mig en LCD med bättre färger samt med bättre svärta tack vare local dimming. I övrigt så är det trots allt fortfarande en LCD så jag har inga förväntningar att den ska slå plasma på fingrarna. Men det är ett steg i rätt riktning i alla fall.

Skrivet av Neon:

Jag håller även med dig till viss del. Det som ligger i bakhuvudet och gnager på mig tror jag är att många inte ser helhetsbilden på recensioner, eller så ser de det hela på ett annat sätt än vad jag gör.

Högtalare är precis som du säger en väldigt subjektiv sak att bedöma just eftersom de är helt beroende på omgivningen som påverkar ljudet i någon riktning.

Bedömningen av skärmar är också subjektiva, men till mycket mindre del än högtalare eftersom det inte alls är lika beroende på omgivningen, vilket i sin tur gjort det möjligt att ta fram standarder. Ta ett foto på ett blad ute i naturen och visar bilden på en skärm. Skulle man efteråt ta en färgmätare (eller vad de nu kallas) och rikta den på skärmens bladbild och på det riktiga bladet ute i naturen så bör siffrorna från båda mätningar (i teorin) vara samma om TVn är rätt inställd. På en annan skärm skulle siffrorna kanske avvika. Jag ser då den första skärmen som bättre på den punkten. *** Och precis här insåg jag att även om en TV skiner på en punkt så kan den fallera totalt på en annan, vilket gör att det är helhetsintrycket som räknas. Desto fler punkter den hanterar bra desto bättre bild, typ. Eftersom det inte finns någon standard som tar hänsyn till alla delar så är det precis som du säger även här en väldigt subjektiv bedömning.

..... Det här var ju ett värt inlägg. Det slutade med att jag höll med dig helt ändå...

Skrev "objektiv" på 3 ställen, men menade "subjektiv"...
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Nu när plasma inte går att köpa, om man inte köper begagnat.

Så lutar det åt oled och dom flesta pushar för 4k i stället för 1080P. Tror det har förklaringen i att Svenssons inte förstår att oled är bättre, utan går på pixlarna i stället (i alla fall vad jag tolkar hur tillverkarna gjort nu).

Haft LCD i 5år och vill ha något som kan vissa hela färgskalan. Min Tv visar mörka scener för mörka (alltså allt flyter ihop till en svart nyans).

Kan stå ut några år till, håller nu tummarna varje dag att tv:n håller Hoppas det kanske finns vettiga nästa år panasonic verkar ju som dom löst sin oled tillverkning till hösten. Så antagligen är deras teknik mer mogen nu (det var därför dom har väntat tydligen). Får hoppas svärtan är så bra som dom påstår.

Hoppas bara man kan lösa ledens hållbarhet och ljuset håller samma styrka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu när plasma inte går att köpa, om man inte köper begagnat.

Så lutar det åt oled och dom flesta pushar för 4k i stället för 1080P. Tror det har förklaringen i att Svenssons inte förstår att oled är bättre, utan går på pixlarna i stället (i alla fall vad jag tolkar hur tillverkarna gjort nu).

Haft LCD i 5år och vill ha något som kan vissa hela färgskalan. Min Tv visar mörka scener för mörka (alltså allt flyter ihop till en svart nyans).

Kan stå ut några år till, håller nu tummarna varje dag att tv:n håller Hoppas det kanske finns vettiga nästa år panasonic verkar ju som dom löst sin oled tillverkning till hösten. Så antagligen är deras teknik mer mogen nu (det var därför dom har väntat tydligen). Får hoppas svärtan är så bra som dom påstår.

Hoppas bara man kan lösa ledens hållbarhet och ljuset håller samma styrka.

Panasonic Viera TX-PxxST60Y finns fortfarande i lager på ett fåtal ställen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Panasonic Viera TX-PxxST60Y finns fortfarande i lager på ett fåtal ställen.

Hade jag varit dig, så hade jag slängt mig över köpknappen och slagit in mina uppgifter med hjälp av minigun.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Neon:

Panasonic Viera TX-PxxST60Y finns fortfarande i lager på ett fåtal ställen.

Ytterst få ja http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1717143,1717145,1682251,... trodde dom flesta har försvunnit

Tyvärr har man inte riktigt pengarna än, därför jag inte köpt någon.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hade jag varit dig, så hade jag slängt mig över köpknappen och slagit in mina uppgifter med hjälp av minigun.:D

Jag har redan köpt en Panasonic Viera TX-P65ST60Y efter att ha först inriktat mig på LCD. Väldigt nöjd med den, enda jag kan klaga på är input lagget för spel. Det går att komma runt genom att sätta den i game mode men då fungerar vissa andra fuktioner som jag behöver inte ex motion flow(XBMC är inte så bra på att spela upp videos 100% mjukt).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Annars brukar ju motion flow va något som bara sabbar

Skönt du hann med att skaffa en plasma. 4K säljer nog bättre än OLED. Upplösningshetsen på våra smartmobiler hjälper nog till med 4K försäljningen också. Sedan så kostar ju OLED bra mycket mer så ja det är väl inte så konstigt att LCD 4K lockar mer än så länge. Jag hoppas bara inte att branschen faller för lockelsen att dumpa OLED för att prångla billiga LCD 4K paneler i stället.

Sedan är det ju det här med livslängden. Man måste va lite vågad för att köra OLED ingen vet ju hur de håller om 10 år. Eller är jag fast i ett gammalt tänk där man inte byter tv vartannat år

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Annars brukar ju motion flow va något som bara sabbar

Skönt du hann med att skaffa en plasma. 4K säljer nog bättre än OLED. Upplösningshetsen på våra smartmobiler hjälper nog till med 4K försäljningen också. Sedan så kostar ju OLED bra mycket mer så ja det är väl inte så konstigt att LCD 4K lockar mer än så länge. Jag hoppas bara inte att branschen faller för lockelsen att dumpa OLED för att prångla billiga LCD 4K paneler i stället.

Sedan är det ju det här med livslängden. Man måste va lite vågad för att köra OLED ingen vet ju hur de håller om 10 år. Eller är jag fast i ett gammalt tänk där man inte byter tv vartannat år

Byter man inte Tv en gång i veckan som mobilen? Suttit vid samma tv i ca 5 år Tänkt när man känner det värt gå över till något bättre, så ska jag göra det.

OLed som LG kör med kör tydligen vita leds (om jag inte fattar det fel), med färgfilter framför). Men du har rätt i att det är tyvärr begränsad livslängd. Tror det pratas som 30k timmar för blåa leds.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Annars brukar ju motion flow va något som bara sabbar

Skönt du hann med att skaffa en plasma. 4K säljer nog bättre än OLED. Upplösningshetsen på våra smartmobiler hjälper nog till med 4K försäljningen också. Sedan så kostar ju OLED bra mycket mer så ja det är väl inte så konstigt att LCD 4K lockar mer än så länge. Jag hoppas bara inte att branschen faller för lockelsen att dumpa OLED för att prångla billiga LCD 4K paneler i stället.

Sedan är det ju det här med livslängden. Man måste va lite vågad för att köra OLED ingen vet ju hur de håller om 10 år. Eller är jag fast i ett gammalt tänk där man inte byter tv vartannat år

Generellt så är anses alla effekter ut över none som förstörare. Visst är inte motion flow perfekt, man kan se artifactors då och då men det är fruktansvärt skönt med en bild som flyter 100% vilket inte verkar möjligt med ex XBMC.

OLED kommer troligen inte komma in på marknaden förrns om 3-4 år om ens det, man pratade ju om detta redan 2007 om jag inte mins fel. Troligen togar det in lagom till 8K vid 2018.

Förövrigt är 4K grymt överreklamerat! Det ända viset att få tag på det är att ladda ner filer från nätet och de är inte direkt små. Dessutom är de hårt komprimerade, visst sägs det att de ser bättre ut än 1080p komprimerade filer men hur ser de ut jämfört med äkta blu-ray skivor? Komprimerad 1080p har ju inte mycket chans mot blu-ray.

Visst Netflix kör 4K och även Youtube men hur bra är det verkligen? Inte i närheten av en äkta blu-ray skiva av vad jag kunnat läsa mig till.

När de väl hittar ett passande medium där de inte behöver komprimera så hårt så kanske vi kan börja prata men så länge som det ska distribueras via internet med dagens arkitektur tror iallafall inte jag på det om man är ute efter bästa kvalitén.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Generellt så är anses alla effekter ut över none som förstörare. Visst är inte motion flow perfekt, man kan se artifactors då och då men det är fruktansvärt skönt med en bild som flyter 100% vilket inte verkar möjligt med ex XBMC.

OLED kommer troligen inte komma in på marknaden förrns om 3-4 år om ens det, man pratade ju om detta redan 2007 om jag inte mins fel. Troligen togar det in lagom till 8K vid 2018.

Förövrigt är 4K grymt överreklamerat! Det ända viset att få tag på det är att ladda ner filer från nätet och de är inte direkt små. Dessutom är de hårt komprimerade, visst sägs det att de ser bättre ut än 1080p komprimerade filer men hur ser de ut jämfört med äkta blu-ray skivor? Komprimerad 1080p har ju inte mycket chans mot blu-ray.

Visst Netflix kör 4K och även Youtube men hur bra är det verkligen? Inte i närheten av en äkta blu-ray skiva av vad jag kunnat läsa mig till.

När de väl hittar ett passande medium där de inte behöver komprimera så hårt så kanske vi kan börja prata men så länge som det ska distribueras via internet med dagens arkitektur tror iallafall inte jag på det om man är ute efter bästa kvalitén.

Grejen är att får man tag i vettig skärm, skalar 4K ner rätt fint till 1080P Finns knappt några oled utan 4k så (eller är det jag som har fel):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Byter man inte Tv en gång i veckan som mobilen? Suttit vid samma tv i ca 5 år Tänkt när man känner det värt gå över till något bättre, så ska jag göra det.

OLed som LG kör med kör tydligen vita leds (om jag inte fattar det fel), med färgfilter framför). Men du har rätt i att det är tyvärr begränsad livslängd. Tror det pratas som 30k timmar för blåa leds.

Såhär har mina byten för vardagagsrummet sett ut :

Sony 32FQ70E - Köpt runt 2004
Panasonic 50PX8 - Köpt 2008-06
LG 50PK760N - köpt 2011-05
Panasonic 65ST60 - Köpt 2014-04

Det första bytet var för större TV, de andra 2 bytena berodde på att defekter började visa upp sig. Först Tock TVn från 2003 fungerar fortfarande bra idag så skitsnacket de körde med att Plasma skulle hålla mycket längre än CRT var skitsnack(uppenbarligen).

Den TV jag har nu är jag såklart mest nöjd med av alla men så är det väll alltid misstänker jag, jag hoppas på att den håller merän 3-4 år gärna 5-6 år iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Grejen är att får man tag i vettig skärm, skalar 4K ner rätt fint till 1080P Finns knappt några oled utan 4k så (eller är det jag som har fel):)

Ja mycket möjligt eller ännu bättre, de använder samma teknik för att packa media för 1080p som de nu använder för 4K, då hade vi kanske kunnat få 1080p komprimerade filer till att se ut nästan som blu-ray skivor

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Såhär har mina byten för vardagagsrummet sett ut :

Sony 32FQ70E - Köpt runt 2004
Panasonic 50PX8 - Köpt 2008-06
LG 50PK760N - köpt 2011-05
Panasonic 65ST60 - Köpt 2014-04

Det första bytet var för större TV, de andra 2 bytena berodde på att defekter började visa upp sig. Först Tock TVn från 2003 fungerar fortfarande bra idag så skitsnacket de körde med att Plasma skulle hålla mycket längre än CRT var skitsnack(uppenbarligen).

Den TV jag har nu är jag såklart mest nöjd med av alla men så är det väll alltid misstänker jag, jag hoppas på att den håller merän 3-4 år gärna 5-6 år iallafall.

så plasman har inte hållit lika länge som CRT?

Skrivet av Neon:

Ja mycket möjligt eller ännu bättre, de använder samma teknik för att packa media för 1080p som de nu använder för 4K, då hade vi kanske kunnat få 1080p komprimerade filer till att se ut nästan som blu-ray skivor

mm det kanske kommer. Men vad jag hört i alla fall så ser 1080p material bättre ut på 4k än på 1080 (men kan ha fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

så plasman har inte hållit lika länge som CRT?

Ja så har det varit för mig iallafall. Både LCD och Plasma som jag har har uppvisat defekter efter några år.

Skrivet av Broken-arrow:

mm det kanske kommer. Men vad jag hört i alla fall så ser 1080p material bättre ut på 4k än på 1080 (men kan ha fel).

Se bättre ut tvivlar jag starkt på så läng som det är samma panel som är kalibrerad på samma vis. Men får ändå inse att för att publicera en 1080p källa på en 4k TV så saknar vi fruktansvärt mycket information som måste återskapas. Jag kan möjligen sträcka mig så långt som att säga att om panelerna är exakt lika dana förutom 4k vs 1080p så är det fullt möjligt att de ser väldigt lika ut.

För att 4K TVn ska se bättre ut med en 1080p källa så krävs det också att panelen i sig är "bättre".

Förövrigt känner jag mig ganska säker på att 4K inte gör någon större skillnad förrns man kommer över 70" eller liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Ja så har det varit för mig iallafall. Både LCD och Plasma som jag har har uppvisat defekter efter några år.

Se bättre ut tvivlar jag starkt på så läng som det är samma panel som är kalibrerad på samma vis. Men får ändå inse att för att publicera en 1080p källa på en 4k TV så saknar vi fruktansvärt mycket information som måste återskapas. Jag kan möjligen sträcka mig så långt som att säga att om panelerna är exakt lika dana förutom 4k vs 1080p så är det fullt möjligt att de ser väldigt lika ut.

För att 4K TVn ska se bättre ut med en 1080p källa så krävs det också att panelen i sig är "bättre".

Förövrigt känner jag mig ganska säker på att 4K inte gör någon större skillnad förrns man kommer över 70" eller liknande.

Okej. Min har hållit i 5år, men mina föräldrars plasma har nog hålitt i 7/8 år.

Menade mer om panelen kan skala bra. Så klarar den 1080p men pixlarna blir 4x större. Men kanske inte gör så stor skillnad i bildkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Menar ni att AX900 som är en LCD TV presterar bättre än den bästa Plasma TVn? Var kan jag finna rimliga tester på det? Vad Panasonic själva säger är knappast relevant då de lagt ner Plasma helt, självklart vill de göra bra reklam för LCD.

Hur är betraktningsvinkeln? Jag har inte lyckats hitta någon information alls om detta?

Sök, om du vill veta. Info finns.

Skrivet av Neon:

Förövrigt är 4K grymt överreklamerat! .

Hur vet du det?

Skrivet av Broken-arrow:

Grejen är att får man tag i vettig skärm, skalar 4K ner rätt fint till 1080P Finns knappt några oled utan 4k så (eller är det jag som har fel):)

Precis.

Jimmy, kolla upp ax800 eller 900, så får du se att det har hänt en del.

Du sa att Pioneer var kungar på Plasma, vilket är sant. Var jobbar dessa bild-genier idag? På Panasonic.

"Given that many of the engineers now working on Panasonic’s LCD TVs were once key engineers in Panasonic’s plasma department and Pioneer’s plasma department before that"

http://www.trustedreviews.com/panasonic-tx-l65ax900_TV_review

Panasonic sa inget direkt angående ax800, men inför ax900 sticker de ut hakan, och det har ju fått ruskigt bra kritik;

"Craig Cunningham, Viera Product Manager at Panasonic, spoke to TechRadar at the company's European conference in Amsterdam about the situation, saying: "The AX900 will be coming at the end of the summer and it will be what we are replacing our plasma business with.
"It has THX certification, local dimming, studio mastered colour... it is everything we had on plasma on an LED."

http://www.techradar.com/news/television/panasonic-our-new-ax...

Han medger att deras bästa plasma, ZT, har lite bättre svärta, men som han säger, en bild är ju så mycket mer. Han påstår att den är så mycket klarare skarpare, och han nämner även annat som skapar en helhet av en bild som är det bästa de producerat. Den skärmen är allt de vet, allt de kan, det är där de är idag. Att sätta den kant i kant mot ZT ger ju ett hum om att de är rätt nöjda.

Och att Panasonic, som har flera andra i samma genre, säger att just 900 är den som får symbolisera steget från deras plasmor, är lite vågat, kan man tycka. Men de har ingen anledning att säga det, och om de ville vara stora i orden för att få igång deras nya skärmar så hade de kunnat säga det om de innan.

Panasonic vet hur man gör skärmar och tillsammans med kärnan bakom Pioneer så skulle jag bli mycket förvånad om de inte har fog för sina ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har redan köpt en Panasonic Viera TX-P65ST60Y efter att ha först inriktat mig på LCD. Väldigt nöjd med den, enda jag kan klaga på är input lagget för spel. Det går att komma runt genom att sätta den i game mode men då fungerar vissa andra fuktioner som jag behöver inte ex motion flow(XBMC är inte så bra på att spela upp videos 100% mjukt).

Skrivet av Neon:

Ja så har det varit för mig iallafall. Både LCD och Plasma som jag har har uppvisat defekter efter några år.

Se bättre ut tvivlar jag starkt på så läng som det är samma panel som är kalibrerad på samma vis. Men får ändå inse att för att publicera en 1080p källa på en 4k TV så saknar vi fruktansvärt mycket information som måste återskapas. Jag kan möjligen sträcka mig så långt som att säga att om panelerna är exakt lika dana förutom 4k vs 1080p så är det fullt möjligt att de ser väldigt lika ut.

För att 4K TVn ska se bättre ut med en 1080p källa så krävs det också att panelen i sig är "bättre".

Förövrigt känner jag mig ganska säker på att 4K inte gör någon större skillnad förrns man kommer över 70" eller liknande.

Vad säger du Jimmy, skall vi börja producera SED skärmar istället? Back to the Quality.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Mycket av vad som klassificeras som bra bildkvalité på en TV går dock att mäta och har en standard

Om folk köper LED framför plasma, för att de tycker den bilden är bättre, så har de inte fel.

Du kan mäta färger och vad du vill, men det går inte att säga att skärm x är bäst.

Citat:

På en skärm så har färgens mättnad och exakthet en standard, gamman har "typ" en standard, kontrast går att mäta men saknar standard

Och? Om nu detta är mätbart i den mån att man kan rangordna dem efter det, så kan ju inte olika analyser av tv-folk ge olika resultat. Varför existerar det ens expert-paneler som ska bedöma, om det går att mäta? Då kan ju alla skärmar vara off i butiken, för man kan ju läsa sig till vem som är bäst?

Citat:

Övriga saker som ojämn bakgrundsbelysning och dylikt har ingen standard men går att mäta. Vad som försvårar det hela är däremot att majoriteten av alla som köper en TV aldrig har sett en riktigt bra kalibrerad TV och blir därför nöjd med väldigt små förbättringar. Dessutom så är oftast belysningen i ellador långt ifrån ljusförhållandena man har hemma, till elladornas fördel tyvärr.

Just därför kommer det aldrig utses 1 tv som alla anser vara bäst. För det är subjektivt.

Med din logik så kan man mäta vem som rent tekniskt spelar olika instrument bäst. Och utifrån det säga vem som är den bästa musikern.

Citat:

Vad jag vill ha sagt är att jag har svårt att tro att någon som sett en plasma- eller OLED-TV med hög kontrast, djup svärta och jämn belysning över hela skärmen skulle tycka att en LCD med 10 gånger sämre svärta och kontrast och med blommig bakgrundsbelysning skulle se bättre ut. Bildkvalitén är endast subjektiv i förhållande till din referenspunkt. Har du en TV som är helt åt väggarna fel inställd enligt en standard så kommer du tycka att en TV som följer standarden ser helt fel ut, även om personerna på din TV ser ut som isbitar eller övermogna persikor.

Att någon framstår som bättre än något annat är ju inte konstigt, i synnerhet inte med den jämförelsen, men fråga sedan samma grupp vilken OLED som är bäst, så kommer aldrig du få samma svar av alla.

Enligt dig så är det ganska klart vilken tv som är bäst. Men att säga att den är bäst, går aldrig.

Citat:

Att påstå att det bästa fotbollslaget finns och sedan säga att den bästa TVn inte finns tycker jag är lite fel eftersom du i den första har en specifik mätstock medans du i den andra inte har det

Precis, det är ju just därför du i det ena fallet kan säga det. Usain Bolt är snabbast. Tyskland är bäst i världen. Björn Borg är Sveriges bästa tennisspelare genom tiderna. Osv osv. Det är inte subjektivt. det är fakta.

Citat:

Om du klassificerar ett lag som bäst baserat på vilken turnering det har vunnit borde du på samma sätt klassificera en TV som bäst baserat på en punkt, t.ex. djupast svärta. Vilket lag som är bäst är lika subjektivt som vilken TV som är bäst enligt mig. Vilket lag som vunnit VM 2014 är däremot objektivt på samma sätt som vilken TV som har djupast svärta.

Att vinna VM är att vara bäst, att ha bäst svärta är inget kriterium för att utses till bäst tv, däremot den med bäst svärta. Att vinna VM är inte tyckande och det är liksom inte diskutabelt, men svärtan är något som ögat bedömer.

Jag kan dra hur många ex som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Allt kan sägas vara subjektivt om man vill köra den vinklingen. En rostig gammal ford kanske är subjektivt bättre än en splitterny BMW M5.
Den axar bättre på 2n än M5an på 6an då är den objektivt bättre?

En bil med 1 hjul mot en Ferrari är också en bra jämförelse?

En Lamborghini mot en Ferrari? En Audi R6, en Merca CLS mot BMWn? Lite svårare och då blir det en smaksak.

Citat:

Om vi har verkligheten som bakgrund så är ju inte bra bild subjektivt. En tv som kan återge referensmaterial så korrekt som möjligt är objektivt bättre.

Svärtan är ju väldigt hett ämne och ses som viktigt, vad är det i verkligheten som är så jäkla svart, som man kämpar så med att återge?

Citat:

Om man med tv är ute efter verklighetstrogen bild och om man med hörlurar är ute efter verklighetstroget ljud

Verklighetstroget ljud? Hur låter det i verkligheten när artisterna sjunger live? varför tror du att folk strävar efter att det ska se ut, och låta som det gör i vardagen? Är det därför man går på bio, för att se en helt vanlig fil, utan effekter i bild och ljud, så man inte hamnar utanför verkligheten? Vilken verklighet, din, min, eller vems?

Jag gillar tung bas i mina lurar, har aldrig upplevt någon spela bas så nära mig i verkligheten att jag kan jämföra.

Citat:

Men du har helt rätt att det finns inte en bildteknik idag som tillfredställer alla. En del är känsliga för flimmer ex men när vi snackar referens är det ju rätt tydligt vilka ofantliga brister lcd tekniken har och att det uppenbarligen inte är väsentligt att en tv ger en bra bild för att kunna säljas dyrt. Dagens referens tv apparater matchar ju inte några av de som sålde för ex antal år sedan...

Ibland verkar det som exakt allting annat styr.

Jovars.

Skrivet av Neon:

Pratade med en kompis som har en finare Pioneer, redan när han köpte den för en massa år sen så var det snack om att man skulle vänta på OLED så det ska bli intressant att se när tekniken verkligen kommer och om det överhuvudtaget kommer nå någon bred publik.

Sista Pioneer-teven kom väl 2006-2007, jag tror +6 var deras sista modell. Och då gick snacket att de skulle satsa på Oled, men 8 år senare är vi här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Sök, om du vill veta. Info finns.

Jag har sökt utan att hitta något rimligt test så har du mer info, varför inte posta det då?

Skrivet av Telepati:

Hur vet du det?

För att jag själv jämfört kanske? Självklart är det min personliga åsikt, att 4K är bättre än 1080p är det väl egentligen ingen snack om, frågan är dock på hur stora skärmar och på vilka avstånd. Där kan vi konstatera att vi måste en bra bit över 65" för att ens ana en skillnad.

Skrivet av Telepati:

Jimmy, kolla upp ax800 eller 900, så får du se att det har hänt en del.

Hittar inga riktiga test bara massa svammel och säljsnack?

Skrivet av Telepati:

Du sa att Pioneer var kungar på Plasma, vilket är sant. Var jobbar dessa bild-genier idag? På Panasonic.

"Given that many of the engineers now working on Panasonic’s LCD TVs were once key engineers in Panasonic’s plasma department and Pioneer’s plasma department before that"

Jag tror de flesta vet att Panasonic köpte upp Pioneers avdelning men det betyder inte att de som jobbade med Plasma på Pioneer började jobba på LCD. Det är 2 olika tekniker som har olika begränsningar. Bara för att man lyckas bra med Plasma behöver inte alls betyda att man lyckas bra med LCD.

Detta kallar inte jag en review, jag hoppas att du är med på det.

Skrivet av Telepati:

Panasonic sa inget direkt angående ax800, men inför ax900 sticker de ut hakan, och det har ju fått ruskigt bra kritik;

"Craig Cunningham, Viera Product Manager at Panasonic, spoke to TechRadar at the company's European conference in Amsterdam about the situation, saying: "The AX900 will be coming at the end of the summer and it will be what we are replacing our plasma business with.
"It has THX certification, local dimming, studio mastered colour... it is everything we had on plasma on an LED."

http://www.techradar.com/news/television/panasonic-our-new-ax...

Han medger att deras bästa plasma, ZT, har lite bättre svärta, men som han säger, en bild är ju så mycket mer. Han påstår att den är så mycket klarare skarpare, och han nämner även annat som skapar en helhet av en bild som är det bästa de producerat. Den skärmen är allt de vet, allt de kan, det är där de är idag. Att sätta den kant i kant mot ZT ger ju ett hum om att de är rätt nöjda.

Och att Panasonic, som har flera andra i samma genre, säger att just 900 är den som får symbolisera steget från deras plasmor, är lite vågat, kan man tycka. Men de har ingen anledning att säga det, och om de ville vara stora i orden för att få igång deras nya skärmar så hade de kunnat säga det om de innan.

Allvarligt, du pratar om ett uttalande från ett företag som tvingas lägga ner en överlägsen teknik där de regerar, självklart kommer de leta upp sin närmaste produkt och promota den så hårt det bara går. Hur skulle det låta om de sa att de inte har något som kan slå Plasma än men att detta är produkten som kommer närmast?

När vi börjar se oberoende tester, då kan vi börja snacka, tills dess är det bara säljsnack och förhastade slutsatser.

Skrivet av Telepati:

Panasonic vet hur man gör skärmar och tillsammans med kärnan bakom Pioneer så skulle jag bli mycket förvånad om de inte har fog för sina ord.

Du får gärna gå på deras säljsnack men jag ställer mig inte bakom något om det inte finns riktiga tester.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Om folk köper LED framför plasma, för att de tycker den bilden är bättre, så har de inte fel.

Du kan mäta färger och vad du vill, men det går inte att säga att skärm x är bäst.

Den stora skaran folk går bara till affären tittar på den TV som ser bäst ut på plats och köper den(inom sin ekonomis gränser såklart). Det låter som att du är en av dessa personer?

Jag väljer hellre att läsa genomgående tester, åka rund och titta(och för guds skulle inte glömma att ställa in TVn vilket ingen verkar göra).

När man väl köpt en TV är det väldigt svårt att inte vara nöjd men så snart som du placerar 2 kalibrerade TV apparater bredvidvarandra, det är då det kan börja bli intressant. En Tv som du varit nöjd med i 2-3 år kan helt plötsligt se hur tråkigt som helst ut.

Tyvärr har vi väldigt dåligt bild minne så att försöka komma ihåg kvalité från en butik till en annan kan man mer eller mindre glömma om det nu inte är stora skillnader.

Skrivet av Telepati:

Och? Om nu detta är mätbart i den mån att man kan rangordna dem efter det, så kan ju inte olika analyser av tv-folk ge olika resultat. Varför existerar det ens expert-paneler som ska bedöma, om det går att mäta? Då kan ju alla skärmar vara off i butiken, för man kan ju läsa sig till vem som är bäst?

Självklart handlar bildkvalité till viss del om tycka och smack också precis som ljudkvalité. Men ja, egentligen skulle TV apparaterna i butiken lika bra kunna vara off då de oftast ljuger mer än vad de talar sanning om vilken TV som är bäst. Självklart hade detta inte sett så bra ut och butikerna vill ha möjlighet att premota TV apparater de tjänar mer pengar på.

Skrivet av Telepati:

Enligt dig så är det ganska klart vilken tv som är bäst. Men att säga att den är bäst, går aldrig.

Om en teknik är känd för att ha vissa fördelar så kan man säga att en TV med den tekniken är bättre än en annan. Sen är det såklart så att alla tekniker har sina fördelar och nackdelar och då får man titta på vad som allmänt anses som stora nackdelar kontra stora fördelar. Självklart finns det andra saker som kan avgöra hur bilden är ex så räcker det för TV handlarna att skruva upp brightness lite på de TV apparater de tjänar mest på så lär de också få sålt mer av just de TV apparater så länge som att de inte är HELT VÄRDELÖSA. Men om du verkligen ger dig in i träsket så är det inte ovanligt att just de tekniska fördelar/nackdelar kommer ligga som grund för vad du väljer.

Vi kan vända på det, säg att jag ska köpa en TV för 20 000 - 25 000 kr, tror du vi kan konstatera vilken TV som är bäst för mig i denna prisklass? Jag skulle säga JA.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Om folk köper LED framför plasma, för att de tycker den bilden är bättre, så har de inte fel.

Du kan mäta färger och vad du vill, men det går inte att säga att skärm x är bäst.

Vilket var precis vad jag sa i mitt förra inlägg, eller hur?

Skrivet av Telepati:

Och? Om nu detta är mätbart i den mån att man kan rangordna dem efter det, så kan ju inte olika analyser av tv-folk ge olika resultat. Varför existerar det ens expert-paneler som ska bedöma, om det går att mäta? Då kan ju alla skärmar vara off i butiken, för man kan ju läsa sig till vem som är bäst?

Precis som jag sagt tidigare så går inte allt att mäta, och därför så är det nödvändigt med vissa subjektiva bedömningar.

Skrivet av Telepati:

Just därför kommer det aldrig utses 1 tv som alla anser vara bäst. För det är subjektivt.

Med din logik så kan man mäta vem som rent tekniskt spelar olika instrument bäst. Och utifrån det säga vem som är den bästa musikern.

Nu gör du felaktiga antaganden och jämför äpplen med päron. Med ditt påstående så skulle jag även bedöma om en TV är bra genom att bedöma om filmen som visas på TVn är bra, vilket inte är sant. Kreativ underhållning är subjektiv, tekniska specifikationer är inte det.

Skrivet av Telepati:

Att någon framstår som bättre än något annat är ju inte konstigt, i synnerhet inte med den jämförelsen, men fråga sedan samma grupp vilken OLED som är bäst, så kommer aldrig du få samma svar av alla.

Enligt dig så är det ganska klart vilken tv som är bäst. Men att säga att den är bäst, går aldrig.

Vilken TV tycker jag är bäst då? För åter igen har jag aldrig sagt att jag tycker en TV är bäst. Däremot har jag påstått att jag tycker att vissa tekniker eller TV-apparater är bättre än andra ur ett bildkvalitetsmässigt perspektiv.

Skrivet av Telepati:

Precis, det är ju just därför du i det ena fallet kan säga det. Usain Bolt är snabbast. Tyskland är bäst i världen. Björn Borg är Sveriges bästa tennisspelare genom tiderna. Osv osv. Det är inte subjektivt. det är fakta.

Jag orkar inte fortsätta att diskutera definitionen av "bäst". Du vinner.

Skrivet av Telepati:

Att vinna VM är att vara bäst, att ha bäst svärta är inget kriterium för att utses till bäst tv, däremot den med bäst svärta. Att vinna VM är inte tyckande och det är liksom inte diskutabelt, men svärtan är något som ögat bedömer.

Jag kan dra hur många ex som helst.

Åter igen så har jag aldrig påstått att bäst svärta = bäst TV, däremot så tycker jag att det är ett rätt så viktigt kriterium i bildkvalité. Dessutom så går svärta att mäta vilket gör det till objektivt, och är därför inte heller diskutabelt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har sökt utan att hitta något rimligt test så har du mer info, varför inte posta det då?

Jag känner inte att jag vill övertyga dig. Eller visa dig, inte av illvilja, utan för att jag inte ser meningen med det.

Citat:

Där kan vi konstatera att vi måste en bra bit över 65" för att ens ana en skillnad.

Ok.

Citat:

Hittar inga riktiga test bara massa svammel och säljsnack?

Då ser jag sambandet med det jag läser här.

Citat:

Jag tror de flesta vet att Panasonic köpte upp Pioneers avdelning men det betyder inte att de som jobbade med Plasma på Pioneer började jobba på LCD. Det är 2 olika tekniker som har olika begränsningar. Bara för att man lyckas bra med Plasma behöver inte alls betyda att man lyckas bra med LCD.

Så Panasonic ljuger? Och som att det är osannolikt att tv-folk jobbar med tv. Och klart att inget garanterar att de lyckas, men de sista åren blommade Panasonic ut som mest, deras sista skärmar är de bästa. Vilka hade de med i bolaget då, som inte var med innan?

Och att ha Panasonics grupp plus Pioneers erkända skara är inte garanterad framgång, men bättre förutsättningar går nog inte att få.

Citat:

Detta kallar inte jag en review, jag hoppas att du är med på det.

Jag kallade den inte heller för det, hoppas du är med på det.

Citat:

Allvarligt, du pratar om ett uttalande från ett företag som tvingas lägga ner en överlägsen teknik där de regerar, självklart kommer de leta upp sin närmaste produkt och promota den så hårt det bara går. Hur skulle det låta om de sa att de inte har något som kan slå Plasma än men att detta är produkten som kommer närmast?

Varför valde de just ax900 och inte någon av alla de innan, med samma nya teknik, som kom innan? Om man nu vill promota? Du talar emot dig själv.

Citat:

När vi börjar se oberoende tester, då kan vi börja snacka, tills dess är det bara säljsnack och förhastade slutsatser.

Precis, man uttalar sig om just en specifik produkt, för de andra vill man inte sälja, utan just den därför hypear man den. Att lyfta fram den säger ju att deras andra inte är lika bra, är det bra ur försäljningssynpunkt?

Trassla inte in dig.

Citat:

Du får gärna gå på deras säljsnack men jag ställer mig inte bakom något om det inte finns riktiga tester.

Precis, Panasonics signum, det var därför du köpte en pana va.

Skrivet av Neon:

Den stora skaran folk går bara till affären tittar på den TV som ser bäst ut på plats och köper den(inom sin ekonomis gränser såklart). Det låter som att du är en av dessa personer?

Jag ska köpa ax900-65, har du råd med den lille vän?

Snacka inte om budget och annat, jag kan visa inlägg där jag mosar dig på den fronten. Du har ju fan inte råd med den fetaste plasman. Lägg ner.

Citat:

Jag väljer hellre att läsa genomgående tester, åka rund och titta(och för guds skulle inte glömma att ställa in TVn vilket ingen verkar göra).

Nej, du är ensam om det.

Citat:

När man väl köpt en TV är det väldigt svårt att inte vara nöjd men så snart som du placerar 2 kalibrerade TV apparater bredvidvarandra, det är då det kan börja bli intressant. En Tv som du varit nöjd med i 2-3 år kan helt plötsligt se hur tråkigt som helst ut.

Ja?

Citat:

Vi kan vända på det, säg att jag ska köpa en TV för 20 000 - 25 000 kr, tror du vi kan konstatera vilken TV som är bäst för mig i denna prisklass? Jag skulle säga JA.

För dig, ja kanske det, men vad säger det, förutom att du valde den efter dina kriterier? Tror du de som lägger samma pengar och gör andra val inte är lika pålästa som dig, eller kan det vara så att de kan föredra annat? Eller föredrar alla hifi-killar samma ljudanläggningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag känner inte att jag vill övertyga dig. Eller visa dig, inte av illvilja, utan för att jag inte ser meningen med det.

Nej det brukar låta så när man inte har någon fakta att komma med.

Skrivet av Telepati:

Då ser jag sambandet med det jag läser här.

Okay, så du känner inte till att Panasonics Plasma är erkänd bra kvalité? Om det finns någon TV som slog dem så var det isåfall högst marginellt, iallafall om man ska lite på alla nördar runt om på olika forum. Men visst lev du vidare i din egna lilla värld.

Skrivet av Telepati:

Så Panasonic ljuger? Och som att det är osannolikt att tv-folk jobbar med tv. Och klart att inget garanterar att de lyckas, men de sista åren blommade Panasonic ut som mest, deras sista skärmar är de bästa. Vilka hade de med i bolaget då, som inte var med innan?

Och att ha Panasonics grupp plus Pioneers erkända skara är inte garanterad framgång, men bättre förutsättningar går nog inte att få.

Om de nu tog över Pioneer avdelningen helt, varför tog det så lång tid innan de fick TV apparater som ens kom i närheten av Pioneers flaggskepp? Men visst är det kul att de fick ordning på sin plasma lagom tills de skulle lägga ner tekniken.

Har de bättre förutsättningar? Mycket möjligt, vem vet, men de har ändå inte lyckats skaka fram något på LCD sidan som slår Plasma(iallafall inte bevisat).

Skrivet av Telepati:

Jag kallade den inte heller för det, hoppas du är med på det.

Ändå är det den du verkar lägga all tyngd på? Annars är du som sagt välkommen att bifoga din övertygande information.

Skrivet av Telepati:

Varför valde de just ax900 och inte någon av alla de innan, med samma nya teknik, som kom innan? Om man nu vill promota? Du talar emot dig själv.

Haha what? Tidigare fanns det uppenbarligen ingen idé att premota tekniken eftersom Plasma uppenbarligen var överlägsen, nu när plasma är ute ur bilden måste de föreslå de medvetna plasmakunderna det som kommer närmast. Att den modellen sen heter ax900 har mindre betydelse. Det intressanta blir om den verkligen kan mäta sig med Plasma tekniken vilket ingen merän de själva verkar "veta" i dagsläget.

Skrivet av Telepati:

Precis, man uttalar sig om just en specifik produkt, för de andra vill man inte sälja, utan just den därför hypear man den. Att lyfta fram den säger ju att deras andra inte är lika bra, är det bra ur försäljningssynpunkt?

Trassla inte in dig.

Allvarligt? Varför skulle de inte lyfta fram sin bästa TV panel nu när Plasma försvinner? Eller du tycker att de skulle sagt att alla deras TV apparater kan mäta sig med Plasma tekniken? Såhär gör väl alla företag? Förstår inte problemet. De lägger ner en överlägsen teknik för att den inte går att bygga rent marknadsmässigt längre på så måste de fylla igen det hålet så gott det går och då väljer man självklart den apparat som kommer närmast eller slår produkten i fråga. Här väljer de uppenbarligen en som de kallar ax900. Men efter som vi inte sett någon LCD som slår Plasma än så är deras ord bara tomma tills vi ser något verkligt. Att du väljer att gå på deras säljsnack är upp till dig men få inte för dig att det nödvändigtvis är fakta.

Skrivet av Telepati:

Precis, Panasonics signum, det var därför du köpte en pana va.

Jag köpte min TV baserat på mängder med reviews och omdömen och inte på märket i sig. Visst vet jag att Panasonic håller bra kvalité generellt men de har inte alltid varit en vinnare på bildkvalité och alla deras TV apparater är långt ifrån bra.

Skrivet av Telepati:

Jag ska köpa ax900-65, har du råd med den lille vän?

Snacka inte om budget och annat, jag kan visa inlägg där jag mosar dig på den fronten. Du har ju fan inte råd med den fetaste plasman. Lägg ner.

Hahahahahahahaha detta är ju bara korkat, skryter du verkligen om att du är rik och kan slänga ut vilka pengar du vill på en TV? Låter smart! Du får gärna slänga dina pengar på vad det nu är du tror att ax900 kommer bli. Men om du nu har obegränsat med pengar så kör på en OLED istället, de lär slå det mesta.

Oavsett budget så skulle jag personligen aldrig lägga över 30 000 kr på en TV och jag tror majoriteten av köpare lägger troligen under 20 000 kr.

Skrivet av Telepati:

Nej, du är ensam om det.

Haha ta ett steg ut på internet, kolla på lite nördforum så inser du nog att du har fel.

Skrivet av Telepati:

För dig, ja kanske det, men vad säger det, förutom att du valde den efter dina kriterier? Tror du de som lägger samma pengar och gör andra val inte är lika pålästa som dig, eller kan det vara så att de kan föredra annat? Eller föredrar alla hifi-killar samma ljudanläggningar?

Större delen av de som köper TV lär på sin höjd åka runt i ett par butiker och snacka med försäljare och titta på vilken bild som ser "bäst ut". Det är främst de teknikintresserade som drar sig in på internet för att verkligen läsa sig in på vad det är de köper.

Och ja, bild kan vara till viss del ett tycke men du måste väl ändå erkänna att Pioneers och nu på senare tid Panasonics Plasma apparater har sätts som det ända rätta om man söker bildkvalitet i rum som går att dämpa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nej det brukar låta så när man inte har någon fakta att komma med.

Japp.

Citat:

Okay, så du känner inte till att Panasonics Plasma är erkänd bra kvalité? Om det finns någon TV som slog dem så var det isåfall högst marginellt, iallafall om man ska lite på alla nördar runt om på olika forum. Men visst lev du vidare i din egna lilla värld..

Jag sa att jag såg sambandet mellan det svamlet du läste och det jag läste från dig.

Pioneer slog Panasonic, det var de sista åren som de verkligen blommade ut, med Pioneers folk i teamet. Tillfälligheter? Ja, kanske.

Men Panasonic har alltid tillhört toppen.

Citat:

Om de nu tog över Pioneer avdelningen helt, varför tog det så lång tid innan de fick TV apparater som ens kom i närheten av Pioneers flaggskepp?.

Patent?, De kan nog knappast kopiera rakt av, och även om det tog tid så fick de fram, något som var bättre än allt Pioneer nånsin producerat. Vem mer kan stoltsera med det?

Citat:

Men visst är det kul att de fick ordning på sin plasma lagom tills de skulle lägga ner tekniken.

Haha, de har ju varit grymma i flera år.

Citat:

Har de bättre förutsättningar? Mycket möjligt, vem vet, men de har ändå inte lyckats skaka fram något på LCD sidan som slår Plasma(iallafall inte bevisat)..

De tog fram den bästa plasman, och det tog tid, men bara att de gjorde det är ju en enorm bedrift. Ax900 äter ju din skräp-tv till frukost. De anser ju ZT vara bäst, vilket den kanske är, och det var med den de jämförde, kant i kant. Din teve hade blivit så överkörd, plus att de som var där hade inte ansett jämförelsen rättvis.

Citat:

Ändå är det den du verkar lägga all tyngd på? Annars är du som sagt välkommen att bifoga din övertygande information.

Jaså, du upplever det så. Kul.

Min uppfattning grundar sig på ganska mycket faktiskt. Tillräckligt för att veta att den är grym, kanske den inte är exakt lika bra som, ZT, men den blåser av det mesta av banan. Plus alla finesser, HDMI 2.0, Displayport, och massa annat, gör att den är klockren hur man än vrider och vänder.

.

Citat:

Haha what? Tidigare fanns det uppenbarligen ingen idé att premota tekniken eftersom Plasma uppenbarligen var överlägsen.

Precis.

Citat:

nu när plasma är ute ur bilden måste de föreslå de medvetna plasmakunderna det som kommer närmast.

Och det förslaget kom efter några modeller, det kom när de såg vad ax900 kunde leverera.

Citat:

Att den modellen sen heter ax900 har mindre betydelse.

Eh, jo, annars hade de sagt ax800. De skjuter liksom inte från höften och bara drar till med något, utan genom att lyfta något de är stolta över, så hamnar ju de andra modellerna i skuggan, eller tror du folk blir mer intresserade av dem nu, efter att de sagt att de inte är det bästa de har?

Citat:

Det intressanta blir om den verkligen kan mäta sig med Plasma tekniken vilket ingen merän de själva verkar "veta" i dagsläget..

Fattar du vilken press de satt på sig själva genom att gå ut med ett sådant uttalande? Tror du att det är någon praktikant som twittrat ut det, eller kan det vara så att han som är någon chef av ngt slag, talar för något som hans företag ställer sig bakom?

Jag är glad att han sa det, för lågmälda asiater med full insyn bör fatta vad som händer om han inte har det han säger.

.

Citat:

Allvarligt? Varför skulle de inte lyfta fram sin bästa TV panel nu när Plasma försvinner?.

Att lyfta fram, att peka på det nya, på finesserna etc är en sak. Men han har gjort mer än så. En modell fick lite mer än så.

Citat:

Eller du tycker att de skulle sagt att alla deras TV apparater kan mäta sig med Plasma tekniken?.

Nej, och det tycker ju inte han heller. Han tycker EN gör det, vet du hur många som efter det skippade ax800 och nu går å väntar? Så ur rent pengasyfte så borde han inte gjort så här, då de andra inte är lika bra. Fattar du?

Citat:

Såhär gör väl alla företag? Förstår inte problemet. De lägger ner en överlägsen teknik för att den inte går att bygga rent marknadsmässigt längre på så måste de fylla igen det hålet så gott det går och då väljer man självklart den apparat som kommer närmast eller slår produkten i fråga. Här väljer de uppenbarligen en som de kallar ax900. Men efter som vi inte sett någon LCD som slår Plasma än så är deras ord bara tomma tills vi ser något verkligt. Att du väljer att gå på deras säljsnack är upp till dig men få inte för dig att det nödvändigtvis är fakta..

Tror du att han, genom att särskilja på ax900 från de övriga nya, har gynnat de andra, har gynnat intresset för dem, när han riktat ljuset på det som Panasonic säger sig kunna titulera som arvtagare.

Om inte ax900 var bra, så skulle han lyft hela sortimentet, tekniken, om det nu var det som var prio. men om inte ax900, som han verkligen kastat till vargarna, om den floppar, vad tror du då de andra gör, som han inte ens nämnt?

Citat:

Jag köpte min TV baserat på mängder med reviews och omdömen och inte på märket i sig. Visst vet jag att Panasonic håller bra kvalité generellt men de har inte alltid varit en vinnare på bildkvalité och alla deras TV apparater är långt ifrån bra.

Du har säkert rätt, men jag minns fan ingen dålig?

Citat:

Hahahahahahahaha detta är ju bara korkat, skryter du verkligen om att du är rik och kan slänga ut vilka pengar du vill på en TV? Låter smart! Du får gärna slänga dina pengar på vad det nu är du tror att ax900 kommer bli. Men om du nu har obegränsat med pengar så kör på en OLED istället, de lär slå det mesta..

Oled kan du vänta på, det snacket som gick 2007-2008, vänta du. Oled har flera nackdelar. men det vet du antar jag.

Citat:

Oavsett budget så skulle jag personligen aldrig lägga över 30 000 kr på en TV och jag tror majoriteten av köpare lägger troligen under 20 000 kr.

Tror du Svensson lägger 20 loppor på en tv?? Knappast va. Det lägger folk som sätter prestanda före pris. Jag kan lägga 30-39 men då ska den vara så som den lille panasonicmannen beskrev den.

Citat:

Haha ta ett steg ut på internet, kolla på lite nördforum så inser du nog att du har fel..

När du ändå nämner forum så är det på så många forum som denna lovordas. Folk som ska byta från ZT till denna. %Som en liten parentes.

Citat:

Större delen av de som köper TV lär på sin höjd åka runt i ett par butiker och snacka med försäljare och titta på vilken bild som ser "bäst ut". Det är främst de teknikintresserade som drar sig in på internet för att verkligen läsa sig in på vad det är de köper.

Förmodligen för att Allan Svensson inte behöver läsa om en tv som ska kosta 3-5000 och kraven är att den ska vara platt och funka.

Lägger man 20-40 loppor så kan det vara värt att veta lite mer än Allan.

Citat:

Och ja, bild kan vara till viss del ett tycke men du måste väl ändå erkänna att Pioneers och nu på senare tid Panasonics Plasma apparater har sätts som det ända rätta om man söker bildkvalitet i rum som går att dämpa.

Absolut. Men likförbannat så vill folk ha 3d-brillor och pastellfärgade LED och annat fräckt. De ser inte meningen med att lägga massa flis på att det ska kännas som man tittar ut genom fönstret, de vill se en häftiga filmer och annat.

Permalänk
Medlem

Sammanfattning :

Citat:

Telepati : Panasonic har gått ut och sagt att de nu lagom till att Plasma tekniken kastas ut så introducerar de en "ny" LCD TV som slår Plasma, denna är BÄST och slår allt vad Plasma kunde erbjuda.

Citat:

Jimmy : Okay, var är testerna? Var är fakta som bevisar att den slår Plasma och inte dras med de typiska LCD problemen?

Citat:

Telepati : Det får du själv leta upp

Citat:

Jimmy : Jag hittar inget merän uttalande och säljsnack?

Citat:

Telepati : Nähä, men nu är det så iallafall, den slår Plasma

Citat:

Jimmy : Bevis?

Citat:

Telepati : ... Jag är rikare än dig och kommer köpa denna TV som äter upp den TV som du köpt

Ser det ut som en givande konversation tycker du? Jag lägger ner den tills det finns några bevis.

Lycka till med att spendera dina pengar, hoppas du blir nöjd med "Plasma" dräpare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide