Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är du Sveriges bästa datorbyggare? Tävla i Intel's Kitchen!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sweede:

Vad är definitionen av prisvärt? Mest 3DMark poäng per krona?

Verkar ganska luddigt änsålänge, tvekar dock inte på att det finns tydligen regler kring tävlingen dom har bara inte fått med dom i artikeln.

Nu är inte jag involverad i själva tävlingsupplägget, men det behöver väl inte avslöjas innan tävlingsdagen? Utmaningen blir större om deltagarna inte kan förbereda sig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Konceptet känns lite luddigt men kan nog bli bra.

Permalänk

Om tävlingen får tillräckligt mycket uppmärksamhet så kanske Intel gör den till en årlig tävling? Då kan alla som skyller på låg ålder få en chans.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av trisse23:

Sluta hata programledare ska inte kunna något de ska presentera.

Jag vill ha Justin "MetallicAcid" på min sida <3 Fett att kunna välja vilka komponenter man vill.

Thanks for the nomination. I will definitely be throwing my hat into the ring for this competition!! I wonder if they will supply P-Clips, cable ties, cabletie pads etc for cable routing etc.

I wonder as well if they will supply tools as well?

SO EXCITED! I hope that I am chosen to compete

Best regards,
Justin

Permalänk
Intel's Kitchen

Lite Svar

Satte mig nu och började läsa igenom alla inlägg.
Märkte ganska snabbt att ni är grymt duktiga på att svara varandra här.

Men här kommer lite svar:

Produkter kommer finnas på plats och det kommer finnas nog med produkter för att kunna bygga olika sorters system.

En sak är dock viktig: det kommer inte berättas här eller någon annanstans vilka produkter ni kommer få att bygga med.
Vi ber om ursäkt att det kanske låter lite "luddigt" men meningen är att det ska vara en del av tävlingen, ni som kommer med ska ha samma förutsättningar.

En bra fras att tänka på om ni ska vara med är: "Most value for the buck"

De tre största sakerna juryn kommer kolla på är:
Prestanda: ja ni kommer få en viss tid att överklocka
Design: hur noga och snyggt blir det under tidspress
Pris: håll kostnaden nere med smarta val av komponenter.

Juryn består av mycket kunniga och duktiga personer med starka kopplingar till branchen.
Det är även de som kommer benchmarka och testa era system.

Erik och Mackan kommer INTE vara i Juryn, de är programledare.

Även om ni är 15 år, sök in och se (med föräldrars tillstånd naturligtvis)

Visa signatur

Har hand om datorbyggartävlingen Intel's Kitchen.

Permalänk
Medlem

Synd att jag bor på andra sidan havet, å andra sidan har jag lite darrig hand och stress är inte min bästa vän.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som ett grymt upplägg, blev väldigt glad att läsa om detta.
Jag lär inte delta men jag kommer absolut titta, hade verkligen varit roligt att ha detta som ett årligt inslag på Dreamhack.
Kommer sitta klistrad!

P.s. Erik och Mackan är ett rätt skoj programledarval. Drömgästen är ändå Leif GW... det hade varit episkt.

Permalänk
Skrivet av Henrik Hellström:

Satte mig nu och började läsa igenom alla inlägg.
Märkte ganska snabbt att ni är grymt duktiga på att svara varandra här.

Men här kommer lite svar:

Produkter kommer finnas på plats och det kommer finnas nog med produkter för att kunna bygga olika sorters system.

En sak är dock viktig: det kommer inte berättas här eller någon annanstans vilka produkter ni kommer få att bygga med.
Vi ber om ursäkt att det kanske låter lite "luddigt" men meningen är att det ska vara en del av tävlingen, ni som kommer med ska ha samma förutsättningar.

En bra fras att tänka på om ni ska vara med är: "Most value for the buck"

De tre största sakerna juryn kommer kolla på är:
Prestanda: ja ni kommer få en viss tid att överklocka
Design: hur noga och snyggt blir det under tidspress
Pris: håll kostnaden nere med smarta val av komponenter.

Juryn består av mycket kunniga och duktiga personer med starka kopplingar till branchen.
Det är även de som kommer benchmarka och testa era system.

Erik och Mackan kommer INTE vara i Juryn, de är programledare.

Även om ni är 15 år, sök in och se (med föräldrars tillstånd naturligtvis)

Största frågan för mig och jag kan tänka för många andra är väl om man riskerar att bli ersättningskyldig ifall man t.ex. skulle åka på en esd-urladdning?
Visst är det kul att bygga datorer, men datorer för upp mot 80.000 hetsar man inte gärna med om man dessutom riskerar att få betala X99 moderkortet man hade sönder

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Inaktiv

fan va kul o se slutresultaten ^^

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wille1504:

Största frågan för mig och jag kan tänka för många andra är väl om man riskerar att bli ersättningskyldig ifall man t.ex. skulle åka på en esd-urladdning?
Visst är det kul att bygga datorer, men datorer för upp mot 80.000 hetsar man inte gärna med om man dessutom riskerar att få betala X99 moderkortet man hade sönder

Tror inte det blir några X99 4-WAY TITAN / 780TI /R9 290X

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Intel's Kitchen

Ett snabbt svar för att förtydliga

Skrivet av Wille1504:

Största frågan för mig och jag kan tänka för många andra är väl om man riskerar att bli ersättningskyldig ifall man t.ex. skulle åka på en esd-urladdning?
Visst är det kul att bygga datorer, men datorer för upp mot 80.000 hetsar man inte gärna med om man dessutom riskerar att få betala X99 moderkortet man hade sönder

Klart att ni INTE blir ersättningsskyldiga om det skulle hända.

Visa signatur

Har hand om datorbyggartävlingen Intel's Kitchen.

Permalänk
Skrivet av Henrik Hellström:

Klart att ni INTE blir ersättningsskyldiga om det skulle hända.

Förresten vilket språk är föredraget vid video inspelningen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta är patetiskt Erik och mackan som kommentatorer som inte kan ett skit om datorer men inte lika dumt som att sätta en snygg tjej för tekniskt support/kundservice när hon inte kan ett skit

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Detta är patetiskt Erik och mackan som kommentatorer som inte kan ett skit om datorer men inte lika dumt som att sätta en snygg tjej för tekniskt support/kundservice när hon inte kan ett skit

Det är faktiskt riktigt smart att sätta någon som inte kan något om det de presenterar som programledare för då kan de ställa alla de frågorna som den mindre pålästa publiken sitter och undrar över. Det är svårare att sätta sig in i någon annans situation. Sen är det mycket viktigare att en programledare kan prata och intervjua samt hålla igång en publik än att de är pålästa. Titta bara på diverse videor från elektronikmässor när någon försöker intervjua någon ingenjör från ett företag. Det blir ofta inte så kul att kolla på för det krävs en viss typ av personlighet och mycket träning för att man ska kunna stå framför en kamera. Att hitta någon teknisk kompetent som dessutom är bra programledare och har en stor förståelse för hur man bryggar kunskapsgapet mellan deltagare och publik lär inte vara lätt. Eftersom det hela verkar vara inspirerat av tävlingsinriktade TV-program så kan du ju ta och titta hur det ser ut där. Staffan Ling och Peder Lamm är ju inte direkt kända mästerkockar men de fick leda Kockduellen ändå. Fick Anders Jansson och Nour El Refai vara programledare för melodifestivalen för att de är kända sångare och musiker eller var det andra kvalitéer man letade efter?

Du missar också den uppenbara möjligheten för humor när man slänger in två komiker i något de inte har koll på.

Sen förstår jag inte riktigt din liknelse i slutet. Är det faktum att hon är en snygg tjej viktigt för din poäng? Räcker det inte med att det är dumt att sätta någon okunnig på teknisk support? Blir det värre för att hon är en snygg tjej? Hade det varit bättre med en lika okunnig ful kille på teknisk support?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Detta är patetiskt Erik och mackan som kommentatorer som inte kan ett skit om datorer men inte lika dumt som att sätta en snygg tjej för tekniskt support/kundservice när hon inte kan ett skit

Hur vet du att 1, Erick och Mackan inte kan ett skit om datorer? Eller 2, Att dom inte får lite coaching och hinner lära sig så att dom vet vad en cpu är och vad en gpu är osv. Behöver inte vara expert för att kunna slänga ur sig lite fyndiga kommentarer och skämt.

Ber om ursäkt om det finns dokumenterat att deras kunskaper om datorer är = 0. Har typ noll koll på "kändisar".

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

"Tjena chefen! Skulle jag kunna vara ledig tisdagen den 23 september? Jag ska bygga datorer....." Hur ska man lägga fram det

Kanske säga att en arbetsgivare gav en permis. Inte alltid ok men man kan ju alltid fråga. Båda parter då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hah! Grymt! Jag ska lätt söka. Måste man söka i team eller kan man söka ensam? Jag uppfattade det som att man ska söka ensam och bli parad med någon.

Permalänk
Medlem

Tycker att Erik och Mackan är klockrena val av konferencierer. De har fart och humor som verkligen behövs i såna här sammanhang, annars brukar det vara tråkiga, stela nördar som inte ger något underhållningsvärde.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Ska bli riktigt roligt att få se

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt å sitta i publiken å kolla

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Synd med dom kraven så kan man räkna bor väldigt många Sweclockers medlemmar.
* jobba under tidspress? stadig på handen och snabb i tanken. Nope, många Sweclockersmedlemmar tycks stressa igenom text, stressar igenom det dom skriver. Inte heller snabb i tanken då dom inte kan ta instruktioner och inte läser igenom det dom skriver. *typ*

Tror också att det finns många skärpta människor på Sweclockers som nu tänker "tala för dig själv grabben" (vem vet om dom även är stadiga på handen?)... sen att majoriteten kanske är forumnördar som alltid vill skriva det första inlägget m.m. och syns mer p.g.a. det är väl bara logiskt.

Hur som helst en väldigt intressant tävling!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

slänga ihop en dator på en timme är ju inte direkt svårt.
Göra den prisvärd osv är ju heller inte direkt svårt.
Det kan ju däremot vara lite jobbigt om man får en lista på komponenter att plocka ihop eller liknande som man inte vet exakt var de ligger ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Skrivet av vompen:

1. Tvelander brukar omnämnas flitigt pga hans monster-byggen
2. Laine har SJUKT snygga byggen.

Sen var jag ju inte seriös heller, la bara fram två medlemmar som jag tror skulle lyckats väldigt bra

Jag ifrågasätter aboslut inte deras kunskaper, de är helt klart riktigt duktiga båda två. Tänkte om det fanns någon annan anledning till att du valde just dem, men nu är jag med

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Det låter verkligen som ett grymt upplägg, blev väldigt glad att läsa om detta.
Jag lär inte delta men jag kommer absolut titta, hade verkligen varit roligt att ha detta som ett årligt inslag på Dreamhack.
Kommer sitta klistrad!

P.s. Erik och Mackan är ett rätt skoj programledarval. Drömgästen är ändå Leif GW... det hade varit episkt.

Aah Leif GW.. Denna gigant, hjälte & nutida legend!
Tävlingen ska helt klart följas. Riktigt rolig idé!

Permalänk
Medlem

Sätt Laine och MetallicAcid i samma team och dom vinner hela skiten utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag försöker också förstå konceptet. Där är ju bara att ta den dyraste processorn från Intel de har och sedan fylla på med GTX 780 Ti tills PCIe-platserna tar slut. Ös på med de största SSDerna och fylla alla RAM-slotar med de snabbaste minnena de har. Montera in i valfritt snyggt chassi med ett moderkort och fläktar som matchar chassits färgtema. Vad mer hinner man göra på en eftermiddag? Eller ska de ha längre tid på sig så att man faktiskt hinner modifiera chassit lite? Ska man börja måla så krävs det ju dagar och inte timmar om det inte ska se ut som skit.

Är nog i reklamsyfte de gör detta. Inte mycket till riktig tävling som du säger.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Får man bygga en dator vardera, eller bygger man en enda dator tillsammans i sitt lag? Jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till i så falll, de andra skulle ju bara vara i vägen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Zotamedu:

Det är faktiskt riktigt smart att sätta någon som inte kan något om det de presenterar som programledare för då kan de ställa alla de frågorna som den mindre pålästa publiken sitter och undrar över. Det är svårare att sätta sig in i någon annans situation. Sen är det mycket viktigare att en programledare kan prata och intervjua samt hålla igång en publik än att de är pålästa. Titta bara på diverse videor från elektronikmässor när någon försöker intervjua någon ingenjör från ett företag. Det blir ofta inte så kul att kolla på för det krävs en viss typ av personlighet och mycket träning för att man ska kunna stå framför en kamera. Att hitta någon teknisk kompetent som dessutom är bra programledare och har en stor förståelse för hur man bryggar kunskapsgapet mellan deltagare och publik lär inte vara lätt. Eftersom det hela verkar vara inspirerat av tävlingsinriktade TV-program så kan du ju ta och titta hur det ser ut där. Staffan Ling och Peder Lamm är ju inte direkt kända mästerkockar men de fick leda Kockduellen ändå. Fick Anders Jansson och Nour El Refai vara programledare för melodifestivalen för att de är kända sångare och musiker eller var det andra kvalitéer man letade efter?

Du missar också den uppenbara möjligheten för humor när man slänger in två komiker i något de inte har koll på.

Sen förstår jag inte riktigt din liknelse i slutet. Är det faktum att hon är en snygg tjej viktigt för din poäng? Räcker det inte med att det är dumt att sätta någon okunnig på teknisk support? Blir det värre för att hon är en snygg tjej? Hade det varit bättre med en lika okunnig ful kille på teknisk support?

Du får ha i åtanke att herrn du citerade inte har koll på hur TV funkar Erik och Mackan är nog det överlägset bästa valet. De är folkliga och "sköna", de kan presentera tamefan vad som helst och göra det bra.

Fatta t.ex. Filip och Fredrik på detta, det skulle skära sig ordentligt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

All participants at the event on September 23rd 20014

slaaarv!

Visa signatur

GPU: ASUS nVidia GTX 660 DirectCU II | CPU: i7 3770K @3,5 Ghz | CPU Kylare: Corsair H100i Hydro | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 | RAM: 16GB Corsair CL10 1600 Mhz VENGEANCE | SSD: Samsung 840 EVO 120 GB | HDD: WD Red 4TB 5200 RPM | Chassi: Corsair Obsidian 900D Godzilla | PSU: Corsair CX750M | Mus: SteelSeries Sensei RAW Frost Blue | Tangentbord: SteelSeries 6G v2 Cherry MX Red | Musmatta: Steelseries QcK | Headset: SteelSeries Siberia v2 White

Permalänk
Medlem

Jaha då skickade man in ansökan men länken råkade försvinna....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.