Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja säkerheten för ett Microsoftkonto måste givetvis vara rigorös nu när det är kopplat till alla Microsofts tjänster. Och det är den. Bland annat måste man ange ett mobiltelefonnummer och ett andra mailkonto för att kunna återställa lösenord/hackat konto.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-live/account-secur...

Jag tycker personligen att det är oerhört smidigt att automatiskt bli inloggad i Skype när jag loggar in i Windows. Jag slipper därmed logga in mer än en gång och jag slipper starta Skype.

Att återställa lösenordet är väl dock bara en liten tröst om kontot blivit hackat och någon ställt om inställningar eller kopierat data från alla tjänster?
Föredrar själv Skype för skrivbordet och har väl alltid gått att sätta som autostart och automatisk inloggning så länge jag kan minnas.

Edit: Kan väl tillägga att jag faktiskt kör med MS-kontot på datorn därhemma och finner det absolut trevligt med integrationen av Onedrive, då jag har en Lumia 925 och slipper därmed installera ytterligare program på både dator och telefon.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zicsoen:

Tänkte bara flika in med att boot-tid kan absolut vara något att bry sig om. På jobbet hade det varit trevligt med snabbare boot-tid då vi stämplar in via ett program på datorn. Att då behöva sitta och vänta en massa på att datorn ens ska gå att använda är rätt så drygt. Även att starta från strömsparläge tar bra längre tid än att kallstarta lådan därhemma. -Visst rätt stor skillnad i hårdvaran mellan min privata maskin och den på jobbet men ändå.

Men visst, jag kan ju hålla med om att det inte är en grej som är avgörande för huruvida man ska investera i systemet eller ej, men det är allt en trevlig liten bonus.

Visst, men har du mekanisk disk på din jobbdator? För med SSD skiljer sig inte boot-tiden mer än någon sekund och för vem är det viktigt?

Skrivet av strejf:

Superfetch är sedan Windows 7 automatiskt inaktiverat på flashbaserade enheter.

Ah, kan förklara varför jag aldrig tänk på att det skulle finnas i Win8, har enbart SSD i min två Win8 laptops så har aldrig märk av superfetch. Googlade bara om det fanns i Win8 överhuvudtaget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan förvisso delvis hålla med om kritiken angående "one username and password to access multiple services". Skulle någon komma över uppgifterna kan de ju hitta på jävelskap i en massa tjänster för en. Eller hur löser de den biten?

Till exempel med geolocation. Loggar någon in på ditt Microsoftkonto från t.ex utlandet så behöver de verifiera att de är du (i och med den nya platsen), vilket de inte kan och därmed inte kommer åt särskilt mycket.

Åkte på den själv när jag var på semester nämligen vilket var en positiv överraskning

Permalänk
Medlem

Personligen har jag valt att hoppa över stolpskottet Windows 8 och istället valt att fortsätta med pålitliga Windows 7. Windows 8.1 var enligt mig bara en marginell förbättring som inte löste de stora problemen med Windows 8.
Om microsoft gör saker och ting rätt med Windows 9 så uppgraderar jag nog till det i i början av nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Personligen har jag valt att hoppa över stolpskottet Windows 8 och istället valt att fortsätta med pålitliga Windows 7. Windows 8.1 var enligt mig bara en marginell förbättring som inte löste de stora problemen med Windows 8.
Om microsoft gör saker och ting rätt med Windows 9 så uppgraderar jag nog till det i i början av nästa år.

Du är ju inte precis ensam. Sedan tror jag dock att det här misstaget har varit väldigt kostsamt för Microsoft: Bara det dyker upp ett vettigt alternativt OS så kommer många att hoppa på det tåget istället: Det har ju blivit ganska uppenbart att Microsoft helt struntar i oss PC-användare. Windows 8 var ju nämligen bara ett forsök från MS att få fler att "känna igen sig" och därmed sälja mer mobil-OS. Att det sög för PC-användare struntade de helt i: Förtjänsten framför allt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Du är ju inte precis ensam. Sedan tror jag dock att det här misstaget har varit väldigt kostsamt för Microsoft: Bara det dyker upp ett vettigt alternativt OS så kommer många att hoppa på det tåget istället: Det har ju blivit ganska uppenbart att Microsoft helt struntar i oss PC-användare. Windows 8 var ju nämligen bara ett forsök från MS att få fler att "känna igen sig" och därmed sälja mer mobil-OS. Att det sög för PC-användare struntade de helt i: Förtjänsten framför allt.

Det lustiga med det är ju att vägen framåt kommer bli tätare integration med Windows Phone och molnet. En Windows Store istället för två. Appar som går att programmera en gång och köra på alla Microsofts plattformar så som Xbox, Windows Phone och Windows. Tätare integration mellan alla Microsofts tjänster. Ett Windows istället för tre. Ett utvecklingsteam för Windows istället för flera.

Samtidigt kommer man göra Windows ännu bättre för den som bara har mus och tangentbord. Gränssnitt som passar bättre för det och DirectX 12 med mera.

Det ryktas nu att vi kommer få se en publik version av Threshold redan hösten 2014 Kan knappt vänta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja säkerheten för ett Microsoftkonto måste givetvis vara rigorös nu när det är kopplat till alla Microsofts tjänster. Och det är den. Bland annat måste man ange ett mobiltelefonnummer och ett andra mailkonto för att kunna återställa lösenord/hackat konto.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-live/account-secur...

Jag tycker personligen att det är oerhört smidigt att automatiskt bli inloggad i Skype när jag loggar in i Windows. Jag slipper därmed logga in mer än en gång och jag slipper starta Skype.

Tal om säkerhet. Dom tillåter inte längre lösenord än 16 tecken eller något sådant. om den ska inkräkta så mycket på privatlivet, så bör man kunna köra långt och lurigt lösenord.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tal om säkerhet. Dom tillåter inte längre lösenord än 16 tecken eller något sådant. om den ska inkräkta så mycket på privatlivet, så bör man kunna köra långt och lurigt lösenord.

Microsofts svar för två år sedan:

Please note our research has shown uniqueness is more important than length and (like all major account systems) we see criminals attempt to victimize our customers in various ways; however, while we agree that in general longer is better, we’ve found the vast majority of attacks are through phishing, malware infected machines and the reuse of passwords on third-party sites – none of which are helped by very long passwords. Sixteen characters has been the limit for years now. We will always prioritize the protection needs of users’ accounts and we will continue to monitor the new ways hijackers and spammers attempt to compromise accounts, and we design innovative features based on this. At this time, we encourage customers to frequently reset their Microsoft account passwords and use unique passwords that are different from other services.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst, men har du mekanisk disk på din jobbdator? För med SSD skiljer sig inte boot-tiden mer än någon sekund och för vem är det viktigt?

Nej, SSD har vi inte på jobbet och lär sannolikt inte få det heller den närmsta tiden. Men det är klart att det hade hjälpt uppstarten, lite därför jag avslutade med att boot-tiden är en relativt smal sak sett mot helheten.

Skrivet av tattis:

Till exempel med geolocation. Loggar någon in på ditt Microsoftkonto från t.ex utlandet så behöver de verifiera att de är du (i och med den nya platsen), vilket de inte kan och därmed inte kommer åt särskilt mycket.

Åkte på den själv när jag var på semester nämligen vilket var en positiv överraskning

Ja, nu när jag tänker efter så fick jag gå igenom samma sak när jag skulle logga in på min Onedrive när jag var och besökte mina föräldrar för några månader sedan. Stod något om IP-nummer så fick jag en verifieringskod till telefonen efter jag klickat igenom ett par grejer.

Det bidrar såklart till att det känns lite säkrare! Men lite småparanoid på sådana här grejer kommer jag nog alltid vara och därmed vara lite försiktig med vad för slags info man sparar på diverse tjänster.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Du hittar fortfarande inga Windowsspel i Windows Store, Store-spelen på Windows Runtime är få. Windows Store kan inte hantera Win32-program trotts att det är ett själv. Det är mer eller mindre inget mer än telefonramverket och butiken i en variant för pekdatorer som inte riktigt platsar in. Nej Universal Apps betyder inte att det blir "en", det betyder att samma projekt kan dela kod, men man måste fortfarande skriva viss kod för båda varianterna och olika UIs. Bygga paket för varje plattform. API-parity blir det mer eller mindre däremot. Universal Apps lär fungera liknande på 9an.

Windows Store har haft gott om tveksamma applikationer, applikationer som snott andras varumärken, automatisk granskning är ingen garanti.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Du hittar fortfarande inga Windowsspel i Windows Store, Store-spelen på Windows Runtime är få. Windows Store kan inte hantera Win32-program trotts att det är ett själv. Det är mer eller mindre inget mer än telefonramverket och butiken i en variant för pekdatorer som inte riktigt platsar in. Nej Universal Apps betyder inte att det blir "en", det betyder att samma projekt kan dela kod, men man måste fortfarande skriva viss kod för båda varianterna och olika UIs. Bygga paket för varje plattform. API-parity blir det mer eller mindre däremot. Universal Apps lär fungera liknande på 9an.

Windows Store har haft gott om tveksamma applikationer, applikationer som snott andras varumärken, automatisk granskning är ingen garanti.

Tyvärr är det så att genomsnittsnivån på applikationer i Stora är bedrövlig. Den kanske är lika dålig för Android och Ios i genomsnitt, men det märks i så fall inte p.g.a. att man typiskt bara tittar på de applikationer som ligger bra till på topplistor eller på annat sätt uppmärksammats. Det finns topplistor även på Store, men även saker med rätt usel kvalité kommer ju in på dessa då det totalt sett finns så lite appar.

Men helt nattsvart är den ändå inte, finns några spel som faktiskt är helt OK och passar perfekt till pekplatta. Har däremot hittat noll applikationer utöver spel som varit värda att behålla och har inga problem att betala för sakerna, för spel fördrar jag spel som kostar pengar up-front då många "gratis" spel är värdelösa utan massa in-app köp.

Helt rätt kring Universal Apps, MS har ju specifikt sagt att vissa delar måste anpassas för olika typer av enheter, t.ex. så måste telefoner, plattor och datorer alla ha separata UI-definitioner om det inte ska se ut som skit. WinRT verkar ju i grunden vara väldigt effektivt vilket är bra, men det jag läst om WinRT pekar på att det finns väldigt många hål i detta ännu och inte är i närheten av att kunna ersätta win32.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

http://www.cnet.com/news/windows-8-1-august-update-now-availa...

Windows 8.1 "Update 2" eller august update som Microsoft kallar den nu finns nu tillgänglig på Windows Update. Man måste dock göra en manuell sökning av uppdateringar om man vill ha den redan idag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Såg det med nu.
Med Office uppdateringarna så vägde det in på 626,1MB. Känns ganska saftigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Såg det med nu.
Med Office uppdateringarna så vägde det in på 626,1MB. Känns ganska saftigt...

Utan Office-uppdateringarna är det 171MB för mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Goda nyheter för oss som vill ha högre kvalité på apparna i Windows Store.

http://blogs.windows.com/buildingapps/2014/08/27/how-were-add...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Kom på mig själv idag med att sitta så här med min platta. Hade nog gjort det ett antal timmar
App i helskärm var plötsligt inte helt självklart, snarare blev det som en smalare version av dubbla monitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsofts svar för två år sedan:

Please note our research has shown uniqueness is more important than length and (like all major account systems) we see criminals attempt to victimize our customers in various ways; however, while we agree that in general longer is better, we’ve found the vast majority of attacks are through phishing, malware infected machines and the reuse of passwords on third-party sites – none of which are helped by very long passwords. Sixteen characters has been the limit for years now. We will always prioritize the protection needs of users’ accounts and we will continue to monitor the new ways hijackers and spammers attempt to compromise accounts, and we design innovative features based on this. At this time, we encourage customers to frequently reset their Microsoft account passwords and use unique passwords that are different from other services.

Vilket jävla skitsvar. Jag undrar fortfarande varför de bara tillåter 16-tecken, helt galet.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Vilket jävla skitsvar. Jag undrar fortfarande varför de bara tillåter 16-tecken, helt galet.

Det står i svaret. Eftersom att den största mängden intrång sker via phishing, virusdrabbade datorer och återanvändning av lösenord på tredjepartssidor vilket långa lösenord inte hjälper emot.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står i svaret. Eftersom att den största mängden intrång sker via phishing, virusdrabbade datorer och återanvändning av lösenord på tredjepartssidor vilket långa lösenord inte hjälper emot.

Men är det verkligen en anledning att begränsa längden? Ett lösenord på 17 tecken kan aldrig vara osäkrare än ett på 16 förutsatt att samma komplexitetskrav ställs.

Typiskt Microsoft att kraftigt begränsa valmöjligheten för folk och sedan när folk påpekar hur idiotiskt det är skyller de på sin "interna research".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står i svaret. Eftersom att den största mängden intrång sker via phishing, virusdrabbade datorer och återanvändning av lösenord på tredjepartssidor vilket långa lösenord inte hjälper emot.

Fortfarande ett skitsvar. Största mängden ja, men absolut inte all. Vad är MENINGEN med att bara kunna ha 16-tecken, varför finns det en begränsning?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Fortfarande ett skitsvar. Största mängden ja, men absolut inte all. Vad är MENINGEN med att bara kunna ha 16-tecken, varför finns det en begränsning?

Jag kan tänka mig att det ställer till med strul bland användare som inte har så bra koll på sina lösenord. Det är svårare för en människa att komma ihåg och hålla reda på långa lösenord än korta lösenord. Strulet för Microsofts kunder och därmed genererade supportsamtal plus dålig upplevelse, irritation hos slutanvändare och kostnader överväger troligtvis den i stort obefintliga säkerhetshöjningen.

Detta är min spekulation och jag har ingen aning om Microsoft har tänkt likadant som mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan tänka mig att det ställer till med strul bland användare som inte har så bra koll på sina lösenord. Det är svårare för en människa att komma ihåg och hålla reda på långa lösenord än korta lösenord. Strulet för Microsofts kunder och därmed genererade supportsamtal plus dålig upplevelse, irritation hos slutanvändare och kostnader överväger troligtvis den i stort obefintliga säkerhetshöjningen.

Detta är min spekulation och jag har ingen aning om Microsoft har tänkt likadant som mig.

Skulle detta vara en bra förklaring menar du? Vet inte om du tar min frågeställning på allvar eller inte.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Microsoft har självfallet ingen telefonsupport för Microsoftkontona.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Microsoft har självfallet ingen telefonsupport för Microsoftkontona.

Nä det är möjligt, jag sa iofs inte det heller. Support i alla dess former kostar. Kan de minska mängden support som krävs för att hantera deras produkter är det givetvis bra för både kunden och MS.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Om de kan göra en produkt som inte behöver support är det bra för kunden men om man har en strulande produkt men inte ger support är det endast dåligt för kunden och bra för företaget (på kort sikt)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan tänka mig att det ställer till med strul bland användare som inte har så bra koll på sina lösenord. Det är svårare för en människa att komma ihåg och hålla reda på långa lösenord än korta lösenord. Strulet för Microsofts kunder och därmed genererade supportsamtal plus dålig upplevelse, irritation hos slutanvändare och kostnader överväger troligtvis den i stort obefintliga säkerhetshöjningen.

Detta är min spekulation och jag har ingen aning om Microsoft har tänkt likadant som mig.

Nu vet jag inte om du svarar allvarligt men då kan man lika bra dra ner det till 4 siffror för då är det lättare att komma ihåg. Bara för att det finns möjlighet till >320 tecken betyder det inte att folk måste skapa så långa lösenord.

De som finner det viktigt med säkerheten kommer ha längre de som inte gör det kommer inte göra det. Svaret de gav är värdelöst.

Jag själv har problem med detta, använder man ett system med ord och meningar är 16 teckan ganska snabbt borta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det är möjligt, jag sa iofs inte det heller. Support i alla dess former kostar. Kan de minska mängden support som krävs för att hantera deras produkter är det givetvis bra för både kunden och MS.

Det är ju automatiskt förfarande att återställa lösenord hur som helst, som kunden själv får utföra. Är nog inget de bör hjälpa med via chat/epost. Ser inte vad längd skulle ha med det att göra, de som vill köra 150 tecken kör med en lösenordshanterare ändå. Det är ju ren spekulation om ett scenario som inte finns.

Permalänk
Avstängd

Kul att Windows 8/8.1 fortsätter att öka. 0,89% den senaste månaden.

http://betanews.com/2014/09/01/windows-8-x-gains-usage-share-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kul att Windows 8/8.1 fortsätter att öka. 0,89% den senaste månaden.

http://betanews.com/2014/09/01/windows-8-x-gains-usage-share-...

0,89% ökning är verkligen bra (obs ironi). Hoppas verkligen av Excel räknar bättre.

Det här med procent och procentenheter är inte lätt, ökningen är 0,89% procentenheter, dvs 6,7% ökning för Win 8/8.1.

Sedan är det nog bara strejf som kan vrida det till att det är bra när de flesta nya datorer levereras med Win 8/8.1 tvångsinstallerat.

Permalänk
Medlem

Installerade precis win8.1... har inte denna uppdatering kommit än.. Vill verkligen ha denna startmeny.

http://www.youtube.com/watch?v=G4S5F0Ckrc8