Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

VMware vs VirtualBox vs Xen vs OpenVZ vs KVM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du med "gratis" menar "kräver Windows 8 Pro eller högre". Sen vet vi inte vad som menas med "biffig server". Vanliga Windows stödjer bara en CPU-sockel, professional stödjer max 2. En rätt normal server har 2 CPU-sockets och gissar att så är fallet här, men annars krävs en server-variant av Windows.

Frågan man ska ställa sig är kanske: vem vid sina sinnens fulla bruk kör Windows på en maskin med fler än 8-10 CPU-kärnor????

Jag skrev ju "Hyper-V Server". Välj versionen med suffixet 2012 R2 så ska den nog klara TS "biffiga server" galant

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Inte Citrix Xen Server iaf... Den kräver extern lagring har jag för mig... Typ som iSCSI. Kör VMware ESXi..

Stämmer inte. Man kan köra local SR (Storage repository).

Dessutom är det nu gratis med XenServer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skrev ju "Hyper-V Server". Välj versionen med suffixet 2012 R2 så ska den nog klara TS "biffiga server" galant

Om Hyper-V är gratis och kräver 2012 R2 så måste även den senare vara gratis för att det du initialt skrev ska vara korrekt, så vart laddar man ner installationsfilen?

Och som jag förstått det hela (efter bl..a. läst Windows Internals 6:ed) så skiljer sig inte OS-kärnan mellan Windows-versionerna på något sätt som skulle vara relevant för hur schemaläggaren fungerar. Men tanke på att Windows 8 har problem att vettigt hantera 4 kärnor 8 CPU-trådar så har jag svårt att se hur man skulle klara en "biffig server" galant. Skulle i.o.f.s. vara lite spännande att testa Windows server på en av våra 4x 8-kärnors servers...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om Hyper-V är gratis och kräver 2012 R2 så måste även den senare vara gratis för att det du initialt skrev ska vara korrekt, så vart laddar man ner installationsfilen?

Och som jag förstått det hela (efter bl..a. läst Windows Internals 6:ed) så skiljer sig inte OS-kärnan mellan Windows-versionerna på något sätt som skulle vara relevant för hur schemaläggaren fungerar. Men tanke på att Windows 8 har problem att vettigt hantera 4 kärnor 8 CPU-trådar så har jag svårt att se hur man skulle klara en "biffig server" galant. Skulle i.o.f.s. vara lite spännande att testa Windows server på en av våra 4x 8-kärnors servers...

Krångla inte till det med "kräver" hela tiden, välj i stället önskad version som det står unlimited på från länken i mitt föregående inlägg (blå och understruken text ) så kommer du åt den kostnadsfria alternativet efter en kort registreringsprocess.
Har inte sagt att det ska vara enkelt, bara att det är gratis

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Att säga att Hyper-V är gratis är väldigt fel, för det första måste du ha ett OS. Sen kan du inte köra hur många maskiner du vill på det heller, utan du måste ha licenser för det också beroende på hur många du ska köra. vmWare kör vi på jobbet och vi använder mest ubuntu som virtuella maskiner. Det har ALDRIG varit några problem med hypervisorn, sen har vmWare funktioner som Hyper-V inte har/fungerar dåligt. Citrix har jag använt det är buggigt och dålig i alla fall den versionen jag använde. Virtualbox är inte något som jag skulle köra i en utvecklingsmiljö, mest för hemma användning. De sistnämnda har jag aldrig använt så de tänker jag inte uttala mig om, men just nu är EXSI oslagbart den bästa hypervisorn, sen är det gratis att använda det också så länge du inte har mer än 1 fysisk cpu, för då kostar det 4500kr i en gångs kostnad för att få basic funktionalitet.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Att säga att Hyper-V är gratis är väldigt fel, för det första måste du ha ett OS.
Sen kan du inte köra hur många maskiner du vill på det heller, utan du måste ha licenser för det också beroende på hur många du ska köra.
vmWare kör vi på jobbet och vi använder mest ubuntu som virtuella maskiner.
Det har ALDRIG varit några problem med hypervisorn, sen har vmWare funktioner som Hyper-V inte har/fungerar dåligt.
Citrix har jag använt det är buggigt och dålig i alla fall den versionen jag använde.
Virtualbox är inte något som jag skulle köra i en utvecklingsmiljö, mest för hemma användning. De sistnämnda har jag aldrig använt så de tänker jag inte uttala mig om, men just nu är EXSI oslagbart den bästa hypervisorn, sen är det gratis att använda det också så länge du inte har mer än 1 fysisk cpu, för då kostar det 4500kr i en gångs kostnad för att få basic funktionalitet.

Nej du behöver inget separat os till hyper-v server utan det kör en version av windows server core som ingår i gratislicensen precis som en version av redhat linux ingick på den tiden vmwares hypervisor var esx.
Har inte hittat att den fria versionen har några licensbegränsningar annat än dom som gäller för hyper-v på en standardserver.
Licenser för det os som virtualiseras måste du alltid ha det skiljer sig inte mellan hypervisors.

Vilka funktioner har esxi i gratisversionen som inte hyper-v har? Den har definitivt fortfarande funktioner i licensierade version som inte hyper-v stöder i sin licensierade version men vilka är det i gratisversionen som dessutom är användbara om man bara har 1 host.

Xenserver har jag bara begränsad erfarenhet men då funkade den som tåget så det skulle vara intressant om du angav vad det var som krånglade för jag misstänker att det inte var hypervisorn.

Håller med dig om Virtualbox även om en motivering hade varit vettig
Jag håller delvis med dig om vmware då dom fortfarande är ett starkt kort i enterprisemiljö men i hemmiljö ställer jag mig betydligt mer frågande idag då dom försämrat genom att det bara är det som hanteras av legacy console som stöds men gammal är förhoppningsvis äldst vad gäller stabilitet.

KVM var också ett tag sen och där gäller samma bedömning som Xenserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Att säga att Hyper-V är gratis är väldigt fel, för det första måste du ha ett OS. Sen kan du inte köra hur många maskiner du vill på det heller, utan du måste ha licenser för det också beroende på hur många du ska köra. vmWare kör vi på jobbet och vi använder mest ubuntu som virtuella maskiner. Det har ALDRIG varit några problem med hypervisorn, sen har vmWare funktioner som Hyper-V inte har/fungerar dåligt. Citrix har jag använt det är buggigt och dålig i alla fall den versionen jag använde. Virtualbox är inte något som jag skulle köra i en utvecklingsmiljö, mest för hemma användning. De sistnämnda har jag aldrig använt så de tänker jag inte uttala mig om, men just nu är EXSI oslagbart den bästa hypervisorn, sen är det gratis att använda det också så länge du inte har mer än 1 fysisk cpu, för då kostar det 4500kr i en gångs kostnad för att få basic funktionalitet.

Vet inte vem du riktar detta till men eftersom jag tog upp Hyper-V som gratisalternativ tänker jag svara: Väljer du Hyper-V Server 2012 R2 så är det en fristående hypervisor, precis som ESXi, och har inga begränsningar för antal VM i sin licensform.

Ja, VMware har en bättre produkter och funktioner till sitt förfogande - om du betalar för det. Vill du köra en hypervisormiljö helt gratis så får du faktisk bättre funktionalitet med Hyper-V Server; kloning, HA m.m. kostar inget extra. Dessutom så finns det gratis backup av VM från VEEAM (något som VMware satte käpparna i hjulet för på gratisversionen av ESXi).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Innan ni svarar och försvårar tråden för TS, ta fram fakta.

De finns inga begränsningar i Hyper-V Server 2012 r2 förutom de som på papper styr. Det man gärna vill ha är System Center för att hantera många servrar dock. Men i detta fall, så behöver TS i fråga en dator med Windows 8.1 PRO på (rekommenderat i ooch med att det skiljer sig i versioner av hyper-v för 2012 respektive 2012 r2) , för att installera de moduler han behöver för att hantera sin Hyper-V.

Men jag skulle dock fortfarande köra på en CentOS eller Ubuntu med KVM, alternativt ESXi för att de har fortfarande bästa stödet för Linux, jag säger dock inte att Hyper-V inte blivit bättre på den biten, men det finns fortfarande fördelar med att köra Linux på Linux. Speciellt om man ska programmera.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Innan ni svarar och försvårar tråden för TS, ta fram fakta.

De finns inga begränsningar i Hyper-V Server 2012 r2 förutom de som på papper styr. Det man gärna vill ha är System Center för att hantera många servrar dock. Men i detta fall, så behöver TS i fråga en dator med Windows 8.1 PRO på (rekommenderat i ooch med att det skiljer sig i versioner av hyper-v för 2012 respektive 2012 r2) , för att installera de moduler han behöver för att hantera sin Hyper-V.

Men jag skulle dock fortfarande köra på en CentOS eller Ubuntu med KVM, alternativt ESXi för att de har fortfarande bästa stödet för Linux, jag säger dock inte att Hyper-V inte blivit bättre på den biten, men det finns fortfarande fördelar med att köra Linux på Linux. Speciellt om man ska programmera.

Bra att du tog upp detta. Vill inflika med att Hyper-V server 2008 [R2] fortfarande kan laddas ner om det nu inte går att installera modulerna för 2012 på en Windows 7 klient. Vill TS köra en helt *nix baserad miljö från hypervisort till VM till mgmgt är detta såklart inte alternativet för honom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Inte Citrix Xen Server iaf... Den kräver extern lagring har jag för mig... Typ som iSCSI. Kör VMware ESXi..

Du har helt fel. xenserver kräver inte extern lagring. Hur tänkte du?

Men generellt är ju ESXi enklast och väldigt bra. xenserver är mer customizable men betydligt rörigare. dom fungerar väl lika i slutändan båda två.

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem

Server 2012 R2 med Hyper-V helt klart som föregånende talare har varit inne på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och kör VMWare både i vår Serverpark och i mina teststationer hemma. Kan starkt rekommendera det.
Testa vSphere vetja, sen är WorkspaceSuit med Mirage ganska roligt att leka med..

Beror lite sen på om du skall hantera det, själv kör jag allt i Shell, man har mest koll då.
OSx har alltid varit tricky att köra, då den är sjukt beroende på viken typ av CPUs som finns att dedikera.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Det här är verkligheten, dags att vakna och läsa på lite om licenser grabbar

Windows Server 2012 Standard comes with two virtual instances, while Windows Server 2012 Datacenter includes an unlimited number of VMs on a single machine

http://www.zdnet.com/microsoft-ups-price-on-windows-server-20...

Vart får ni ut att det är gratis att köra Hyper-V? Datacenter är ingen billig licens direkt. Sen att det går och det är fullt möjligt att smacka up en windows 8 burk och köra hur många maskiner som helst på den är en helt annan sak emot vad som är licensierat. Operativsystemet kommer inte säga ifrån, det är bara när det kommer en Microsoft audit som det blir jobbigt att förklara varför du inte har licenser till dina maskiner. Jag förutsatte att detta skulle göras på lagligt sätt. Det finns inget som stoppar mig att sätta upp hur många virtuella maskiner som helst på min Windows 8 burk hemma men att det är giltigt med licenser är en annan femma. Microsoft är bäst i världen på att ta betalt, de ger inte dig saker gratis ALDRIG.

Med vmWare får du köra unlimited hosts på 1 cpu gratis.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsoft Hyper-V Server är gratis, just saying...

Och fungerar inte på k processorer efter 2* serien. Lite of topic men irriterande då jag labbar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det här är verkligheten, dags att vakna och läsa på lite om licenser grabbar

Windows Server 2012 Standard comes with two virtual instances, while Windows Server 2012 Datacenter includes an unlimited number of VMs on a single machine

http://www.zdnet.com/microsoft-ups-price-on-windows-server-20...

Vart får ni ut att det är gratis att köra Hyper-V? Datacenter är ingen billig licens direkt. Sen att det går och det är fullt möjligt att smacka up en windows 8 burk och köra hur många maskiner som helst på den är en helt annan sak emot vad som är licensierat. Operativsystemet kommer inte säga ifrån, det är bara när det kommer en Microsoft audit som det blir jobbigt att förklara varför du inte har licenser till dina maskiner. Jag förutsatte att detta skulle göras på lagligt sätt. Det finns inget som stoppar mig att sätta upp hur många virtuella maskiner som helst på min Windows 8 burk hemma men att det är giltigt med licenser är en annan femma. Microsoft är bäst i världen på att ta betalt, de ger inte dig saker gratis ALDRIG.

Med vmWare får du köra unlimited hosts på 1 cpu gratis.

Men nu får du ta och ge dig. Sluta sprid propaganda i tråden. Jag citerar mig själv.

Skrivet av Taljin:

Nu vet jag inte vad du pratar om, det han syftar på är följande OS. Som är helt gratis.

Vi pratar inte ens om Windows server 2012 r2 Datacenter, Standard, Essentials eller Foundation som finns med i din länk. Vi pratar om Hyper-v Server 2012 som endast är hypervisorn. Som är helt gratis att använda och deploya i vilken typ av miljö du vill; produktion så väl som hemma labb-server.

Eftersom du inte verkar ha förstått hur licensering fungerar så kan jag förklara för dig. Köper du en Windows server 2012 r2 standard licens så får du köra två Windows gäster på din hypervisor. På den licensen, om du vill kan du köpa en till standard och köra fyra windows gäster på din host. Utöver detta får du köra obegränsat antal gäster. Så länge du har licens för din gäst. Valfri Linux är då perfekt eftersom licensen är gratis. Pris på Stanard licens är ca 7k OEM. 15k utan OEM.

En datacenter licens, det gör du när du har en "biffig" server som ska köra Windows. Eftersom du får köra obegränsat antal Windows gäster på just denna host. Två typer av licens här 4 socket och 2 socker, kostar ungefär 80k och 45k om man köper dem som OEM.

Vill inte gå offtopic mer nu, men tråden handlar inte ens om Windows över huvud taget. TS frågar efter en hypervisor att köra Linux på.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh833684.aspx

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk

Hmm okej då är jag med, jag var helt övertygad om att man var tvungen att ha ett windows OS för att kunna ens köra Hyper-V. Men när det gäller antal virtuella maskiner per host är jag fortfarande osäker i fall du faktiskt för köra hur många t.ex. linux maskiner som helst på en Standard licens. Det står nämligen inte specificerat att det just för windows maskiner, utan enbart "VMs instances" Vad de exakt menar med det är väldigt oklart för mig. Licensiering är inte lätt detta skrapar bara på ytan av vad som är möjligt.

Hur som helst står jag i alla fall fast med att vmWare är en bättre hypervisor än Hyper-V. Jag är inte direkt ensam att tycka det heller:

http://community.spiceworks.com/topic/390271-hyper-v-vs-esxi

Många som gått över från Hyper-V till vmWare, Något som vi också gjort. De extra features som man får med Hyper-V är inte direkt något man faktiskt behöver i test miljö vCenter Coneverter kan göra allt annat åt dig. Jag körde själv alltid Hyper-V tills jag upptäckte vmWare, jag tycker den är snabbare på alla sätt.

http://www.infoworld.com/d/virtualization/virtualization-show...

Bra jämförelse.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hmm okej då är jag med, jag var helt övertygad om att man var tvungen att ha ett windows OS för att kunna ens köra Hyper-V. Men när det gäller antal virtuella maskiner per host är jag fortfarande osäker i fall du faktiskt för köra hur många t.ex. linux maskiner som helst på en Standard licens. Det står nämligen inte specificerat att det just för windows maskiner, utan enbart "VMs instances" Vad de exakt menar med det är väldigt oklart för mig. Licensiering är inte lätt detta skrapar bara på ytan av vad som är möjligt.

Hur som helst står jag i alla fall fast med att vmWare är en bättre hypervisor än Hyper-V. Jag är inte direkt ensam att tycka det heller:

http://community.spiceworks.com/topic/390271-hyper-v-vs-esxi

Många som gått över från Hyper-V till vmWare, Något som vi också gjort. De extra features som man får med Hyper-V är inte direkt något man faktiskt behöver i test miljö vCenter Coneverter kan göra allt annat åt dig. Jag körde själv alltid Hyper-V tills jag upptäckte vmWare, jag tycker den är snabbare på alla sätt.

http://www.infoworld.com/d/virtualization/virtualization-show...

Bra jämförelse.

Så fast Taljin skriver att det inte finns några licensbegränsningar i antalet VM:ar samt att du lätt själv kan ta reda på den uppgiften så fortsätter du ändå att ifrågasätta? Meningslöst.

Och vad vill du bevisa med att länka till ett forum med där det råder samma okunskap om Hyper-V som du uppvisat här? Vidare undrar jag om du verkligen läst och förstått innehållet i artikeln du länkat till heller. Den jämför gratisalternativet av Hyper-V utan System Center 2012 mot ESXi med vCenter och vSphere. Så nej, värdelös jämförelse.

Personligen tycker jag ESXi är enklast att administrera för lab och hemmabruk - trots att enkla funktioner som kloning saknas. Skulle jag sätta upp en fristående SMB windowsmiljö skulle jag dock inte tveka att sätta upp Hyper-V, det blir billigare, ger bättre prestanda och är minst lika stabilt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Datavetare

Ska först säga att "I stand corrected" på "Hyper-V Server 2012 R2", gjorde nog samma misstag som många andra i att missa att denna produkt är en variant av Windows Server där man i praktiken bara kan köra Hyper-V. Rent tekniskt kör man då en evaluering, men verkar inte spela någon praktik roll då evalueringstiden är obegränsad. Att använda detta är gratis.

Då TS vill använda systemet för att testa och utveckla på så skulle jag säga att det finns rätt många fördelar att använda ett gäst OS där man kör sin hypervisor och där det är möjligt att köra sin utveckling i "host OSet". För det krävs en icke-gratis version av Windows om man skulle vilja använda Hyper-V.

Men har (nästan) alla här missat att det är Linux som ska vara gäst? Varför i hela världen skulle man vilka köra Hyper-V då? Hyper-V har riktigt konkurrenskraftig prestanda om gästen är Windows, men är gästen Linux så sopar KVM banan med alla de andra (även vmWare i de resultat jag hittade) förutsatt att man faktisk läser på minimalt om KVM så man kör fil-I/O via "virtio-blk-data-plane" och nätverks I/O via virtio.

Det går att nå nätverks-hastigheter lämpliga för linjekort i KVM om man använder saker som DPDK på "host OS" + virtio_pmd. Den prestanda man då får ut ligger i en helt annan liga än vad man skulle kunna nå med Hyper-V (oavsett gäst OS).

Det har hänt väldigt mycket på väldigt kort tid just kring virt-I/O infrastrukturen, prestanda har ökat rejält så eventuella benchmarks med något år på nacken är väldigt inaktuella idag.

Sedan står det inte riktigt vilken typ av last som ska köras. Är det CPU-tunga saker så är val av CPU-modell viktigare än val av hypervisor då HW-stödet i CPUerna för virtualisering har konstant förbättras i varje ny generation. Är det disktunga saker så är faktiskt Hyper-V med Linux som gäst helt OK, men fortfarande långsammare än KVM. Är det nätverkstunga saker så går Hyper-V totalt bort med Linux som gäst, även VirtualBox kommer vara snabbare bara man ser till att använda virtio-stödet.

Vad det gäller stabilitet så lär KVM och Xen samt OS-nivå virtualisering (bl.a. OpenVZ, LXC) vara de bästa valen då det är de alternativ som används för Carrier Grade Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så fast Taljin skriver att det inte finns några licensbegränsningar i antalet VM:ar samt att du lätt själv kan ta reda på den uppgiften så fortsätter du ändå att ifrågasätta? Meningslöst.

Och vad vill du bevisa med att länka till ett forum med där det råder samma okunskap om Hyper-V som du uppvisat här? Vidare undrar jag om du verkligen läst och förstått innehållet i artikeln du länkat till heller. Den jämför gratisalternativet av Hyper-V utan System Center 2012 mot ESXi med vCenter och vSphere. Så nej, värdelös jämförelse.

Personligen tycker jag ESXi är enklast att administrera för lab och hemmabruk - trots att enkla funktioner som kloning saknas. Skulle jag sätta upp en fristående SMB windowsmiljö skulle jag dock inte tveka att sätta upp Hyper-V, det blir billigare, ger bättre prestanda och är minst lika stabilt.

Jag tycker du har en väldigt nedlåtande ton emot mig, jag ställde en enkel fråga av den anledning att jag är intresserad inget annat. Och nej de pratar både om gratis versionen av ESXi och med licensierade funktioner i artikeln.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Server 2012 R2 med Hyper-V helt klart som föregånende talare har varit inne på.

Du verkar vara insnöad på Windows. Vad har du för erfarenheter med KVM, ESXi, XEN eller linux i allmänhet?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hmm okej då är jag med, jag var helt övertygad om att man var tvungen att ha ett windows OS för att kunna ens köra Hyper-V. Men när det gäller antal virtuella maskiner per host är jag fortfarande osäker i fall du faktiskt för köra hur många t.ex. linux maskiner som helst på en Standard licens. Det står nämligen inte specificerat att det just för windows maskiner, utan enbart "VMs instances" Vad de exakt menar med det är väldigt oklart för mig. Licensiering är inte lätt detta skrapar bara på ytan av vad som är möjligt.

Hur som helst står jag i alla fall fast med att vmWare är en bättre hypervisor än Hyper-V. Jag är inte direkt ensam att tycka det heller:

http://community.spiceworks.com/topic/390271-hyper-v-vs-esxi

Många som gått över från Hyper-V till vmWare, Något som vi också gjort. De extra features som man får med Hyper-V är inte direkt något man faktiskt behöver i test miljö vCenter Coneverter kan göra allt annat åt dig. Jag körde själv alltid Hyper-V tills jag upptäckte vmWare, jag tycker den är snabbare på alla sätt.

http://www.infoworld.com/d/virtualization/virtualization-show...

Bra jämförelse.

Wow... Nästan skrämmande. Detta blir mitt sista inlägg till dig(Vi förstör tråden med offtopic). Har du fortfarande inte förstått så kan du skicka ett PM så ska jag förklara.

Gick och plockade fram en gammal bok "Exam Ref 70-410" skriven av Craig Zacker. Detta är sida 132 i boken. Det var 2 år sedan detta skrevs. Licens formen har inte förändras i 2012 r2.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag tycker du har en väldigt nedlåtande ton emot mig, jag ställde en enkel fråga av den anledning att jag är intresserad inget annat. Och nej de pratar både om gratis versionen av ESXi och med licensierade funktioner i artikeln.

Jag ser ingen konkret fråga, däremot ser jag att du ifrågasätter och sprider desinformation vilket är en vanlig retorisk taktik för att misskreditera andra. Tycker du ska fundera på ditt egna bemötande innan du dömer andra.

Ang. artiklen . Nej, det är inte vad jag skrev, läs igen. Men poängen kvarstår: "You can certainly go much further with Microsoft's free hypervisor than you can with VMware's.".

Vi kommer inte mycket längre här om du inte orkar ta dig tid att förstå vad man skriver eller ens undersöka fakta innan du påstår saker så jag tackar för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men har (nästan) alla här missat att det är Linux som ska vara gäst? Varför i hela världen skulle man vilka köra Hyper-V då?

Tror de flesta är medvetna om det men diskussionen tog ju lite olyckligt en liten avstickare pga en viss sakfråga som du vet
Självklart skall ändamålen styra och i detta fall finns det säkert bättre alternativ än ESXi och Hyper-V.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag pratade med Utvecklingsteamet bakom Hyper-V sist jag var på Teched och deras svar är entydigt när det gäller features i Hyper-V

Det finns INGA skillnader mellan Hyper-V på en server 2012R2 och en Hyper V-Server. Det är exakt samma kod i båda produkterna.
De supporterar tom fail over cluster i gratisprodukten (jag har dock inte satt upp det i en hemmamiljö....(ännu))

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

De supporterar tom fail over cluster i gratisprodukten (jag har dock inte satt upp det i en hemmamiljö....(ännu))

Say WHAT? Menar du att man nu kan bygga ett kluster med endast bare-metal Hyper-V eller kan bare-metal servrar användas som noder i ett befintligt WSFC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Du verkar vara insnöad på Windows. Vad har du för erfarenheter med KVM, ESXi, XEN eller linux i allmänhet?

nada

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Say WHAT? Menar du att man nu kan bygga ett kluster med endast bare-metal Hyper-V eller kan bare-metal servrar användas som noder i ett befintligt WSFC?

Stämmer bra att man kan köra kluster med endast Hyper-V hostar. Om du vill så går det att bygga detta med powershell från valfri klient. Men skulle rekommendera att installera "administration tools" på den klient du ska managera dina hostar ifrån. Powershell 4.0 går att installera på en Windows 7 klient. Hur det är med "administration tools" och Windows 7 kan jag inte svara på då jag aldrig har testat. Windows 8 och upp fungerar dock väldigt bra.

En lista på dem feauters som finns att installera på en Hyper-V server 2012 r2.

Dold text
Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taljin:

Stämmer bra att man kan köra kluster med endast Hyper-V hostar. Om du vill så går det att bygga detta med powershell från valfri klient. Men skulle rekommendera att installera "administration tools" på den klient du ska managera dina hostar ifrån. Powershell 4.0 går att installera på en Windows 7 klient. Hur det är med "administration tools" och Windows 7 kan jag inte svara på då jag aldrig har testat. Windows 8 och upp fungerar dock väldigt bra.

En lista på dem feauters som finns att installera på en Hyper-V server 2012 r2.

Cool. Senaste klustret jag driftsatte var på 2008R2, det har hänt en del... Antar att detta nu är möjligt eftersom man inte längre behöver en domän innan klustret skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Öööh va? Vad är det som är sjukt buggigt på Windows?

ESXi har stöd för OS X som gäst: http://blogs.vmware.com/guestosguide/guest-os/unix-and-others/mac-osx Dock får man se upp med licensen för OS X eftersom den kräver att man kör på Apples hårdvara om jag förstått saken rätt.

Syftar du på VMware Player eller Workstation? Använder Player dagligen och det funkar klockrent. Hör inga klagomål på jobbet ang. Workstation heller.

Nej, jag jobbar inte på VMware eller någon av dess partners

To be fair så är Web Client (och by extension den nya Host client) fruktansvärt buggig, ostabil och rent av långsam. Det är ett faktum men folk hänger kvar vid VMware för i slutändan så fungerar hypervisorn jävligt bra.

Sen har jag visserligen aldrig haft problem med Windows klienten, men den är ju mindre relevant då den kommer att dödas helt snart.

Skrivet av Taljin:

Nu vet jag inte vad du pratar om, det han syftar på är följande OS. Som är helt gratis.

Sedan har det stöd för 320st logiska processorer per host. 2048st vCPU för dina gäster(Max 64st vCPU á gäst). 4TB ram per host (1TB ram á gäst).

Predikar inte för att TS ska välja Hyper-V, men gillar inte när folk pratar om saker dem tydligen har 0 koll på.

Du menar som när man går in på tillverkarens hemsida för att bevisa att någonting visst fungerar bra genom att citera teoretiska maxgränser? Jag antar att du aldrig riktigt har hållit på med virtualisering utöver hobbynivå om du föreslår att man skulle kunna köra 2000 vCPUer på en enskild host utan problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

To be fair så är Web Client (och by extension den nya Host client) fruktansvärt buggig, ostabil och rent av långsam. Det är ett faktum men folk hänger kvar vid VMware för i slutändan så fungerar hypervisorn jävligt bra.

Sen har jag visserligen aldrig haft problem med Windows klienten, men den är ju mindre relevant då den kommer att dödas helt snart.

Faktiskt inte, läste precis nyligen att när vSphere 6.0 kommer så uppdaterar man windows klienten så att det ska gå att använda den tillsammans med VMar som har HW version 10. Så man uppdaterar den och verkar inse att den används mycket fortfarande.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.