Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Data vs Dator, varför Data är oacceptabelt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"obildad" heter det väl ändå?

Om det nu står i SAOL så får man väl förmoda att det är OK. Men man skall komma ihåg att det lätt blir förvirring om man tillskriver flera ord samma stavning, när det finns andra varianter som är unika och då undviker att förvirra. Plus att det som sagt ser slappt och obildat ut. Lite "Jag har keps innomhus, snusar, och mina Jeans hänger nere vid skinkorna"-stuk på det hela. Sedan får folk gärna tycka att jag beter mig elitistiskt om de vill. Någon måtta måste vi väl ändå ha i samhället? Inte konstigt att vi sjunker som en sten i PISA-undersökningarna!

Ja, fan vet hur "ut-" smet in där.

Jag skulle gärna vilja se en autentisk text där substantivet 'dom' eller pronomenet 'dom' kan komma att förväxlas och missuppfattas för det andra. Jag kan inte ens kan konstruera ett syntetiskt exempel.

Om du sedan är villig att döma folk utifrån deras uppmärksamhet under svenskalektionerna eller i värsta fall utifrån deras svensklärare så säger nog det mer om dig än om de du dömer. Det är inte elitistiskt, det är korkat. Men korkade saker gör vi väl alla till och från, så jag tänker inte ta ditt dömande ifrån dig.

Mig skulle det aldrig falla in att skriva 'dom', och föga stör jag mig på de som väljer att använda det. Antingen har man blivit lärd det - vilket inte är frivilligt - eller så har man valt att använda det på grund av att man vet sina brister i språket och inte anser att det är värt några timmars grammatikstudier för något som inte gör från eller till, egentligen. Värre är det som sagt med de som envisas med att försöka, misslyckas fatalt och sedan gnäller om någon rättar dem. 'Dom' finns att använda för alla, och det ger blanka fan i satslära.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingetdera är dock OK att använda i skriftspråk vad jag vet, eller har det ändrats?

Det har "alltid" (dvs så länge jag kan minnas, de senaste 25 åren) varit okej att använda i skriftspråk.

Skrivet av Ozzed:

Plus att det som sagt ser slappt och obildat ut.

Enligt dig måhända, men det betyder inte att det är fel att använda, bara att du har fördomar mot oss som skriver "dom" på ett visst sätt.

Återigen så ska jag påpeka att jag känner själv väldigt få som faktiskt skriver "dem" förutom i (oftast akademiska) sammanhang där man vill framhäva sig själv eller något, t.ex. i viktiga arbeten eller uppsatser. Det betyder däremot inte att jag anser att alla som skriver "dem" i vardagligt tal är snobbar eller "fina i kanten".

Skrivet av Crazy Ferret:

Om du sedan är villig att döma folk utifrån deras uppmärksamhet under svenskalektionerna eller i värsta fall utifrån deras svensklärare så säger nog det mer om dig än om de du dömer. Det är inte elitistiskt, det är korkat.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, utöver att det inte ens behöver vara relaterat till svenskalektioner, utan även regionsbundet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, fan vet hur "ut-" smet in där.

Jag skulle gärna vilja se en autentisk text där substantivet 'dom' eller pronomenet 'dom' kan komma att förväxlas och missuppfattas för det andra. Jag kan inte ens kan konstruera ett syntetiskt exempel.

Om du sedan är villig att döma folk utifrån deras uppmärksamhet under svenskalektionerna eller i värsta fall utifrån deras svensklärare så säger nog det mer om dig än om de du dömer. Det är inte elitistiskt, det är korkat. Men korkade saker gör vi väl alla till och från, så jag tänker inte ta ditt dömande ifrån dig.

Mig skulle det aldrig falla in att skriva 'dom', och föga stör jag mig på de som väljer att använda det. Antingen har man blivit lärd det - vilket inte är frivilligt - eller så har man valt att använda det på grund av att man vet sina brister i språket och inte anser att det är värt några timmars grammatikstudier för något som inte gör från eller till, egentligen. Värre är det som sagt med de som envisas med att försöka, misslyckas fatalt och sedan gnäller om någon rättar dem. 'Dom' finns att använda för alla, och det ger blanka fan i satslära.

"Dom faller på Söndag".

Är det en rättsprocess eller några som ramlar det hamdlar om? Omöjligt att veta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Dom faller på Söndag".

Är det en rättsprocess eller några som ramlar det hamdlar om? Omöjligt att veta.

Ja när man tar något ur sitt sammanhang så är det inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Dom faller på Söndag".

Är det en rättsprocess eller några som ramlar det hamdlar om? Omöjligt att veta.

Ett bra syntetiskt exempel, men jag tar gärna en autentisk text tack, d.v.s. ett icke-konstruerat exempel med omgivande text.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

"Dom faller på Söndag".

Är det en rättsprocess eller några som ramlar det hamdlar om? Omöjligt att veta.

Svenska språket har en uppsjö av ord som kan misstolkas om man konstruerar specifika exempel. Ett favoritexempel kommer från bildtexten i en tidning som löd: "Kåta på tomten"
Så handlade artikeln om folk som var sexuellt upphetsade av jultomten? Nej det handlade om samer och bilder var på en kåta som någon byggt på sin tomt, bredvid sitt hus.

Vi har ett annat exempel: "Var är hon?"
Frågar någon var en kvinna befinner sig eller var diskhon finns?

Sen hjälper det inte om man tar bort dom som personligt pronomen, din mening är fortfarande inte entydig då dom även kan betyda kupol. Så är det någon som blir dömd på söndag eller kommer en kupol rasa?

PS Veckodagar stavas med liten bokstav i svenska till skillnad från engelska där veckodagar och månader stavas med stor bokstav av någon anledning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att misstolka en mening om det finns ett sammanhang (vilket det nästan alltid finns).

Exempel: "Val på gräsmattan!" - ligger det en val på gräset, eller hålls det ett val på gräsmattan?
Självklart så hade man antagligen aldrig skrivit just "Val på gräsmattan!", utan man hade släng in pronomen så det istället hade blivit "Det ligger en val på gräsmattan!" eller "Det hålls ett val på gräsmattan!".

Skrivet av GaMeR2K5:

Just därför som man inte ska använda sig av "dom" i skriftspråket eftersom man i talspråket gör skillnad på ordet genom uttalet.

Om man inte kan förstå betydelsen av "dom" när det finns ett klart sammanhang ska man nog gå tillbaks till skolbänken.
Tror inte att någon under 5 skulle misstolka dom("dem") för dom("rättsbeslut") i skrift, såvida det inte helt saknas sammanhang.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Just därför som man inte ska använda sig av "dom" i skriftspråket eftersom man i talspråket gör skillnad på ordet genom uttalet.

Dock brukar man i sammanhanget sällan misstolka det.

Skrivet av Zotamedu:

Svenska språket har en uppsjö av ord som kan misstolkas om man konstruerar specifika exempel. Ett favoritexempel kommer från bildtexten i en tidning som löd: "Kåta på tomten"
Så handlade artikeln om folk som var sexuellt upphetsade av jultomten? Nej det handlade om samer och bilder var på en kåta som någon byggt på sin tomt, bredvid sitt hus.

Vi har ett annat exempel: "Var är hon?"
Frågar någon var en kvinna befinner sig eller var diskhon finns?

Sen hjälper det inte om man tar bort dom som personligt pronomen, din mening är fortfarande inte entydig då dom även kan betyda kupol. Så är det någon som blir dömd på söndag eller kommer en kupol rasa?

PS Veckodagar stavas med liten bokstav i svenska till skillnad från engelska där veckodagar och månader stavas med stor bokstav av någon anledning.

Möjligt så, men i de fall det faktiskt finns ett sätt att göra skillnaden tydlig tycker jag det skall användas.

Och jo, jag vet.. Lätt att röra ihop då min fru är från USA och det blir mer och mer Engelska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det går att argumentera för att "data" är en okej benämning av en dator, nämligen som en kortform av just datamaskin. Det finns ingen lag som säger att ett ord inte kan ha flera betydelser, ens inom samma fält. Dock, av ren hävd, så klingar "data" illa i örat på de flesta med minsta språkkänsla.

Som jag förstår det är det ett missförstånd att bara slarviga ungdomar säger "data" om datorer, utan det handlar snarare om en generation som levde med ordet datamaskin som sedan fick kortformen "data", samtidigt som en viss Börje Langefors genialiska ord "dator" började få fäste. Ordet "dator" är rätt gammalt och skapat enligt samma logik som "traktor" (trakt/trahere från latin i betydelsen "dra", traktor blir "dragare" i en "svenskifiering" av "trahere" + "den som gör"), men "slutstriden" kom först i slutet av 80-talet där "dator" tack och lov vann. De som arbetade med datorer på 60- 70- och 80-talet kan dock mycket väl känna i sitt språköra att "data" är lika gott som "dator" och en logisk förkortning av "datamaskin".

"Dator" är alltså ett konstruerat ord och inget lånord, inget ord som helt naturligt uppkommit eller som följer någon form av språkligt deterministiska idéer (som om några sådana funnes), men ett genialiskt och vackert sådant. Därför säger jag att det är självklart att "dator" avser maskinen och "data" avser [obehandlat] information (i själva verket gör informationsteoretiker åtskillnad mellan data och information. Data är uppgifter, information är behandlade uppgifter satta i ett sammanhang. "235711" är "data". Om jag säger att det är de fem första primtalen konkatenerade, då blir det "information").

"Data" i betydelsen "dator" är alltså tämligen dött och bara slarvpellar eller gamla rävar säger annorlunda. Men, som sagt, man kan inte påstå att det är solklart fel att säga "data". Det finns ingen regel som säger att "data" omöjligen kan vara en bra eller logisk kortform för "den där programmerbara maskinen med ALU och hårddisk".

Mina slutord blir därför: om en snorvalp säger "data" och menar "dator", snällt rätta denne. Om däremot en gammal erfaren räv säger "data", visa respekt och lyssna på vad denne kan lära dig om datorns korta men intensiva historia!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Mig skulle det aldrig falla in att skriva 'dom', och föga stör jag mig på de som väljer att använda det. Antingen har man blivit lärd det - vilket inte är frivilligt - eller så har man valt att använda det på grund av att man vet sina brister i språket och inte anser att det är värt några timmars grammatikstudier för något som inte gör från eller till, egentligen.

Precis. Så skönt att höra någon som faktiskt kan språk säga det! Jag ser hellre att folk skriver "dom" än tanklöst ersätter det med "dem" i alla situationer. Själv skulle det inte falla mig in heller, men jag hör till dom (aargh! ) som också vet om en solklar brist i mitt språk.

Jag är precis i den sits som du beskriver. Jag vet att min känsla för "dem" är helt eftersatt. Trots att svenska är modersmålet och att jag läst miljoner sidor text i mina dagar, skönlitteratur och facklitteratur. Ändå är detta förbannade "dem" svårt för mig, vilket gör att jag alltid skriver "dessa", "denne" eller liknande, om jag inte omskriver helt (se mitt inlägg ovanför, t.ex.). Jag skulle bli jätteglad om "dom" blev godtagbart i skriftspråk därför att jag är både plågsamt medveten om att "dom" inte är "dem" i skriven text och att jag helt enkelt inte behärskar "dem" i annat än helt triviala fall.

Oavsett vilket - om populärkultur har lärt mig något så är det "A man's got to know his limitations" (Magnum Force, 1973). Antitesen till Dunning-Kruger!
Edit: Länk, såklart en tråd om ordet "dator" ska utmynna till detta: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=t2J...

Förtydligande, länk...
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Användandet av 'data' synonymt med 'dator' ställer jag mig tveksam till att den kommer från en kombination av avkortning utav 'datamaskin'. Ordet 'data' har funnits betydligt längre och använts av befolkningen i större utsträckning (fram tills datorer började bli vanliga i hemmen och på arbetsplatser vill säga) än 'dator', och troligen skedde liknande förväxlingar på tidigt stadie motsvarande den klassiska förväxlingen mellan "dator" och "hårddisk" och sedan har felet fortlevt, inte minst på grund av likheten i uttal vid vardagligt (läs: "slarvigt") tal och tanken att 'data' skulle kunna vara en adekvat avkortning av 'datamaskin'.

Är det så? Jag kan tänka mig att ordet visst är en förkortning av "datamaskin", trots att ordet självt är äldre. Det förekommer ju att ett och samma ord betyder fler än en sak även inom samma område och där ordet i sig är gammalt, kanske äldre än området självt. Typiskt nog har jag svårt att hitta exempel nu, men de kåserier jag läst om etymologin kring "dator" verkar peka åt att "data" hade goda odds att bli namnet på maskinen.

...

Jag har lådor och skåp med datorprylar hemma, som vilken annan nörd som helst. Jag har skrivit etiketten "DATA" på dessa lådor, i betydelsen "data-" [prylar/komponenter]. Borde jag ha skrivit "DATOR" i stället? Men lådorna är ju inga datorer och innehåller knappt hela datorer heller utan bara saker som förknippas med eller ingår i datorsystem. Jag har inte ens reflekterat över detta tidigare, men för mig är (var) det "självklart" att det ska stå "DATA" på lådorna, inte "DATOR". Rätt eller fel? Bra eller dåligt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Är det så? Jag kan tänka mig att ordet visst är en förkortning av "datamaskin", trots att ordet självt är äldre. Det förekommer ju att ett och samma ord betyder fler än en sak även inom samma område och där ordet i sig är gammalt, kanske äldre än området självt. Typiskt nog har jag svårt att hitta exempel nu, men de kåserier jag läst om etymologin kring "dator" verkar peka åt att "data" hade goda odds att bli namnet på maskinen.

...

Jag har lådor och skåp med datorprylar hemma, som vilken annan nörd som helst. Jag har skrivit etiketten "DATA" på dessa lådor, i betydelsen "data-" [prylar/komponenter]. Borde jag ha skrivit "DATOR" i stället? Men lådorna är ju inga datorer och innehåller knappt hela datorer heller utan bara saker som förknippas med eller ingår i datorsystem. Jag har inte ens reflekterat över detta tidigare, men för mig är (var) det "självklart" att det ska stå "DATA" på lådorna, inte "DATOR". Rätt eller fel? Bra eller dåligt?

Den tekniska termen för blandade kablar, adaptrar, komponenter, påsar, skruvar, plåtar, fläktar och annat som suttit i, på eller i närheten av en dator är "datorjunk". Det är vad som står på min låda med blandade saker som på något sätt har en koppling till min dator. Fast den innehåller inte så mycket kablar för de ligger i en egen låda märkt "kablar".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Är det så? Jag kan tänka mig att ordet visst är en förkortning av "datamaskin", trots att ordet självt är äldre. Det förekommer ju att ett och samma ord betyder fler än en sak även inom samma område och där ordet i sig är gammalt, kanske äldre än området självt. Typiskt nog har jag svårt att hitta exempel nu, men de kåserier jag läst om etymologin kring "dator" verkar peka åt att "data" hade goda odds att bli namnet på maskinen.

Som sagt, jag ställer mig tveksam till det, just på grund av att ordet 'data' i sig är äldre. Inget jag kan ge belägg för, inget jag kan garantera, jag är bara tveksam.

Skrivet av MBY:

Jag har lådor och skåp med datorprylar hemma, som vilken annan nörd som helst. Jag har skrivit etiketten "DATA" på dessa lådor, i betydelsen "data-" [prylar/komponenter]. Borde jag ha skrivit "DATOR" i stället? Men lådorna är ju inga datorer och innehåller knappt hela datorer heller utan bara saker som förknippas med eller ingår i datorsystem. Jag har inte ens reflekterat över detta tidigare, men för mig är (var) det "självklart" att det ska stå "DATA" på lådorna, inte "DATOR". Rätt eller fel? Bra eller dåligt?

Institutet för språk och folkminne (tidigare Språknämnden) säger såhär:

Skrivet av http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_03.htm#datorutbildning:

I ord som leder tankarna till eller direkt avser apparaten, den konkreta tekniska sidan, bör dator- användas; således datordrift och datorinstruktion, liksom datornät (ett nät av datorer) och datorkommunikation (kommunikation mellan datorer). Det gäller även tillbehör till datorn: datorprogram, (dator)mus, datorskärm. Dator- bör även användas då man betonar att något utförs med hjälp av datorer: datoranimation, datortomografi, datorgrafik, datormusik, datorspel etc.
När man avser den information som finns lagrad i datorerna är data- det korrekta; således dataöverföring, dataregister och datakommunikation ('överföring av data'). Data- är även det naturliga vid allmänna och övergripande fenomen; således databranschen, datakonsult, dataavdelning och datatermer.

Observera att det finns en stor gråzon med svårbedömda termer där både data- och dator- är tänkbara. Samtidigt kan det konstateras att data- alltid varit vanligare än dator- och att många sammansättningar med data- som snarast borde ha skrivits med dator- har blivit så etablerade att de måste accepteras, t.ex. datakonst, dataprogram och dataspel.

Således borde det stå "DATOR" på etiketten om andra, mindre begåvade personer som inte kan se bortom den ordagranna betydelsen, ska kunna förstå vad som göms i din låda. Om du dock vill dölja vad innehållet är skulle jag i stället rekommendera en etikett med texten "Otvättade kalsonger".
(Kvittar det, bespara dig energin att skriva en ny etikett. )

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

Som sagt, jag ställer mig tveksam till det, just på grund av att ordet 'data' i sig är äldre. Inget jag kan ge belägg för, inget jag kan garantera, jag är bara tveksam.

Institutet för språk och folkminne (tidigare Språknämnden) säger såhär:

Således borde det stå "DATOR" på etiketten om andra, mindre begåvade personer som inte kan se bortom den ordagranna betydelsen, ska kunna förstå vad som göms i din låda. Om du dock vill dölja vad innehållet är skulle jag i stället rekommendera en etikett med texten "Otvättade kalsonger".
(Kvittar det, bespara dig energin att skriva en ny etikett. )

Just datorspel mot dataspel är en rätt intressant diskussion. Dataspelsbranschen, alltså branschorganisationen för digitala spel, har kommit fram till just dataspel istället för datorspel. De ansåg att dataspel är en mer vid benämning som lättare innefattar alla former av interaktiv underhållning oavsett plattform medan datorspel för tankarna till just datorer. Sen kan man ju argumentera för att även mobiltelefoner och spelkonsoler faktiskt är just datorer. Så vad det faktiskt heter är inte så enkelt.

http://www.dataspelsbranschen.se/blogg/2008/4/16/dataspel-ell...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skriver "datorprylar" på mina lådor som innehåller datorkomponenter. Möjligen skulle jag kunna märka en gammal diskettlåda med data då det är innehållet på disketterna.

När jag var barn på 1970-talet så sade man datamaskin. Om någon dator hade gjort fel så att man fick fel belopp på en räkning eller något sådant så skyllde man på "datafel" vilket i och för sig stämmer (det hade blivit fel vid databehandlingen). En datamaskin var något man aldrig hade sett i verkligheten men ibland visade de bilder på TV på stora skåp med rullband som hackade sig fram och tillbaka och skrev ut saker på någon pappersremsa - ja det var en typisk datamaskin som gjorde databehandling. Ofta såg man skeptiskt på datamaskinerna, de orsakade bara datafel som resulterade i diverse elände. Filmer som War Games gjorde att man tänkte att datamaskinerna antagligen kommer att orsaka 3:e världskriget. Det har också hänt att datafel nära orsakat kärnvapenkrig:
http://en.wikipedia.org/wiki/1983_Soviet_nuclear_false_alarm_...
http://www.history.com/news/history-lists/5-cold-war-close-ca...

Men när datorer blev vanligare så har jag bestämt för mig att man ändå brukade säga att man gick på "datakurs" när man skulle lära sig hur de fungerade. Ofta bestod det i att man skulle lära sig programmera i BASIC, pascal eller något liknande så visst lärde man sig databehandling. Enda sättet att få en datamaskin att göra något var ju att skriva in ett program för hand, eller det var liksom utgångspunkten man fick lära sig i början. Många blev också hyfsade på att programmera då på 1980-talet när man började skaffa sig hemdatorer såsom VIC-20 och liknande. Men sedan när man kom på att man kunde spela spel på dem och inte behövde skriva spelen själv som programkod, ja då var det kört med datakunskaperna. Folk lärde sig datorkunskap istället, alltså hur man startar Windows och kör Word och sådant och det blev oviktigt att lära sig hur datorn fungerade...

Är man kunnig inom data, ja då är man programmerare, systemutvecklare eller liknande. Är man datorkunnig, ja då är det väl mer att man kan använda färdiga program och kanske hur man kopplar ihop större komponenter inuti datorn. Själv ser jag mer upp till de som kan data än de som säger sig kunna datorer. Men visst, Intels ingenjörer som utveckar nya processorer är kunniga både inom datakunskap och datorkunskap och det är ju verkligen imponerande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Om du dock vill dölja vad innehållet är skulle jag i stället rekommendera en etikett med texten "Otvättade kalsonger".
(Kvittar det, bespara dig energin att skriva en ny etikett. )

Jag får nog skriva nya etiketter med texten "DATORDELAR (OLLADE)" för att täcka alla eventualiteter, både språkligt rätt och "inte röra"!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."