Permalänk
Medlem

Racingstol TIPS!

Hallå där kära SC Medlemmar..
Är ute efter någon sorts racingseat då jag tröttnat skaka omkring på skrivbordet när man lirar bilspel..
Så undrar om ni vet några svenska företag som säljer sådana stolar med stativ för ratt,pedal,växelspak etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Hallå där kära SC Medlemmar..
Är ute efter någon sorts racingseat då jag tröttnat skaka omkring på skrivbordet när man lirar bilspel..
Så undrar om ni vet några svenska företag som säljer sådana stolar med stativ för ratt,pedal,växelspak etc.

http://www.pricerunner.se/sp/playseat.html

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Första som kommer upp i åtanke är Fanatec http://eu.fanatec.com/Stand/CSL%20Seat det finns säkert fler alternativ men det var det första jag hittade.
Edit, glömde bort playseats

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här finns också om det kan vara av intresse: http://www.ridetech.se/sportstolar/spelsimulator/3308

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ett råd är att inte köpa en stol i konstläder. Har själv en DXRacer i konstläder och den är svettig att sitta på speciellt när det är värmbölja. Nästa gång jag köper nått så blir det i tyg.

Jo det vet jag..
Har en kontorsstol atm i racingstuk o full läder.
Ett rent helvete o sitta o spela i den, blir ju dö svett efter bara nåt varv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Första som kommer upp i åtanke är Fanatec http://eu.fanatec.com/Stand/CSL%20Seat det finns säkert fler alternativ men det var det första jag hittade.
Edit, glömde bort playseats

Tror det blir en playseat från komplett.

Permalänk

Jag har en http://www.playseat.com/shop/eu/wl/playseats-evolution-1.html
Funkar kanon. Smidig att fälla ihop om man inte ha så mycket plats.
Fanatecs variant ser bra ut också.

Brorsan köpte en från sportstolen.se, den tyckte jag inte alls om.

EDIT. Kika gärna in på swedishsimracers.com

Permalänk
Medlem

En liten fråga till er som har en sån racingstol. Behöver man mecka mycket ifall man sitter vid ett vanligt skrivbord för tillfället? Jag tänkte lite för att skärmen kommer väl komma väldigt högt upp så man får sitta och stirra rätt konstigt? Kommer man i stortsett bli tvungen att införskaffa ännu en skärm för att det ska gå smidigt ifall man inte vill dedikera all sin spelupplevelse till just bilspel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

http://www.obutto.eu/store/
Köpte mig en Obutto Ozone för nåra år sedan. Funkar både för flygsim, racing och lite skrivbord. Går att modifera på många olika sätt. Man får ta ett kliv ner i stolen.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av kevve1:

En liten fråga till er som har en sån racingstol. Behöver man mecka mycket ifall man sitter vid ett vanligt skrivbord för tillfället? Jag tänkte lite för att skärmen kommer väl komma väldigt högt upp så man får sitta och stirra rätt konstigt? Kommer man i stortsett bli tvungen att införskaffa ännu en skärm för att det ska gå smidigt ifall man inte vill dedikera all sin spelupplevelse till just bilspel?

Ögonen hamnar lite under mitten på skärmen. Kan man vinkla skärmen nedåt så är de nog en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinallo:

Ögonen hamnar lite under mitten på skärmen. Kan man vinkla skärmen nedåt så är de nog en fördel.

Tack för svaret! Jo. Kanske får ta mått hur högt man skulle komma och i vilken höjd ögonen skulle hamna på ungefär. Känns ju sådär att slänga pengar på en stol för 3000 och sen behöva sig en extraskärm på det.

edit: Hoppas inte du ser det som jag försökte hijacka tråden TS, men eftersom en tråd om detta kom upp tänkte jag att man kunde ställa några frågor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Funderar också på att bygga en "rig" och börja med I-Racing, började kolla på Playseat stolarna men efter jag fick reda på Obutto Revolution så är det svårt att släppa tanken på den. Playseat är nog bra om man endast ska köra på en skärm, men om man är ute efter en 3-skärms lösning så tycker jag att Obutto är oslagbar.

Frågan är om man är lite taskigt ute tidsmässigt, att investera 10 000 på en racing RIG nu när Oculus Rift är på gång inom något år eller så. Men det är ju så i datavärlden, om man ska hela tiden vänta på nästa version av saker så kommer man få vänta för evigt, för det kommer alltid någonting värre runt hörnet så att säga.

Sjukt sugen på Obutto Revolution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fractalstar:

Funderar också på att bygga en "rig" och börja med I-Racing, började kolla på Playseat stolarna men efter jag fick reda på Obutto Revolution så är det svårt att släppa tanken på den. Playseat är nog bra om man endast ska köra på en skärm, men om man är ute efter en 3-skärms lösning så tycker jag att Obutto är oslagbar.

Frågan är om man är lite taskigt ute tidsmässigt, att investera 10 000 på en racing RIG nu när Oculus Rift är på gång inom något år eller så. Men det är ju så i datavärlden, om man ska hela tiden vänta på nästa version av saker så kommer man få vänta för evigt, för det kommer alltid någonting värre runt hörnet så att säga.

Sjukt sugen på Obutto Revolution.

Även med Rift så är det schystare att sitta i en bra rigg och köra än vid ett skrivbord

Permalänk
Medlem

Bygg eget Köp sportstol vid biltema för tusen lappen och lite trä nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Tack för svaret! Jo. Kanske får ta mått hur högt man skulle komma och i vilken höjd ögonen skulle hamna på ungefär. Känns ju sådär att slänga pengar på en stol för 3000 och sen behöva sig en extraskärm på det.

edit: Hoppas inte du ser det som jag försökte hijacka tråden TS, men eftersom en tråd om detta kom upp tänkte jag att man kunde ställa några frågor.

Det är lungt.
Förstår tanken, själv sitter jag med en 46'' skärm som jag kan ha på ett bord framför stolen...
Men sugen på trippelskärmsetup dock..

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Bygg eget Köp sportstol vid biltema för tusen lappen och lite trä nånstans

Var inne på samma sak när jag började men när en mindre rigg bara kostar 3000:- så känns de inte som det är värt de.

Skrivet av Fractalstar:

Funderar också på att bygga en "rig" och börja med I-Racing, började kolla på Playseat stolarna men efter jag fick reda på Obutto Revolution så är det svårt att släppa tanken på den. Playseat är nog bra om man endast ska köra på en skärm, men om man är ute efter en 3-skärms lösning så tycker jag att Obutto är oslagbar.

Frågan är om man är lite taskigt ute tidsmässigt, att investera 10 000 på en racing RIG nu när Oculus Rift är på gång inom något år eller så. Men det är ju så i datavärlden, om man ska hela tiden vänta på nästa version av saker så kommer man få vänta för evigt, för det kommer alltid någonting värre runt hörnet så att säga.

Sjukt sugen på Obutto Revolution.

Obutto är Rolls Royce.
Men de går få till de med tre skärmar på playseat också om man har ett sänkbart datorbord tex

Permalänk
Medlem

Obutto är ju knappt ens mid end

Här finns ett axplock gällande cockpits

För tillfället är jag innehavare av en playseat challenge som jag vann efter att ha deltagit i lika och en Nixim Racecraft GT. Vet inte om Nixim fortfarande gör sina cockpits hemsidan verkar extremt nerskalad.

När det gäller höjd så körde jag eu pallar till min playseat evo när jag hade de och tv på skrivbord. Playseat cockpitarna är rätt lagom för vardagsrumsbruk med låga tv bänkar

Playseat classic och Evolution var jag aldrig helnöjda med. Playseat Challenge är mer portabel och enkel att stuva undan och vete gudarna om den inte fungerar väl så bra även som permanent cockpit. Hur bra solstolssätet håller ihop får tiden utvisa. Nixim Racecraft GTn där har vi en cockpit som står 500 år.

Tror mer på Fanatec CSL om vi snackar något semi permanent än playseats cockpit i den prisklassen. Obutto är bra om du har plats för den och kan väl lite bättre ersätta ett skrivbord med sina tillbehör. Men det finns ju hur många alternativ som helst för oss som inte är så bra på bygga eget

Växelspakhållaren för Evolution fann jag totalt värdelös och till Playseat challenge finns ingen. Får fixa något separat blombord eller något fästa shiftern på. Hade god användning av den till Evolution ändå. Monterade en buttkicker gamer på växelarmen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köp en bilstol på skoten för nån hundring och lite trä, lär ju gå för under 500;-

http://www.youtube.com/watch?v=nEhsLcjZDew

Själv funderat på det

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Drar upp tråden lite. Suttit och funderat nu och ska nog köpa mig en lagom till Assetto Corsa/Project CARS kommer ut. Kollade på denna länken som kommit upp i tråden och tänkte om den här ihop med denna stolen kunde vara en kombination. Kanske t.om den billigare stolen vore ett bättre alternativ? Hur tror ni denna setupen ställer sig i jämförelse med tex playseat evo/revolution? Just dom hundringarna där emellan skulle inte spela någon roll ifall nu en evo/revolution klart vore ett bättre val. Ställning/stol setupen tyckte jag inte såg så tilltalande ut av någon anledning, kanske har fel?

Såg nu att endast frakten skulle kosta 598:- med hempaket. Nå, vad tror ni?

Tacksam för svar
edit: efter lite googling verkar företaget vara sådär..

Skrivet av Marinallo:

Jag har en http://www.playseat.com/shop/eu/wl/playseats-evolution-1.html
Funkar kanon. Smidig att fälla ihop om man inte ha så mycket plats.
Fanatecs variant ser bra ut också.

Brorsan köpte en från sportstolen.se, den tyckte jag inte alls om.

EDIT. Kika gärna in på swedishsimracers.com

Kollade på den sidan och den stolen för 2000:- antar jag att han köpte. Det är ju jävligt billigt men verkar inte direkt gå att ställa in något mer än själva sätet? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ratten i höjdled, sätet i längsled så ja risken är väl stor du inte hittar en optimal körställning. Men den cockpiten ser betydligt stabilare ut än playseat evolutions och den kanske passar dig bättre? Får försöka leta reda på ägare ta reda på deras ergonomi och vilka rattar och pedaler de försökte integrera.

TX ex där kommer ratten någon decimeter närmare än med G27.

Men tja man får ju vad man betalar för ofta tyvärr

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ratten i höjdled, sätet i längsled så ja risken är väl stor du inte hittar en optimal körställning. Men den cockpiten ser betydligt stabilare ut än playseat evolutions och den kanske passar dig bättre? Får försöka leta reda på ägare ta reda på deras ergonomi och vilka rattar och pedaler de försökte integrera.

TX ex där kommer ratten någon decimeter närmare än med G27.

Men tja man får ju vad man betalar för ofta tyvärr

Som jag skrev verkade ägaren lite sådär efter googling så vågar inte chansa. Jag kikade på fanatec csl och den hade det nog blivit om det inte vore för att den inte supportade min ratt (DFGT). Den ska ju uppgraderas nångång men jag har inte råd att slänga pengar på en ratt och dessutom är jag rätt nöjd men vad jag har än så länge, sitter så jävla onaturligt nu och får ont i ryggen efter bara en liten stund så det är viktigare. Känns som det blir en revo/evo, trots att åsikterna verkar gå isär rätt mycket, verkar inte finnas så mycket annat i den prisklassen jag har, förrutom challenge då. :/ Har ett par månader på mig att kika runt lite. Ha det bra och tack för svaret

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja samma med miig oxå men jag sugen på att bygg själv o billigt än köpt färdigt blir dyrt även .

kika på den olika massor bild av cockpit .

https://www.google.se/search?q=racing+cockpit&safe=active&esp...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja samma med miig oxå men jag sugen på att bygg själv o billigt än köpt färdigt blir dyrt även .

kika på den olika massor bild av cockpit .

https://www.google.se/search?q=racing+cockpit&safe=active&esp...

Vill du bygga själv så kanske detta kan ge dig en idé i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=nEhsLcjZDew
Känner du sedan någon som kan svetsa så kan det nog bli bra som fan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en GT Omega ART och den bör väl komma nästa vecka. Den verkar fått helt okej recensioner så det blir nog bra. Kan återkomma i tråden när jag använt den ett tag och uppdatera.

Förhoppningsvis kommer jag i alla fall sitta bättre än jag gör för tillfället i alla fall. Ryggen dödar mig efter en halvtimma.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fick den idag och när stolen skulle grejas så saknade jag 4 skruvar. Har nog aldrig letat så noga igenom plastpåsar och delar.
Alltid ska något jävlas.

Fick däremot en glad överraskning i paketet, en matta som jag hade tänkt köpa till men skippade. Hade gärna bytt den emot ett par skruvar nu dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Fick den idag och när stolen skulle grejas så saknade jag 4 skruvar. Har nog aldrig letat så noga igenom plastpåsar och delar.
Alltid ska något jävlas.

Fick däremot en glad överraskning i paketet, en matta som jag hade tänkt köpa till men skippade. Hade gärna bytt den emot ett par skruvar nu dock.

Segt... Du får skriva en update sen när du fått ihop den så vi får veta hur den är. Går själv i tankar att köpa en stol snart när F1 2014 kommer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Segt... Du får skriva en update sen när du fått ihop den så vi får veta hur den är. Går själv i tankar att köpa en stol snart när F1 2014 kommer.

Jo, är ju lite tråkigt när det var helg och så. Fick svar ifrån dom idag och skruvarna skulle egentligen sitta fastskruvade i stolen men det gjorde icke mina, det kan ju så klart bli fel och det förstår man. Jävligt bra service har dom ändå, dom skulle skicka ut det via "air express" eller vad det hette och skruvarna skulle vara här imorgon.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Köpte en RSeat RS1 i sommras här och är riktigt nöjd med den. Kostar dock satan och frakten var inte direkt gratis heller... Såg att hembiobutiken har börjat sälja dem också (men jag beställde direkt från rseat). http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=203270

Köpte även deras monitorställ för 3 skärmar (kör dock endast en för tillfället)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jo, är ju lite tråkigt när det var helg och så. Fick svar ifrån dom idag och skruvarna skulle egentligen sitta fastskruvade i stolen men det gjorde icke mina, det kan ju så klart bli fel och det förstår man. Jävligt bra service har dom ändå, dom skulle skicka ut det via "air express" eller vad det hette och skruvarna skulle vara här imorgon.

Nu har du väl ändå fått skruvarna?

Tankar och funderingar kring stolen vill vi ha nu!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB