Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blixtnedslag i dator, nätverkskortet dog, vilka är långtidseffekterna på andra delar?

Permalänk

Funderar på att bara köpa ett nytt nätagg oavsett... Ska försöka höra varifrån det låter i datorn om en stund ljudet har inte kommit sen förut idag :/ väntar på att det ska inträffa igen, sjukt irriterande ljud och jag är sådan så jag inte står ut med småljud

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk

Någon som har tips på nätagg under 800kr som kan köra 760, amd4350, 1 ssd och eventuellt 1 mekanisk och 1 dvd?

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Medlem

Spänningsvärdena som Super I/O-kretsen rapporterar (till BIOS) kan självklart inte säga något om hur grejerna mår, men det var också hela poängen med att ta upp det eftersom det stirrades på ännu mer missvisande värden inne i Windows/HW-Monitor.

Spoltjut kan komma från nätaggregat, moderkort, grafikkort och lite annan utrustning. Så länge grejerna fortfarande är elektriskt säkra så går det bra att köra. Vid större skador ska försäkringsbolag kopplas in.

Vad hände med övriga grejer i huset? Vart slog blixten ner?

Vad hände med datorn? Att den börja låta konstigt, menar du där att den hängde sig? Ljud brukar kunna haka upp sig och liknande då. Det i sig betyder inte att något tagit stryk. Normala störningar i elnätet klarar sånt som nätagg, skärm osv. Sen kan självklart datorn hänga sig vid spänningsfall (vanligare än överslag). Sen kan givetvis hela anläggningen bli skadad vid värre incidenter.

Backup på de viktiga grejerna som finns på både HDD och SSD är att föredra, särskilt om man ändå ska köpa in nya prylar på lagringsfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loomanleet:

Det såg betydligt bättre ut. Även om ditt nuvarande nätaggregat kanske har fått förminskad livslängd så lär det fortsätta göra sin sak.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loomanleet:

Funderar på att bara köpa ett nytt nätagg oavsett... Ska försöka höra varifrån det låter i datorn om en stund ljudet har inte kommit sen förut idag :/ väntar på att det ska inträffa igen, sjukt irriterande ljud och jag är sådan så jag inte står ut med småljud

Här är en lista med några kandidater.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Spänningsvärdena som Super I/O-kretsen rapporterar (till BIOS) kan självklart inte säga något om hur grejerna mår, men det var också hela poängen med att ta upp det eftersom det stirrades på ännu mer missvisande värden inne i Windows/HW-Monitor.

Spoltjut kan komma från nätaggregat, moderkort, grafikkort och lite annan utrustning. Så länge grejerna fortfarande är elektriskt säkra så går det bra att köra. Vid större skador ska försäkringsbolag kopplas in.

Vad hände med övriga grejer i huset? Vart slog blixten ner?

Vad hände med datorn? Att den börja låta konstigt, menar du där att den hängde sig? Ljud brukar kunna haka upp sig och liknande då. Det i sig betyder inte att något tagit stryk. Normala störningar i elnätet klarar sånt som nätagg, skärm osv. Sen kan självklart datorn hänga sig vid spänningsfall (vanligare än överslag). Sen kan givetvis hela anläggningen bli skadad vid värre incidenter.

Backup på de viktiga grejerna som finns på både HDD och SSD är att föredra, särskilt om man ändå ska köpa in nya prylar på lagringsfronten.

Slog i taket, ovanför där routern sitter och mikron som är rätt nära smällde till lite tror jag :/ Min dator bokstavligen lät som en explosion inuti smällde så jag nästan sket ner mig och sen lät det nästan som att en fläkt var på väg att flyga iväg eller något och min dator laggade inte vad jag kommer ihåg men jag hoppade ju ner på golvet och stängde av den så snabbt jag kunde...
______________________________________________________

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-... Funderar på detta

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Helt korrekt, men enligt TS så skedde åskovädret för flera månader sedan, har den inte börjat bete sig konstigt efter det förutom nätverkskortet, som gick sönder i samband vid åskovädret, så skulle jag sluta oroa mig för att datorn kommer sluta fungera och måste ersättas. Självklart kan nätagget ha större rippel och spikar vilket troligen förkortar livslängden på resten av komponenterna men livslängden brukar ju sällan vara ett problem, ofta byts ju datorn ut innan den går sönder p.g.a. ålder.

Om inte agget levererar inom angivna specifikationer spelar det ingen roll vilken förväntad livslängd komponenterna har, det du har då är en tickande bomb. Jag är inte någon elingengör, men så mycket förstår jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.