Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro 3

Steglöst ryggstöd och ny formfaktor är några av nyheterna som gör Surface Pro 3 till en av höstens hetaste hybrider för krävande användare. Nu är det dags att sätta nykomlingen på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning nu i värmen!

Permalänk
Medlem

hmm, sämre spelprestande än 2an, vad e det för skit?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Pris upp till 18000.....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonatanR:

hmm, sämre spelprestande än 2an, vad e det för skit?

Citat:

Sammantaget innebär Surface Pro 3 ett rejält back i grafikprestanda jämfört mot dess föregångare, vilket är en direkt konsekvens av den tunna designen.

Personligen tycker jag att det är försvarbart, en Surface Pro köper man inte riktigt för att spela med
Man kan ju dock fråga sig om värmen i längden blir för mycket för komponenterna.

Välskriven recension som vanligt för övrigt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för det höga priset skulle jag köpte en Surface Pro 3 med tangentbord, men som fattig student får man nöja mig med en Asus Transformer T100 istället.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

priset och inget tangentbord?
Det var faktiskt ganska dåligt kombinerat

Permalänk
Medlem

Stod och vägde mellan den, Macbook air och ipad air.
Blev till slut Ipad Air. Macbook Air föll bort direkt och jag kände att Ipad kan göra allt jag behöver göra på språng.
Behöver jag x86 så har jag bra datorer hemma och på kontoret.

Tyvärr kommer nog många att resonera så.
Denna dator kommer sannolikt att bli en favorit hos företagsfolk.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonatanR:

hmm, sämre spelprestande än 2an, vad e det för skit?

Rätt uppenbart att den trottlar rätt hårt under tyngre last, att köpa i7-versionen lär definitivt vara att kasta pengar i sjön då det helt enkelt inte finns "thermal headroom" för högre prestanda om man inte tänker stoppa in enheten i frysen (fungerade i.o.f.s för Nexus 4 )

Skulle vara intressant att veta om i3-modellen är så mycket långsammare i praktiken, även om den modellen tyvärr går bort på att den inte finns med mer än 64GB SSD vilket är för lite för att använda enheten som en laptop.

Tycker fortfarande att man borde skippa touch-cover och gå med ett tangentbord som man sätter fast likt T100/Venue Pro, men det kliar ändå i köpfingret då 3:2 skärm av hög kvalité, låg vikt och bra materialval är mums.

Riktigt bra artikel Jacob!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Om det inte vore för det höga priset skulle jag köpte en Surface Pro 3 med tangentbord, men som fattig student får man nöja mig med en Asus Transformer T100 istället.

Även om jag jobbar och tjänar ganska bra, så har jag inte lyckats motivera att köpa en Surface Pro över en T100. För lite prestandaökning i förhållande till prisökningar. Skulle gärna se att spelprestandan gick upp lite, civ 5 hade ju varit najs att köra iaf. Hade jag använt den mer som arbetsredskap eller till foto hade jag nog valt Surface Pro.

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Om det inte vore för det höga priset skulle jag köpte en Surface Pro 3 med tangentbord, men som fattig student får man nöja mig med en Asus Transformer T100 istället.

Fortfarande inte superbilligt kanske, men som student kommer du undan med 6 853,50kr (7959,60kr med tangentbord) på i3-versionen.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Fortfarande inte superbilligt kanske, men som student kommer du undan med 6 853,50kr (7959,60kr med tangentbord) på i3-versionen.

Helt klart ett bättre pris, men tyvärr ganska mycket mer än de 3990 kronor som en Asus Transformer T100 kostar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Helt klart en intressant produkt!

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Nu gäller det bara att jag övertygar mig själv om att jag absolut inte behöver en Surface Pro 3 även om det suger i köptarmen. Har redan en Ultrabook (Samsung Series 9 2012) och en surfplatta (Surface 2) och klarar mig utmärkt med dessa.

Behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3, behöver inte en Surface Pro 3....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Fantastiskt välskriven recension!

Dock så känns det lite surt att betala 14.5k för en av de sämsta i7:orna, 8 GB ram och 256gb minne... -_-

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra artikel !
synd bara att dom hakar på modet att göra allt så tunt som möjligt (sämmre kylning) Ge mig en dubbelt så tjock med iris & med samma kvalite så köper jag direkt ( då borde den inte trottla så mycket heller) e samma skit med bärbart, har bara sett en Toshiba från början av 2000 talet som varit vettig tung, tjock, bra kylning & hållbar, dessutom möjlig att plocka isär & uppgradera.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Ge mig en thinkpad med den där skärmen. Ge mig nu.

Permalänk
Medlem

i3 eller i5 om man redan har en laptop och en desktop? i7 är dom tidigare nämnt inte så optimalt för denna p.g.a. thermal throttlingen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Inga testmetoder för responsen i skärmen? Det pratades ju om extrem precision och låg latens.

Permalänk
Medlem

SP2 var bland det bästa jag köpt. SP3 är riktigt riktigt fin men väntar tills det kommer nått med samma prestanda helt utan fläkt samt gärna damm/stänktåligt samt Wacom teknik (då jag har så MÅNGA wacomprodukter då det är trevligt att kunna använda samma penna).

Permalänk
Avstängd

Varför får jag alltid ett så stort ha-begär för _nästa_ version som troligtvis är bättre på allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Lycka till Microsoft *skratt*

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Lycka till Microsoft *skratt*

Okej?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toivo83:

Pris upp till 18000.....

Är min jobbmaskin iofs men 19700kr för allt med min med alla tillbehör

2an då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt uppenbart att den trottlar rätt hårt under tyngre last, att köpa i7-versionen lär definitivt vara att kasta pengar i sjön då det helt enkelt inte finns "thermal headroom" för högre prestanda om man inte tänker stoppa in enheten i frysen (fungerade i.o.f.s för Nexus 4 )

Skulle vara intressant att veta om i3-modellen är så mycket långsammare i praktiken, även om den modellen tyvärr går bort på att den inte finns med mer än 64GB SSD vilket är för lite för att använda enheten som en laptop.

Tycker fortfarande att man borde skippa touch-cover och gå med ett tangentbord som man sätter fast likt T100/Venue Pro, men det kliar ändå i köpfingret då 3:2 skärm av hög kvalité, låg vikt och bra materialval är mums.

Riktigt bra artikel Jacob!

Det där hade jag och säkert inte många fler haft en tanke på. Men en rätt viktig punkt att känna till IMO både på denna och otaliga andra superplatta saker.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ptja, jag har en SP1 och jag älskar den. Övervägde en SP3 när jag först läste om den och denna artikel övertygade mig. Jag kommer skaffa en ASAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Stod och vägde mellan den, Macbook air och ipad air.
Blev till slut Ipad Air. Macbook Air föll bort direkt och jag kände att Ipad kan göra allt jag behöver göra på språng.
Behöver jag x86 så har jag bra datorer hemma och på kontoret.

Tyvärr kommer nog många att resonera så.
Denna dator kommer sannolikt att bli en favorit hos företagsfolk.

Om någon kan klara sig med en Ipad air eller annan surfplatta så är en Surface Pro inte värt att kika på.

Jag har beställt en SP3 i3:a, det var antingen den eller något annat x86 som var på kartan just för mig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KTL:

Det där hade jag och säkert inte många fler haft en tanke på. Men en rätt viktig punkt att känna till IMO både på denna och otaliga andra superplatta saker.

Om man vill vara väldigt snäll mot i7-modellen så är det inte helt omöjligt att den ändå är snabbare än i5an i fall där man bara använder CPU-delen eller bara använder GPU-delen, spel är ju elaka på det sättet att båda delar lastas hårt.

Sedan är hög "turbo"-frekvens alltid bra när man jobbar med något där CPUn får jobba väldigt kort med något som användaren väntar på, t.ex. du klickar på en knapp och vill se resultatet direkt. Att gå från lägsta frekvens till max-frekvens tar några 10-tals mikrosekunder och även med väldigt dålig kylning så går det att hålla max-frekvens i ett par sekunder i alla fall.

Men i7 lär inte vara bättre än i5 om man jobbar i "tunga" program som under längre tid lastar CPU och GPU, är just i detta fall jag undrar hur mycket långsammare ens i3an blir. I fallet där CPUn bara jobbar i korta rusher så är det en klar nackdel med i3 som saknar "turbo"-boost. Var detta jag menade med att i7an är pengar i sjön, för de som kan tänkas vara beredda att lägga extra pengar på en i7 är nog de som jobbar med lite tyngre saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Lite synd att sp3 problemen inte omnämns, många har problem med att nätverkskorten/inställningarna bara försvinner när man väcker den från vila. Och försvinner det inte kan man få väldiga prestanda problem med nätverksanslutningen. En omstart fixar tillbaka det, tar ca 8 sekunder, men fortfarande ett väldigt irriterande problem, speciellt när plattan kostar så pass mycket!

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |