Asus Eeebook X205 är Windows-dator för under 2 000 kronor

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte direkt målgrupp för denna typ av produkt, men trevligt att se att de blivit både tunnare och lättare än förra generationen.

Var jag dock tvungen att välja så skulle jag alla dagar i veckan ta en sådan här riktig dator framför en chromebook. Skall jag ha något att bara surfa med så kör jag med någon av mina surfplattor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

BTW till alla som fortfarande andvänder neetbooks: Pale Moon browser (Firefox) har en Atom optimerad version som verkligen rockar, snabb som blixten jämfört med chrome och vanliga firefox på den lilla atomen

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

BTW till alla som fortfarande andvänder neetbooks: Pale Moon browser (Firefox) har en Atom optimerad version som verkligen rockar, snabb som blixten jämfört med chrome och vanliga firefox på den lilla atomen

Bara att ladda ner chromium och kompilera mot sin processor, dock är jag osäker att skillnaden blir så stor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izekiller:

Fast det står ju inte 64-bit någonstans på bilden. Om man googlar på bay trail -T så verkar det vara menat för 32-bit/64-bit men det står (vad jag ser...) inte direkt vad den här enheten kör för typ.

Men egentligen så är jag nöjd bara man inte är låst till ARM-applikationer så, datorn är fortfarande intressant!

Jag gissar på att det OS denna modell levereras med är 32-bit. Så var det iallafall med min Toshiba Encore som innehåller mer eller mindre samma komponenter. CPU'n ska klara 64-bit men nuvarande Intel-SoC ska vara låst till 2GB RAM. Jag är inte superinsatt så jag kan dock ha fel. Nästa generations SoC (Broadwell?) Ska stödja 4GB RAM och då bör det vara 64bitars OS i dessa.

Oavsett vilket kör denna likt alla x86 Windows tablets mer eller mindre alla program som vilken vanlig x86-baserad dator kör. Personligen är det något jag värdesätter, att köra samma mjukvara oavsett enhet är fint. Speciellt då med 8" Tablets som man faktiskt får ner i en (större) ficka.

Det bör tilläggas att Windows 8.1 Bing endast verkar skilja sig på med de små ändringar där Bing är standardsökmotor och någon extra Bing-app är installerad. Det är alltså ingen Windows Starter-utgåva eller liknande junk många tidigare netbooks levererades med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baldavin:

Känns som ett mycket prisvärt och portabelt alternativ om man bara är ute efter exempelvis en enkel skrivdator. Där kan aldrig surfplattorna konkurrera på allvar.

Håller helt med! Jag har sörjt netbooken sedan surfplattan trängde ut den. Platta är klockrent i soffan/sängen/on the go men netbooken är ju extremt smidig vid kortare resor osv. där man ändå inte tänker gejma men vill ha ett tangentbord. Kommer nog köpa en sån här

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Lenovos värstingmodell ThinkPad 8 20BN går att få med 4GB ram och windows professional 64bit

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är säkert individuellt.

Det jag spontant kommer att tänka på är följande:

1. Programutbudet är väl i nuläget bredare på en Winblowsburk.

2. Googleprodukter för privatkonsumentmarknaden har som huvudsyfte att bygga så stor databas av varje användare som möjligt i marknadsföringssyfte. Möjligt att microsoft tänkt likadant med just dessa netbooks (who knows), men skillnaden mellan företagen generellt är ju att Google är ett annonsföretag som tjänar sina pengar på att samla data om oss och sälja annonser därefter medan Microsoft fortfarande främst säljer mjukvara och hårdvara till sina kunder. Det finns väl inget rätt eller fel här men det kanske gör att en del föredrar Microsoftprodukter generellt?

så mycket mer virus, trojaner, på Windows OS som gör att normalanvändaren har svårt att inte få fel på datorn.
har du cromeOS, linux, ubuntu, eller OSx så är det alltid lika kul komma till nån sida där det finns flashiga rutor "din dator håller på att krascha" klicka här..

exe filer som automatiskt laddas hem. vad ska göras på dessa datorer? surf, skriva uppsatser, betala räkningar, vilka extra program behövs på såna snåla datorer som inte klarar av två saker samtidigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot en Intel® Core™2 Duo Processor T7200 (4M Cache, 2.00 GHz, 667 MHz FSB)?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Chromebook uppfyller ett syfte.. man slipper vara it-support till sin morsa och resterande personer i släkten där deras kunskaper om datorer slutar när de stänger ner webbläsaren och trycker på "stänga av" knappen

denna datorn? nä den har för värdelösa specs för att få windows 8.1 att rulla fint och här kan saker gå fel jämfört med chromebook och som en billig dator för enklare uppgifter för enthusiaster? hmm tror inte 2gb ram, cpu/gpu som inte funkar till något mer än surfande och knappt något lokalt lagringsutrymme!

Jag slipper vara It-support åt mor min med.

Det är inte värdelösa specs och windows 8.1 flyter på fint på denna hårdvaran. Det kan jag själv intyga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

så mycket mer virus, trojaner, på Windows OS som gör att normalanvändaren har svårt att inte få fel på datorn.
har du cromeOS, linux, ubuntu, eller OSx så är det alltid lika kul komma till nån sida där det finns flashiga rutor "din dator håller på att krascha" klicka här..

exe filer som automatiskt laddas hem. vad ska göras på dessa datorer? surf, skriva uppsatser, betala räkningar, vilka extra program behövs på såna snåla datorer som inte klarar av två saker samtidigt.

Om jag ska svara på den frågan som ställdes här sist så svarar jag precis det du skrivit här ovan. Jag håller med ;).
Mitt förra inlägg besvarade däremot en lite annan fråga.

Så jag håller med dig och jag kan samtidigt se varför en del väljer det ena alternativet och en del väljer det andra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Commander:

Bara att ladda ner chromium och kompilera mot sin processor, dock är jag osäker att skillnaden blir så stor.

Fast det är stor fördel att köra firefox då det drar mindre minne på en såhär begränsad maskin.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Gillar idén med netbooks och blev också ledsen när de trängdes undan men tyvärr är 2 GB ram för lite:-(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Fast det är stor fördel att köra firefox då det drar mindre minne på en såhär begränsad maskin.

Chromium tar inte så mycket mer, kollade nyligen totala minnesanvändningen.
firefox-32.0-1 (helt ren installation)
chromium 37.0.2062.94-1 (pepper flash plugin, adblock, Personal Blocklist, Reddit Enhancement Suite, Remove Scrollbars, Screencastify)

Total minnesanvändning: 10 tabbar (allt från bilder, forum, facebook, youtube, kickstarter, mm)
Firefox, med alla tabbar laddade (2.1-2,2GiB)
Chromium, (2.5-2.6GiB)

Kan dock säga att Firefox krävde att jag klickade på tabbarna att ladda från en session restore vilket gjorde den lite meh. Chromium laddade alla tabbar direkt och kändes mer snappy vid hanteringen.

Nackdelen för mig är att firefox inte funkar direkt med globalmeny vilket är lite tråkigt samt att nya UI känns lite klunky. Dock största problemet är att firefox inte har pepper flash. Dock så märkte jag nyligen att en wrapper är i alpha stadiet som fixar pepper åt firefox.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att de som vill ha en chromebook inte är det minsta intresserade utav en windows maskin överhuvudtaget så tror inte att detta kommer att stoppa chromebooks direkt.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det tror jag inte. Det går aldrig att komma ifrån principen "Man får vad man betalar för" vad gäller hårdvara.

Och i denna prisklassen är det skit man får helt enkelt. Därför säger jag att snåla för allt i världen inte om du ska ha en dator oavsett vad den är till, bättre att lägga extra och få något man både är nöjd med och som faktiskt håller ett tag än att antingen behöva byta oftare eller att behöva sitta och grina över en seg, ful och lågkvalitets dator

Permalänk
Avstängd

Söker en liten bärbar för fulla muggar! En liten dator att ha Linux på som ersättning för en Android surfplatta.
Android-plattan klarar allt som jag önskar men det är alltid, alla dessa extra menyvalen som gör användningen så jobbig.

Fast dessa nya Microsoft Netbook-datorerna har samma miss som Chromebook datorerna (för mycket kopierande av Chromebook konceptet), för lite lagringsutrymme.

Annars verkar processorerna i dagens Chromebook och kommande Windows With Bing netbooks, vara tillräckligt kraftfulla, nog att springa cirklar runt gamla AMD E-350 datorn.

Verkar dock som det får bli en Acer E3-111 som surfplattedödare, för oss.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Blir säkert jävla skit kvalite som ingen vill ha ändå. Man får det man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag slipper vara It-support åt mor min med.

Det är inte värdelösa specs och windows 8.1 flyter på fint på denna hårdvaran. Det kan jag själv intyga.

Åfan, kanske blir en sådan här med windows 9 sen för 8.1 är bara ett big nono i mina ögon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Chromium tar inte så mycket mer, kollade nyligen totala minnesanvändningen.
firefox-32.0-1 (helt ren installation)
chromium 37.0.2062.94-1 (pepper flash plugin, adblock, Personal Blocklist, Reddit Enhancement Suite, Remove Scrollbars, Screencastify)

Total minnesanvändning: 10 tabbar (allt från bilder, forum, facebook, youtube, kickstarter, mm)
Firefox, med alla tabbar laddade (2.1-2,2GiB)
Chromium, (2.5-2.6GiB)

Kan dock säga att Firefox krävde att jag klickade på tabbarna att ladda från en session restore vilket gjorde den lite meh. Chromium laddade alla tabbar direkt och kändes mer snappy vid hanteringen.

Nackdelen för mig är att firefox inte funkar direkt med globalmeny vilket är lite tråkigt samt att nya UI känns lite klunky. Dock största problemet är att firefox inte har pepper flash. Dock så märkte jag nyligen att en wrapper är i alpha stadiet som fixar pepper åt firefox.

Ja den skillanden är betydande med lite minne. Jag använder bara chrome på mina vanliga datorer. Men med 40-50 tabs i chrome så drar det 5-6gb på min 32gb dator, ganska saftigt alltså.

Att pale moon inte laddar alla tabbar är faktiskt guld värt på en netbook, bara det man vill se på för stunden drar minne.

Kan inflika att pale moon har kvar det gamla UI som firefox hade om du inte gillar det nya.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

En sådan här med Win7 x64 hade varit najs.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM