Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Oh.. så jäkla mycket problem som uppstår. Jag har en Logitech My Harmony touch fjärr, jag la till Intel Nuc i aktiviteter & enheter. Jag har fixat så den startar upp när jag kör den aktiviteten, men när jag vill stänga av nuc:n så kör den endast på sleep-mode och stänger helt enkelt inte av datorn.

Försökte kringå detta genom att stänga av datorn manuellt via Start för att sedan byta till TV aktiviteten men då kör ju "stäng av" funktionen i NUC:n (som egentligen ska köra den till stäng av men kör sleep mode) -- vad händer? Jo, den startar upp datorn som jag precis stängt av.

1) Stänger manuellt.
2) Byter aktivitet till titta på TV.
3) Den tror att nuc:n är på och den kör "stäng av" -- vilket leder till att den startar nuc:n.

Någon som vet hur detta kan lösas? Försökte googla lite på om det gick att ersätta "Sleep mode" till shut down, kom bara några länkar som var win 7 & endast till bärbara, inget om Intel NUC. Börjar tyvärr bli frustrerande att den ska krångla på såna fjantiga saker.

Du får ändra inställningar i power options vad som händer när du trycker på sleep-knappen.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Oh.. så jäkla mycket problem som uppstår. Jag har en Logitech My Harmony touch fjärr, jag la till Intel Nuc i aktiviteter & enheter. Jag har fixat så den startar upp när jag kör den aktiviteten, men när jag vill stänga av nuc:n så kör den endast på sleep-mode och stänger helt enkelt inte av datorn.

Försökte kringå detta genom att stänga av datorn manuellt via Start för att sedan byta till TV aktiviteten men då kör ju "stäng av" funktionen i NUC:n (som egentligen ska köra den till stäng av men kör sleep mode) -- vad händer? Jo, den startar upp datorn som jag precis stängt av.

1) Stänger manuellt.
2) Byter aktivitet till titta på TV.
3) Den tror att nuc:n är på och den kör "stäng av" -- vilket leder till att den startar nuc:n.

Någon som vet hur detta kan lösas? Försökte googla lite på om det gick att ersätta "Sleep mode" till shut down, kom bara några länkar som var win 7 & endast till bärbara, inget om Intel NUC. Börjar tyvärr bli frustrerande att den ska krångla på såna fjantiga saker.

Jag skulle rekomendera dig att köra med "sleep". Du får en dator som startar på 2sekunder och du kommer tillbaka till där du var innan sleep

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av nevada:

Du får ändra inställningar i power options vad som händer när du trycker på sleep-knappen.

Vart kan jag hitta det? Finns inget på Energi-alternativ om att stänga av. Det finns typ, strömspad, sleep mode eller gör inget. Det är jäkla Win8 & har ingen större koll på det.

Skrivet av niclasc:

Jag skulle rekomendera dig att köra med "sleep". Du får en dator som startar på 2sekunder och du kommer tillbaka till där du var innan sleep

Kommer vara ifrån datorn i 24-48h ibland & då känns det onödigt att ha den på körandes under tiden. Sen så startar den från 0 nästan lika snabbt som fjärren fixar igång alla inställningar, så vänta några extra sekunder kommer jag att göra i vilket fall som helst ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:
Dold text

Vart kan jag hitta det? Finns inget på Energi-alternativ om att stänga av. Det finns typ, strömspad, sleep mode eller gör inget. Det är jäkla Win8 & har ingen större koll på det.

Kommer vara ifrån datorn i 24-48h ibland & då känns det onödigt att ha den på körandes under tiden. Sen så startar den från 0 nästan lika snabbt som fjärren fixar igång alla inställningar, så vänta några extra sekunder kommer jag att göra i vilket fall som helst ^_^

Stäng av fanns visst inte som val, men viloläge finns ju vilket ju funkar lika bra.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Oh.. så jäkla mycket problem som uppstår. Jag har en Logitech My Harmony touch fjärr, jag la till Intel Nuc i aktiviteter & enheter. Jag har fixat så den startar upp när jag kör den aktiviteten, men när jag vill stänga av nuc:n så kör den endast på sleep-mode och stänger helt enkelt inte av datorn.

Försökte kringå detta genom att stänga av datorn manuellt via Start för att sedan byta till TV aktiviteten men då kör ju "stäng av" funktionen i NUC:n (som egentligen ska köra den till stäng av men kör sleep mode) -- vad händer? Jo, den startar upp datorn som jag precis stängt av.

1) Stänger manuellt.
2) Byter aktivitet till titta på TV.
3) Den tror att nuc:n är på och den kör "stäng av" -- vilket leder till att den startar nuc:n.

Någon som vet hur detta kan lösas? Försökte googla lite på om det gick att ersätta "Sleep mode" till shut down, kom bara några länkar som var win 7 & endast till bärbara, inget om Intel NUC. Börjar tyvärr bli frustrerande att den ska krångla på såna fjantiga saker.

Kolla i BIOS om det finns en inställning. Tror dock den behöver gå ner i sleep mode för att kunna vakna av IR-trafik.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Kommer vara ifrån datorn i 24-48h ibland & då känns det onödigt att ha den på körandes under tiden. Sen så startar den från 0 nästan lika snabbt som fjärren fixar igång alla inställningar, så vänta några extra sekunder kommer jag att göra i vilket fall som helst ^_^

När datorn är i "Sleep" så kör den inte. NUCen drar kanske 1W i sleep.

Permalänk
Inaktiv

Rent energimässigt så kvittar det ju om man stänger av sin NUC eller inte. Jag tror inte min varit avstängd någon gång förutom när vi flyttade till ny bostad. Givetvis omstarter efter uppdateringar ibland och något ofrivilligt strömavbrott.
Varför slita på knappen i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Rent energimässigt så kvittar det ju om man stänger av sin NUC eller inte. Jag tror inte min varit avstängd någon gång förutom när vi flyttade till ny bostad. Givetvis omstarter efter uppdateringar ibland och något ofrivilligt strömavbrott.
Varför slita på knappen i onödan?

Menar du att du satt den i sleep eller stängt av? Hur mycker sliter det på hårdvaran att alltid ha igång grejerna?

Att alltid ha windows igång på en dator dygnet runt året om. Hur mycket kortare livslängd får den datorn än en dator som stängs av och på varje dag och i vissa perioder är avstäng helt (semester, resor etc)

Någon som har en humm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Menar du att du satt den i sleep eller stängt av? Hur mycker sliter det på hårdvaran att alltid ha igång grejerna?

Att alltid ha windows igång på en dator dygnet runt året om. Hur mycket kortare livslängd får den datorn än en dator som stängs av och på varje dag och i vissa perioder är avstäng helt (semester, resor etc)

Någon som har en humm?

Om du har den igång dygnet runt eller stänger ger minimal skillnad i livslängd. Du kommer troligen att skrota/pensionera din NUC innan den nåt sin max livslängd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankz55:

Menar du att du satt den i sleep eller stängt av? Hur mycker sliter det på hårdvaran att alltid ha igång grejerna?
Någon som har en humm?

Inte sleepmode utan energiläge alltid på. Skärm alltid på. Min TV och receiver stänger jag av.

Permalänk
Medlem

Kan den inbyggda audio utgången för N2820 fungera som en line-out, alltså går den att koppla till en förstärkare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eric117:

Kan den inbyggda audio utgången för N2820 fungera som en line-out, alltså går den att koppla till en förstärkare?

Det är ju beroende på vilka nivåer din förstärkare kan ta emot. Kopplar du den emot tex. en bilstereoförstärkare så fungerar det men kör du mot en med lågnivåingång så kommer det förmodligen att överstyras med oljud som följd.
Testa med låg nivå på bägge dvs ljudet nästan nervridet helt.

Permalänk
Medlem

Jag har läst och hört mycket positivt om Nuc´s men kan direkt erkänna att jag inte har någon vana eller erfarenhet att skruva
i datorer. Så jag undrar följande: Finns det någon bruksanvisning hur och var man monterar de olika delarna i en Nuc ?

Permalänk
Skrivet av gisburne:

Finns det någon bruksanvisning hur och var man monterar de olika delarna i en Nuc ?

http://www.youtube.com/watch?v=YU_ll5mNo_g

Permalänk
Medlem

Den var bra. Men finns det någon instruktion/monteringsanvisning som pdf eller liknande?

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag kan ju faktiskt erkänna att jag knappt använder disken så det har varit småkul att undersöka lite.
Det jag har min NUC till skulle jag klara med ett USB-minne eller PXE och SSDn köptes mest bara för utifall att man skulle rota med något annat vilket jag gjort lite då och då.

låter som anledningen till att ja köpte en billig sandforce mSATA (cruzer 500 tror ja den hette) på 120gb kostade typ 500kr och enda anledningen är för att ubuntu o xbmc ska starta fortare... all lagring har jag en nas till.. tror aldrig min disk har gått över idle temp.. men tänkte ändå fråga.. kan man kolla hd temp i linux på en mSATA disk på nått simpelt sätt?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något bra tips på någon bra usb-ansluten Blurayspelare som fungerar bra till en Intel Nuc?
Undrar eftersom jag vill kunna spela dvd/blurayskivor på min Nuc och inte bara streaming från annan dator/Nas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gisburne:

Den var bra. Men finns det någon instruktion/monteringsanvisning som pdf eller liknande?

Köper du en ny NUC medföljer det manualer. Det är lika lätt som LEGO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gisburne:

Är det någon som har något bra tips på någon bra usb-ansluten Blurayspelare som fungerar bra till en Intel Nuc?
Undrar eftersom jag vill kunna spela dvd/blurayskivor på min Nuc och inte bara streaming från annan dator/Nas

En snabb sökning på prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

låter som anledningen till att ja köpte en billig sandforce mSATA (cruzer 500 tror ja den hette) på 120gb kostade typ 500kr och enda anledningen är för att ubuntu o xbmc ska starta fortare... all lagring har jag en nas till.. tror aldrig min disk har gått över idle temp.. men tänkte ändå fråga.. kan man kolla hd temp i linux på en mSATA disk på nått simpelt sätt?

Ja, det simplaste är ju att faktiskt kolla SMART.

# apt-get install smartmontools
# smartctl -d ata -A /dev/sda | grep -i temperature

t.ex

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ja, det simplaste är ju att faktiskt kolla SMART.

# apt-get install smartmontools
# smartctl -d ata -A /dev/sda | grep -i temperature

t.ex

min säger 52*C när ja precis kallstartat min DC3217BY.. när den idlar.. dd zero 17gb så stiger den till 72grader.. misstänker att den lär kunna bli några grader till om man fortsätter mangla den.. cpun kommer som max upp till 75-80 grader när man hårdkör den länge..

o andra sidan används hårdvaran att streama film inte lagra info på msata disken..

sen kan de va värt att nämna att ja kör silverstones pt14 chassie med passiva kylflänsar..
men ja tycker nog faktiskt om sifforna stämmer att det är helt klart lite väl varmt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Den var bra. Men finns det någon instruktion/monteringsanvisning som pdf eller liknande?

Med mSATA och 2,5"

http://downloadmirror.intel.com/23089/a08/D54250WYKH_Integrat...

Med mSATA

http://downloadmirror.intel.com/23089/a08/D54250WYK_Integrati...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

min säger 52*C när ja precis kallstartat min DC3217BY.. när den idlar.. dd zero 17gb så stiger den till 72grader.. misstänker att den lär kunna bli några grader till om man fortsätter mangla den.. cpun kommer som max upp till 75-80 grader när man hårdkör den länge..

o andra sidan används hårdvaran att streama film inte lagra info på msata disken..

sen kan de va värt att nämna att ja kör silverstones pt14 chassie med passiva kylflänsar..
men ja tycker nog faktiskt om sifforna stämmer att det är helt klart lite väl varmt..

Lägg handen på och känn efter om du bränner dig.
Ja? Åtgärda.
Nej? Don't worry be happy...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

mmm, väldigt bra illustrerat

En liten fråga bara: kasseten där man monterar en 2,5", ligger den placerad överst när man tagit av locket
på Nuc:en ?

Permalänk
Skrivet av backspace:

Lägg handen på och känn efter om du bränner dig.
Ja? Åtgärda.
Nej? Don't worry be happy...

tänker du på disken? måste ha chassiet ihopskruvat tyvärr för att kylningen ska ligga emot cpu o nån annan varm krets den ska kyla..

tänker du på chassiet så blir det aldrig så varmt att man inte kan hålla i det, men det är på gränsen att det inte går att hålla i den.. så ja den blir varm men de e endå ett passivt chassie så är väl nästan att räkna med att den lär gå varmt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

mmm, väldigt bra illustrerat

En liten fråga bara: kasseten där man monterar en 2,5", ligger den placerad överst när man tagit av locket
på Nuc:en ?

Nej den är underst.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som om det kommit nya grafikdrivrutiner från Intel. The full release notes are located here in a PDF format.

Allt funkar ju för mig men uppdatera måste man ju ändå Intel

Citerar INTEL:
A major graphics driver update for 4th generation Intel® Core™ processors with Intel® HD graphics, Iris™, and Iris Pro graphics has been released. It provides significant gaming performance improvements with Intel’s anti-aliasing feature CMAA (Conservative Morphological Anti-Aliasing, which helps smooth jagged edges in games) while enhancing battery life through newer power conservation techniques such as Adaptive Rendering Control. Experience up to 30% improvement in performance in certain OpenCL workloads and up to 10% improvement with certain games (see driver release notes for details). The new and enhanced graphics control panel offers additional media and display customization capabilities.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det verkar som om det kommit nya grafikdrivrutiner från Intel. The full release notes are located here in a PDF format.

Allt funkar ju för mig men uppdatera måste man ju ändå Intel

Du råkar inte ha mätt upp resultat före och efter uppdateringen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Du råkar inte ha mätt upp resultat före och efter uppdateringen?

nej ingen mätning gjord

Permalänk
Medlem

När tror ni vi kommer få se en helt passivt kyld NUC. Vore ju suveränt om denna blir verklighet. Nu när Broadwell Core-M har släppts så borde det ju faktiskt vara möjligt att göra en sådan nu. Eller behöver man vänta till Skylake eller blir det inte av då heller.

Lite nyfiken på vart dom fått tag på bilden och om det ligger någon som helst verklighet i bilden...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport