Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha, får titta en ny BIOS, förövrigt har jag inte provat någon annan spelar. Eller jo Netflix fungerar perfekt, är det annars VLC du tänker på?

Jag tänkte mer på MPC-HC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har en NTEL DC3217IYE med 8 GB ram och SSD. Denna kör jag Windows 7 och XBMC på. Problemet är att den som så gott som all annan hårdvara jag testat för XBMC laggar? Det är främst synligt vid panoreringar åt olika håll. Finns det någon Intel NUC idag som flyter på 100% utan en massa inställningar?

Dela gärna med dig av resultatet av en ev. BIOS-update och test med andra mediespelare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat BIOS och nya drivers och visst gjorde det lite skillnad men det är långt ifrån perfekt.

Jag provade även ändra TVn till 24Hz i Windows och det gav mer flyt i XBMC men det gjorde också att jag fick komensera ljudet med 225ms!?

Ett bra exemepel är öppnings scenerna i Elysium(Elysium.2013.1080p.BluRay.x264-SPARKS) där laggar/flashar nedre delen av bilden ganska mycket. Genom att slå på motion funktionen på TVn till medium blir det perfekt flyt men detta verkar också vara enda viset att verkligen få 100% flyt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har testat MPC-HC nu också och det är samma sak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

[SPOILER]Nu har jag installerat BIOS och nya drivers och visst gjorde det lite skillnad men det är långt ifrån perfekt.

Jag provade även ändra TVn till 24Hz i Windows och det gav mer flyt i XBMC men det gjorde också att jag fick komensera ljudet med 225ms!?

Ett bra exemepel är öppnings scenerna i Elysium(Elysium.2013.1080p.BluRay.x264-SPARKS) där laggar/flashar nedre delen av bilden ganska mycket. Genom att slå på motion funktionen på TVn till medium blir det perfekt flyt men detta verkar också vara enda viset att verkligen få 100% flyt.

[/SPOILER]Det här är kanske lite långsökt.
Antar du kör senaste versionen av XBMC?
Inget strömsparläge eller likande aktiverat?
Du har inte prova med win 8.1 eller kanske med openelec på USB sticka?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

[/SPOILER]Det här är kanske lite långsökt.
Antar du kör senaste versionen av XBMC?
Inget strömsparläge eller likande aktiverat?
Du har inte prova med win 8.1 eller kanske med openelec på USB sticka?

Senaste XBMC : Ja
Strömsparläge : Nej, satte det specifikt igår innan testen faktiskt i samband med driver updates
Windows 8.1 : Nej, bara Windows 7
Openelec : Har testat detta sen tidigare men tyvärr inte i detalj på just denna hårdvaran för att veta med säkerhet. Jag kör Windows som platform för att komma åt spotify och netflix. Windows är trotts allt XBMC största platform.

Om du anser att du har perfekt flyt i din NUC, prova gärna första scenerna ur filmen jag pekade ut tidigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Intel Next Unit of Computing Kit DN2820FYKH

Ursäkta om jag hoppar in mitt i denna jättelånga tråden.

Fråga: Intel Next Unit of Computing Kit DN2820FYKH, (+RAM +HDD +Fjärr, trådat nätverk) är denna tillräcklig för att använda med Openelec som REN
Mediaspelare, FILM. Inget annat ska köras på den.

Funkar alla upplösningar? Ljud?

/Göran

Permalänk

d34010WYK will inte installera sig

Hejsan
köpte en d34010WYK för några dagarsedan med 8 gb ram intel520 60gb disk och trådlös dual wifi
har bios upgraderat till 024

har testat XBMCbunto och den kan jag köra utan att instalera från stickan men den hänger så fort jag försöker installera

testat windows7 eng och swe kör till ca 31% i upppackningen av filerna i båda fallen sen klagar den på att den inte kan läsa en fil och avslutar

sökte lite och funderade lite och väldigt många hadde problem med usb3 och tex windows 7 har ju inte nativ stöd för usb 3

så jag testade en 8.1 som har nativ stöd för usb 3 och den kör förbereder filer för install till ca 21% sen samma som windows 7

samtliga jobbar på disken partitionerar / formaterar och börjar skapa filer och struktur

stickorna/ os ISOna har alla instalaerat tidigare utan problem

Någon som har något förslag ?
har inte läst alla 70+ sidorna i denna tråd men använt sök tills frustrationen blev så stor att jag skrev detta, för inget gav bra svar .....

tacksam för hjälp

//Noodlesswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodlesswe:

Hejsan
köpte en d34010WYK för några dagarsedan med 8 gb ram intel520 60gb disk och trådlös dual wifi
har bios upgraderat till 024

Någon som har något förslag ?
har inte läst alla 70+ sidorna i denna tråd men använt sök tills frustrationen blev så stor att jag skrev detta, för inget gav bra svar .....

tacksam för hjälp

//Noodlesswe

1. BIOS 0027 är senaste, så där kan du ju börja.
2. Sen som del två skulle nog råda dig till att felsöka med Memtest86.
3. Du skriver inget om det är En RAM-modul eller två, är det två stycken så kan du ju prova att bara köra med en, byta plats osv.
4. Felsök SSDn.
5. ESD-skada?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon mer som ibland har problem med att starta om sin NUC via power-knappen? Min brukar nästan alltid hänga sig och så får jag starta om den igen varpå det oftast fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Senaste XBMC : Ja
Strömsparläge : Nej, satte det specifikt igår innan testen faktiskt i samband med driver updates
Windows 8.1 : Nej, bara Windows 7
Openelec : Har testat detta sen tidigare men tyvärr inte i detalj på just denna hårdvaran för att veta med säkerhet. Jag kör Windows som platform för att komma åt spotify och netflix. Windows är trotts allt XBMC största platform.

Om du anser att du har perfekt flyt i din NUC, prova gärna första scenerna ur filmen jag pekade ut tidigare.

Jag ska vänta på att mörkret faller och testa här hemma.
Du råkar inte bo i närheten av Värmland och gillar kaffe?

Skrivet av Stefan Lundmark:

Någon mer som ibland har problem med att starta om sin NUC via power-knappen? Min brukar nästan alltid hänga sig och så får jag starta om den igen varpå det oftast fungerar.

Har haft med äldre versioner av BIOS.

Skrivet av Goran65:

Ursäkta om jag hoppar in mitt i denna jättelånga tråden.

Fråga: Intel Next Unit of Computing Kit DN2820FYKH, (+RAM +HDD +Fjärr, trådat nätverk) är denna tillräcklig för att använda med Openelec som REN
Mediaspelare, FILM. Inget annat ska köras på den.

Funkar alla upplösningar? Ljud?

/Göran

Ja.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

www.fect.se

Överpris eller bra grejer?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

www.fect.se

Överpris eller bra grejer?

Som HTPC skulle jag påstå att det är överpris.
Men det är ju min åsikt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

1. BIOS 0027 är senaste, så där kan du ju börja.
2. Sen som del två skulle nog råda dig till att felsöka med Memtest86.
3. Du skriver inget om det är En RAM-modul eller två, är det två stycken så kan du ju prova att bara köra med en, byta plats osv.
4. Felsök SSDn.
5. ESD-skada?

Sorry såg fel, den har 0028 som FW den hadde 0024 ur lådan
och noterade just att de finns en 0030 från 19/9 så får la börja med att ta ner den

har också plockat ut en av 2 4 gb ram moduler, gör ingen skiland och sen också swappat dom 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodlesswe:

Sorry såg fel, den har 0028 som FW den hadde 0024 ur lådan
och noterade just att de finns en 0030 från 19/9 så får la börja med att ta ner den

har också plockat ut en av 2 4 gb ram moduler, gör ingen skiland och sen också swappat dom 2

Oooh... tack för infon angående 0030.

Edit. Smärtfri uppdatering.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Oooh... tack för infon angående 0030.

Edit. Smärtfri uppdatering.

Hepp Hepp
0030 e på och nu funkar XBMXbuntu installen .... den gick inte vidare från XBMC loggan tidiager men nu rullar den på ....

lustigt 0028 var senaste i fredags är jag drog på den på nucen så jag trodde jag var på senaste

well nu e den installerad och bootar upp in i xbmc som den skall och allt minne e tillbaka i maskinen

tackar för assistansen, så jag verifierade FW versionen en gång till

Permalänk
Skrivet av Neon:

Nu har jag installerat BIOS och nya drivers och visst gjorde det lite skillnad men det är långt ifrån perfekt.

Jag provade även ändra TVn till 24Hz i Windows och det gav mer flyt i XBMC men det gjorde också att jag fick komensera ljudet med 225ms!?

Ett bra exemepel är öppnings scenerna i Elysium(Elysium.2013.1080p.BluRay.x264-SPARKS) där laggar/flashar nedre delen av bilden ganska mycket. Genom att slå på motion funktionen på TVn till medium blir det perfekt flyt men detta verkar också vara enda viset att verkligen få 100% flyt.

Har du kollat din ljudintällning under System, rätt säker på att det löser ditt problem !
Googla på WASAPI / NUC / XMBC, så löser det sig nog

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Hat tänkt byta upp mig från en Gen3 NUC till en Gen4, främst för 23,xxhz buggen samt kunna slå på den via fjärr.

Hoppas nu ni kan hjälpa mig med följande fråga.
Hur kommer det funka med att flytt över SSD från gamla till nya, kommer den ens boota upp med gamla drivisar osv, Haswell har ju t.ex. nyare GPU.
Tacksam för snabbt svar sugen att åka å handla redan i morgon

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ljudnisse:

Hat tänkt byta upp mig från en Gen3 NUC till en Gen4, främst för 23,xxhz buggen samt kunna slå på den via fjärr.

Hoppas nu ni kan hjälpa mig med följande fråga.
Hur kommer det funka med att flytt över SSD från gamla till nya, kommer den ens boota upp med gamla drivisar osv, Haswell har ju t.ex. nyare GPU.
Tacksam för snabbt svar sugen att åka å handla redan i morgon

Vänta tills nästa kommer med M2 disk osv. Förväntas ju ut nu i Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Hat tänkt byta upp mig från en Gen3 NUC till en Gen4, främst för 23,xxhz buggen samt kunna slå på den via fjärr.

Hoppas nu ni kan hjälpa mig med följande fråga.
Hur kommer det funka med att flytt över SSD från gamla till nya, kommer den ens boota upp med gamla drivisar osv, Haswell har ju t.ex. nyare GPU.
Tacksam för snabbt svar sugen att åka å handla redan i morgon

Kommer med största sannolikhet fungera bra.
Ditt inlägg saknar ju en del viktig informartion men i regel så är både Linux och Windows väldigt duktiga på att hantera sådana situationer.
Kör du dock OS X så kommer du med största sannolikhet stöta på patrull.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Kommer med största sannolikhet fungera bra.
Ditt inlägg saknar ju en del viktig informartion men i regel så är både Linux och Windows väldigt duktiga på att hantera sådana situationer.
Kör du dock OS X så kommer du med största sannolikhet stöta på patrull.

Tack, står ju i min "footing" men det är Win 8 Pro

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Har du kollat din ljudintällning under System, rätt säker på att det löser ditt problem !
Googla på WASAPI / NUC / XMBC, så löser det sig nog

Hittar inget hållfast? Kan du länka mig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Vänta tills nästa kommer med M2 disk osv. Förväntas ju ut nu i Q4

Tack men behöver ingen snabbare lagring än SSD
Sedan, ny HW brukar var det samma som nya problem med ett par månders väntan till BIOS osv är stabilt.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Tack men behöver ingen snabbare lagring än SSD
Sedan, ny HW brukar var det samma som nya problem med ett par månders väntan till BIOS osv är stabilt.

Antar att det handlar om mindre formfaktor? Iallafall så verkar M2 bara finnas upp till runt 8 GB vilket gör att det fungerar dåligt med Windows.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hittar inget hållfast? Kan du länka mig?

Under System/Setting/Ljudutgång, ställ in rätt om du har reciver eller inte, HDMI osv.

Nu till det viktiga i ditt fall ( vi hoppas det iaf ) prova att swticha mellan DirectSound och WASAPI längst ner på sidan.
Förhoppnings vis kommer kommer det lösa ditt problem, själv har jag DireectSound: HDMI inställt för både ljudutg och genomströmning.

Läs mer här:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Antar att det handlar om mindre formfaktor? Iallafall så verkar M2 bara finnas upp till runt 8 GB vilket gör att det fungerar dåligt med Windows.

Nja, det finns allt upp till 512 GB. Än så länge är det lite dyrare än 2,5-tums, dock.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2289

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Antar att det handlar om mindre formfaktor? Iallafall så verkar M2 bara finnas upp till runt 8 GB vilket gör att det fungerar dåligt med Windows.

Nej där har du helt fel. Betydligt snabbare gränssnitt om ej SATA och finns i normala storlekar http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=m=s18822152...

Permalänk
Medlem

Aha, valde uppenbarligen fel M2 kort på prisjakt Då vet jag vad det är för något nu iallafall. Det är sådana som brukar sitta i slimmade bärbara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Under System/Setting/Ljudutgång, ställ in rätt om du har reciver eller inte, HDMI osv.

Nu till det viktiga i ditt fall ( vi hoppas det iaf ) prova att swticha mellan DirectSound och WASAPI längst ner på sidan.
Förhoppnings vis kommer kommer det lösa ditt problem, själv har jag DireectSound: HDMI inställt för både ljudutg och genomströmning.

Läs mer här:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911

Provade detta, satte så att min förstärkare sköter allt men det blir ingen skillnad.

Provade ändra tillbaka display drivers i Windows till 60hz och sen då sätta att synka till video i XBMC och det blev precis samma sak men då att allt inte flimrar längre och att musen i Windows uppför sig bättre.

Min TV har ganska mycket delay så att jag får ha 225 ms förskjutning på ljudet har troligen med detta att göra. Det är en Panasonic 65ST60.

Det intressanta är att när panoreringarna spelas upp utan TV´s motion setting så blir allt på nedre delen av skärmen oklart men så snart jag slår på TV:s motion setting så blir det väldigt klart och flyter 100%. Visst kan man få lite såpopera känsla men inte så mycket att det stör.

Jag vet att det inte är jätte lät att få till perfekt flyt, även på BIO har har lagt märke till denna typ av "lagg".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

http://jell.yfish.us/

Jellyfish-120-Mbps.mkv High@L5.0 112 Mbps 120 Mbps 131 Mbps :30 430 MB

Edit. Ska fixa lite fjollvatten så ska jag prova den där sekvensen som Jimmy har problem med.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX