Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av pankookis:

Har suttit nu på eftermiddagen och försökt hjälpa en kompis som har en 3820. Vi formaterade den häromveckan och körde in Win 8. Efter det så fungerar inte HDMI på den. Det står också att grafikkorten i den är ett ATI Radeon HD 5000 och inte ett 5740 (som det finns klisterlapp på den att det är).

Det går heller inte att installera andra drivutiner, avinstallera grafikkortet och försöka lägga in de andra drivrutinerna etc. Någon som vet vad man kan göra?

Är en Mac-människa sedan ett par år tillbaka så har tappat en del Windows-kunskap och kommer verkligen inte överens med Win 8.

Om någon har något förslag så tar jag emot det med öppna armar!

3820TG innehåller första generationens Intel HD Graphics (Ej att förväxla med Intel HD 3000 / 4000).
Intel har helt sonika inga officiella drivrutiner för detta i Win 8, tro det eller ej!

Lösningen är att i Bios (F2) ställa in att enbart köra datorn med ATI / AMD-kortet (Välj descrete). Då ska du kunna tanka ner senaste Catalyst och installera utan problem.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av edson:

3820TG innehåller första generationens Intel HD Graphics (Ej att förväxla med Intel HD 3000 / 4000).
Intel har helt sonika inga officiella drivrutiner för detta i Win 8, tro det eller ej!

Lösningen är att i Bios (F2) ställa in att enbart köra datorn med ATI / AMD-kortet (Välj descrete). Då ska du kunna tanka ner senaste Catalyst och installera utan problem.

Lycka till!

Det gjorde susen. Tackar ödmjukast!

Permalänk
Medlem

Sisådär, nu har skärmbelysningen på min 3820 pajat. Det är en stor mörk fläck som sprider sig från underkanten och uppåt i en kon, som om man har eldat på skärmen. Kan vara en diod som har gått sönder? I vilket fall så har väl garantin försvunnit sedan länge, bara att köpa ny när jag irriterar mig för mycket på det.

Permalänk

Uppgraderingsdags

Finns det kvar någon aktivitet i den här tråden för oss med en 3820TG?

Jag har bestämt mig för att uppdatera min 3 år gamle trofasta vän eftersom den börjar kännas riktigt slö. Hade först planerat att bara formatera om C: och lägga in Windows 7 på nytt, men nu känner jag att eftersom jag ändå inte planerar byta ut datorn än på ett år så kanske jag skulle tryckt in lite ny hårdvara också när jag ändå är igång.

Hade tänkt byta ut det medföljande minnet mot 2x4GB CORSAIR VS DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7

Och så funderar jag allvarligt på att välja till en SSD istället för att bara haffa en ny vanlig hårddisk. Några tips på vad som skulle passa bra i denna? Vill ha åtminstone 180GB men max 250GB, de blir så förbaskat dyra sedan (skulle kunna fortsätta på en vanlig HDD bara för detta). Sökt runt lite men har svårt för att hitta något med gränssnitt SATA-II, mycket verkar vara SATA-III.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Finns det kvar någon aktivitet i den här tråden för oss med en 3820TG?

Jag har bestämt mig för att uppdatera min 3 år gamle trofasta vän eftersom den börjar kännas riktigt slö. Hade först planerat att bara formatera om C: och lägga in Windows 7 på nytt, men nu känner jag att eftersom jag ändå inte planerar byta ut datorn än på ett år så kanske jag skulle tryckt in lite ny hårdvara också när jag ändå är igång.

Hade tänkt byta ut det medföljande minnet mot 2x4GB CORSAIR VS DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7

Och så funderar jag allvarligt på att välja till en SSD istället för att bara haffa en ny vanlig hårddisk. Några tips på vad som skulle passa bra i denna? Vill ha åtminstone 180GB men max 250GB, de blir så förbaskat dyra sedan (skulle kunna fortsätta på en vanlig HDD bara för detta). Sökt runt lite men har svårt för att hitta något med gränssnitt SATA-II, mycket verkar vara SATA-III.

Byt till SSD ! de kommer och göra datorn otroligt mycket snabbare och kör på minnena med Sata3 fungerar på Sata2 så oroa dig inte

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Byt till SSD ! de kommer och göra datorn otroligt mycket snabbare och kör på minnena med Sata3 fungerar på Sata2 så oroa dig inte

Jaha gör det?? Men lägger jag inte ut pengar i onödan om nu hastigheten ändå blir strypt?

Edit: tilläggsfråga! Det ska gå att boota och installera från USB, visst? Har ju ingen läsare i denna.

Tillägg!
Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Jaha gör det?? Men lägger jag inte ut pengar i onödan om nu hastigheten ändå blir strypt?

Edit: tilläggsfråga! Det ska gå att boota och installera från USB, visst? Har ju ingen läsare i denna.

Ne ingen skillnad direkt så byt så fort du kan! och ja de går att installera windows från USB på din dator
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Ne ingen skillnad direkt så byt så fort du kan! och ja de går att installera windows från USB på din dator
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Tack så mycket för att du övertygade mig! Nu har jag en Kingston V300 240GB på väg med post, tillsammans med minnesstickorna och ett USB på 16GB som jag dessutom tänkte kunde få agera cache-minne också via ReadyBoost, när jag väl har installerat Windows ^_^ Sjukt peppad på att få blåsa nytt liv i den här datorn, som jag är så extremt nöjd med i övrigt!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk

Mums vad en SSD gjorde skillnad för prestandan alltså! För att inte tala om minnet också. Glad och nöjd är jag nu Passade även på att skruva loss chassit och rengöra fläktarna ordentligt, när jag ändå hade en flaska med tryckluft.

Det finns dock en sak kvar att göra och det är att installera ett par fina drivrutiner för grafikkortet, men att få in Catalyst senast som jag installerade om datorn minns jag var lite av ett mekande och jag tänkte bara höra huruvida det här har förändrats någonting på senaste, eftersom det lär ha hänt en del med de drivrutinerna sedan senast jag gjorde detta för typ 2 år sedan?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Tror inte du vinner på ReadyBoost om du redan har SSD. Kan vara värt att kolla upp.

Det här är datorn jag alltid ångrat att jag inte köpte. Kul att den funkar så bra fortfarande. Om inget brakar sönder rent fysiskt kommer den nog att hänga med like länge tilll.

Permalänk
Medlem

Kul att se så många andra som precis som jag uppskattar denna modellen något enormt! Tyvärr blev min stulen häromveckan men hittade faktiskt en på blocket som jag funderar på att köpa.. är ju sån jävla djungel på laptops/ultrabooks nu och är svårt att hitta en 13" med bra kombinerad cpu/gpu. Dock börjar ju GPUn ge upp när det gäller spel och liknande så tänkte fråga om de finns någon chans att byta upp sig till ett bättre grafikkort som passar på nuvarande moderkort ?
och isåfall vad kostar ett "löst" laptop grafikkort?

Är helt grön på att byta ut komponenter i laptops... (förutom minnen då jag stoppade i 8gb i min månaden innan den blev stulen :@

Hur som helst, vad tror ni om möjlighet att byta GPU? eller kostar det mer än vad de smakar?

Visa signatur

Hellre chins med dips än chips med dip

Permalänk
Medlem

Nån som vet om hörlursutgången även kan användas som spdif?

Permalänk
Medlem

edit fel

Permalänk
Medlem

Glapp skärm

Jag har tyvärr fått problem med skärmen på min 3820TG. Det började med att den slocknade och blev helt svart, man ser inget på skärmen trots att man lyser med en ficklampa mot den så det är inte bakgrundsbelysningen som gått sönder. Jag provade då att hålla datorn i tangentbordsdelen och gunga lite på den och då kom bilden tillbaka, gungar man lite mer så slockar den igen. Det verkar med andra ord vara glapp någontans. Skärmen slocknar inte om jag öppnar/stänger locket så det är inte där det glappar, det är snarare som att det glappar någonstans i anslutning till moderkortet.

Är det någon som har tips på vad jag ska göra? Öppna den och kolla efter vadå?

Vill absolut få igång min trotjänare så alla tips mottages tacksamt.

Permalänk

Hej

Att öppna den och kolla kontakten är ingen jätteoperation om du är lite händig. Du vill i så fall ta bort tangentbordet och top covret, därefter kommer du tydligt se vilken kabel som går ner till moderkortet, lossa den och rengör vid behov, sätt sedan tillbaka den.
Vill du så kan vi utföra en sådan reparation, kontakta i så fall vår support på nedanstående nummer eller email.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej

Att öppna den och kolla kontakten är ingen jätteoperation om du är lite händig. Du vill i så fall ta bort tangentbordet och top covret, därefter kommer du tydligt se vilken kabel som går ner till moderkortet, lossa den och rengör vid behov, sätt sedan tillbaka den.
Vill du så kan vi utföra en sådan reparation, kontakta i så fall vår support på nedanstående nummer eller email.

Lycka till!

Jag plockade faktiskt isär den i molekyler i helgen med hjälp av en instruktionsfilm. Det var ingen kontakt som uppenbart satt dåligt men jag tog isär alla kontakter och satte sedan ihop allt igen och nu funkar skärmen bra. Det återstår att se om den fortsätter att fungera bra eller om glappandet börjar om.

Kul att ni på Acer är aktiva här och kommer med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej

Att öppna den och kolla kontakten är ingen jätteoperation om du är lite händig. Du vill i så fall ta bort tangentbordet och top covret, därefter kommer du tydligt se vilken kabel som går ner till moderkortet, lossa den och rengör vid behov, sätt sedan tillbaka den.
Vill du så kan vi utföra en sådan reparation, kontakta i så fall vår support på nedanstående nummer eller email.

Lycka till!

Nu har den börjat glappa igen. Kan du peka ut vilken kabel det är som mest troligt glappar i mitt fall? Kan det vara så att någon komponent måste bytas ut?

/Erik

Permalänk
Medlem

Började få problem med att skärmen fortsatte vara svart när jag väckte datorn efter sovläge, nu är den svart 99% av tiden. Verkar som belysningen som lagt av eftersom jag ser bilden om jag belyser skärmen med en ficklampa. Läst mig till att det kan vara "logic board" som pajat.

Något man kan göra något åt eller är det dags för en tur ut på gatans asfalt för denna lilla godbit?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Skrivet av Scalp:

Började få problem med att skärmen fortsatte vara svart när jag väckte datorn efter sovläge, nu är den svart 99% av tiden. Verkar som belysningen som lagt av eftersom jag ser bilden om jag belyser skärmen med en ficklampa. Läst mig till att det kan vara "logic board" som pajat.

Något man kan göra något åt eller är det dags för en tur ut på gatans asfalt för denna lilla godbit?

Testa switcha mellan grafikkorten och se om du får ljus.

Hade massa strul med det där och AMD drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikje:

Nu har den börjat glappa igen. Kan du peka ut vilken kabel det är som mest troligt glappar i mitt fall? Kan det vara så att någon komponent måste bytas ut?

/Erik

Det är lcd-kabeln isf, https://www.google.se/search?q=acer+lvds+cable&tbm=isch

Om något skulle bytas är det lcd-kabeln eller lcd-panelen.

Permalänk
Medlem

Finns det alltså inget enkelt sätt att uppgradera drivrutinerna till grafikkortet på den här datorn?
Har funderat länge på det men aldrig blivit av. Vill gärna ha kvar möjligheten att byta mellan grafikkort och inbyggt.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags för en formatering av C: och tillhörande ominstallation av Windows på min 3820. Visst kan man göra detta via återställningspartitionen på något sätt? Hur kommer man åt den partitionen för att först formatera C: och sedan lägga in Windows på nytt?

Permalänk
Medlem

Någon som har uppdaterat drivrutinerna på grafikkortet/-en? De officiella från Acer börjar bli väldigt omoderna och jag har råkat ut för två spel idag som kraschade på grund av det.
Finns det någon guide man kan följa?
Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Köpte min 3820TG 2010, och har kört med den förinstallerade Windows-installationen sen dess utan problem. Stängde dock som vanligt av uppdateringar från dag 1, så slipper man att få seg dator eller andra problem. Ja visst låter det sjukt, men så är det.

Datorn har varit med ute på fjället, varit världen runt, blivit mosad i reseväskan så jag fick ta isär den och rätta till så inte fläktarna skaver emot... Men den fungerar fortfarande perfekt!

Har sen köpt och stoppat i 8gig ram, och nu för någon vecka sen inhandlade jag en Crucial MX100 512Gb SSD och stoppade i. Det var fina grejer. Förut startade den på 1 minut och 17 sekunder, nu startar den på bara 18 sekunder (från knapptryckning till windows är framme och eventuella "timglas" är borta) Hade runt 65-57Mb/s med HDD, fick nu 225Mb/s med SSDn

Är mycket nöjd med datorn, och låter den därför leva vidare.
Det enda jag är missnöjd med, och har varit det sen jag köpte den, det är skärmen. Tycker det är för dåligt upplösning, men framför allt är det för dålig betraktningsvinkel. Så om någon vet att man kan handla bättre skärm och stoppa i, så får ni mer än gärna ropa till!!!

Har förövrigt tänkt hotta upp den med värre cpu. Idag sitter det en i5 450m. Funderar på att inhandla en i7 640m. Fortfarande 2 kärnig, men ligger på 2,8-3,5Ghz istället för min 2,4-2,66Ghz.

Batteriet råkade jag tyvärr misshandla när jag skulle göra första urladdning/uppladdning, så jag fick 7% slitage direkt... Slitaget har sedan ökat till ca 20% under åren. Jag har 9-cells batteriet. Den specade batteritiden på 11,5 timmar blev i verkligheten vid mitt användande ca 7-8 timmar. Den har idag reducerats till ca 5:30. Men det är fortfarande väldigt okej!! Många nya laptops som kompisar har, dör redan efter 1-2 timmar...

Är som sagt mycket nöjd med mitt köp! Skulle bara vilja byta ut skärmpanelen mot något bättre om det finns.....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Nu har jag haft min 3820tg i över en tiondel av mitt liv, och det börjar sätta sina spår hos den, trots att den hänger med rätt bra.

Batteritiden har blivit lidande, har någon erfarenheter av 7800mAh-batteriet från kina, hur lång batteritid får ni ut av det?
Någon som kan rekommendera andra batterier annars? Storlek spelar ingen roll, vill bara kunna ha batteri för att kunna ta anteckningar under föreläsningar, så gärna 4-5 timmar batteritid.

Vilken SSD-hårddisk passar? Är SATA III-hårddiskar bakåtkompatibla, för 3820tg:n stödjer vääl inte SATA III?

Någon som haft framgång med att underklocka datorn? Påverkar det den switchbara grafiken? Vill mest att datorn ska vara tystare, och gärna att batteriet räcker längre.

Permalänk
Medlem

Om du läser föregående inlägg så ser du att jag stoppat i en Crucial MX100 SSD SATA III i min 3820TG. Den är 7mm, men det medföljer en distans som man sätter på disken om den ska bli lite högre. Det måste man göra i våra laptops, eftersom 7mm är för tunt. Finns säkert fler diskar du kan välja på som också levereras med denna typ av distans. Eller så köper du en disk som är högre från början. Minns inte vad den tjockare standarden är, 9mm eller något liknande kanske?

Så långt som jag kan minnas tillbaka i tiden har alltid PATA och SATA anslutningar varit bakåtkompatibla. Det är därför jag får ca 225Mb/s istället för 550Mb/s som disken är specad till.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Nisse977> man(jag) ska inte surfa forum när man är trött, lätt att man missar viktiga saker då

Har senaste drivrutinen för grafiken, men switchbara grafiken funkar inte. Går det att korrigera på något sätt?

Permalänk

Nu kanske det bara är jag som använder 3820tg:n fortfarande, men...
Är det ngn som vet vilka ljudkortsdrivers som funkar? Jag får inte ljud via HDMI-sladden att fungera, tror det beror på drivrutinerna De på acers hemida är så gamla, tänker att det kanske finns nyare som skulle kunna funka istället?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag använder med glädje fortfarande min 3820tg och har installerat en 512gb Crucial MX100 SSD SATA III som du ser i inlägget ovan. Det var inga problem att få ljudet att fungera när man kör HDMI ut i min nyinstallation. Använder Windows 7 64bit och Acers drivrutiner.

Har nu också gjort slag i saken och uppdaterat min i5 450m till en i7 640m vilket ökar hastigheten rätt bra (nära 3,5ghz i turboläge jämfört med 2,6ghz) Köpte den på nätet i Kina för 500kr ungefär.

Dock har jag fått ett problem med min 3820tg och det är att det blir grafikfel om jag kör med intelgrafiken som är inbyggd i cpun.... detta uppkom redan med i5´an så det har inget med processorn att göra, utan något annat med moderkortet kanske... Kör man med ATi-grafiken så funkar det fint.
Om någon har tips på hur man fixar detta problem så är jag mycket intresserad!

Kanske är det mer än dags att köpa sig en ny laptop, men jag gillar verkligen 3820tg därför har jag hängt kvar vid den.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej! Jag använder med glädje fortfarande min 3820tg och har installerat en 512gb Crucial MX100 SSD SATA III som du ser i inlägget ovan. Det var inga problem att få ljudet att fungera när man kör HDMI ut i min nyinstallation. Använder Windows 7 64bit och Acers drivrutiner.

Har nu också gjort slag i saken och uppdaterat min i5 450m till en i7 640m vilket ökar hastigheten rätt bra (nära 3,5ghz i turboläge jämfört med 2,6ghz) Köpte den på nätet i Kina för 500kr ungefär.

Dock har jag fått ett problem med min 3820tg och det är att det blir grafikfel om jag kör med intelgrafiken som är inbyggd i cpun.... detta uppkom redan med i5´an så det har inget med processorn att göra, utan något annat med moderkortet kanske... Kör man med ATi-grafiken så funkar det fint.
Om någon har tips på hur man fixar detta problem så är jag mycket intresserad!

Kanske är det mer än dags att köpa sig en ny laptop, men jag gillar verkligen 3820tg därför har jag hängt kvar vid den.

Hur yttrar sig grafikfelet?

Min 3820TG ligger och gottar sig i en låda i väntan på att den ska laga sig själv och ge mig skärmljus igen...

Visa signatur

My arms, your hearse