Ny mobil men vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tack. Ska kika på det

Detta är ett bra os http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=103143 med utan någon lullul och är stabilt, dom kör inte så mycket experiment utan bara fixar koden. Kommer uppdateringar dagligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Mobilerna det står i mellan är

HTC One M8, LG G3 eller Samsung Galaxy S5

Ok, då är valet enkelt och det vet du också innerst inne, självklart ska du ha en Nokia. Frågan bör alltså vara vilken Nokia du ska ha, för den biten är betydligt klurigare då de har så många godbitar att välja emellan.

Är du en follower tar du en Samsung eller en iPhone. Är du en leader så kör du med en Nokia. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ok, då är valet enkelt och det vet du också innerst inne, självklart ska du ha en Nokia. Frågan bör alltså vara vilken Nokia du ska ha, för den biten är betydligt klurigare då de har så många godbitar att välja emellan.

Är du en follower tar du en Samsung eller en iPhone. Är du en leader så kör du med en Nokia. Svårare än så är det inte.

Det är väl klart att han ska ha en 930, se där, så klurigt var det inte

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är väl klart att han ska ha en 930, se där, så klurigt var det inte

Han kan ju iaf få några minuter på sig att bara surfa runt på hemsidan en snabbis och bara njuta lite av utbudet, sedan lär han hamna i toppen, om han nu är en toppenkille, och då tror jag faktiskt att han är såpas kall att han väntar in 1030 som är på ingång http://wmpoweruser.com/microsoft-mobile-still-working-on-a-no...

och med tanke på den nya, sköna, innovativa Nokia-tekniken som nu kommer implementeras i de kommande modellerna, den första verkar vara 830 http://wmpoweruser.com/nokia-describes-special-super-slim-10-...

så ser det ut som att de hittat ett sätt att få in fler mgp på mindre yta, och adderar vi de uttalanden som tyder på att de ska släppa fler mgp i efterföljaren till 1020, så kan vi få se en puckelvariant med 51 mgp, eller en tunnare skönhet med 42, den lär bli häftig hursomhelst.

Jag tror han vill ha Glance, en fet kamera, men ändå snygg och estetisk, och på så sätt kunna dominera och ta plats var han en kommer, men kanske att han vill ha en mer anonym 930, som är en tung pryl men där han kan vara mer anonym och slippa få all uppmärksamhet. Det där är nästan en fråga om vem han är som person.

Permalänk
Medlem

Kommer nog fortsätta med Android och kolla på Z3 när den kommer ut i butikerna så får jag se sedan vad jag väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

så ser det ut som att de hittat ett sätt att få in fler mgp på mindre yta, och adderar vi de uttalanden som tyder på att de ska släppa fler mgp i efterföljaren till 1020, så kan vi få se en puckelvariant med 51 mgp, eller en tunnare skönhet med 42, den lär bli häftig hursomhelst.

Jag skulle verkligen vilja se dem ta vägen som involverar mindre megapixlar.
Megapixel-racet har blivit löjligt. Min 8MP telefon tar bättre bilder än vissa 16MP kompaktkameror.
Jag skulle applådera Nokia om de kom med en 12MP sensor i 1/1.5" format. Den skulle ha löjligt bra ISO-prestanda för en telefon. Bättre än de flesta kompaktkamerorna. Detta låser upp möjligheter till bättre lågljus bilder och mycket lägre slutartider om dessa prioriteras.
Jag förstår att vissa funktioner som lossless digital zoom kräver dessa höga antal pixlar, men bilderna skulle i allmänhet bli mycket bättre med mindre megapixlar. Jag skulle personligen väldigt gärna göra den uppoffringen.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Kommer nog fortsätta med Android och kolla på Z3 när den kommer ut i butikerna så får jag se sedan vad jag väljer

Du kan även kolla in Xperia Z2, ungefär samma hårdvara som Z3 fast billigare och ja, xperia Z serien är riktigt rappa, känner ingen skillnad mellan min Z1 och Nexus 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Du kan även kolla in Xperia Z2, ungefär samma hårdvara som Z3 fast billigare och ja, xperia Z serien är riktigt rappa, känner ingen skillnad mellan min Z1 och Nexus 5.

Alla är kanske inte så petiga, men det är en ganska stor skillnad mellan dem. Z1 har sämre touch-respons än Nexus 5. De har 109 och 75ms respektive. Nexus 5 reagerar på touch 45% snabbare med andra ord.
Och detta ligger bara i hårdvaran, sedan gör ju mjukvaran skillnad också.

Permalänk
Medlem

Är Sony bra på uppdateringar till mobilerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag skulle verkligen vilja se dem ta vägen som involverar mindre megapixlar.
Megapixel-racet har blivit löjligt. Min 8MP telefon tar bättre bilder än vissa 16MP kompaktkameror.
Jag skulle applådera Nokia om de kom med en 12MP sensor i 1/1.5" format. Den skulle ha löjligt bra ISO-prestanda för en telefon. Bättre än de flesta kompaktkamerorna. Detta låser upp möjligheter till bättre lågljus bilder och mycket lägre slutartider om dessa prioriteras.
Jag förstår att vissa funktioner som lossless digital zoom kräver dessa höga antal pixlar, men bilderna skulle i allmänhet bli mycket bättre med mindre megapixlar. Jag skulle personligen väldigt gärna göra den uppoffringen.

Men samtidigt är det lite tröttsamt med ditt argument som man ofta hör, för det verkar nästa som 9/10 gånger tar den mobilkamera med flera MP bättre bilder än den med få, i takt med att MP blir fler så för bättras allt runt omkring i modulen och hur bilden processas.
Samsung har lyckats ypperligt med sin 16MP, inte för att MP i sig är det som gör magin men det är en del av resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

I min erfarenhet blir en mobil sällan/aldrig billigare genom att köpa mobilen via abonnemang, många gånger kan den bli flera tusen kronor dyrare istället.
Oftast är det bäst att köpa en mobil och sedan teckna ett abb separat, såvida man inte har tur och hittar ett riktigt bra erbjudande. Det är dock irrelevant för denna tråd.

Jag betalar 328kr i månaden för min One M8 och 10GB surf. Utav detta är 29kr för mobilen och 299kr för abonnemanget. Jag betalar alltså 696kr totalt för telefonen under 24 månader, som beställdes strax efter release

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Skaffa en Windows Phone från Nokia. De är bäst.

Skrivet av Mange75:

Kan bara hålla med , Windows + Nokia är riktigt fint.

Skrivet av FubbHead:

Medhåll. Men vill du köra vidare på Android ser Sonys nya Z3 (framförallt Compact) väldigt trevliga ut.
Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att förstå hur man kan rekommendera Windows phone till någon egentligen? Vad finns det egentligen för fördelar? I min mening verkar det vara kluttrat med massa jobbiga animationer, ett bedrövligt app-utbud och användaren har minimal kontroll över hur telefonen ska se ut. Har fått uppfattningen utav att allt man kan göra på en WP är möjligt på en Android. Är det Nokia ni gillar? Eller hur det ser ut i allmänhet?

Är inte ute efter att starta något fan war här utan är bara generellt sätt intresserad utav vad det är som får så många SweClockers medlemmar att så ofta rekommendera Windows phone

MVH

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nån som vet om Sonys mobiler är laggiga som Samsung är o.s.v?

Har tänkt testa Z3 när den kommer ut

jag har gått från samsung s2 LTE som jag hade i 2 år till sony z2 och det är sjukt vad den är bra. jag kan inte tänka mig en bättre telefon och har batteri i flera dagar fast man använder telefonen. men det är sämre ficklampa på den en på samsungs.

Visa signatur

Stationär i7 5820k @3.6ghz, Corsair h80i, 16gb Crucial 2133mhz, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung EVO SSD 240Gb, ASUS X99-S, Corsair 850w TX, Asus STRIX 970, Asus Xonar Essence stx, Silverstone Raven RV03, Mionix Zibal 60, Mionix Naoz 8200, Steelseries H, 27" Acer Predator (IPS, gsync, 144hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Jag betalar 328kr i månaden för min One M8 och 10GB surf. Utav detta är 29kr för mobilen och 299kr för abonnemanget. Jag betalar alltså 696kr totalt för telefonen under 24 månader, som beställdes strax efter release

Var har du detta abb?
Låter väldigt bra får jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Var har du detta abb?
Låter väldigt bra får jag säga...

Det är hos Tre. Har inga fria samtal eller SMS så det är därifrån priset kommer. Använder mig dock endast utav appar över nätet för att chatta samt längre samtal. Det som förvånar mig är just priset för mobilen.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv

One M8 eller något från Z3-linjen. Det låter som om alla har en Windows Phone om man läser den här tråden med Sweclockers reflekterar inte allmänheten, apputbudet är dåligt. De som säger att det är bra och att allt finns ljuger, de försöker bara försvara sitt köp av något dyrt eller så använder de inte de populäraste apparna. Evernote suger, ingen officiell YouTube (ja det finns tredjepart), osv.

Det är ingen attack på Windows/Microsoft i sig, Windows 8 är det bästa operativsystemet som finns, det driver på bra och man stöter nästan aldrig på ett problem med Start8. Windows Phone är också det snyggaste mobil-OS:et som finns men den faller på apputbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är Sony bra på uppdateringar till mobilerna?

Måttligt.

Skrivet av Bazisten:

Vad jag har för mig så finns det knappt några appar till Windows Phone?

"Knappt" är fel ord, men utbudet är mycket mindre än till Android och iOS. WP har 300.000 appar mot de runt miljonen Android och iOS har.

Skrivet av Mange75:

Då har du för dig fel , detta sa man i början när WP blev ett operativ system till mobiler.
Det finns många appar till windows och dagligen tillkommer det fler.

Utbudet är fortfarande ett problem, även om problemet är mindre nu än tidigare.

Skrivet av RobCar:

Men samtidigt är det lite tröttsamt med ditt argument som man ofta hör, för det verkar nästa som 9/10 gånger tar den mobilkamera med flera MP bättre bilder än den med få, i takt med att MP blir fler så för bättras allt runt omkring i modulen och hur bilden processas.
Samsung har lyckats ypperligt med sin 16MP, inte för att MP i sig är det som gör magin men det är en del av resultatet.

Samsung har lyckas bra med de flesta av sina kameror. De är duktiga på kameror.
Men jag skulle vilja säga det att de skulle lyckas ännu bättre med mindre antal megapixlar.

Det finns en anledning till att många mindre systemkameror kör med 12MP istället för 32MP, även om de skulle kunna köra med 36MP och ändå ha bättre ISO-prestanda än telefoner.
ISO-prestanda är jätteviktigt i kameror, annars hade du sett varenda systemkamera ha över 100megapixlar, för det skulle de kunna ha då de har otroligt mycket större sensorer än mobiler. Problemet är ju det att ISO-prestandan skulle vara usel med så många megapixlar(ignorerar nu problem med filstorlek för att illustrera min poäng).

För att ge en jämförelse så är min 18MP ASP-C systemkamera på 1600ISO med samma bländare ungefär jämförbar med en Xperia Z2 på runt 400-800 ISO. Detta betyder att jag kan ha minst dubbelt så kort slutartid som Z2 på min kamera. Så om Z2 tar en bild i en mörk miljö på något som rör sig, t.ex. ditt husdjur inomhus, så använder den kanske 1/50 i slutartid, medan min systemkamera skulle kunna använda 1/100 eller 1/120 där, vilket skulle göra en enorm skillnad i suddighet på husdjuret som rör sig.
Om Z2 hade en sensor i samma storlek med 10MP istället för 20MP så skulle den gissningsvis kunna ha 1/70 i slutartid där med ungefär samma brusnivå. Detta är en 30% kortare slutartid, bilden blir 30% mindre suddig. Färger och en rad andra element av bilden blir dessutom bättre med mer sensor yta per pixel. Du borde inte underskatta effekten detta kan ha.