Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Permalänk
Medlem

Bättre än Win8. Men jag stör mig fortfarande på att det ser ut som en Javascript baserad webbapplikation. Man har bara gjort lite rektanglar i Paint och färglagt dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Om bara OS X var open-source, gratis och hade superb spelsupport (OpenGL & DirectX). Det hade då varit den bästa platformen eftersom OS X, specielt Yosemite är skit vackert. Vackraste desktop OS någonsin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag syftar på alla genvägar till Metro-apparna.

Ja vad är det med dom menar du? Tror du inte att du kan ta bort dom eller? För i så fall har du fel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Fult. Som. H*****e.

Jag tycker det är snyggt. Kommer köra det direkt det kommer ut en preview.

Kollar man på bilderna har de gjort mycket för att piffa upp GUIt så det inte ser ut som att det kommer från stenåldern.

Permalänk

Konstig blandning av win 7 + win 8 hell no!... För mycket skit överallt. Ännu en gång där designen går för långt. Lått det vara simpelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Skulle någon kunna svara på zipmiX fråga?
Vad har man för nytta av virtuella skrivbord? Vilka fördelar finns det? Vem har användning av det?

På arbetet. Har kanske Officemiljö uppe på en, utvecklingsmiljö på en annan, osv. Varje sammanhang har en eller flera virtuella skärmar. När msnväxlsr mellan dom kommer ju alla fönster på plats direkt. Med CAD verktyg jag kör så har man kanske 5-8 fönster i varje session.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gött ! Blir att skaffa dirr när det kommer

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Varför envisas med appar och skit nej tack windows 7 får leva vidare några år

Du är inte tvingad att använda apparna. Du kan använda skrivbordet precis som förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Orka med allt folk som ska klaga på samma jävla sak i varje nyhet som gäller nånting om Windows...

Fatta att designstilen som win 8/9 har är inne. Kolla runt er på de byggnader som byggs, möbler och designföremål som lanseras nuförtiden.
Allt går i samma stil; minimalistiskt, kantigt, stora ytor och iögonfallande färger.

Permalänk
Medlem

Det här med kluvenhet i versionsnamn känner man igen, om denna verkligen kommer heta Windows lär Microsoft tänka om tills det är dags för nästa version som de kommer att kalla Windows 2, därefter behöver de ta en ny stor funderare på vad de kommer kalla versionen efter.

Annat exempel är Epics versionskluvenhet för UnrealTournament serien:
UT
UT2003
UT2004
UT3 (eh?)
UT4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis prova Win9, synd bara att det är så fruktanslöst fult. Nåväl, det går väl installera windowblinds eller nått så småningom.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Både startmenyn och appar i fönster är väl ändringar som inte direkt påverkar mig. Jag använde inte startmenyn i Win7 och har inte använt appar i Win8, men samtidigt medför det inga problem för mig heller. Att appar ska gå att köra i fönster känns i vilket fall som en behövlig utveckling för att fungera bra på en fullvärdig dator.

Nu är jag redo att höra om lite, för mig, intressantare nyheter i Win9.

Permalänk

Gillar mest att en notifikationsikon kommer att finnas där i aktivitetsfältet. Var ju ganska hjärndött om man ville använda sig av appar men inte kunde se om man fått något meddelande utan att öppna startmeny i Windows 8 och kolla på live tilen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Startmenyn kommer gillas av pensionärerna i familjen men för mig personligen så hade den gärna fått utebli, hoppas dock möjligheten finns att slå av den om man känner att den är i vägen. Har nog aldrig egentligen tyckt att en startmeny är ett effektivt sätt att navigera efter program/filer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Startmeny är bra på pc.

Vi väntar med på spänning på slutprodukten.

Microsoft kommer få fler betalande kunder om den nu fungerar som det skall.

De flesta i Enterprise som har kört XP och 7:an kan nu uppgradera utan att känna sig som en ...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är intressant att de ändrat utseendet på själva utforskarfönstret, och många ikoner utanför, tex startmeny osv, men dem har inte ändrat mapp ikonerna i utforskaren... Och ikoner inuti själva utforskaren?

De blir ju liksom två olika "teman" på nåt sätt.... Ett fyrkantigt platt tråkigt och ett med runda och 3d-inspirerade element?

Ingen annan som håller med om det?

Skickades från m.sweclockers.com

edit:

Skrivet av Laxxen.:

Är det bara jag som får intrycket av att detta känns halvfärdigt?

Tex, papperskorg ikonen är samma som i W7, "Games" ikonen är i flat design som W8, känns som att det inte riktigt finns någon röd tråd igenom användargränssnittet, de har typ blandat Glossy Aero stilen med den platta W8 designen.

visst det är bara Technical Preview, men jag känner att det är samma sak i W8.

Hoppas det blir bättre på den fronten

Dold text

exakt! det är ju inte bara de, mappikonen nere vid aktivitetsfältet har ju också platt design, men överallt annars är den aero-style?
blev lite fundersam på de redan i win 8/8.1... varför inte ändra om överallt istället??

Skrivet av Atlas Tasume:

Mycket bra, det är det!

Värre är det med namnet. Samma kassa namn så som "SimCity" (utan 5), "Command & Conquer" (Utan något annat), "Doom" (utan 4), etc. Förstår inte detta namnmode...

Ehm, test-version.

Dold text

testversion? ehm... jaha? ikoner i win 8/8.1 har ju också aero-style medans resten är modern-ui?
som sagt.... varför inte ha samma stil överallt?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra start, men hoppas man kan ta bort allt som har med metro & "appar" att göra från start menyn osv. Likaså med alla andra menyer.

Blir inte 9:an bra och folk stannar på 7:an igen så blir det intressant hur det kommer gå med directx 12, om dom släpper det till 7:an eller inte. Annars så får opengl och mantle ett plus där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjuppi:

Jag tycker att det är intressant att de ändrat utseendet på själva utforskarfönstret, och många ikoner utanför, tex startmeny osv, men dem har inte ändrat mapp ikonerna i utforskaren... Och ikoner inuti själva utforskaren?

De blir ju liksom två olika "teman" på nåt sätt.... Ett fyrkantigt platt tråkigt och ett med runda och 3d-inspirerade element?

Ingen annan som håller med om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det..... Är..... Inte..... Färdigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej , du kommer inte att kunna använda Windows Update som privat användare och uppdatera Windows 7. Det som kommer är säkerthetspatchar för Enterprise osv.

Så orka sitta och tanka ner updates ifrån piratebay för att patcha sitt os? istället för att byta...nja skulle inte tro det.

Skrivet av Oneone:

Exakt, du sa det själv, extended-support, inte mainstream support.

"When mainstream support ends, this is what occurs:

  • Microsoft no longer supplies non-security hotfixes unless you have an extended support agreement

  • All warranty claims end

  • Microsoft no long accepts requests for new features and design changes"

Ljug inte för folk. Du svarar ju själv på din egen fråga. Säkerhetspatchar kommer fortfarande släppas, även till "privatpersoner", via windows update. Det som försvinner är "non-security hotfixes", alltså ny funktionalitet och dylikt. Så man behöver knappast sitta och tanka ner uppdateringar manuellt.

Nu tror jag i och för sig att ganska många kommer byta till det här nya Windows, eftersom startmenyn kommer tillbaka och Microsoft har backat och lyssnat på den massiva kritik som finns mot Modern UI.

Visst finns det saker som folk fortfarande kommer störa sig på, som plattheten, men knappast till den grad att det blir internetbävning av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så ballt att den heter Windows Technical Preview och inte Windows 9 Technical Preview. Hoppas att den nya versionen heter Windows och inte Windows 9! Det kommer ge Microsoft helt nya möjligheter att få konsumenter att uppdatera sitt Windows till den senaste versionen. Nytt versionsnummer är lika med stor risk för problem för många människor för att man kommer ihåg hur det var för länge sedan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det..... Är..... Inte..... Färdigt.

kolla......min....edit..... :P!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så ballt att den heter Windows Technical Preview och inte Windows 9 Technical Preview. Hoppas att den nya versionen heter Windows och inte Windows 9!!!

Det får heta vad det vill bara det blir bra för desktopanvändare utan pekskärm.

Men jag har lite svårt att se hur Microsoft tänkt sig ta betalt. Om det bara heter "Windows" borde det ju innebära att kommande uppgraderingar blir gratis, såvida de inte tänkt sig typ ett "Windows 365", och det kan de ju lycka till att få tant Berit att betala för.

Men jag tror det är smart att ha det gratis. Windowslicenser är rätt liten del av Microsofts inkomster idag ändå, plus att argumentet "det är för dyrt" försvinner vad gäller uppgradering.

Själv tänker jag dra in previewn i en virtuell maskin och leka runt med så får vi se. Men jag är väldigt hoppfull om det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det får heta vad det vill bara det blir bra för desktopanvändare utan pekskärm.

Men jag har lite svårt att se hur Microsoft tänkt sig ta betalt. Om det bara heter "Windows" borde det ju innebära att kommande uppgraderingar blir gratis, såvida de inte tänkt sig typ ett "Windows 365", och det kan de ju lycka till att få tant Berit att betala för.

Men jag tror det är smart att ha det gratis. Windowslicenser är rätt liten del av Microsofts inkomster idag ändå, plus att argumentet "det är för dyrt" försvinner vad gäller uppgradering.

Själv tänker jag dra in previewn i en virtuell maskin och leka runt med så får vi se. Men jag är väldigt hoppfull om det här.

Det finns lite olika alternativ.

Det kan bli helt gratis för alla (inte så troligt).
Det kan bli helt gratis att uppdatera från tidigare versioner av Windows men kosta om man köper det separat.
Det kan bli helt gratis för konsumenter men fortfarande kosta för PC-tillverkare och företag.
Det kan bli gratis med möjlighet att prenumerera på uppdateringar för en kostnad (säkerhetsuppdateringar fortfarande helt gratis givetvis).
Det kan fortsätta kosta precis som tidigare men då vet jag inte riktigt hur man ska göra med namnet på nästa version.

I vilket fall som helst blir det väldigt intressant att se hur Microsoft löser detta

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns lite olika alternativ.

Det kan bli helt gratis för alla (inte så troligt).
Det kan bli helt gratis att uppdatera från tidigare versioner av Windows men kosta om man köper det separat.
Det kan bli helt gratis för konsumenter men fortfarande kosta för PC-tillverkare och företag.
Det kan bli gratis med möjlighet att prenumerera på uppdateringar för en kostnad (säkerhetsuppdateringar fortfarande helt gratis givetvis).
Det kan fortsätta kosta precis som tidigare men då vet jag inte riktigt hur man ska göra med namnet på nästa version.

I vilket fall som helst blir det väldigt intressant att se hur Microsoft löser detta

Absolut. Lite smått nervös är jag dock att det är "enterprise" preview. Säkert inget att oroa sig för och inte så troligt, men om de går som att "pro" och "home"-versionerna ska vara radikalt olika så är det illa. Jag vill ha och behöver Pro-funktionalitet, även som hemanvändare. Men vad jag fattat det som så är den andra previewn de håller på med tänkt för tablets och telefoner och rör inte persondatorer alls. Så det är nog lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enl det jag hört så skall detta inte vara någon bra representation utav slutgiltiga produkten då designers inte har arbetat på GUI't ännu, detta framkom av GrzegorzWidla i Theverge's kommentarsfält, och han information brukar oftast stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Absolut. Lite smått nervös är jag dock att det är "enterprise" preview. Säkert inget att oroa sig för och inte så troligt, men om de går som att "pro" och "home"-versionerna ska vara radikalt olika så är det illa. Jag vill ha och behöver Pro-funktionalitet, även som hemanvändare. Men vad jag fattat det som så är den andra previewn de håller på med tänkt för tablets och telefoner och rör inte persondatorer alls. Så det är nog lugnt.

Tror inte det är något stort problem om de kör med vitt olika funktionalitet mellan en eventuell home/pro version, så länge man kan skaffa pro-versionen som privatanvändare. Windows skulle nog gå att skala av ganska ordentligt funktionsmässigt för de allra flesta användarna som bara surfar och spelar spel ändå. Don efter person helt enkelt och vill man ha mer så gissar jag att man får eventuellt vara beredd att betala mer också.

Vad jag förstått är väl denna versionen avsedd för både desktop och plattor(?) med skillnaden att ModernUI är förvalt gränssnitt på exempelvis en surface - skrivbordet skulle väl bara tas bort på tämligen små plattor. Fast så har jag inte läst så mycket andra nyheter på området mer än vad som lagts upp här på sweclockers, så jag kanske är helt ute och cyklar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Absolut. Lite smått nervös är jag dock att det är "enterprise" preview. Säkert inget att oroa sig för och inte så troligt, men om de går som att "pro" och "home"-versionerna ska vara radikalt olika så är det illa. Jag vill ha och behöver Pro-funktionalitet, även som hemanvändare. Men vad jag fattat det som så är den andra previewn de håller på med tänkt för tablets och telefoner och rör inte persondatorer alls. Så det är nog lugnt.

Du kan få Pro-funktionalitet även som hemanvändare redan idag med Windows 8.1. Tror knappast att det kommer ändras. Jag tror och hoppas dock att man kommer minska antalet versioner ännu mer, helst till bara en version för klienter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Fan va bra det verkar

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tror inte det är något stort problem om de kör med vitt olika funktionalitet mellan en eventuell home/pro version, så länge man kan skaffa pro-versionen som privatanvändare. Windows skulle nog gå att skala av ganska ordentligt funktionsmässigt för de allra flesta användarna som bara surfar och spelar spel ändå. Don efter person helt enkelt och vill man ha mer så gissar jag att man får eventuellt vara beredd att betala mer också.

Vad jag förstått är väl denna versionen avsedd för både desktop och plattor(?) med skillnaden att ModernUI är förvalt gränssnitt på exempelvis en surface - skrivbordet skulle väl bara tas bort på tämligen små plattor. Fast så har jag inte läst så mycket andra nyheter på området mer än vad som lagts upp här på sweclockers, så jag kanske är helt ute och cyklar.

Hmm.. Jo i och för sig. Bara desktop får vara desktop så.

Skrivet av strejf:

Du kan få Pro-funktionalitet även som hemanvändare redan idag med Windows 8.1. Tror knappast att det kommer ändras. Jag tror och hoppas dock att man kommer minska antalet versioner ännu mer, helst till bara en version för klienter.

Håller helt med. Funktionerna finns ju redan där och kan idag låsas up via "Anytime Upgrade", så det vore bättre om alla fick tillgång till allt, och helst gratis. Då kan Microsoft stå sig riktigt bra som ett alternativ för de som skapar det innehåll andra konsumerar.

Nämen titta! Modern UI finns ju där fast _valbart_. Skönt.. Då slipper vi bråk om "startmenyn vs modern UI" i framtiden. Bara att välja hur man vill ha det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.