Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Diskmaskin beter sig knäppt.

Hej! Hoppas det här är rätt forumavdelning.

Det är så att jag har problem med diskmaskinen hemma.

Programmet har två steg, sköljning och torkning, och programmet avbryts alltid när sköljningen är klar, "tillop/avlopp"-lampan lyser, och det är massa vatten kvar i botten på diskmaskinen.

"Stopp någonstans"? Kan man tro.. Men det är bara det att startar man programmet igen så dränerar maskinen som den ska, så det måste väl betyda att det inte är igenkloggat någonstans, eller?

Vad kan vara fel tror ni? Jag kan "inte ett skit" om diskmaskiner så förklara gärna på absolut nybörjarnivå.

Jag fick tipset av en kompis att torka av runt luckan då det kan vara någon givare som fått för sig att det inte är tätt, eller något flöte som blir blött och stoppar programmet eftersom samma sak händer om maskinen inte kan dränera ordentligt. Var brukar de där givarna/flötena sitta någonstans så att jag kan kolla upp det?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Släng i ett par droppar yes och avkalknings tablett i maskinen, det hjälpte mig när jag hade samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Släng i ett par droppar yes och avkalknings tablett i maskinen, det hjälpte mig när jag hade samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Får testa det.

Var det också en Miele eller annat märke? Och är det avkalkningstablett för typ kaffebryggare du menar eller något annat?

Och skulle det kanske funka med vanlig diskmaskinsrengöring, typ denna? http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vi... Vi har aldrig kört det vad jag vet och det kanske är därför?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Graded.se
Skrivet av quattro-2.6:

Släng i ett par droppar yes och avkalknings tablett i maskinen, det hjälpte mig när jag hade samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Tack! Får testa det.

Var det också en Miele eller annat märke? Och är det avkalkningstablett för typ kaffebryggare du menar eller något annat?

Och skulle det kanske funka med vanlig diskmaskinsrengöring, typ denna? http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vi... Vi har aldrig kört det vad jag vet och det kanske är därför?

Ovanstående kan vara sämsta svaret, häll aldrig yes i en diskmaskin. Det förstör ytspänningen på vattnet vilket gör att den troligen kommer läcka som en galning!

Diskmaskinsrengöring brukar dock funka bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Vanlig ättikssprit eller citronsyra fungerar bra.

Samtidigt som det är både billigare och miljövänligare så har man ju oftast sådant hemma i skafferiet.

På tal om ättikssprit så blev jag förbaskat sugen på pressgurka nu. ;P Ska fixas på momangen...

Körde en gång med citronsyra. Och nu körde den igenom hela programmet. Får väl se om det håller sig när jag kör "skarpt"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Scalare:

Ovanstående kan vara sämsta svaret, häll aldrig yes i en diskmaskin. Det förstör ytspänningen på vattnet vilket gör att den troligen kommer läcka som en galning!

Diskmaskinsrengöring brukar dock funka bra!

Jo om man har i för mycket, ett par droppar.
Jag slängde i rätt så mycket och då åkte golvmoppen fram, skumm över hela golvet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ta ut och rengör bottenfiltret.

Se till att avloppsslangen ligger rakt.

Kolla så att vattenlåset inte är fullt.

Om inget av ovan hjälper kan det vara pumpen som håller på att ta slut. Lyft på flottören och lyssna med skruvmejsel om den bara surrar eller om kan höra pumpljud.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ta ut och rengör bottenfiltret.

Se till att avloppsslangen ligger rakt.

Kolla så att vattenlåset inte är fullt.

Om inget av ovan hjälper kan det vara pumpen som håller på att ta slut. Lyft på flottören och lyssna med skruvmejsel om den bara surrar eller om kan höra pumpljud.

Var sitter flottören och hur ser den ut? Har fattat att det är något slags läck-skydd men är det en frigolitbit eller skumgummi eller något sådant så har jag inte set någon.

Bottenfiltret är samma som avloppsilen antar jag? Den rengör jag mellan varje körning men det sitter oftast inget i den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var sitter flottören och hur ser den ut? Har fattat att det är något slags läck-skydd men är det en frigolitbit eller skumgummi eller något sådant så har jag inte set någon.

Bottenfiltret är samma som avloppsilen antar jag? Den rengör jag mellan varje körning men det sitter oftast inget i den.

En flottör kan se ut på lite olika sätt och du har inte specificerat vad det är för diskmaskin. Vad du behöver veta är att den är kopplad till pumpen, sitter ganska lågt och den rör sig uppåt med vattnet.

Bottenfiltret/avloppssil är samma sak, ja.

Kolla även vattenventilen, den styr vattnet in/ut i maskinen. Följ vattenledningen så hittar du den, sitter på baksidan. Täpp för ena änden, blås i den andra (övertryck), skölj ur med varmt vatten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Var är vitvaruformet när man behöver det?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En flottör kan se ut på lite olika sätt och du har inte specificerat vad det är för diskmaskin. Vad du behöver veta är att den är kopplad till pumpen, sitter ganska lågt och den rör sig uppåt med vattnet.

Bottenfiltret/avloppssil är samma sak, ja.

Kolla även vattenventilen, den styr vattnet in/ut i maskinen. Följ vattenledningen så hittar du den, sitter på baksidan. Täpp för ena änden, blås i den andra (övertryck), skölj ur med varmt vatten.

Det är en Miele turbothermic plus.. Borde finnas någon klisterlapp eller något med exakt modellnummer men hittar inte.

Men nu hände något märkligt. Jag kör en maskin, efter en tömning tänds tillop/avlopps-lampan.. Suckar djupt och öppnar och tömmer, och stänger luckan, och kommer på att jag glömt vrida till stopp, och programmet fortsätter.

Kan det vara så att något i diskmaskinen blockerar en givare? För den kunde ju köra hela programmet när den var tom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Var är vitvaruformet när man behöver det?

Den som vet, den vet (och skrattar gött)...

On topic: Jag hade samma problem. Diskmaskinen slutade mitt i ett program.
För att lösa det så köpte jag diskmedelssalt, rengöring och testade. Blev inte så mycket bättre. Rensade alla filter. Lite bättre men fortfarande kunde den bryta.

Skruvade då loss slangen som är kopplad till avloppsröret. Där i låg det lite smuts. Rensade med piprensare och spolade lite vatten i röret och tömde det igen.

Efter det har diskmaskinen funkat bra igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Den som vet, den vet (och skrattar gött)...

On topic: Jag hade samma problem. Diskmaskinen slutade mitt i ett program.
För att lösa det så köpte jag diskmedelssalt, rengöring och testade. Blev inte så mycket bättre. Rensade alla filter. Lite bättre men fortfarande kunde den bryta.

Skruvade då loss slangen som är kopplad till avloppsröret. Där i låg det lite smuts. Rensade med piprensare och spolade lite vatten i röret och tömde det igen.

Efter det har diskmaskinen funkat bra igen.

Alltså själva slangen som går från diskmaskinen till avloppet? Har aldrig reflekterar över att den går att skruva loss från diskmaskinen men det borde ju gå. Men om du menar den som oftast är grå så är det väl en hyffsat tjock och lång slang? Funkar det verkligen med piprensare?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså själva slangen som går från diskmaskinen till avloppet? Har aldrig reflekterar över att den går att skruva loss från diskmaskinen men det borde ju gå. Men om du menar den som oftast är grå så är det väl en hyffsat tjock och lång slang? Funkar det verkligen med piprensare?

Både den och där vattnet kommer in skruvade jag loss. Men jag plockade isär det mesta och rengjorde när jag ändå höll på.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Både den och där vattnet kommer in skruvade jag loss. Men jag plockade isär det mesta och rengjorde när jag ändå höll på.

OK. Fåt testa det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.