Sapphire R9 290 Tri-x Alldeles för varmt och högljut? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Sapphire R9 290 Tri-x Alldeles för varmt och högljut? Hjälp!

Tjena!

Har kollat på min gpu load temerature med afterburner och märker att mitt kort kanske blir alldeles för varmt! Vid avancerade spel under ultra och 1080p kör fläktarna igång på 100% och temperaturen stiger till 85c. Å fy vad det låter högt när fläktarna är i fullvarv och det håller sig där under hela spel gången! Måste tillägga att fläktarna på kortet låter riktigt konstigt vid 50% styrka också (kanske coilwhine?). Kortet är bara några dagar gammalt och jag har rätten till att reklamera. Ska jag vara orolig eller försöka vänja mig... eller byta ut.

Tackar för alla svar man kan få!
MVH Adde

Radeon sapphire R9 290 tri-x
intel i7 4790K
8gb ram
asus Z97-A

ps alla drivrutiner är uppdaterade!

Permalänk
Skrivet av Degauze:

Tjena!

Har kollat på min gpu load temerature med afterburner och märker att mitt kort kanske blir alldeles för varmt! Vid avancerade spel under ultra och 1080p kör fläktarna igång på 100% och temperaturen stiger till 85c. Å fy vad det låter högt när fläktarna är i fullvarv och det håller sig där under hela spel gången! Måste tillägga att fläktarna på kortet låter riktigt konstigt vid 50% styrka också (kanske coilwhine?). Kortet är bara några dagar gammalt och jag har rätten till att reklamera. Ska jag vara orolig eller försöka vänja mig... eller byta ut.

Tackar för alla svar man kan få!
MVH Adde

Radeon sapphire R9 290 tri-x
intel i7 4790K
8gb ram
asus Z97-A

ps alla drivrutiner är uppdaterade!

Hej! Har samma kort som du har och upplever inte samma problem. Mitt kort toppar 75 grader oklockat och med fläktarna runt 45-55%. Upplever kortet som tyst, är mkt tystare än mitt förra kort Asus gtx 570 DCII. Låter som att kylningen på ditt kort är defekt/inte sitter åt ordentligt. Jag skulle nog ha bytt ut kortet.

Hur är ventilationen i ditt chassi btw?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Det låter inte alls normalt. Frågan är dock om du beviljas reklamtion eftersom kortet fungerar. Jag skulle försöka reklamera det. Om det inte går så skulle jag montera om kylaren med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Hej! Har samma kort som du har och upplever inte samma problem. Mitt kort toppar 75 grader oklockat och med fläktarna runt 45-55%. Upplever kortet som tyst, är mkt tystare än mitt förra kort Asus gtx 570 DCII. Låter som att kylningen på ditt kort är defekt/inte sitter åt ordentligt. Jag skulle nog ha bytt ut kortet.

Hur är ventilationen i ditt chassi btw?

Tack!
har fyra fläktar i chassit installerade och ett evo 212 på processorn.

Skrivet av fantomsmurfen:

Det låter inte alls normalt. Frågan är dock om du beviljas reklamtion eftersom kortet fungerar. Jag skulle försöka reklamera det. Om det inte går så skulle jag montera om kylaren med ny kylpasta.

Det låter alldeles för mycket på full load, ska försöka reklamera kortet tack!

Permalänk
Avstängd

Du har inte en egen fläktkurva i msi afterburner eller liknande?
Kanske långsökt, men fläktarna ska inte gå i 100%
Försök reklamera det.
Hade ett r9 290 tri-x och kommer man upp i 60-70% fläkt tror man att man har ett jetplan under bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Du har inte en egen fläktkurva i msi afterburner eller liknande?
Kanske långsökt, men fläktarna ska inte gå i 100%
Försök reklamera det.
Hade ett r9 290 tri-x och kommer man upp i 60-70% fläkt tror man att man har ett jetplan under bordet

Precis! galet högljut. Jag såg fel det var gpu usage som toppade på 100% fan speeden ligger väll på 70 skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

Ångra bara köpet och köp ett nytt? Du behöver inte chansa på att reklameringen ska gå igenom. Som andra redan sagt, det är något galet, nu vet jag inte vad du kör för spel men mitt kort överstiger inte 70 grader i tomb raider med allt på max(inkl tressfx).

Permalänk
Medlem

ja det ska ju inte bete sig så direkt, jag har 290 tri-x verisionen och jag hör knappt mitt kort under full load, lägger sig väl runt 75c / 40-50% fläkt

skulle gissa på taskig kontakt mellan kylaren och kortet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Degauze:

Precis! galet högljut. Jag såg fel det var gpu usage som toppade på 100% fan speeden ligger väll på 70 skulle jag gissa

70% är en annan femma. Då är det fullt normalt. Dvs 85c och 70% fanspeed..
Frågan är varför det blir så varmt?

1.Snurrar alla tre fläktarna?
2. Vad har du för chassi?
3. Fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Ångra bara köpet och köp ett nytt? Du behöver inte chansa på att reklameringen ska gå igenom. Som andra redan sagt, det är något galet, nu vet jag inte vad du kör för spel men mitt kort överstiger inte 70 grader i tomb raider med allt på max(inkl tressfx).

Skrivet av Laggzor:

ja det ska ju inte bete sig så direkt, jag har 290 tri-x verisionen och jag hör knappt mitt kort under full load, lägger sig väl runt 75c / 40-50% fläkt

skulle gissa på taskig kontakt mellan kylaren och kortet

Skrivet av makn:

70% är en annan femma. Då är det fullt normalt. Dvs 85c och 70% fanspeed..
Frågan är varför det blir så varmt?

1.Snurrar alla tre fläktarna?
2. Vad har du för chassi?
3. Fläktar?

Spelade precis borderlands 2 fan speeden gick up i 60% och 83c efter en timme spelande... förbryllande

1 Ja alla fläktar snurrar
2 NZXT H440
3 de som kom med chassit (4 st)

Permalänk
Skrivet av Degauze:

Tjena!

Har kollat på min gpu load temerature med afterburner och märker att mitt kort kanske blir alldeles för varmt! Vid avancerade spel under ultra och 1080p kör fläktarna igång på 100% och temperaturen stiger till 85c. Å fy vad det låter högt när fläktarna är i fullvarv och det håller sig där under hela spel gången! Måste tillägga att fläktarna på kortet låter riktigt konstigt vid 50% styrka också (kanske coilwhine?). Kortet är bara några dagar gammalt och jag har rätten till att reklamera. Ska jag vara orolig eller försöka vänja mig... eller byta ut.

Tackar för alla svar man kan få!
MVH Adde

Radeon sapphire R9 290 tri-x
intel i7 4790K
8gb ram
asus Z97-A

ps alla drivrutiner är uppdaterade!

Jag hade samma problem. I mitt fall var det att en sladd råkade komma åt ena fläkten. Kolla så att samma inte gäller för dig

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk

Sätt på ett vattenblock på gpu och kör en liten custom loop på gpu så är det fixat. Svalt och tyst är det sedan. Mina gpus 290 ligger på ca 48 grader i load och är knäpp tysta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Sätt på ett vattenblock på gpu och kör en liten custom loop på gpu så är det fixat. Svalt och tyst är det sedan. Mina gpus 290 ligger på ca 48 grader i load och är knäpp tysta.

Kör du med g10? Vilken kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör med EK vattenblock på de.

http://www.coolingstuff.se/p/926/ek-fc-r9-290x---acetal

Sen kör jag alla fläktar 22st på ca 8-900 rpm så datorn hörs knappt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Sätt på ett vattenblock på gpu och kör en liten custom loop på gpu så är det fixat. Svalt och tyst är det sedan. Mina gpus 290 ligger på ca 48 grader i load och är knäpp tysta.

Oj det här förstod jag inte alls! Vad är detta? Skulle inte du kunna förklara hur man monterar dessa och om man behöver nått tillägg? Tack för tippset!

Jag har flyttat runt mitt grafik kort och öppnat upp chassit lite nu och får en temp på max 78 i load avg 74 (40-45% fan speed). I idle ligger den på ca 35-36 (20% fan speed). Är detta normalt?

MVH Adde

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Degauze:

Oj det här förstod jag inte alls! Vad är detta? Skulle inte du kunna förklara hur man monterar dessa och om man behöver nått tillägg? Tack för tippset!

Jag har flyttat runt mitt grafik kort och öppnat upp chassit lite nu och får en temp på max 78 i load avg 74 (40-45% fan speed). I idle ligger den på ca 35-36 (20% fan speed). Är detta normalt?

MVH Adde

Gå bara till butiken och reklamera och säg sedan hur det gick. Det är något som är fel och det ger bara mer huvudbry att krångla på Sweclockers med andra lösningar

Skickades från m.sweclockers.com