Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Då kom äntligen Cyan till den sista batchen av 920 som såldes av NetOnNet och Elgiganten. Den så kallade Norske-varianten.

Men jag fick inte den

Permalänk
Avstängd

Inte ens om du gör en manuell uppdatering? Meny/Inställningar/Telefonuppdatering

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Inte ens om du gör en manuell uppdatering? Meny/Inställningar/Telefonuppdatering

Nej, har säkert provat 100 gånger

Permalänk

Hur ser det ut med Google appar på Windows Phone idag? Kan man använda Gmail och liknande där?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ser det ut med Google appar på Windows Phone idag? Kan man använda Gmail och liknande där?

Gmail verkar fungera http://www.windowsphone.com/sv-se/store/search?q=gmail

Permalänk

Tackar! Lite komiskt att det är femtielva appar där blir lite svårt att välja!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ser det ut med Google appar på Windows Phone idag? Kan man använda Gmail och liknande där?

Det går att lägga till ett Google-konto i telefonen.

http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/email-and-calend...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tackar! Lite komiskt att det är femtielva appar där blir lite svårt att välja!

Det går som påpekat att lägga till i telefon eftersom den stödjer IMAP. Ingen gmailapp med funktionerna det erbjuder, men du kan köra webben. Det där är exempel på sånt som Microsoft ska rensa bort från butiken, missledande program som gör intrång på andras varumärke.

Permalänk

Don´t kill me, men jag är inte särskilt kunnig på just Windows Phone och dess firmware och sådant "under skalet". Elgiganten har bra pris på Lumia 1020 just nu, så jag tänkte eventuellt dra en beställning och byta ut min Ativ S som jag köpte beggat för att testa Windows för nåt halvår sedan. Använder den enbart i jobbet just nu, för Outlook mail och kalender, lite snabb surfning, och kanske då med en 1020 ta bättre bilder.

Jag tycker Samsungen fungerar rätt bra, men jag stör mig på - och har svårt att förstå det här med uppdateringar till den. Jag fattar det som jag fortfarande är på version Windows 8 GDR 2, kan det stämma? 8.1 lär man väl aldrig se röken av på den, Samsung skyller på Microsoft, och Microsoft på Samsung, och där är man känns det som. Jag har ingen lust att lägga in någon ROM, flasha, jailbreaka, roota etc.

Men som sagt, gammal version fortfarande, och jag är ingen höjdare på detta OSet. Har 1020 officiellt fått 8.1 uppdateringen, alltså genom att söka nya uppdateringar i telefonen, eller via Nokia-program om det är det som används? Googlar jag ser jag mest om AT&T och så, så uppskattar om någon kan bekräfta detta.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Don´t kill me, men jag är inte särskilt kunnig på just Windows Phone och dess firmware och sådant "under skalet". Elgiganten har bra pris på Lumia 1020 just nu, så jag tänkte eventuellt dra en beställning och byta ut min Ativ S som jag köpte beggat för att testa Windows för nåt halvår sedan. Använder den enbart i jobbet just nu, för Outlook mail och kalender, lite snabb surfning, och kanske då med en 1020 ta bättre bilder.

Jag tycker Samsungen fungerar rätt bra, men jag stör mig på - och har svårt att förstå det här med uppdateringar till den. Jag fattar det som jag fortfarande är på version Windows 8 GDR 2, kan det stämma? 8.1 lär man väl aldrig se röken av på den, Samsung skyller på Microsoft, och Microsoft på Samsung, och där är man känns det som. Jag har ingen lust att lägga in någon ROM, flasha, jailbreaka, roota etc.

Du borde kunna ta använda DP för att få 8.1 på Ativ S om du vill.

Citat:

Men som sagt, gammal version fortfarande, och jag är ingen höjdare på detta OSet. Har 1020 officiellt fått 8.1 uppdateringen, alltså genom att söka nya uppdateringar i telefonen, eller via Nokia-program om det är det som används? Googlar jag ser jag mest om AT&T och så, så uppskattar om någon kan bekräfta detta.

Ja, cyan + 8.1 finns till 1020
www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-software-upd...

Permalänk
Skrivet av betan:

Du borde kunna ta använda DP för att få 8.1 på Ativ S om du vill.

Ja, cyan + 8.1 finns till 1020
www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-software-upd...

Tackar! Ok, får fundera på saken då

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ser det ut med Google appar på Windows Phone idag? Kan man använda Gmail och liknande där?

Enda problemet är brist på Push-mail och att Mail-appen inte stödjer Gmail-specifika features såsom indelade inkorgar (Primary, Promotions, Updates, Social, Forums).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Enda problemet är brist på Push-mail och att Mail-appen inte stödjer Gmail-specifika features såsom indelade inkorgar (Primary, Promotions, Updates, Social, Forums).

Samt etiketter, på svenska heter väl dessa features inkorgsflikar och kategorietiketter. Tabs och labels på engelska. Känns ganska nödvändigt för att få ut nytta.

MetroMail stödjer IMAP IDLE (push) samt också gmail-specifika features. Och det är inget program du hittar när du söker på Gmail i butiken om du inte tittar noga. Du hittar bara skräp och fiske nästan, det bästa ligger inte först. Tyvärr. Fast att man ska betala någon hobbyutvecklare för att få dessa features (utan annonser) visar väl lite på hur plattformen är överlag. Är nog bättre att testa än något random i butiken iaf.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har funderat på att skaffa en Lumia 930 under sommaren och har nog äntligen bestämt mig. Men nu har jag ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på, för att underlätta mitt troliga beslut.

1. Är Windows 8-apparna desamma som Windows Phone-apparna? I andra ord: är det cross-platform?
2. Windows 9 ligger runt hörnet och Microsoft slopar varumärket Windows Phone. Betyder detta att det finns en ny telefon runt hörnet? Om ja, bör jag vänta på den och hoppas på en prissänkning av 930:n?

Tack!~~

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

1. Nej. WP8.X kan köra WP7.X Silverlight-appar, WP8 Silverlightappar, WP8.1 Sliverlightappar eller Windows Phone Store App. Ingen är samma sak som Windows 8.Xs Windows Store App, det sistnämnda är närmast, men utvecklare måste fortfarande skriva kod för hand för både PC och telefon, bland annat måste de skriva annat UI/gränssnitt. Det är val de måste göra och programmen måste byggas för båda. Det är inte så att samma programfil fungerar på båda. I många fall så har utvecklarna en WP-Sliverlightbaserad app på WP och en Store App på W8 som är utvecklade som separata program. Jämför mer "Universal apps" med SteamPlay där du kan köpa ett spel en gång och om det finns köra både Linux och Mac-versionen av spelet. I dagsläget är det inte så mycket mer än så. Windows Phone Store app kom först med WP 8.1. Därför inte så mycket som bygger på det än. Det är ju utvecklarna som får lov att hålla koll där och välja det som blir bäst i slutändan. Windows Phone Store App och Windows Store App delar Windows Runtime som körverk/ramverk, men inte i någon form att det är kompatibelt rätt av och kör samma programfiler, det är ju dessutom på olika CPU-arkitekturer och det är inte så att programmen byggs för båda så det fungerar på båda automatiskt det måste man välja och utveckla lite extra kod för. Lite komplicerat svar kanske. Testa själv här, det är ju apparna du ska sitta i hur som helst.

2. WP8.1 är fortfarande färskt och lär fortfarande säljas som Windows Phone i det finstilta. Vi vet faktiskt inte så mycket om nästa version eller vilka telefoner Microsoft i Finland och andra tänker lansera med WP. Vi visste från början att de bara hade rätt att använda varumärket Nokia till okt 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samt etiketter, på svenska heter väl dessa features inkorgsflikar och kategorietiketter. Tabs och labels på engelska. Känns ganska nödvändigt för att få ut nytta.

Mycket riktigt, var lite osäker på korrekt terminologi Själv lärde jag mig att leva utan dom på mobilen.

En sak jag upptäckte med Windows 8.1 var att man kunde ställa in att synka mailen "based on usage" eller nåt liknande och då ställdes den in på "as items arrive", dvs Push, på min mobil. Är dock lite skeptisk, för varför skulle man inte bara kunna ställa in den på "as items arrive" direkt då ist?

Skrivet av Boomerino:

Hej! Jag har funderat på att skaffa en Lumia 930 under sommaren och har nog äntligen bestämt mig. Men nu har jag ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på, för att underlätta mitt troliga beslut.

2. Windows 9 ligger runt hörnet och Microsoft slopar varumärket Windows Phone. Betyder detta att det finns en ny telefon runt hörnet? Om ja, bör jag vänta på den och hoppas på en prissänkning av 930:n?

Tack!~~

Finns alltid en ny telefon runt hörnet Om du ändå bestämt dig för en 930 så skulle jag råda dig att köpa direkt. Kan komma en bra deal på 930 imorgon men det kan även ta ett år. Då är det bättre att du köper den så fort som möjligt och har ditt roliga och aldrig kollar upp den på Prisjakt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

En sak jag upptäckte med Windows 8.1 var att man kunde ställa in att synka mailen "based on usage" eller nåt liknande och då ställdes den in på "as items arrive", dvs Push, på min mobil. Är dock lite skeptisk, för varför skulle man inte bara kunna ställa in den på "as items arrive" direkt då ist?

För att det är skillnad på de två alternativen:
http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/email-and-calendar/sync-my-email

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

"If you don't check your account for a few days, your phone will sync your account less often. If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often. This option is on by default."

Så sålänge jag får flertalet mail per dag så håller den sig i princip till Push (As items arrive)...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

"If you don't check your account for a few days, your phone will sync your account less often. If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often. This option is on by default."

Så sålänge jag får flertalet mail per dag så håller den sig i princip till Push (As items arrive)...?

"Check your account" förstår jag hur ofta du läser mailena, inte hur ofta du får mail. Får du 20 mail om dagen, men läser dem en gång per dag (öppnar e-posten) så synkar den mera sällan. Men läser du alltid mailen nästan direkt då du får dem så håller den sig till push.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

"If you don't check your account for a few days, your phone will sync your account less often. If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often. This option is on by default."

Så sålänge jag får flertalet mail per dag så håller den sig i princip till Push (As items arrive)...?

Ja, det låter som det. Men vi vet inte vad de tycker är många mejl, hur mycket det väger mot att kolla mejlen sällan osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

"Check your account" förstår jag hur ofta du läser mailena, inte hur ofta du får mail. Får du 20 mail om dagen, men läser dem en gång per dag (öppnar e-posten) så synkar den mera sällan. Men läser du alltid mailen nästan direkt då du får dem så håller den sig till push.

Skrivet av betan:

Ja, det låter som det. Men vi vet inte vad de tycker är många mejla, hur mycket det väger mot att kolla mejlen sällan osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt så låter "If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often" som att det hänger på hur många mail man faktiskt får. Men det kanske bara är givet att man faktiskt kollar mailen, så att om man kollar mailen frekvent men inte får någon mail så synkas det mer sällan och om man får massa mail men inte kollar den så gäller samma. Högst förvirrande och icke-intuitivt. Mailen kan ju uppenbarligen synkas "As items arrive" om man ställer in den på "Based on usage" så varför kan man inte bara ställa in den direkt på "As items arrive" så man slipper gissningarna och mecket?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Samtidigt så låter "If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often" som att det hänger på hur många mail man faktiskt får. Men det kanske bara är givet att man faktiskt kollar mailen, så att om man kollar mailen frekvent men inte får någon mail så synkas det mer sällan och om man får massa mail men inte kollar den så gäller samma. Högst förvirrande och icke-intuitivt. Mailen kan ju uppenbarligen synkas "As items arrive" om man ställer in den på "Based on usage" så varför kan man inte bara ställa in den direkt på "As items arrive" så man slipper gissningarna och mecket?!

Vill du att mejlen ska komma med en gång till telefonen så kan du ställa in på "As items arrive", inga problem. Vissa kanske har ett varierande användande av mejlen och vill inte hålla på och ändra inställningarna.

Att använda den inställningen som standard är smart, efter ett tag kommer synkningen att anpassas efter användningen och alla användare blir glada, förutsatt att det funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Sjukt att 1020 ligger på 2000kr nu... Allt som inte är Apple verkar förlora så mycket värde otroligt snabbt. Fortfarande inte fått Cyan för övrigt... Ska bli så skönt att säga hej då till windows phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vill du att mejlen ska komma med en gång till telefonen så kan du ställa in på "As items arrive", inga problem. Vissa kanske har ett varierande användande av mejlen och vill inte hålla på och ändra inställningarna.

Att använda den inställningen som standard är smart, efter ett tag kommer synkningen att anpassas efter användningen och alla användare blir glada, förutsatt att det funkar som det ska.

På ett Gmail-konto kan man inte ställa in den på "As items arrive" (iaf inte jag) utan måste istället sätta synkningen till "Based on usage" och hoppas att den håller sig till "As items arrive". Alternativ är såklart bra men i detta fall så saknar jag ett alternativ och det är det jag klagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

På ett Gmail-konto kan man inte ställa in den på "As items arrive" (iaf inte jag) utan måste istället sätta synkningen till "Based on usage" och hoppas att den håller sig till "As items arrive". Alternativ är såklart bra men i detta fall så saknar jag ett alternativ och det är det jag klagar på.

Jaha, måste ha missat att du inte hade det alternativet på ditt google-konto. MS och Google kommer inte så bra överrens alltid och var väl lite problem när Google tog bort exchange, men push ska funka i 8.1.

Du är inte den enda som verkar uppleva lite problem, men här har några löst det:
http://forums.wpcentral.com/windows-phone-8-1-preview-develop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Sjukt att 1020 ligger på 2000kr nu... Allt som inte är Apple verkar förlora så mycket värde otroligt snabbt. Fortfarande inte fått Cyan för övrigt... Ska bli så skönt att säga hej då till windows phone

Förstår inte vad som är problemet. Är väl underbart att en så pass grym kameramobil går att få tag för ett så pass bra pris!

Windows-telefonerna tar just nu ett kliv upp i hårdvara vilket gör att äldre telefoner inte längre kan få all den funktionalitet som kommer med nya uppdateringar. Så det är väl ganska förståeligt att det blir en snabbare prisjustering. Finns säkert andra orsaker också.

1020 är ju fortfarande en riktigt grym (grymmaste) kameramobil. Även om den har visa nackdelar - det dröjer ju t.ex. lite lång tid mellan tagningar. Förhoppningsvis åtgärdar Denim detta (delvis eller helt).

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Förstår inte vad som är problemet. Är väl underbart att en så pass grym kameramobil går att få tag för ett så pass bra pris!

Windows-telefonerna tar just nu ett kliv upp i hårdvara vilket gör att äldre telefoner inte längre kan få all den funktionalitet som kommer med nya uppdateringar. Så det är väl ganska förståeligt att det blir en snabbare prisjustering. Finns säkert andra orsaker också.

1020 är ju fortfarande en riktigt grym (grymmaste) kameramobil. Även om den har visa nackdelar - det dröjer ju t.ex. lite lång tid mellan tagningar. Förhoppningsvis åtgärdar Denim detta (delvis eller helt).

Problemet är att mobilen förlorar all värde på bara ett år. Va samma sak med min Lumia 920. Inte så kull att införskaffa en mobil som kostar 6500kr för att sedan ett år senare bara kosta 2000kr NY.

Permalänk
Medlem

Gör väl inget. Telefonen blir ju inte sämre för det. Bara bättre. Sämre för de som byter flera ggr om året, e klart. En mobil är ändå en slags förbrukningsvara.

Tycker det är svårt att få tag på lite äldre telefoner till bra pris. Lumia är ett undantag. På ett bra sätt. Vem fasen vill betala 3-4000 för nån gammal Iphone eller Galaxy, liksom.

Men jag hör dig. Och förstår vad du menar. Men jag tycker du har fel.

Och normalt sett så är det som sagt väldigt svårt att få tag på en hyfsad, äldre lur till ett bra pris. Det lönar sig sällan. Tyvärr. Sen kostade väl inte 1020 6500:-. [Edit:] jo det gjorde den [/edit] 920 kostade väl 4500-4800?

EDIT: Tycker inte det är några jättekonstiga grafer om man tittar på prisbilden på prisjakt. 1500-2000:- billigare efter ett år är väl inga konstigheter? Om man därtill adderar föråldrad hårdvara, andra nya modeller, - så tycker jag inte det verkar vara jättegalet. Eller ja. 2000:- för 1020 är ju ett kap i många avseenden. Men den blev ju även "extra gammal" i och med Denim.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Problemet är att mobilen förlorar all värde på bara ett år. Va samma sak med min Lumia 920. Inte så kull att införskaffa en mobil som kostar 6500kr för att sedan ett år senare bara kosta 2000kr NY.

Spelar väl ingen roll, man slänger ju ändå telefonen i en låda när man köper ny.

Permalänk
Medlem

Ni som nedgraderat från WP8.1 preview for developers till WP8, lagt in Cyan och sedan uppgraderat till senaste WP8.1 igen: hur smärtsamt är det? Jag hade väntat mig en lösning på problemet med DP och Cyan vid det här laget. Eftersom det verkar dröja funderar jag på att lösa det den hårda vägen.