Permalänk
Medlem

Datorn "startar om" vid uppstart

Hallå.

Jag igen här.

Jag har ett underligt problem med min dator som jag fick igår.
Jag blåste ur datorn igår med tryckluft, höll fast fläktarna så dom inte roterade, och jag vände även på PowerLed lysena så lysknappen inte lyser och blinkar när den är i strömsparläge.
Men när jag nu sätter den i strömsparläge och startar upp den därifrån så hör jag den starta och stänga av sig 2-3 gånger innan jag får upp Moderkortsloggan och sedan in i Windows, som om den skulle varit i strömsparläge.

Uppstarten tar lite längre tid än vanligt och jag minns inte heller att jag sett moderkortsloggan visat sig förut under uppvaknade ifrån strömsparläge.

Vad bör jag göra?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Börja med att vända på kontakten till power-lysdioden och se om problemet upphör.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Börja med att vända på kontakten till power-lysdioden och se om problemet upphör.

Är det möjligt att det är boven i dramat? den ger väl enbart ström till dioden.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Är det möjligt att det är boven i dramat? den ger väl enbart ström till dioden.

Eftersom det är det enda du ändrat på verkar det ju rimligt att det är det som orsakar problemet. Ström går endast åt ena hållet i en diod, vilket kan innebära att moderkortet får problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Eftersom det är det enda du ändrat på verkar det ju rimligt att det är det som orsakar problemet. Ström går endast åt ena hållet i en diod, vilket kan innebära att moderkortet får problem.

Jag tittar på det.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut. CMOS Clear löste problemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Hade samma problem förut. CMOS Clear löste problemet.

Testar det om inte LEDn löser det.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

Du bör inte vända på lysdioden, det förändrar kretsens funktion. Om du inte vill att den ska lysa, koppla ur den i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du bör inte vända på lysdioden, det förändrar kretsens funktion. Om du inte vill att den ska lysa, koppla ur den i stället.

Den är fastlödd til Dioden.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Skrivet av Hemming:

Den är fastlödd til Dioden.

Jag menar koppla inte in diodens sladd i moderkortet.

Alternativt klipp av sladden. Ingen fara i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag menar koppla inte in diodens sladd i moderkortet.

Alternativt klipp av sladden. Ingen fara i det.

Testar dom nämnda alternativen och ser vad som funkar bäst

Vända tillbaka Ledsen löste inte problemet.

Får testa att Cleara CMOS.

Visa signatur

Prisa Solen.