Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Röde NTG-2 eller Röde VideoMic Pro?

Permalänk

Röde NTG-2 eller Röde VideoMic Pro?

Hej!
Jag har filmat ett tag nu, och känner att jag vill uppgradera mitt ljud. Jag har en Zoom H1 (med endast 3.5 mm:s ingångar)
och tänkte plugga in min mick där. Jag har runt 2300:- att spendera, och det känns som att jag ska köpa en Röde NTG-2
men jag vet inte hur bra det är att köra från XLR till 3.5 mm. Jag vet också att man behöver en hyfsad pre-amp och att Zoom H1:an har en,
men jag vet inte hur bra.

Mitt andra alternativ (om ni har fler, kom också med de) är en Röde VideoMic Pro, som från början har 3.5 mm.

Vad tycker ni?

Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för kamera?
Video Mic Pron kommer låta ungefär som H1an redan gör men som du säger är ntg2 rätt klen och behöver förstärkning, vilket ju pron har.

En mic som är mycket kraftigare och funkar bra till och med i kameror med klen preamp och funkar strålande i H1an är Sennheiser MKE600.
Den kostar 700 kronor mer men betänk att en bra mic kan du ha i årtionden.

När jag köpte den så frågade jag ljudteknikern jag jobbar med (han har +30 års erfarenhet) och han sågade Röden framför Sennheiser.

Jag sålde min Röde Videomic Pro ganska raskt efter att jag fått hem Sennheisern.

Jag testar den och några andra micar i denna, http://www.youtube.com/watch?v=RXRurd_e3Vs

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad har du för kamera?
Video Mic Pron kommer låta ungefär som H1an redan gör men som du säger är ntg2 rätt klen och behöver förstärkning, vilket ju pron har.

En mic som är mycket kraftigare och funkar bra till och med i kameror med klen preamp och funkar strålande i H1an är Sennheiser MKE600.
Den kostar 700 kronor mer men betänk att en bra mic kan du ha i årtionden.

När jag köpte den så frågade jag ljudteknikern jag jobbar med (han har +30 års erfarenhet) och han sågade Röden framför Sennheiser.

Jag sålde min Röde Videomic Pro ganska raskt efter att jag fått hem Sennheisern.

Jag testar den och några andra micar i denna, http://www.youtube.com/watch?v=RXRurd_e3Vs

Jag har en Canon 600D (eller T3i som den heter i USA). Sennheisern verkade ju faktiskt bra, och känns nu som det bästa alternativet hittils. Du tror den kommer funka bra med att köpa en XLR till 3.5 mm kabel in i Zoomen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Jag har en Canon 600D (eller T3i som den heter i USA). Sennheisern verkade ju faktiskt bra, och känns nu som det bästa alternativet hittils. Du tror den kommer funka bra med att köpa en XLR till 3.5 mm kabel in i Zoomen?

Det funkar kanon, hade en jämförelse video på min gamla kanal, lite synd att jag tagit bort den nu.
Men MKE600an har ju möjlighet till både AA batteri och fantommatning så du kan köra med den och 3.5mm kabeln i kameran eller H1an beroende på situation.
Ett bra sätt är ju om ni är fler att sätta micen på en boom (typ ett kvastskaft) och så har du H1an på andra sidan. Då kan ljud killen hålla boomen, se nivåerna och lyssna på samma gång.

Sen är det bra för framtiden. Det kan mycket väl komma en dag då du köper en xlr recorder tex Tascam Dr-100mk2 eller Tascam 60d eller att du köper en proffsig videokamera, då är micen redo för XLR och fantommatning.

Samma som med klena micar finns det klena recorders tex h4n. Jag jämförde den med min Tascam DR-100mk2 och fick följande resultat.
H4n + Röde NTG-2 = Svagt
H4n + MKE600 = Ok
Tascam + Röde NTG-2 = Ok
Tascam + MKE600 = Bäst

Som du hörde i filmen lät ju Shoeps micen "typ" lika bra i recordern och den mikrofonen kostar 14000kr så micen bromsas ju till sist av inspelaren.
Men i din 600d (har haft den också) kommer MKE600 låta bättre än de andra två.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det funkar kanon, hade en jämförelse video på min gamla kanal, lite synd att jag tagit bort den nu.
Men MKE600an har ju möjlighet till både AA batteri och fantommatning så du kan köra med den och 3.5mm kabeln i kameran eller H1an beroende på situation.
Ett bra sätt är ju om ni är fler att sätta micen på en boom (typ ett kvastskaft) och så har du H1an på andra sidan. Då kan ljud killen hålla boomen, se nivåerna och lyssna på samma gång.

Sen är det bra för framtiden. Det kan mycket väl komma en dag då du köper en xlr recorder tex Tascam Dr-100mk2 eller Tascam 60d eller att du köper en proffsig videokamera, då är micen redo för XLR och fantommatning.

Samma som med klena micar finns det klena recorders tex h4n. Jag jämförde den med min Tascam DR-100mk2 och fick följande resultat.
H4n + Röde NTG-2 = Svagt
H4n + MKE600 = Ok
Tascam + Röde NTG-2 = Ok
Tascam + MKE600 = Bäst

Som du hörde i filmen lät ju Shoeps micen "typ" lika bra i recordern och den mikrofonen kostar 14000kr så micen bromsas ju till sist av inspelaren.
Men i din 600d (har haft den också) kommer MKE600 låta bättre än de andra två.

Vad bra, är det något mer man bör ha i åtanke?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Vad bra, är det något mer man bör ha i åtanke?

Vet inte, när jag köpte den från Scandinaian så fick jag ett extra shockmount, ett handtag och ett marsvin (dead cat) på köpet. Om du inte får det så kan en billig Dead Cat från Kina på eBay vara ett smart köp.
Men annars är det det vanliga, få tyst på miljön runt omkring och få micen så nära det går den som pratar.

Se denna,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad har du för kamera?
Video Mic Pron kommer låta ungefär som H1an redan gör men som du säger är ntg2 rätt klen och behöver förstärkning, vilket ju pron har.

En mic som är mycket kraftigare och funkar bra till och med i kameror med klen preamp och funkar strålande i H1an är Sennheiser MKE600.
Den kostar 700 kronor mer men betänk att en bra mic kan du ha i årtionden.

När jag köpte den så frågade jag ljudteknikern jag jobbar med (han har +30 års erfarenhet) och han sågade Röden framför Sennheiser.

Jag sålde min Röde Videomic Pro ganska raskt efter att jag fått hem Sennheisern.

Jag testar den och några andra micar i denna, http://www.youtube.com/watch?v=RXRurd_e3Vs

bara för att tala om det..kul o se lite video från vås

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

bara för att tala om det..kul o se lite video från vås

Får kolla in min kanal, det är sjukt mycket Västerås där

Permalänk

Tack för svaren

Visa signatur