Har du eller tänker du köpa smartwatch?

Permalänk
Medlem

Jag liknar hetsen för smarta klockor som för digitala fotoramar: det finns redan en annan typ av produkt som gör allting som det produkten i fråga handlar om, och bättre därtill. Vilket gör produkten överflödig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå tanken, att kunna få notifieringar och enklare information utan att behöva plocka fram telefonen hela tiden.
Men frågan är snarare - vill folk lägga undan telefonen? Bara ta en titt på bussen på morgonpendlingen - det är lättare att räkna de som inte stirrar på sina telefoner än de som gör det. Jag tror inte alla de personerna läser notifikationer eller kollar vädret lite snabbt.

Jag har ingen smartwatch idag, men det kan hända att jag plockar upp en Moto 360 nästa gång jag är i USA, för att testa det hela. Men jag misstänker att den kommer säljas vidare rätt snabbt.

Fast nu när Apple har uppfunnit smartwatchen så kommer det nog finnas en rätt stor skara som kommer hävda att det är det bästa som uppfunnits sen skivat bröd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Fast nu när Apple har uppfunnit smartwatchen så kommer det nog finnas en rätt stor skara som kommer hävda att det är det bästa som uppfunnits sen skivat bröd...

Det är klart det gör, det kommer ju liksom med automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har en LG G Watch, Knappast värd pengarna men det är ändå trevligt att se notifikationer utan att ta upp telefonen samt att ha lite koll på till exempel Runkeeper när man är ute och springer/Promenerar, Den stora nackdelen med LG G Watch är dock att den är fruktansvärt ful.

Att man måste ladda den varannan dag är inget jag stör mig på, Ta av sig klockan och lägga den på "plattan" när man lägger sig så tar man på sig den igen när man vaknar, Inte så jobbigt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag har förvisso användning av en klocka då mobil-tittande är oartigt i kundmöten och det är lättare att slänga en blick på armen diskret. Mobilen ska ju inte finnas framme. Men en smartwatch, njaaaa. Ytterligare en laddare som måste släpas med på möten och konferenser. Samt, hur ska man kunna använda en smartwatch som kompass i fjällen när batteriet är slut, men en vanlig analog klocka så har man ju ungefärlig riktning på nolltid.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Går det inte att göra en så kallad "omröstning" om detta?

Permalänk
Skrivet av stelex:

Går det inte att göra en så kallad "omröstning" om detta?

Visste inte hur man gjorde :). Nån annan får gärna göra det

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Jag har förvisso användning av en klocka då mobil-tittande är oartigt i kundmöten och det är lättare att slänga en blick på armen diskret. Mobilen ska ju inte finnas framme. Men en smartwatch, njaaaa. Ytterligare en laddare som måste släpas med på möten och konferenser. Samt, hur ska man kunna använda en smartwatch som kompass i fjällen när batteriet är slut, men en vanlig analog klocka så har man ju ungefärlig riktning på nolltid.

Det är lite det jag menar. Att kunna slänga ett getöga lite diskret när man är bland andra människor.
Idag sitter ju faktiskt folk men telefonerna framför ansiktet hela tiden. Vid middagar, på krogen, möten, vid samtal med andra osv osv...
Med en smartwatch, så tar man bara upp telefonen när man ser att något viktigt kommit. Inte bara för att se det senaste från aftonbladet/facebook

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Gear 2 för att testa, dock är min conclusion att den är onödig. Jobbig att ha på armen, dålig batteritid (några dagar), stegräknaren fungerar lite dåligt, pulsmätaren fungerar lite dåligt, få appar, lite kass röstigenkänning då den inte kan svara på mycket, brukar dock höra vad man säger. Kameran och sträckkodläsaren är väll mest en cool grej men oftast värdelös.

Ett par bra saker är att sms och notifieringar skickas till klockan så om man sitter i bilen eller ute å går så ser man direkt dessa, inkl skype och annat. Samtal skickas till klockan så man både ser/känner/hör vem som ringer, man kanockså svara eller neka samtal direkt på klockan. Microfonen är bra och känslig om man nu har nån anledning att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag är ingen löpare så jag har ingen nytta av armbandsur. Mobiltelefoner kan göra allt klockor kan göra och mer så det finns ingen mening med armbandsur längre. Folk som fortfarande har armbandsur använder dom bara som mode accessoarer vilket ser fåfängt och fjolligt ut. Män bör inte använda mode accessoarer.

Det där är bara sant om hela jorden kretsar runt dig och ditt liv och dina behov finns hos alla andra.
Men så är det inte.

Permalänk
Medlem

Har inte använt armbandsur på över 10 år (har en Tag Heuer automatic chronograph i skåpet bland alla tävlingspokalerna) men vill nog inte börja med något sådant igen. Ser få människor med armbandsur dessa dagar.

Permalänk
Medlem

Nej. Svårt att se att produkten fyller en nisch när den i utgångspunkten är kopplad till din mobil och inte visar någon ytterligare information som jag inte redan har på mobilen. Ganska poänglöst när jag lika väl kan rycka upp mobilen och titta på den istället.. Jag kommer fortsätta ha mitt vanliga armbandsur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Har inte använt armbandsur på över 10 år (har en Tag Heuer automatic chronograph i skåpet bland alla tävlingspokalerna) men vill nog inte börja med något sådant igen. Ser få människor med armbandsur dessa dagar.

Jag slutade med armbandsur när det kom klocka i mobilen, tror det är ca 16 - 17 år sedan. Kommer ihåg att jag tyckte det var underbart att slippa metallklumpen på armen och den var ofta i vägen.

Permalänk
Medlem

Jag kan komma på ett antal features som hade varit schysst på en smartwatch men jag vet inte om jag vill betala 3000 för det.
Betalningssystem, GPS navigering, byta musik mm. Om man gillar använda röststyrning så blir den väldigt användbar.