Blizzard lägger ned utvecklingen av Titan

Permalänk
Melding Plague

Blizzard lägger ned utvecklingen av Titan

Efter sju års utveckling lägger Blizzard ned utvecklingen av MMORPG-titeln Titan. Istället ska bolaget fortsätta satsa på mindre projekt och vidareutvecklingen av World of Warcraft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läste det där igår och det är väl bra att dom inte gör ett till MMO när dom redan har ett bra som bara blir bättre

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men antar att det blev bättre såhär. Hoppas de visar upp något roligt på Blizzcon!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Där ser man, frågan är ju nu om någon annan studio kommer att köpa rättigheterna och se till så det blir släppt eller om dom totallt ger upp och gömmer det i ett mörkt hörn i källaren.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med spelföretag som själva tar ansvaret och de ekonomiska smällarna för saker som inte blir bra, istället för att släppa något helt ofärdigt och överge projektet mitt i (läs Early Access och Spacebase DF-9 som ett exempel).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Frågan är väll vad de ska visa upp på Blizzcon? Var väldigt intresserad över vad dom skulle göra med Titan men kan nog vara bra att dom lägger ner det. Kanske lägger ännu mer resurser på WoW vilket gör det ännu bättre. Inte testat WoD än, bara Upper Blackrock Spire på PTR:en vilket kändes som en rolig och bra dungeon. Håller kvalitén hela vägen igenom alla dungeons och raids, plus att questandet verkar vara riktigt bra gjort, så kan det bli en riktigt bra expansion.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Blizzard har kanske bara använt det som en skrämseltaktik mot andra speltillverkare. "Holy shit! Blizzard is doing another MMO, we are screwed!"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de visar upp en patch för WoW som uppdaterar 3D motorn och förbättrar alla texturer i hela spelet. Om något så är det det som WoW behöver just nu för att hänga med i matchen i 3-4 år till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

alltid gillat blizzards stil med "hmm det blev inte så bra, äh skrota skiten"

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Hade varit najs med screenshots från projektet men det kmr nog sällan hända ^

Permalänk
Medlem

Jahapp, då kanske de gamla utvecklarna som flyttades över till Titan flyttas över till WoW igen så att spelet blir roligt att spela igen. Vore gött.

Permalänk
Medlem

Bra, då har de gott om tid att återuppta arbetet på Starcraft: Ghost!

Permalänk
Medlem

Kanske vi kan se en lite reboot av The lost vikings nu? Eller Rock'n'roll racing? De sa ju de ville satsa lite mer på mindre spel. Jag hade blivit överlycklig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att få en pånyttfödelse av genren så behövs det att Blizzard gör det. Så jag tycker det var tråkigt. Även om jag väldigt svårt att föreställa mig hur ett sådant spel skulle vara utformat. Alla ideer med potential kan de nog lika gärna trycka in i wow känns det som.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är det någon som läst den riktiga anledningen?

Citat:

So we set out to make the most ambitious thing that you could possibly imagine. And it didn't come together. We didn't find the fun. We didn't find the passion.

...fungerar ju inte riktigt med tanke på att Blizzard i förlängningen är ett publikt aktiebolag. Ett läkemedelsbolag som statsat miljarder och flera år på att ta fram ett nytt läkemedel skulle ju inte gärna komma undan med att förklara nedläggningen med att de tyckte passionen saknades.

En rimligare tolkning är väl att marknaden för gigantiska påkostade MMO med månadskostnad har dött under tiden de utvecklat Titan, vilket betyder att affärsmodellen de baserade hela utvecklingen på har slutat fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas de visar upp en patch för WoW som uppdaterar 3D motorn och förbättrar alla texturer i hela spelet. Om något så är det det som WoW behöver just nu för att hänga med i matchen i 3-4 år till.

Jag instämmer. Möjligheten för spelaren borde åtminstone finnas att skruva upp grafiken och texturerna till dagens mått. Vet inte riktigt vad det är för motor som används, men den verkar ändå oerhört kompetent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas de visar upp en patch för WoW som uppdaterar 3D motorn och förbättrar alla texturer i hela spelet. Om något så är det det som WoW behöver just nu för att hänga med i matchen i 3-4 år till.

Det skulle hjälpa det spelet en bra bit även om grafik inte är allt.

För mig gör det väldigt lite att det lägger ner Titan, jag är inte så inne på att fastna i MMO-träsket igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många andra så lägger Blizzard ner projekt när de inte är nöjda istället för att släppa ut en massa skräp.
Bra för dem. WoW lär bara bli ännu bättre nu istället

Permalänk
Medlem

Problemet med WoW är att de tagit bort alla avancerade funktioner och att du nu har ett enkelt "skill tree" som du kan byta hur du vill och hur många gånger som helst. Jag förstår dock varför de gått den vägen, men personligen gillar jag det inte.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas de visar upp en patch för WoW som uppdaterar 3D motorn och förbättrar alla texturer i hela spelet. Om något så är det det som WoW behöver just nu för att hänga med i matchen i 3-4 år till.

Jag tror personligen inte att grafiken är det avgörande speciellt nu när vi fått nya player models. Tror grafik törsten är ganska släckt med dem. Det enda jag tycker Blizzard måste satsa på är att undvika dessa 1år patcher ifall de vill ha en stabil spelarbas alternativt att introducera mer att göra för både PvE och PvP spelare utanför Raids och Arenas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Är det någon som läst den riktiga anledningen?

...fungerar ju inte riktigt med tanke på att Blizzard i förlängningen är ett publikt aktiebolag. Ett läkemedelsbolag som statsat miljarder och flera år på att ta fram ett nytt läkemedel skulle ju inte gärna komma undan med att förklara nedläggningen med att de tyckte passionen saknades.

En rimligare tolkning är väl att marknaden för gigantiska påkostade MMO med månadskostnad har dött under tiden de utvecklat Titan, vilket betyder att affärsmodellen de baserade hela utvecklingen på har slutat fungera.

Titan mötte antagligen inte upp till deras standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

...fungerar ju inte riktigt med tanke på att Blizzard i förlängningen är ett publikt aktiebolag. Ett läkemedelsbolag som statsat miljarder och flera år på att ta fram ett nytt läkemedel skulle ju inte gärna komma undan med att förklara nedläggningen med att de tyckte passionen saknades.

Ja för den liknelsen är logisk

Blizzard är ett företag där speltitlar förknippas med hög kvalitet på en bred front. Om Titan inte kan leverera det som önskas så skulle de säkert kunna lura massa köpare men på bekostnad av att deras varumärke skulle försämras. Kanske hade WoW-spelare lämnat för Titan och sedan slutat spela båda spelen. Så det är en stor risk de skulle ta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Är det någon som läst den riktiga anledningen?

...fungerar ju inte riktigt med tanke på att Blizzard i förlängningen är ett publikt aktiebolag. Ett läkemedelsbolag som statsat miljarder och flera år på att ta fram ett nytt läkemedel skulle ju inte gärna komma undan med att förklara nedläggningen med att de tyckte passionen saknades.

En rimligare tolkning är väl att marknaden för gigantiska påkostade MMO med månadskostnad har dött under tiden de utvecklat Titan, vilket betyder att affärsmodellen de baserade hela utvecklingen på har slutat fungera.

Njae skulle hellre vilja likna det vid ett läkemedelsföretag som lagt ner miljarder på att försöka få fram ett nytt läkemedel, men som i tester på djur visar sig vara verkningslöst. Ett läkemedelsföretag lever på att sälja läkemedel och för att göra det måste läkemedlet självklart ha önskad effekt. Blizzard å andra sidan lever på att folk köper deras spel och för att folk ska göra det måste spelet vara roligt :).

Permalänk
Medlem

D3 på nytt hm. höl dom inte på så med det med att dom la ner det och sen ta upp det igen kan det bli samma här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

World Of Starcraft någon?

Permalänk
Medlem

Detta är så jädra trist, samtidigt som det är bra att Blizzard kanske förstår då att det inte kommer gå hela vägen fram. Jag har varit så otroligt taggat på att spela ett stort, nytt, spel där man kommer in och får uppleva allting från början igen, inget har hittills lyckats fylla den luckan och jag hade hoppats på att Blizzard skulle kräma ut något nu.

Vi får hoppas att World Of Warcraft börjar leverera igen, men har tyvärr svårt att se hur man ska finna den där gnistan igen. Det är ju inte nödvändigtvis för att spelet har blivit sämre utan för att man har tappat den där gamla nostalgi känslan, känslan av att spelet är nytt och att upptäcka nya saker.

Vi får se vad de hittar på nu, allt ska alltid ta sådan tid när Blizzard gör saker, tyvärr.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag instämmer. Möjligheten för spelaren borde åtminstone finnas att skruva upp grafiken och texturerna till dagens mått. Vet inte riktigt vad det är för motor som används, men den verkar ändå oerhört kompetent.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av KTL:

Det skulle hjälpa det spelet en bra bit även om grafik inte är allt.

För mig gör det väldigt lite att det lägger ner Titan, jag är inte så inne på att fastna i MMO-träsket igen.

Skrivet av Drefan:

Jag tror personligen inte att grafiken är det avgörande speciellt nu när vi fått nya player models. Tror grafik törsten är ganska släckt med dem. Det enda jag tycker Blizzard måste satsa på är att undvika dessa 1år patcher ifall de vill ha en stabil spelarbas alternativt att introducera mer att göra för både PvE och PvP spelare utanför Raids och Arenas.

Alltså, det är ju inget fel på grafikmotorn i sig och den är väloptimerad men det känns som att ett spel som nästa år fyller 10år (tror jag) borde få en grafikuppdatering om det nu skall hänga med några år till. Hade WoW lagts ner efter ett år så förstår jag att det inte behövs men det lät på Blizzard som att det i samband med beslutet om nedläggningen av Titan kommer köra vidare med WoW så kanske en uppdatering hade varit på sin plats.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är ju inte nödvändigtvis för att spelet har blivit sämre utan för att man har tappat den där gamla nostalgi känslan, känslan av att spelet är nytt och att upptäcka nya saker.

Håller helt med. Den där stämningen som fanns när WoW var nytt och man var ute och upptäckte spelet och ”världen” minns jag väl och det var längesen jag kände så i WoW eller något annat spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Läste det där igår och det är väl bra att dom inte gör ett till MMO när dom redan har ett bra som bara blir bättre

Om du syftar på WoW så blir det ju bara sämre tyvärr

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk

Jag tycker det är så himla tråkigt att Blizzard gör som så många andra bolag, skiter I passionen av att göra bra spel och bara tittar I plånboken.
Hearthstone har ca 20 miljoner användare, varav säkert 10 miljoner har köpt någonting I spelet för typ 100-200kr. Jag personligen har köpt för ca 600kr, och anser mig själv vara amatör.
Så 10 miljoner * 100-200kr = jävligt mycke pengar på ett spel som hade en utvecklingskostnad som är en bråkdel av world of warcraft samt har en underhållskostnad som är ännu lägre (inga GMs/support/etc etc...).

Titta på Candy Crush tex, helt stört vad pengar King tjänar på den skiten.

Så. För att avsluta den här ranten. Gör det som är så fruktansvärt svårt för många, stäng plånboken till spel som inte kostar någonting att utveckla. Det är det ENDA sättet att få spelbolagen att fokusera på deras passion av att göra bra spel och inte spel som dom tjänar mycket på.