Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

gtx 970 från asus eller msi?

Permalänk
Medlem

Mitt Asus har coilwhine. Woohoo!

Det är dock mycket lite och enbart i full load. Jag kan sitta utan hörlurar över skrivbordet och det låter väl ungefär lika mycket/smälter in i mina Cougar-fläktar som snurrar i 700rpm. Alltså, helt klart ok, men för den som var superduperkänslig så bör ni veta att risken finns. Sedan kan jag såklart ha otur också.

I idle på desktop låter kortet absolut noll, från varken fläktar eller något annat. Inget coilwhine. Detta är för mig det viktigaste. Väldigt imponerad av semipassiv-grejen. Väldigt trevligt med helt tyst kort i idle.

Det låter också sjukt lite i full load från fläktarna, och framförallt är det VÄLDIGT mycket tystare än mitt EVGA. Rekommenderas till alla utöver de mest känsliga.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Jag har testkört mitt Asus 970 ett par timmar nu och är helnöjd. Stabilt och bra vilka speltitlar man än kastar mot det. Ljudmässigt är det tyst som en mus, även när man pressar det. Coilwhine? Icke sa Nicke. Helt enkelt ett perfekt grafikkort för oss ljudkänsliga.

Samma här körde igång mitt Asus 970 idag.
Tyst som en mus beskriver det bra.
5/5 får den helt enkelt! De extra hundralapparna var nog värt de med tanke på vad som skrivs om de andra korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Har MSI Gtx 970 och har inget coilwhine. Kylar bra och låter väldigt lite.

Permalänk

Beställde ett Msi 970 igår, 3499:- var ett bra pris tyckte jag

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem

Asus verkar inte gå att få tag på just nu :/

Permalänk
Medlem

Jag lutar mot att skaffa Asus Strix, då jag inte är säker på om MSI har backplate. Vet att Asusen har det

Permalänk
Medlem

Ta det med längst garantitid.

Permalänk
Inaktiv

Supernöjd med mitt Asus 970 Strix. Fungerar klockrent och tyst som en mus, även fast jag trycker på Rome 2 på ultra-inställningar.

Jag hade kört på Asus alla gånger. De Asusprodukter jag köpt håller alltid längre och har alltid mindre problem. Har dock aldrig haft MSI-prylar.. dock hade jag hållt mig borta från Gigabyte och liknande bäjz.

Permalänk
Medlem

Trodde jag hade flyt och köpte sista MSI Dustin hade hemma, men blev restnoterat så någon annan hann före.
Får hoppas det var någon härifrån åtminstone

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon200632:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/baesta-ge...

"Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GaminNordicHardware_award_BraKop_darkgreeng

Fördelar:
+ Generös fabriksöverklockning
+ Grym överklockningspotential
+ Dubbla bios
+ Strömsnålt och Riktigt låg GPU-temperatur
+ Fem skärmutgångar (3xDP)
+ Prisvärt
+ HDMI 2.0"

Gigabyte kortet verkar va det bästa 970 kortet, Dock rätt långt.

Edit: Såg någon va före med denna länk.

Intressant att du bortser från slutledningen i testet du länkar till, och istället citerar omdömet för Gigabyte-kortet som inte får utmärkelsen "Redaktörens Val" och "Rekommenderas". Just sayin'.

Till alla med coilwhine - prova med ett annat nätagg om ni har möjlighet. Jag tror fortfarande att en stoooooor del av alla problem med coil whine beror på nätagget, inte enbart spolarna på grafikkortet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

I
Till alla med coilwhine - prova med ett annat nätagg om ni har möjlighet. Jag tror fortfarande att en stoooooor del av alla problem med coil whine beror på nätagget, inte enbart spolarna på grafikkortet.

Har ett dyrt Seasonic X-560 som ju ska vara bra enligt typ alla tester, och har aldrig hört coilwhine från någon komponent (inklusive mitt 670) tidigare. Verkar inte vara felet för min del. Mitt nätagg är helt tyst mer eller mindre alltid och fläktarna blåser inte så länge man inte kör 3dmark eller liknande, så det verkar inte direkt belastat.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

Har ni inget vettigt att skriva håll händerna från tangentbordet.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Efter ett par dagars test så har jag inte lyckats få något spol ljud på mitt Gigabyte 970 G1.
Kör med corsairs gamla HX750 agg och det kanske spelar in som någon skrev högre upp.

Permalänk

Just köpt ett MSI 970. Måste säga att det är ett riktigt bra kort för pengarna! Inget coil whine eller dylikt än så länge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem

En fråga.. köper ni era grafikkort från ebay/amazon? Har sett de gå för 2800~ där jämfört med 3500 i svenska butiker. Hur gör ni?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

En fråga.. köper ni era grafikkort från ebay/amazon? Har sett de gå för 2800~ där jämfört med 3500 i svenska butiker. Hur gör ni?

Det är väl ingen bra ide att köpa på ebay eller amazon. Hur gör du då om du måste reklamera grafikkortet? Sen om man köper utanför EU så är risken stor att man måste betala tull och moms.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fick mitt MSI idag och är oerhört nöjd än så länge. Inget coil whine heller.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har hört pyttelite coilwhine när jag hade runt 5000fps i startmenyn till crysis, annars har jag inte hört något alls (jag har en väldigt tyst dator förövrigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag har hört pyttelite coilwhine när jag hade runt 5000fps i startmenyn till crysis, annars har jag inte hört något alls (jag har en väldigt tyst dator förövrigt).

Det är väl självklart med en sån hög fps

Permalänk
Medlem

fick hem två Msi gtx970 igår. inge coilwhine eller ngt annat fel förutom lite drivrutinsfel men det är löst. skall göra mer utförliga tester idag om hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem mitt asus gtx 970 strix och startade occt som visar 1000 fps å där e väldigt lite coil whine, kan bara höra det om jag sätter huvudet sidan om datan å då hörs det inte jätte tydligt.
Har redan hunnit med att ha två msi gtx 970 som båda hade lika mycket coil whine som hördes väldigt tydligt, så jag kan verkligen rekommendera asus gtx 970 för er som inte vet vilken ni ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Nu har jag fått hem mitt asus gtx 970 strix och startade occt som visar 1000 fps å där e väldigt lite coil whine, kan bara höra det om jag sätter huvudet sidan om datan å då hörs det inte jätte tydligt.
Har redan hunnit med att ha två msi gtx 970 som båda hade lika mycket coil whine som hördes väldigt tydligt, så jag kan verkligen rekommendera asus gtx 970 för er som inte vet vilken ni ska välja.

Men asså när det handlar om tusen till flera tusen fps så är det självklart man får coil whine!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sombi71:

Men asså när det handlar om tusen till flera tusen fps så är det självklart man får coil whine!

ja, men kan få mycket eller lite coil whine också. Har provat i bf4 också med 200 fps å där hade mina msi kort lika mycket coil whine som i occt på 1000 fps medans man knappt hör det på mitt asus gtx 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

ja, men kan få mycket eller lite coil whine också. Har provat i bf4 också med 200 fps å där hade mina msi kort lika mycket coil whine som i occt på 1000 fps medans man knappt hör det på mitt asus gtx 970.

Testade nyss ett spel där jag fick 1.5k fps och inget coil whine där. Har själv ett msi gtx 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sombi71:

Men asså när det handlar om tusen till flera tusen fps så är det självklart man får coil whine!

Varför det?

Nog för att det tenderar provocera fram problemet, men det är väl ingen given egenskap att bara acceptera för det.

Permalänk
Avstängd

Fick mitt strix igår. Det har mestandels inget coilwhine förutom i vissa situationer, hitills upptäckt det endast i crysis3 menyn när fps är 2500-4000 då whinar det men såfort man kommer in i Spelet så slutar det. Till er som har coil whine/ på msi korten, har ni konstant coilwhine i idle /load eller endast i dessa extrem fps situationer. Bör jag byta kortet eller är det normalt att whine kan uppstå såhär?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Coil whine är inget farligt för varken dig eller kortet. Det är vibrationer i korten som uppstår vid högre frekvenser. Jag har coil whine på ett av mina MSI men då det är väldigt lite och jag har ett ljudddämpat chassi som gör att det här tjutet knappt hörs så stör jag mig inte på det.

Det är upp till dig om du stör dig eller inte på ljudet som uppstår

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridebird:

Mitt Asus har coilwhine. Woohoo!

Det är dock mycket lite och enbart i full load. Jag kan sitta utan hörlurar över skrivbordet och det låter väl ungefär lika mycket/smälter in i mina Cougar-fläktar som snurrar i 700rpm. Alltså, helt klart ok, men för den som var superduperkänslig så bör ni veta att risken finns. Sedan kan jag såklart ha otur också.

I idle på desktop låter kortet absolut noll, från varken fläktar eller något annat. Inget coilwhine. Detta är för mig det viktigaste. Väldigt imponerad av semipassiv-grejen. Väldigt trevligt med helt tyst kort i idle.

Det låter också sjukt lite i full load från fläktarna, och framförallt är det VÄLDIGT mycket tystare än mitt EVGA. Rekommenderas till alla utöver de mest känsliga.

Mitt coilwhine under 2500fps+ försvinner helt om jag begränsar fps´en (med vsync) till 144.

Till ni som upplever coilwhine med Asus kortet,t ex @Ridebird, När händer det? I all load eller endast vid extremt hög fps?
__________________

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk

Jag tror att det har med nätaggregatet att göra. Jag har själv en Corsair RM850 och den har ingen coilwhine med den. Men min kompis som har en lite äldre nätaggregat får coilwhine på sin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Nu har jag fått hem mitt asus gtx 970 strix och startade occt som visar 1000 fps å där e väldigt lite coil whine, kan bara höra det om jag sätter huvudet sidan om datan å då hörs det inte jätte tydligt.
Har redan hunnit med att ha två msi gtx 970 som båda hade lika mycket coil whine som hördes väldigt tydligt, så jag kan verkligen rekommendera asus gtx 970 för er som inte vet vilken ni ska välja.

Vart har ni beställt ASUS STRIX?? Jag har letat runt men det är ingen som verkar ha dom i lager, Komplett ser ut att få hem dem först i november t.ex :/