Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljudkort - värt eller ovärt?

Permalänk
Skrivet av BrainDrain56:

Hej sitter själv med en Asus Xonar DX i den stationära datorn och det har fungerat bra med mitt headset Qpad QH-90. Dock så har jag skaffat bättre saker till min nya laptop och kan säga att en extern dac/amp samt ett par riktiga hörlurar (behöver inget headset till den då jag använder laptopens inbyggda mic) är att föredra över ett internt ljudkort med headset, dock så kostar det därefter.

Kom på att jag glömde nämna vad jag använde nu, jaja. Det är iallafall en Beyerdynamic T90 med en IFI Nano IDSD usb D/A. Detta används dock mest till musik och skulle vara overkill om man bara ska använda hörlurarna till spel, men har man intresset och pengarna liggande så är det fantastiskt ljud för pengarna.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultraform:

men i andra fall är det bättre om man inte ska ha 7.1 :O?

Absolut.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Lägg undan lite mer pengar och köp ett externt ljudkort istället om du ändå är inne på att köpa ett bra ljudkort.

Då får du ett avskärmat ljudkort, en ledig PCI/PCIe-plats och bättre ljud. Interna ljudkort är bara "meh".

Jag köpte en extern dac (Music fidelity v90) som skulle ersätta mitt Xonar dg och snacka om att man blev besviken, Låter exakt likadant. Att man sen ska bråka med att slå på en apparat till när man ska lyssna är ett onödigt moment.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zax89:

Jag köpte en extern dac (Music fidelity v90) som skulle ersätta mitt Xonar dg och snacka om att man blev besviken, Låter exakt likadant. Att man sen ska bråka med att slå på en apparat till när man ska lyssna är ett onödigt moment.

Vad hade du förväntat dig när du köpte en dac? Du vet förhoppningsvis skillnaden mellan ett externt ljudkort och en dac?

Ponera att du är extremt laktosintolerant och dricker en liter mjölk. Kommer du efteråt att:

1) Skita regnbågar?
2) Sprutlackera keramiken brun resten av dagen?

Kort sagt; skit in, skit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är personligen motståndare till headset eftersom man oftast betalar ganska mycket för relativt mediokra hörlurar, men jag är övertygad om att du kommer uppleva en markant skillnad.

Trist att dom där grejerna är rena skräpet i jämförelse med vad man får med ett Sound Blaster Z.

En motivation/jämförelse vore kanske på sin plats med ett sådant uttalande.
Sound Blaster Z har även det, vad jag kunde hitta (Creative själva verkar inte ens vilja skriva ut vilken impedans det är, vilket väl säger en del...), en relativt hög utgångsimpedans. Visserligen lägre än UCA202, men är ju fortfarande inte jättelämplig att driva lågohmiga lurar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

En motivation/jämförelse vore kanske på sin plats med ett sådant uttalande.
Sound Blaster Z har även det, vad jag kunde hitta (Creative själva verkar inte ens vilja skriva ut vilken impedans det är, vilket väl säger en del...), en relativt hög utgångsimpedans. Visserligen lägre än UCA202, men är ju fortfarande inte jättelämplig att driva lågohmiga lurar med.

Många förstår, eller bryr sig inte om, vad man får när man köper ett SB-kort i den här klassen. Vitsen med att ha ett Sound Blaster Z-serien är bl.a. att man får en hårdvara som är oberoende av CPU'n för att processa ljud. Att jämföra andra ljudkort som använder sig av codecs, med ett SB som har hårdvaruaccelerering, blir lite konstigt.

Struntar man i spel så kan man köpa något annat, precis som det vore meningslöst att köpa ett entusiastgrafikkort för spel om man bara ska surfa och köra desktop-applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Härligt! Vad kör du för lurar

Kör på QPAD QH-90 på ena och HyperX Cloud på andra Skulle rekommendera HyperX, de har bättre bas men är lite mindre sköna än QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Kör på QPAD QH-90 på ena och HyperX Cloud på andra Skulle rekommendera HyperX, de har bättre bas men är lite mindre sköna än QH-90

Gött köpte Sennheiser PC360 riktigt fina lurar Cloud kostar 499:- på webbis nu så jävla galet pris!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk

Asus ljudkort att oerhört mycket interference med grafikkort, så om du ska använda ljudkortet när du spelar grafikkrävande spel är det bättre att köra Creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Double Trouble:

Asus ljudkort att oerhört mycket interference med grafikkort, så om du ska använda ljudkortet när du spelar grafikkrävande spel är det bättre att köra Creative.

Köpte Creative

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Köpte Creative

Bra val!

Skrivet av dumbo:

Sound Blaster Z har även det, vad jag kunde hitta (Creative själva verkar inte ens vilja skriva ut vilken impedans det är, vilket väl säger en del...), en relativt hög utgångsimpedans. Visserligen lägre än UCA202, men är ju fortfarande inte jättelämplig att driva lågohmiga lurar med.

Det är justerbart.

Skrivet av morxy49:

EDIT: fast om du har en stor CPU-kylare så kan du nog inte klämma in et ljudkort ovanför grafikkortet. ta ett kort istället så vi ser!

Inte helt optimalt, men det funkar. Noctua NH-D14 + Soundblaster ZxR. Fick dock använda isoleringstejp för att förhindra att kylaren kommer i kontakt med ljudkortet

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det där handlar om förstärkningen och inte utgångsimpedansen.

Permalänk

Om du vill ha ett bra ljud så ska du definitivt lägga pengar på ett externt Ljud kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293825 PreSonus AudioBox USB 999 kr

Vem vet en dag när du vill prova något nytt som att skapa musik så har du redan ett hyfsat Ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Njaa..
Förmodligen kommer inte skillnaden vara värt pengarna..

Hade det varit ett par 2000(+)kr hörlurar så hade jag sagt "ja, självklart" men hade samtidigt aldrig rekommenderat ett "gaming-ljudjort".

Det är väl både Asus och Creative, så vad rekomenderar du isåfall ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Det är väl både Asus och Creative, så vad rekomenderar du isåfall ?

Extern DAC och hörlursförstärkare som t.ex. o2 och oDAC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av z0rks:

http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/intel/Z68/_DSC56...

"Grafikkortet tar upp en express x16 och en liten blå x1" "Så du har en x1 ledigt som ljudkortet behöver"
Så sa polaren iallafall!

Skrivet av morxy49:

okej, ja då kan du ju välja och vraka mellan både PCI och PCIe, i vilket fall jag rekommenderar PCIe då PCI kommer dö ut inom några år.

EDIT: fast om du har en stor CPU-kylare så kan du nog inte klämma in et ljudkort ovanför grafikkortet. ta ett kort istället så vi ser!

EDIT: fast om du har en stor CPU-kylare så kan du nog inte klämma in et ljudkort ovanför grafikkortet. ta ett kort istället så vi ser![/QUOTE]
Det man kan nämna är att det inte spelar någon roll. Kör på PCIe. PCIe är kompatibelt mellan alla kontakter på moderkortet. Går kortet i så fungerar det. Ett PCIe 1x går ner i alla PCIe slots och längder så du kan stoppa i det i samtliga PCIe slots.

Skrivet av Alpha77:

Det är väl både Asus och Creative, så vad rekomenderar du isåfall ?

Skrivet av MrNeikter:

Extern DAC och hörlursförstärkare som t.ex. o2 och oDAC

Fick min Objective DAC i veckan. Objective 2 kom förra. Jäklar vad klart och krispt ljudet är. Allt som sitter i datorn är bortkastade pengar i jämförelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag flikar in med en intressant artikel från THG om ljudkort och hörlurar. De kör ett hyffsat seriöst blindtest mellan 4 olika ljudkort i väldigt olika prisklasser.

  • Realtek ALC889, inbyggt ~$2

  • Asus Xonar Essence STX, PCIe $190

  • JDSLabs O2+ODAC, USB $290

  • Benchmark Media DAC2 HGC, USB $2000

What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?

De pratar även om lurar och impedanser som jag tror är lärorikt för de flesta.

Läs och förundras

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Extern DAC och hörlursförstärkare som t.ex. o2 och oDAC

Hur fungerar oDAC är det bara kabel från datorn till den, eller måste man ha något annat t.ex. en vanlig förstärkare ?

Funderar på ett par hörlurar för 3300kr.. om ODAC är bättre än vanligt ljudkort så blir det att lägga till den på inköpslistan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag flikar in med en intressant artikel från THG om ljudkort och hörlurar. De kör ett hyffsat seriöst blindtest mellan 4 olika ljudkort i väldigt olika prisklasser.

  • Realtek ALC889, inbyggt ~$2

  • Asus Xonar Essence STX, PCIe $190

  • JDSLabs O2+ODAC, USB $290

  • Benchmark Media DAC2 HGC, USB $2000

What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?

De pratar även om lurar och impedanser som jag tror är lärorikt för de flesta.

Läs och förundras

Akta dig!

Så här gick det senast den artikeln diskuterades här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1281588-ingen-skillnad-pa-en-dac-2000-dollar-och-realtek-alc889-test-hos-toms-hardware/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO