Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Få mikrofon att fungera i Behringer mixer.

Permalänk
Medlem

Få mikrofon att fungera i Behringer mixer.

Hej,

Jag skaffade för ett tag sedan en ModMic 4.0 mikrofon från AntLion, själva mikrofonen funkar men när jag kopplar in den i min dator (ljudkortet på mitt moderkort) så har den väldigt låg volym så man hör den knappt vilket betyder att jag måste ta på 100% volym och +30dB men det är fortfarande inte bra då, och sedan så låter mikrofonen som den föredrar låga frekvenser med mitt moderkort..

Det ovan är varför jag bestämde mig för att skaffa en mixer, Behringer Xenyx Q802USB för att vara exakt, och det för att men då får en equalizer och bättre kontroll helt enkelt.. Problemet är att ModMicen inte fungerar med Mixern.

Hittade att de skrev detta på ModMic bloggen den 16 Juni (alltså efter jag skaffat både mikrofonen och mixern)
"We should also note here that the capsule is not intended for use with non-PC/non-powered jacks--we're hoping to get the dynamic/phantom/XLR Modmics rolling in the near future."

Vilket för mig betyder att mikrofonen helt enkelt inte fungerar i mixern, vilket var min erfarenhet. (Testade med adapter till 6.3mm och till XLR, testade leka med gain och phantom power)

Men då fick jag iden att koppla mikrofonen till min laptop och sedan koppla utgången från min laptop till ingången på mixern och sedan föra över det via USB till min stationära, och själva iden fungerar men den är ju långt ifrån ideal och i bakgrunden får jag något konstigt ljud som jag inte kan förklara.

Jag antar att min fråga är, finns det någon makapär/apparat som gör det som laptopen gjorde i ovanstående situation? Helt enkelt något som får min mikrofon att fungera med mixern men som inte är så omständligt? Bör inte heller vara för dyrt..

Jag kan erkänna att jag inte vet värst mycket om ljud och så men hoppas att det finns någon lösning på detta.

Tack i förväg,
SanyaIV

Permalänk
Medlem

Har du kvar problemet?

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem

bumpar denna tråd då jag har ett mycket liknande problem.

jag vill använda min modmic 3.0 i min scarlett 2i2, vilket kräver att mikrofonen har XLR. hur löser jag detta smidigast?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

bumpar denna tråd då jag har ett mycket liknande problem.

jag vill använda min modmic 3.0 i min scarlett 2i2, vilket kräver att mikrofonen har XLR. hur löser jag detta smidigast?

Har du prövat att bara använda en 3.5-->6.3mm plugg? Är lätt den enklaste/billigaste sättet att lösa problemet, om det löser problemet. Men enligt TS så ska detta inte fungera..

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Har du prövat att bara använda en 3.5-->6.3mm plugg? Är lätt den enklaste/billigaste sättet att lösa problemet, om det löser problemet. Men enligt TS så ska detta inte fungera..

nej, har provat det, och det fungerar inte. har kontaktat focusrite och ska se vad dom har att säga om saken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, har provat det, och det fungerar inte. har kontaktat focusrite och ska se vad dom har att säga om saken.

En annan lösning kan ju vara att använda en line-box för att få ut en XLR-kontakt med "rätt" signal.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, har provat det, och det fungerar inte. har kontaktat focusrite och ska se vad dom har att säga om saken.

Skrivet av ZedFerN:

En annan lösning kan ju vara att använda en line-box för att få ut en XLR-kontakt med "rätt" signal.

Erm, sorry, insåg inte att denna tråd var aktiv, trodde jag skulle få något meddelande eller så men tydligen inte.

Jag har fortfarande detta problem och kör just nu mikrofonen direkt till moderkortet vilket... ja... inte låter så bra.

Vad är denna "line-box" sak? Hur mycket kostar en sådan och vart kan man finna dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Erm, sorry, insåg inte att denna tråd var aktiv, trodde jag skulle få något meddelande eller så men tydligen inte.

Jag har fortfarande detta problem och kör just nu mikrofonen direkt till moderkortet vilket... ja... inte låter så bra.

Vad är denna "line-box" sak? Hur mycket kostar en sådan och vart kan man finna dem?

Inga problem!

En Line-box eller DI-box kan göra om signalen från Line-nivå(6.3mm/TRS) till micnivå(XLR), vilket används när man vill ta ljudet från en keyboard/synth eller line-ad gitarr. Men man kan också balansera signalen(från obalanserad till balanserad.) och på så vis få bort jordbrum eller dyl.

En DI-box kostar inte så mycket, för 400-500 får du något som funkar bra.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Inga problem!

En Line-box eller DI-box kan göra om signalen från Line-nivå(6.3mm/TRS) till micnivå(XLR), vilket används när man vill ta ljudet från en keyboard/synth eller line-ad gitarr. Men man kan också balansera signalen(från obalanserad till balanserad.) och på så vis få bort jordbrum eller dyl.

En DI-box kostar inte så mycket, för 400-500 får du något som funkar bra.

Låter som något sådant skulle kunna funka, vart får man tag på sådana här? Webhallen eller kanske några mer specifika butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Låter som något sådant skulle kunna funka, vart får man tag på sådana här? Webhallen eller kanske några mer specifika butiker?

Nu har vi gått från hemelektronik till studio/PA produkter. 4sound är en riktigt bra kedja, de säljer allt möjligt som hör till ämnet och de har kunskap. Annars finns Thomann(Tyskland) som är jätten i Europa, men då måste man beställa på postorder. Thomann har också hög kunskapsnivå, men det blir en annan sak på engelska via email.

EDIT: 4sound i Umeå har kunskap, men resten av 4sound-butiker verkar variera.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Nu har vi gått från hemelektronik till studio/PA produkter. 4sound är en riktigt bra kedja, de säljer allt möjligt som hör till ämnet och de har kunskap. Annars finns Thomann(Tyskland) som är jätten i Europa, men då måste man beställa på postorder. Thomann har också hög kunskapsnivå, men det blir en annan sak på engelska via email.

EDIT: 4sound i Umeå har kunskap, men resten av 4sound-butiker verkar variera.

Tackar, ska ta en titt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Nu har vi gått från hemelektronik till studio/PA produkter. 4sound är en riktigt bra kedja, de säljer allt möjligt som hör till ämnet och de har kunskap. Annars finns Thomann(Tyskland) som är jätten i Europa, men då måste man beställa på postorder. Thomann har också hög kunskapsnivå, men det blir en annan sak på engelska via email.

EDIT: 4sound i Umeå har kunskap, men resten av 4sound-butiker verkar variera.

Skaffade en Behringer DI100 Ultra-Di från 4Sound men verkar inte fungera, har satt som detta Mic > 3.5mm till 6.3mm adapter > 6.3mm Input på Di > XLR output från Di > XLR input på Behringer mixer. Jag tror helt enkelt att jag bara kommer acceptera att min mic inte fungerar med min mixer, kommer liksom inte att hända..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skaffade en Behringer DI100 Ultra-Di från 4Sound men verkar inte fungera, har satt som detta Mic > 3.5mm till 6.3mm adapter > 6.3mm Input på Di > XLR output från Di > XLR input på Behringer mixer. Jag tror helt enkelt att jag bara kommer acceptera att min mic inte fungerar med min mixer, kommer liksom inte att hända..

Så kan det vara, en del mikrofoner klarar bara av en vissa matning/signal.

Men hur gör du då, blir det ny mikrofon eller skiter du bara i alltihop?

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Så kan det vara, en del mikrofoner klarar bara av en vissa matning/signal.

Men hur gör du då, blir det ny mikrofon eller skiter du bara i alltihop?

Vet inte, just nu så är det skit i det/vänta på ModMic med XLR kontakt och phantom power eller vad det nu kallas, men kanske skaffar någon annan mikrofon om det tar för lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vet inte, just nu så är det skit i det/vänta på ModMic med XLR kontakt och phantom power eller vad det nu kallas, men kanske skaffar någon annan mikrofon om det tar för lång tid.

Fungerar micen bra i t.ex laptopen? Kan ju vara värt att prova ett annat ljudkort. Kanske går att låna hem ett testexemplar från någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fungerar micen bra i t.ex laptopen? Kan ju vara värt att prova ett annat ljudkort. Kanske går att låna hem ett testexemplar från någonstans.

Mikrofonen fungerar bra i Laptopen men fungerar inte bra i min stationära dator eftersom att ljudkortet på moderkortet antagligen är dåligt, blir extremt lågt ljud, vill inte skaffa ett internt grafikkort och de externa som finns som är något att ha kostar så mycket att det är mer värt att skaffa en XLR mikrofon med stativ och använda mixern.

Permalänk
Medlem

Jag "fixade" (not really) det genom att skaffa en annan mikrofon, the t.bone SC-300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Har du prövat att bara använda en 3.5-->6.3mm plugg? Är lätt den enklaste/billigaste sättet att lösa problemet, om det löser problemet. Men enligt TS så ska detta inte fungera..

Mikrofoner behöver ström för att fungera.
Mikrofonjacket på t.ex. moderkortet skickar ut relativt svag ström som ger ström åt mikrofonen medans 6.3mm jacket på mixern inte skickar ut någon som helst spänning.
XLR jacken har däremot stöd för phantom power, nackdelen där är att den spänningen är mycket högre vilket troligen leder till en trasig mikrofon.
Ett exempel på mikrofoner som fungerar i en mixer är http://www.thomann.de/se/audio_technica_atr_3350.htm
Den här mikrofonen har ett inbyggt batteri som finns där för att driva mikrofonen

Edit:
Lavalier mikrofonen är för övrigt rätt hyffsad sett till vad den kostar.
https://www.youtube.com/watch?v=5DQ3POEvp5Y exempel på hur mikrofonen låter i en Xenyx X2222 USB

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Rekordmedlem

Så kallade datormikrofoner (elektreter) kräver oftast biasspänning och inte fantommatning som "riktiga" mikrofoner, datorns ljudkort brukar ha denna funktion på sin mikrofonanslutning och matar ut 5V till kapseln, fantommatning brukar innebära upp till 48V så det bör man inte använda om man inte reglerar ner spänningen eller är fullständigt säker på att det fungerar med den mikrofon man använder, matar man in 48V så kan mikrofonen gå sönder om den inte är designad för det, det brukar dessutom kopplas lite olika.

En del mikrofoner har ett batteri som sköter om biasmatningen men har man en modell som kräver bias men en mikrofoningång som bara ger fantom eller ingen matning så kan man bygga en biasmatning själv för att härma datorljudkortets ingång.

Det går att lösa det både med batteridrift eller plocka 5V ut datorn eller via nån regulator, datorns nätdel kan ev ge störningar om man har otur.
Här är lite läsning om hur man kan lösa det om man vill bygga ihop nått eget för typ 10kr:
http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html
Det är alltså en rätt enkel krets man ska ordna:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hoppar in i denna gamla tråden lite. Jag har en Scarlett Solo och vill köra ModMic 5.0 i den. Har hittat denna.

http://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Rode-VXLR-Ste...

Ingen aning om det kommer funka? Konvertera 3.5 till XLR. Scarlett solon har ju en knapp där man sätter igång fantommatningen (48volt). Så den ska man väl akta sig för att använda, men vad används när den knappen inte är på? runt 5 volt?

Kommer detta funka?

@mrqaffe:

@MaxieTheHatter:

Permalänk
Skrivet av tjocktjock:

Ingen aning om det kommer funka? Konvertera 3.5 till XLR. Scarlett solon har ju en knapp där man sätter igång fantommatningen (48volt). Så den ska man väl akta sig för att använda, men vad används när den knappen inte är på? runt 5 volt?

Konverteraren är nog bara en formfaktoradapter - Rødes videomikar får sin fantommatning från batteri.
Med fantommatningen avslagen får du ut 0 V. Det läget är avsett för allt utom kondensatormikrofoner*, t ex elgitarrer och dynamiska mikrofoner.

Pinout skiljer sig dessutom. Fantommatningsspänningen ligger överlagrad på den balanserade signalen, medan biasspänningen för datormikrofoner ligger ensam på 3,5 mm-kontaktens ring.

För att kunna ansluta din ModMic behöver du en konverterare som skiljer ljudkortets fantommatning från nyttosignalen, sänker spänningen till +5V och skickar ut den på 3,5 mm-uttagets mittpol.

Eller köpa ett ljudinterfejs som är avsett att användas med elektretmikrofoner.

* Och kolpulvermikrofoner, men sådana är sällsynta.

Permalänk

@Hieronymus Bosch: Okej. Tack så mycket för svaret.. Fast jag måste erkänna att jag förstod bara hälften vad du sa. Men jag är inte så vass på ljud, så det kankse inte är så konstigt. Så om jag förstår rätt. Detta kommer inte att fungera? ModMicen behöver 5 volt, och scarletten kommer ge 0 volt eller 48 volt om knappen är på?. Se bild https://d3se566zfvnmhf.cloudfront.net/sites/default/files/sty...

Jag har faktiskt precis beställt den där modmic-usb-enheten. Men tänkte bara om det går att koppla in i scarletten direkt med en omvandlare. Jag fick modmicen idag, och visst micen låter bra, men genom mitt ASUS Z170progaming moderkort så var det en jäkla massa static noise och "surrande" vilket många andra verkar ha fått. Detta med ljud är fan komplicerat boys

"Pinout skiljer sig dessutom. Fantommatningsspänningen ligger överlagrad på den balanserade signalen, medan biasspänningen för datormikrofoner ligger ensam på 3,5 mm-kontaktens ring.

För att kunna ansluta din ModMic behöver du en konverterare som skiljer ljudkortets fantommatning från nyttosignalen, sänker spänningen till +5V och skickar ut den på 3,5 mm-uttagets mittpol."

Detta förstod jag inget alls ^^ Så finns det inget sätt att koppla in modmicen där? Någon 3.5 till xlr-converter som ger 5 volt? Jag är lite lost..

Permalänk
Skrivet av tjocktjock:

ModMicen behöver 5 volt, och scarletten kommer ge 0 volt eller 48 volt om knappen är på?.

Exakt. Det är dessutom bara det ena problemet. Det andra problemet är det jag försökte beskriva i avsnittet med pinout, det kommer att krävas lite komponenter för att (tre kondensatorer och fyra motstånd ungefär) skilja +48V fantommatning från nyttosignalen, reglera ned den till +5V och sedan lägga ihop den med nyttosignalen igen.

Skrivet av tjocktjock:

Jag fick modmicen idag, och visst micen låter bra, men genom mitt ASUS Z170progaming moderkort så var det en jäkla massa static noise och "surrande" vilket många andra verkar ha fått. Detta med ljud är fan komplicerat boys

Jag tror brusnivån kommer att minska markant med ett externt, USB-anslutet interface.

Permalänk

@Hieronymus Bosch: Okej tack.. Då vet jag lite mer iaf.. Finns det inget DAC som har allt i ett? Ljudkort, hörlur ingång, micingång och rca till externa högtalare? Har ju hittat denna https://www.youtube.com/watch?v=9BfgU_U0yhY&t=159s, men den verkar använda datorns ljudkort när micen körs.. Vill ha en grej med allt!

Permalänk
Medlem

Uppdatering i tråden

Jag bumpar denna tråd ifall någon annan behöver hjälp.

Enkelt förklarat så är det helt olika typer av mikrofoner:

https://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

I headset sitter det det en electronisk kondensatormic som behöver 3-5volt för att fungera, medans "riktiga" micar har 48v fantonström från proffsljudkort.

Man behöver alltså en adapter som transformerar ner 48 volt till 3-5 volt, och Röde har lyckligtvis släppt en sån!

http://www.rode.com/accessories/vxlrplus

Jag kör nu mitt Sennheiser PC363D direkt in i mitt studio-ljudkort och kan då använda det ljudkortet istället för det medföljande USB och/eller datorns.