Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Val av framtidssäker NAS med anslutningsmöjligheter för hemmabruk

Permalänk

Val av framtidssäker NAS med anslutningsmöjligheter för hemmabruk

Hej Swec!

Som titeln lyder har jag problem med val av en NAS som skall vara så prisvärd som möjligt men samtidigt ha bra prestanda och anslutningsmöjligheter. Har försökt under en liten period att sätta mig in i det men blir inte mycket klokare. Egentligen så är det som med mycket annat. Man vill att det bara skall funka

De kraven jag har är:
Dualcore (en relativt snabb proc, hatar lagg på nya produkter)
PLEX
Bittorrent
uPnP/DLNA med Samsung/Apple-enheter
Tyst (beror på diskarna?)
Kunna styra den från andra mobila enheter

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Du får nog utveckla vad du menar med "anslutningsmöjligheter", i min värld innebär det fysiska anslutningar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Du får nog utveckla vad du menar med "anslutningsmöjligheter", i min värld innebär det fysiska anslutningar.

Dels fysiska såsom HDMI och USB 3.0 samt att den skall ha goda anslutningar via wifi (ha stöd för olika DLNA-tjänster).

Kommer en HDMI att avlasta processorn vid videouppspelning då den bara behöver läsa via kabel?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Jag har tittat lite på : "ds214play" http://www.inet.se/produkt/4304636/synology-diskstation-ds214...

och NSA325v2 : http://www.inet.se/produkt/5404027/zyxel-nsa325-v2

undrar vad som egentligen är den stora skillnaden? Kommer Zyxeln klara allt DS214play klarar?

Hur funkar hårdvaruacc som finns inbyggd i DS214? Behövs det om jag ska streama på En samsung TV av det bättre slaget med quadcore?

Noob

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hej!

Den jag använder som hemmaserver/nas är HP N54L samt HP N40L. Denna burk klarar av det som jag gissar 95% av befolkningen behöver. Ladda ner, streama med PLEX, lagra filer.

Beroende på hur man vill göra så finns det många sätt att fjärrstyra denna burk. Ladda in FreeNAS, AMAHI, Linux, Windows Home Server, de flesta av dessa system går att styra via " en hemsida" då blir man oberoende av plattform att styra ifrån.

Att få burken trådlös är bara att koppla in den till din router som i de flesta fall även har WiFi så går det att komma åt den trådlöst.

lycka till med letandet

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Avstängd

Plex kan idag endast använda CPU vid avkodning så det finns ingen poäng i att skaffa en NAS med DXVA- stöd. Jag hade kanske tittat lite på att bygga eget och köra in FreeNas som klarar allt du vill.

Permalänk
Medlem

Synology DS415+, har snabb processor och är väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zeem:

Hej!

Den jag använder som hemmaserver/nas är HP N54L samt HP N40L. Denna burk klarar av det som jag gissar 95% av befolkningen behöver. Ladda ner, streama med PLEX, lagra filer.

Beroende på hur man vill göra så finns det många sätt att fjärrstyra denna burk. Ladda in FreeNAS, AMAHI, Linux, Windows Home Server, de flesta av dessa system går att styra via " en hemsida" då blir man oberoende av plattform att styra ifrån.

Att få burken trådlös är bara att koppla in den till din router som i de flesta fall även har WiFi så går det att komma åt den trådlöst.

lycka till med letandet

Skrivet av Damodred:

Plex kan idag endast använda CPU vid avkodning så det finns ingen poäng i att skaffa en NAS med DXVA- stöd. Jag hade kanske tittat lite på att bygga eget och köra in FreeNas som klarar allt du vill.

Skrivet av JRE:

Synology DS415+, har snabb processor och är väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Tack för era svar. Jag trodde tråden var död ett tag

Tack för era rekommendationer med jag tror ni har missuppfattat lite vad jag är ute efter.
Jag är ute efter billigaste möjliga lösning som klarar de kraven jag har nämnt ovan.
Jag tycker att 5000kr (som de 2 ex ni har nämnt) är väldigt mycket pengar för en enkel hemmaserver. Känns som att att jag kan bygga en ganska vass miniITX pc att ha som server för de pengarna. Alternativt en NUC jag kan fästa bakom TVn.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar inte som du frågar efter en NAS utan nått annat, nån sorts blandning av hemmaserver och htpc så du ska kanske bygga en dator av nån typ och anpassa den till det du vill uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar inte som du frågar efter en NAS utan nått annat, nån sorts blandning av hemmaserver och htpc så du ska kanske bygga en dator av nån typ och anpassa den till det du vill uppnå.

Kanske det. Fast då är jag rädd att det springer iväg för mycket i pris. Tittade exempelvis på ZyXEL NSA-325v2 som man kan få för 800kr + diskar. Verkar prisvärd. Frågan är bara om den stödjer streaming fullhd 60 fps utan lagg (vilket är det tuffaste jag kommer utsätta den för)

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Du skriver HDMI, jag skulle iaf inte stå ut med fläktljudet med en NAS i vardagsrummet, för det är väl så du tänkt, att ha den vid TV alltså ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av ljudnisse:

Du skriver HDMI, jag skulle iaf inte stå ut med fläktljudet med en NAS i vardagsrummet, för det är väl så du tänkt, att ha den vid TV alltså ?

Att döma av ditt användarnamn så verkar du väldigt angelägen om ljud
Ja det var tanken, kanske inte nödvändigtvis vid tvn men i närheten absolut. Men har mer och mer sneglat in på att ha en utan hdmi då jag har läst(vet inte om det stämmer?) att det inte är någon större uppspelningsskillnad trådlöst som med hdmi då det inte är det som flaskar utan avkodningen? av filmen.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kanske det. Fast då är jag rädd att det springer iväg för mycket i pris. Tittade exempelvis på ZyXEL NSA-325v2 som man kan få för 800kr + diskar. Verkar prisvärd. Frågan är bara om den stödjer streaming fullhd 60 fps utan lagg (vilket är det tuffaste jag kommer utsätta den för)

Frågan är vad du menar med streaming? Med tanke på att du i din orginalpost nämner Plex, DLNA osv. så tror jag det blir väldigt svårt för en 800kr-NAS att fixa det. Du måste upp i 5000kr klassen, särskilt om du vill ha med transcoding i någon form.
Ska du bara öppna en videofil i en spelare på din dator/mobil så funkar vilken NAS som helst. Då först datan över som en fil och kodas av på klienten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Frågan är vad du menar med streaming? Med tanke på att du i din orginalpost nämner Plex, DLNA osv. så tror jag det blir väldigt svårt för en 800kr-NAS att fixa det. Du måste upp i 5000kr klassen, särskilt om du vill ha med transcoding i någon form.
Ska du bara öppna en videofil i en spelare på din dator/mobil så funkar vilken NAS som helst. Då först datan över som en fil och kodas av på klienten.

Fast jag har ju köpt en Samsung tv med quadcore processor för att den skall sköta avkodningen. Den bör väl klara det?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Fast jag har ju köpt en Samsung tv med quadcore processor för att den skall sköta avkodningen. Den bör väl klara det?

Det har jag ingen aning om. Men bottom line är att som man frågar får man svar. I din originalpost så har du listat flera krävande tillämpningar. Och det finns inte en chans att en 800kr-NAS fixar dem fullt ut. Om du vill ha mer specifika råd får du nog göra dig besväret att kolla närmare på vad din TV respektive iPhone/iPad kräver från sin streamingkälla. Du bör också fundera på om du verkligen behöver köra Plex på din NAS, för det är en annan tillämpning som kräver väldigt mycket prestanda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!