Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa spelkonsol för 5-6 åring

Permalänk

Bästa spelkonsol för 5-6 åring

På jakt efter en bra spelkonsol för (sociala) multiplayer-spel för barn på TV:n. Är det Wii U som regerar eller?
Kan man förvänta sig ngn uppföljare till Wii U snart eller har den fortfarande samma hårdvara som vid lanseringen för 2 år sedan?

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Sociala spel? I så fall finner du dom bara på Mobiltelefoner/surfplattor/Facebook.

Om det är Party/co-op spel som passar till små barn så finner du de flesta på Nintendo Wii ( Inte Wii U ). Wii U har ett par men långt ifrån många, samt det är sant att du kan köra Wii spel på den också men krävs att du köper till alla kontrollers o.s.v för det. Sedan är det värt att nämna att Xbox 360 med Kinekt har riktigt många bra spel för minderåriga.

Xbox one har också Kinect för all del men inga spel för barn idag, samma gäller Playstation 4 med Move.

Konsolen jag skulle dock rekommendera mest till en sådan ung person är 2DS eller 3DS ( INTE XL den är alldeles för stor för så små barn ) Finns många många spel som är precis gjorda för barn i den åldern som T.ex. Nintendogs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Bästa för en 5-6-åring är en Commodore C64 och en Amiga 500.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Sociala spel? I så fall finner du dom bara på Mobiltelefoner/surfplattor/Facebook.

Om det är Party/co-op spel som passar till små barn så finner du de flesta på Nintendo Wii ( Inte Wii U ). Wii U har ett par men långt ifrån många, samt det är sant att du kan köra Wii spel på den också men krävs att du köper till alla kontrollers o.s.v för det. Sedan är det värt att nämna att Xbox 360 med Kinekt har riktigt många bra spel för minderåriga.

Xbox one har också Kinect för all del men inga spel för barn idag, samma gäller Playstation 4 med Move.

Konsolen jag skulle dock rekommendera mest till en sådan ung person är 2DS eller 3DS ( INTE XL den är alldeles för stor för så små barn ) Finns många många spel som är precis gjorda för barn i den åldern som T.ex. Nintendogs.

Sociala spel kanske var lite felaktigt uttryckt av mig. Vad jag menar är att jag vill ha en konsol med bra spel till som man kan köra multiplayer. Flera barn samtidigt eller tillsammans med barnen.
Ngn bärbar enhet är jag inte på jakt efter då jag vill att barnen ska spela tillsammans vid samma skärm/TV:n.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

WiiU, helt klart

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Skulle säga vanliga Wii om du får tag i en billigt(fast WiiU kanske stödjer Wii spelen med?)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Skulle säga vanliga Wii om du får tag i en billigt(fast WiiU kanske stödjer Wii spelen med?)

Japp, Wii U ska stödja gamla Wii-spel.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk

Funkar alla gamla Wii-kontroller rattar mm mm till Wii U?

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Wii U enkelt Xbone och ps4 är bara slöseri med din ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Funkar alla gamla Wii-kontroller rattar mm mm till Wii U?

Japp, de ska fungera

Permalänk
Medlem

WiiU är nog rätt bra för den åldern men du kan köpa någon liknande billigare Nintendo konsol också.

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Wii U är bäst för det du söker. Dels har Wii U flest soffspel för yngre av de nya konsolerna, sen kan du även köra Wii spel på den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av johnmk:

WiiU är nog rätt bra för den åldern men du kan köpa någon liknande billigare Nintendo konsol också.

Funderat på bara Wii, fast alltid skönt med lite extra krut och grafik som i Wii U. Du kör ju själv på ett 280X, så du vet nog att uppskatta bra grafik För barnen spelar det nog kvitta, men när jag spelar med dem vill jag nog ha lite nice graffe.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Allt från Nintendo är bra för unga barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Bästa för en 5-6-åring är en Commodore C64 och en Amiga 500.

Antar att trådskaparen inte tog detta svaret seriöst, men jag tänkte föreslå nåt liknande. Ovanstående vet jag inte mycket om, men fixa en enkel dator med NES- eller SNES-emulator och köp ett par enklare kontroller. Hoppas ingen inbillar sig att det inte finns nåt underhållningsvärde i dessa ännu. Möjligt att det finns mer multiplayer i modernare system, dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Super Nintendo helt klart, funkade prima när jag var 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Funderat på bara Wii, fast alltid skönt med lite extra krut och grafik som i Wii U. Du kör ju själv på ett 280X, så du vet nog att uppskatta bra grafik För barnen spelar det nog kvitta, men när jag spelar med dem vill jag nog ha lite nice graffe.

Som jag redan nämnt, de flesta spel som är bra finner du till Wii och inte Wii U, vill du komma billigt utan där just ett Wii tillräckligt.

Köper du ett Wii U måste du köpa extra kontroll tillbehör då du bara får med surfplattan som bara lämpar sig till en spelare, Dvs så behöver du minst 2 Wii motes och det går på ca 1100 kr bara det.

De flesta Wii U co-op/party spel är av betydligt svårare sort så lämpar sig inte till den låga åldern, Men du har Nintendo Land som följer med Premium som funkar, Gillar de bilspel så lär Mario kart 8 funka också. Det finns Wii Party U samt Game & Wario men kan inte uttala mig om dom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Som jag redan nämnt, de flesta spel som är bra finner du till Wii och inte Wii U, vill du komma billigt utan där just ett Wii tillräckligt.

Köper du ett Wii U måste du köpa extra kontroll tillbehör då du bara får med surfplattan som bara lämpar sig till en spelare, Dvs så behöver du minst 2 Wii motes och det går på ca 1100 kr bara det.

De flesta Wii U co-op/party spel är av betydligt svårare sort så lämpar sig inte till den låga åldern, Men du har Nintendo Land som följer med Premium som funkar, Gillar de bilspel så lär Mario kart 8 funka också. Det finns Wii Party U samt Game & Wario men kan inte uttala mig om dom.

Ok, tack för tipsen!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Antar att trådskaparen inte tog detta svaret seriöst, men jag tänkte föreslå nåt liknande. Ovanstående vet jag inte mycket om, men fixa en enkel dator med NES- eller SNES-emulator och köp ett par enklare kontroller. Hoppas ingen inbillar sig att det inte finns nåt underhållningsvärde i dessa ännu. Möjligt att det finns mer multiplayer i modernare system, dock.

Har kört en del NES-emulering med handkontroller. Men det känns enklare att bara trycka på Power för ett Wii eller Wii U samt att PC:n inte står på ngn barnvänlig plats för tillfället.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

en fördel med WuuU är kanske att det finns en del NES/SNES-titlar. praktiskt med spel som inte behöver assisteras eller förklaras i den åldern skulle jag säga.

en Vita TV kan vara ett billigare alternativ för liknande. finns tex en hög med Disney-titlar och annat, nästan lika ålderssäkert som Nintendos.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

NES/SNES/N64.

Permalänk
Medlem

Wii U helt klart. Sonen (3,5 år) älskar speciellt Super Mario 3D World ("kattspelet" som kallar det) och Mario Kart (lite svårt, men han lär sig otroligt fort). Även New Super Mario Bros (2D-spel) verkar vara kul. Sedan verkar ungarna (även de lite äldre på 8 och 10) gilla att rita och ta kort av sig själva eller skapa Mii-figurer. Så jo, det känns som att Wii U kommer att hålla ett bra tag framöver.

En stor nackdel dock: Du kan inte använda konsollen utan en Gamepad. Går den som följer med konsollen sönder så får du punga ut med 1.500 kr. Det är alltså inte bara att skaffa en ny kontroll för några hundringar. Så där gäller det att ha is i magen när man lämnar ut värdefull elektronik till småbarn

Permalänk
Medlem

NES såklart! hade man själv vid den åldern under det tidiga 90-talet. Jag vill minnas att jag var sviin nöjd med min, så det borde vara en winner än idag.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Hade såna när jag var liten otroligt sociala, funkar både för single- och multiplayer

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=800#rparams=l=s18769388...

;-P

Permalänk

Jag skulle säga NES Super Nintendo 16-bit. Så himla kul att spela Super Mario World på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Köper du ett Wii U måste du köpa extra kontroll tillbehör då du bara får med surfplattan som bara lämpar sig till en spelare, Dvs så behöver du minst 2 Wii motes och det går på ca 1100 kr bara det.

Åtminstone på den tiden jag köpte en Wii (när de fortfarande var GameCube kompatibla) så fick jag bara med 1 Wiii remote och 1 Nunchuck. Får man inte med fler kontrollers nuförtiden så måste man ändå köpa extra om man inte vill spela ensam. Men visst det blir en Wii remote och eventuellt en nunchuk mindre att köpa extra.

Om man köper Wii U och vill spela både Wii och Wii U spel och har råd så är det bra att köpa till
2 Wii Remote Plus (motion plus sensor)
1 eller 2 Nunchuk
1 eller 2 Wii U Pro controller

Sen kan man komplettera till man har upp till 4 av varje om man vill. Men ovanstående är en bra början om man har råd.

Skrivet av solemn:

En stor nackdel dock: Du kan inte använda konsollen utan en Gamepad.

Nja, jag kan exempelvis spela Mariokart 8 med Wii U Pro controller, kan starta upp Wii U från Pro controler, Gamepaden startar också men behöver inte aktivt använda den. Någon gång när jag inte laddat Gamepaden kunde jag ändå starta och spela Mariokart 8 från Pro controllern trotts att gamepaden inte startade p.g.a. att den inte var laddad.
Däremot behövs den till mycket annat. Så vissa saker går ändå, men i stort får jag hålla med.

Rent allmänt känns systemet med att man inte kan stänga av Gamepaden utan att antingen stänga av Wii U eller låta gamepaden dra ut batteriet, oavsett om man använder gamepaden eller inte, känns som lite korkat system. De hade kunnat gjort den mer valbar.
Speciellt med tanke på att det inte är så bra batteritid på Gamepaden.

Rent allmänt tror jag nog ändå att Wii U är ett bra köp om man har lite yngre barn.

Skrivet av L'ombra:

Ovanstående vet jag inte mycket om

Commodore 64 var lite av en folkdator på 80-talet och början på 90 talet. "Alla" hade en.
Man kunde ladda spel från
1) Bandstation
2) Disketstation
3) Cartridge

Cartridge var bäst, då är laddningstiderna inte mycket långsammare än på NES. Men relativt få spel kom ut på cartridge.
Jag har några cartridge nu, men de har jag skaffat efteråt. På 80/90 talet hade jag inga C64 cartridge.
Diskettstation var bättre än bandstation och betydligt vanligare än cartridge, men bandstation var klart vanligast (och billigast).
Ska man ladda spel från band så får man ha en stor portion tålamod. Vissa spel i kassetversion kunde ha laddningstider över 10minuter långa...
...under större delen av laddningstiden så var det vanligtvis bara flimrande färger på skärmen. Men man kunde alltid fördriva tiden med ett litet epelepsi anfall.
Gillar man chipmusik så kunde C64:an få fram ganska sjysta melodier/låtar.
Har retroaktivt gjorts en del tillbehör till C64 som gett nya möjligheter.

Amiga körde med disketter som standard, 3.5" disketter som är bättre än 5.25" disketterna till C64 och mycket bättre än kassetband. Dock sämre än cartridge och Amigan hade inget cartridge stöd.
Något som ger C64:an större fördel för de som fortfarande använder den än de som använde de på 80 talet p.g.a. nyproduktion av easyflash och andra cartridge tillbehör.
I övrigt var Amigan en mer sofistikerad maskin. Mer jämförbar med Super Nintendo spelmässigt. Fanns också GUI miljö för program o dyl.
Fanns också en hel del möjliga uppgraderingar till Amigan.
Tror det gick att få upp Amigan till Pentium 2 nivå för Amiga entusiasten som inte var rädd för att lägga pengar på sin dator. Tror det var Amiga 4000 som var mest uppgraderingsbar.

Permalänk
Medlem

C64-nostalgi wohoo

Spelade upp ett av kassettbanden med spel på i en vanligt kassettbandspelare, och någonstans på bandet dök en låt upp. Alltså inte "chip-musik" utan ett riktigt band som spelar instrument. Någon rocklåt. I brist på annan musik lyssnade vi en del på den där låten. Vet fortfarande inte namnet på varken bandet eller låten

Ska inte kapa tråden med detta ämne. Det var bara ett gammalt minne jag var tvungen att kräkas upp för allas beskådan. Nothing to see here.. move on.