Konstigt dålig prestanda på två 780TI/var för sig!

Permalänk
Skrivet av Quvantum HD:

Kan va att vi mixat ihop heaven och valley men allt som allt så är det väldan överpris och jag lägger hellre det på 980Ti då 3GB vram börjar bli för lite i spel så får satsa på 980Ti/Titan2 men hade du testat dom korten så hade du märkt att det är fel på dom med 20 - 30 fps man som sagt ska kunna maxa watch dogs utan att droppa under 60 oftast men jag ligger sällan på 60 då med ett kort, och kör jag dom i sli droppar jag fortfarande lika låg men ligger run 50-60 vanligast så antingen är det fel på min rigg eller på båda korten, men har fortfarande ångerätt och har varit i kontakt med dom jag köpte ifrån och ska skicka tillbaka dom idag. Ska fråga dom på Alina om dom kan testa korten så jag kan få veta. Men min rigg fyller ju alla krav som behövs för att köra dom i SLI kan det va fel på min rigg ändå?

Självklart kan det vara pga något annat i din rigg som problemet uppstod, av det lilla du sagt om din felsökning är det inget vi kan avgöra. Kan mycket väl ha varit fel på SLI bryggan, eller något helt annat, kanske kompabilitetsproblem med din setup mot just det spelet.

Vilka andra spel har du testat? Har du haft lika dåliga resultat där?

Nu vet jag inte vilken upplösning du spelar i egentligen, men att säga att 3GB börjar bli för lite är väl kanske att ta i kan jag tycka. Jag spelar iof bara i 1920x1080, men mina 2GB vRAM har fortfarande bara tagit slut i tungt moddat Skyrim, vilket dessutom inte är lika minneseffektivt som ett omoddat spel skulle vara

Men med tanke på hur mycket du lagt ut för korten är det klart att det är lika bra att få det bästa du kan för dina pengar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Självklart kan det vara pga något annat i din rigg som problemet uppstod, av det lilla du sagt om din felsökning är det inget vi kan avgöra. Kan mycket väl ha varit fel på SLI bryggan, eller något helt annat, kanske kompabilitetsproblem med din setup mot just det spelet.

Vilka andra spel har du testat? Har du haft lika dåliga resultat där?

Nu vet jag inte vilken upplösning du spelar i egentligen, men att säga att 3GB börjar bli för lite är väl kanske att ta i kan jag tycka. Jag spelar iof bara i 1920x1080, men mina 2GB vRAM har fortfarande bara tagit slut i tungt moddat Skyrim, vilket dessutom inte är lika minneseffektivt som ett omoddat spel skulle vara

Men med tanke på hur mycket du lagt ut för korten är det klart att det är lika bra att få det bästa du kan för dina pengar.

Precis! Får be dom jag returnerar korten till att testa dom också, sen har jag inte testat dom i så många spel men fick ju väldigt dåligt resultat med bara ett kort i riggen

Permalänk
Skrivet av Quvantum HD:

Precis! Får be dom jag returnerar korten till att testa dom också, sen har jag inte testat dom i så många spel men fick ju väldigt dåligt resultat med bara ett kort i riggen

Well, varken BL2 eller Watch dogs är de bästa spelen att se om ditt kort funkar det ska i, eftersom FPSen kan sjunka på vissa ställen av till synes ingen anledning, och det kan vara väldigt djupa dippar. Skulle jag t.ex göra ett benchmark i BL2 där jag har 140FPS som avg så skulle folk som spelar själva fast på ett annat ställe och bara får 45 FPS tänka att något måste vara fel med deras rigg.

Kan vara bra att tänka på tills du får dina nästa kort iaf I benchmarks fick du ju trotts allt okej siffror.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quvantum HD:

Det är Firestrike Extreme jag kört! Sorry va lite oklar. Men kan ju vara så simplet att jag hade för stora förväntningar för två kort på 13k. Nu undrar jag om SLI är speciellt optimiserat i spel elr det är väldigt fåtal spel som har det? Fick t.e.x bättre resultat med ett kort i Borderlands 2 än med två då jag droppa så lågt som 30 fps med 2 kort o bara 50 med ett!

Hmm, jag får nästan dubbelt upp i Fire Strike Extreme. En dum fråga: Du har aktiverat SLI, va? Det känns som om du bara kör med en GPU aktiverad.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Hmm, jag får nästan dubbelt upp i Fire Strike Extreme. En dum fråga: Du har aktiverat SLI, va? Det känns som om du bara kör med en GPU aktiverad.

Med tanke på att han skriver två olika scores, där den ena är kallad "GPU 1" och den andra "GPU 2" listar jag mig till att SLI inte är aktiverat, och att han bara testar en GPU i taget

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Med tanke på att han skriver två olika scores, där den ena är kallad "GPU 1" och den andra "GPU 2" listar jag mig till att SLI inte är aktiverat, och att han bara testar en GPU i taget

Rätt, läste inte allt... höhö

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Gör så Tråden är kvar tills en moderator väljer att låsa eller ta bort den, ber du dem kanske de fixar det, tråden har väl kanske inte så mycket nyttig info för folk med samma problem, eftersom du löser det med att lämna tillbaka dem

EDIT: Om det jag skrivit nedan stämmer verkar det som att dina kort inte alls är defekta, utan att dina scores är som de ska, men hur som helst är 6600 väldigt överpris för 780Ti, är bland det högsta priset man kan hitta dem för, finns ju att hitta för 4500 styck Är det verkligen inom 2 veckor sen du köpt dem?

Skillnad på vanliga Ti's och Classified. Dubbla BIOS, och klarar högre överklockning

LN2-mode och upplåst volt.

Körde BF4 igår och hade stabila 200 FPS på Ultra. Något som spökar hos TS?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Skillnad på vanliga Ti's och Classified. Dubbla BIOS, och klarar högre överklockning

LN2-mode och upplåst volt.

Körde BF4 igår och hade stabila 200 FPS på Ultra. Något som spökar hos TS?

Ah, fattade inte att det var classifieds, missade det i första posten, när han sa att han köpt dem hos alina, och alina bara säljer MSI 780Ti, så antog jag att det rörde sig om dem.

Eftersom TS inte ens har nämnt hur hans kort presterar i BF4 vet jag inte vad du menar med att något måste spöka för att du får 200 FPS

200 FPS stabilt på ultra preset låter samtidigt väldigt högt om man jämför med några benchmarks med de korten ( de ligger runt 130 i testerna), men varierar väl på var man är i spelet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Att ingen frågat vilken temperatur korten har?! Kan ju lika gärna klocka ner sig för de ligger på 90+ grader?

Annars kan du pröva:
* Testa var kort för sig i datorn
* Byt pci-e plats
* Eventuella minnesläckor
* Gamla drivrutiner som ligger kvar
* Formatera & Installera om Windows

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Att ingen frågat vilken temperatur korten har?! Kan ju lika gärna klocka ner sig för de ligger på 90+ grader?

Annars kan du pröva:
* Testa var kort för sig i datorn
* Byt pci-e plats
* Eventuella minnesläckor
* Gamla drivrutiner som ligger kvar
* Formatera & Installera om Windows

Well det har ju inte gått så långt med tanke på att vi inte ens kunnat fastställa att korten presterar sämre än de ska, då alla benchmarks ger vettiga scores, och att TS dessutom valt att skicka tillbaka dem då han kan få bättre kort för samma peng.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ah, fattade inte att det var classifieds, missade det i första posten, när han sa att han köpt dem hos alina, och alina bara säljer MSI 780Ti, så antog jag att det rörde sig om dem.

Eftersom TS inte ens har nämnt hur hans kort presterar i BF4 vet jag inte vad du menar med att något måste spöka för att du får 200 FPS

200 FPS stabilt på ultra preset låter samtidigt väldigt högt om man jämför med några benchmarks med de korten ( de ligger runt 130 i testerna), men varierar väl på var man är i spelet.

Jo så är det ju. Större banor äter mer på korten
Kommer ju ut nya SLI-profiler hela tiden, optimeringar etc. så testerna är ju mer en fingervisning, om man nu inte kollar på aktuella tester där senaste bio/drivrutinerna körs.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Jo så är det ju. Större banor äter mer på korten
Kommer ju ut nya SLI-profiler hela tiden, optimeringar etc. så testerna är ju mer en fingervisning, om man nu inte kollar på aktuella tester där senaste bio/drivrutinerna körs.

Det stämmer ju iof, men är sällan drivers ger en prestanda ökning på 50%, om man inte snackar spel helt utan SLI kompabilitet från början

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det stämmer ju iof, men är sällan drivers ger en prestanda ökning på 50%, om man inte snackar spel helt utan SLI kompabilitet från början

Nej, men som sagt beroende på bana och hur många det är.

Köttiga banor kan jag ligga kring 140 FPS-150 FPS

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |