Permalänk
Medlem

Problem med hemmabio

Tjenixen!

En mycket vänlig morbror donerade sin hemmabio åt mig, för den dras med vissa problem, inget som jag inte fixar trodde jag men det blir allt att konsultera Swec lite trots allt.

Hemmabion är en LG LH7500TA och börjar ha några år på nacken. Den lanserades 2005 och har inte ens HDMI. Spelar riktigt ok men med vissa småfel.

Det är ett 5.1 system men väljer att spela endast ur basen och fronthögtalarna. Centern vet jag inte om fungerar för den ger inget liv ur sig öht. Bakre högtalarna är trådlösa och tar emot signal och fungerar, för det sprakar i dom om man rör på sladden till sändaren, men den spelar inte ur dem ändå. Inställningar?

Började även fundera över möjligheten att köpa en ny spelare, med Blu-Ray om det finns någon med samma utgångar som skulle fungera. Den nuvarande har nämligen ingen fungerande DVD läsare. Detta är ej heller ett problem ifall man kan få den gammla att spela genom alla högtalare och ta ljud från PS3/TV så man kan kolla filmer och TV med bättre ljud utan att använda hela DVD funktionen. Är detta möjligt?

TL;DR Hur ska jag få dom bakre högtalarna att spela och centern likaså?

Tack på förhand!

Permalänk

Vad har du tittat på? Har programmet/filmen du tittade på stöd för 5.1 ljud, för nu låter det ju som att den bara spelar i 2.1.

Permalänk
Medlem

Källan måste som sagt mata ut 5.1 också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Vad har du tittat på? Har programmet/filmen du tittade på stöd för 5.1 ljud, för nu låter det ju som att den bara spelar i 2.1.

Skrivet av Rydisen:

Källan måste som sagt mata ut 5.1 också.

Funderade över detta en stund också. Men nu har ni ju i princip bekräftat det. Min morbror sade även att den ena bakhögtalaren spelar och den andra ibland men har statiskt ljud hela tiden. Vad kan det bero på? Och hu skall man koppla för att få endast ljudet via spelaren? Eftersom den inte har HDMI så kan man ju inte köra ljudet och bilden via den til TV

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Funderade över detta en stund också. Men nu har ni ju i princip bekräftat det. Min morbror sade även att den ena bakhögtalaren spelar och den andra ibland men har statiskt ljud hela tiden. Vad kan det bero på? Och hu skall man koppla för att få endast ljudet via spelaren? Eftersom den inte har HDMI så kan man ju inte köra ljudet och bilden via den til TV

Kan betyda att den är kass/ klappkontakt eller (om dom bakre går på batteri) så är batteriet slut. Du måste först se till att du verkligen matar 5,1, en vettig receiver går det lätt att se detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad du fått är inte ett hemmabiosystem, utan en DVD-spelare med högtalaranslutning, där DVD-spelaren till på köpet är trasig. I bästa fall finns det digital ingång (toslink eller coaxial) så att du kan spela upp flerkanals ljud från annan källa.

Det är dåligt med information på näter om denna DVD-seplares egenskaper. Har du manualen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om det är den här http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-LH-R7500TA#

Så är det inte hemmabio. Om det är denna så har den inte digital IN. Du kan möjligen mata in två kanals ljud (höger/vänster)

Personligen tycker jag att produkter som dessa borde förbjudas att kallas hemmabiosystem av tillverkare och försäljare och köpare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Från LG's hemsida om http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-LH-R7500TA#

Citat:

Öppna Meny -> Högtalarinställningar, och gör ett högtalartest. Hör du ljud från bakhögtalarna så kan du använda Sound Effect för att byta läge. Hörs inget ljud under högtalartest bör du dock återansluta dem. Du gör detta genom att hålla ner STOP på huvudenheten och MUTE på fjärkontrollen så att du ser 'REMATE' i enhetens display. Tryck sedan på PAIRING på den trådlösa enheten tills LED-lampan lyser gul eller blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Om det är den här http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-LH-R7500TA#

Så är det inte hemmabio. Om det är denna så har den inte digital IN. Du kan möjligen mata in två kanals ljud (höger/vänster)

Personligen tycker jag att produkter som dessa borde förbjudas att kallas hemmabiosystem av tillverkare och försäljare och köpare.

Det är just den. Eftersom spelaren är trasig så kan man väl inte använda den så mycket, men kan man köpa någon likvärdig nyare med möjlighet att sändea signalerna och ändå använda högtalarna?

Nej, TA versionen

Skrivet av Hardware guy:

Vad du fått är inte ett hemmabiosystem, utan en DVD-spelare med högtalaranslutning, där DVD-spelaren till på köpet är trasig. I bästa fall finns det digital ingång (toslink eller coaxial) så att du kan spela upp flerkanals ljud från annan källa.

Det är dåligt med information på näter om denna DVD-seplares egenskaper. Har du manualen?

Har tyvärr inte manualen =/

Skrivet av Broken-arrow:

Kan betyda att den är kass/ klappkontakt eller (om dom bakre går på batteri) så är batteriet slut. Du måste först se till att du verkligen matar 5,1, en vettig receiver går det lätt att se detta.

Dom bakre har skild strömförsörjning men får sin signal trådlöst.

Skrivet av GeekySole9354:

Tackar! =D

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Tackar! =D

Hur går det? Fungerar det?