Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bli av med misstänkt spyware på Iphone.

Permalänk
Medlem

Bli av med misstänkt spyware på Iphone.

Behöver hjälp med svar på några frågor då jag är helt kass på iphone. Anledningen till frågan är inte för att jag vill få tag i ett sådant program utan att jag har en bekant som är övertygad om att denne har fått det i sin telefon.

Finns det spywares till iphone (Ej Jailbreakad) som utan att synas kan:
- Logga samtal och sms-trafik.
- Lokalisera via GPS? (Bortsett från "Find my Iphone")
- Avlyssna omgivningen även då inget samtal pågår?

- Någon som vet hur man hittar ett ev spyware i en Iphone?
- Finns det liknande MBAM som effektivt kan lokalisera dessa spionprogram?
- Räcker det med en återställning utan backup för att bli av med dem?

Har googlat en del och ska man gå på alla träffar så verkar det ju finnas program som klarar detta, men fungerar det verkligen om telefonen inte är jailbreakad eller kommer de i så fall åt telefonen via hackat icloud-konto??

Tacksam för alla förslag och infallsvinklar på hur man lättast löser detta och om möjlighet finns även hur man kan ta reda på vilket spyware det ev är, när det är installerat m.m. Vill få reda på så mycket som möjligt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Varför är hen övertygad om detta? Om hen bara är paranoid är det väl bara att fabriksåterställa telefonen och säga att det är fixat :]

Jag tror personligen inte på att det är något och tror att en fabriksåterställning skulle funka ifall att det är något, byt lösenord osv från en annan maskin.

Äger en Iphone men vet väl inte mer än så..

Permalänk
Medlem

Finns det spywares till iphone (Ej Jailbreakad) som utan att synas kan:
- Logga samtal och sms-trafik.
- Lokalisera via GPS? (Bortsett från "Find my Iphone")
- Avlyssna omgivningen även då inget samtal pågår?
Antagligen, ja
- Finns det liknande MBAM som effektivt kan lokalisera dessa spionprogram?
Antagligen inte
- Räcker det med en återställning utan backup för att bli av med dem?
Antagligen inte

tror förövrigt inte att hen har ett sådant spyware

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad