Posten (Borttappat paket)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niklasloow:

Bland ett par miljoner paket, så försvinner ett par. (99,7 kommer fram tror jag det var)

Angående trasiga paket så är det upp till den som skickar, enligt postens avtal ska ett paket klara ett fall från andre våningen

Andra våningen? Vad är det för nonsens? Många företag har avtalat om emballage (te.x Inet), men några två våningar är det inga paket som klarar av...om du inte råkat beställa skrivarpapper eller en kudde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Bland ett par miljoner paket, så försvinner ett par. (99,7 kommer fram tror jag det var)

Angående trasiga paket så är det upp till den som skickar, enligt postens avtal ska ett paket klara ett fall från andre våningen

2 våningar kan omöjligt stämma.
Står faktiskt ingenting om någon specifik höjd i Postens avtal, endast att det ska vara stötdämpat.

Källa: www.posten.se

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MaxieTheHatter:

2 våningar kan omöjligt stämma.
Står faktiskt ingenting om någon specifik höjd i Postens avtal, endast att det ska vara stötdämpat.

Källa: www.posten.se

Vida känt att det ska hålla för fall på (om det var) minst en meter, två.
Självklart står det inte i nåt avtal, undrar vad folk tycker och tänker då..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Viceroy:

Posten är alltid förstahandsvalet för mig. Fungerar alltid. I andra hand DHL. Schenker, för att inte tala om UPS är den sämsta skiten som finns.

Schenker fungerar riktigt bra de gånger man använder det. Några enstaka chaufförer (oftast inhyrda) vet inte riktigt vad de håller på med.
Tjejen skickade sitt första paket med Schenker parcel ner till danmark, kom fram dagen efter helt.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vad ska chaufförerna bry sig om? De har betalt för att köra från punkt A till punkt B och se till att det som är i lasten kommer fram, hur sakerna är packade är upp till avsändaren.

Det kvittar vad chauffören kör så har de ett ansvar för vad de har i lasten. Fine att man inte kan packa hur illa som helst men när man ser chaufförer som slänger ner paket 2 meters höjd för att han skiter i det så borde han ge fan i att ta på sig uppdrag med känslig last. Han kan köra grus eller något istället.
Chauffören har valt själv att köra den typen av last och då ska han fan bete sig därefter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niklasloow:

Angående trasiga paket så är det upp till den som skickar, enligt postens avtal ska ett paket klara ett fall från andre våningen

Haha, visa mig det avtalet!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Att det skall hålla för ett fall på 2 meter är i för att det skall klara av när man vänder postburen upp och ner och tömmer ut paketen i sorteringsmaskinen, då blir fallet i teorin 2 meter.

Sedan är det väll mest ett riktmärke för att man skall emballera väl, finns många företag som snålar på emballaget och skickar i produkternas detaljhandels förpackningar som inte är gjort för att hålla för transport utan för att visa upp produkten. Då är det klart att paketen går sönder, vilket enligt alla "självklart" är postens fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Det kvittar vad chauffören kör så har de ett ansvar för vad de har i lasten. Fine att man inte kan packa hur illa som helst men när man ser chaufförer som slänger ner paket 2 meters höjd för att han skiter i det så borde han ge fan i att ta på sig uppdrag med känslig last. Han kan köra grus eller något istället.
Chauffören har valt själv att köra den typen av last och då ska han fan bete sig därefter.

Det är inte ens chauffören som lastar och lossar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte ens chauffören som lastar och lossar

Stämmer mycket bra!

Permalänk
Medlem

Schenker har tappat bort ett köksbord + 4 stolar för mig, men jag har inget problem med att skicka med dom för det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Posten tabbade bort ett PS4 som jag köpte av en privatperson. Lite styrigt till en början men jag fick pengarna tillbaka till slut.

Permalänk
Avstängd

Vore jag då chef för en terminal på posten där dom kastar paket så vore det skäl till uppsägning
Tror mycket är snack att paket flyger men visst, det ska ju gå snabbt

Permalänk
Medlem

Jag har lastat och skickat många paket/pallar med både Schenker och DHL utan några problem men då har vi packat varorna ordentligt.

Sedan är väl frågan om det skiljer sig mycket i hanteringen om det är privatperson eller företag eller inte alls.

Skickar inga paket med posten, bara brev.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Ja minns att när ja beställde på Inet inte så länge sen, så kollade ja vart mitt paket va och då stod de (Exportdokument/Frakthandling saknas eller är felaktig eller ofullständig) ja blev lite orolig men tänkte aa de rättas väl till. Och de gjorde det också. Ha aldrig varit med om de förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

För min del så ser det ut som att "Inet" (Är inte Inet som sköter lagerhanteringen) har misslyckats att skicka in en EDI till posten samtidigt som dom skrev ut adresselappen och satte på paketet.

Skulle gissa på att ditt paket har blivit lagd åt sidan på grund av detta. Vet att paket kan "försvinna", men oftast är dom alltid kvar på samma plats där dom sorteras upp, i ditt fall Örebro.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Har haft problem med samtliga speditörer. Men posten är dem som i slutänden haft minst missar.

Jag vet dock att postens olika terminaler håller på att byta sorterings utrustning som varit i bruk sedan 1970 talet, detta har inneburit besvär för mig senaste jag beställde ifrån hongkong när ett paket var borta i 2 dagar innan de hitta det. Svärmor jobbar på postens terminal i malmö och hon har sagt att de haft problem med datorer, sortering m.m sedan denna uppgraderings tagits i bruk. Så verkar som det nya systemet har lite barn-sjukdomar som de måste reda ut. Men förhoppningsvis blir det bättre än det 40 gamla systemet de använt innan med påtejpade delar som höll på att förfalla.

Ska man skicka ska man göra det med DPD, det har alltid funkat för mig. Men när man tar emot paket så är det svårt att bestämma hur paket skickas, men om man kan så är det faktiskt säkrast och bäst om man ber dem skicka med DPD och sen gå och hämta ut det själv. Om du ber om hemleverans är det en till resa där saker kan gå fel. Se så här.

För DPD: Företag->Inlämning->Terminal->Terminal->Utlämning->Kund
För hemleverans: Företag->Inlämning->Terminal->Terminal->Stadsterminal->(Distriktkontor om du bor i en större stad)->last på bil->Kund

De mindre terminalerna är oftast underbemannade och dåligt utrustade, saker sköts oftast manuellt med handskanner och kan då beroende på hur deras nätverk tycker för dagen behöva synkas till postens databas manuellt, oftast här saker försvinner för att man inte synkat handterminalen med databasen. Personen som skannat vet ju att de skannat, men handterminalen fick inte kontakt med servern trådlöst och voila, paketet har försvunnit, sen när terminalen ska laddas då kommer synkas alla försvunna paket till servern och ibland kan det vara så att paketet redan är på utlämningsställe då. Så det ser ut som att paketet skickats tillbaka.

Intressant, jag väntar nämligen ett paket från Kina som skulle ha kommit för tio dagar sen, kan det vara därför?
Har varit lite lat så har inte mailat dem ännu

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Inga bekymmer vad jag kan komma på med någon av ovanstående, värsta jag kommer på var ca en månads försening, men det kan också bero på att jag inte orkade spåra paketet och ringa och fråga efter det..
Hade dom varit så dåliga som det låter på en del av er så hade dom kursat/konkurrerats ut för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Schenker lyckades slarva bort ett par högtalare till mig vägandes 200kg, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Intressant, jag väntar nämligen ett paket från Kina som skulle ha kommit för tio dagar sen, kan det vara därför?
Har varit lite lat så har inte mailat dem ännu

Lättast brukar vara att ringa till utlämningsstället eller om paket inte finns där till posten och göra en eftersökning eller anmäla paket som försvunnet. Men mycket av senaste årets besvär har varit med den här uppgraderingen att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Posten slarvade bort en Cintiq21 UX värd Ca. 21000 (på den tiden) när den skickades för försäljning till en forummedlem här på Sweclockers.

I 9 fall av 10 handlar det helt enkelt om att det varit något systemfel. I mitt fall tror jag faktiskt att någon ljusskygg individ sett paketet och tagit det eller gömt det någonstans för att vänta och se vad avsändaren gjorde. Som tur var försäkrade jag försändelsen och dokumenterade jag värdet med hjälp av tillverkningsföretaget, avsändare, mottagare och 2 försäljningsställen. 1 dag innan de skulle betalat ut försäljningsbeloppet (sålde den för 16 000, vilket Posten i detta fall skulle betalat), hittade de mirakulöst försändelsen någonstans i Örebro (konstigt nog, verkar vara en del saker där).

Sedan dess har jag som praxis att försäkra och dokumentera allt när jag säljer eller skickar något. Posten fungerar felfritt - oftast - och om man jämför med andra länders postservice eller UPS, DHL, USPS så är de väldigt problemfria. Minst problem har jag fortfarande haft med FedEx. Utmärkt leverans, service och aldrig något som gått snett.

Nämnas bör att jag ringde handläggaren som skötte ärendet på Posten 2 gånger om dagen i ungefär 21 arbetsdagar för att piska på/höra hur det gick. Är nog på någon blacklist någonstans ;).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Intressant, jag väntar nämligen ett paket från Kina som skulle ha kommit för tio dagar sen, kan det vara därför?
Har varit lite lat så har inte mailat dem ännu

Kan ha fastnat i Tullen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Posten är ju grymma överlag, klart det blir missar men brukar ju alltid lösa sig i slutändan.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jobbat på schenker, och där fanns det nötter som misshandlade grejer, lär finnas hos alla dessvärre.

när jag beställde min 65" som väger några kilo, så skickades det med dhl fram till dörren.
bor i radhus, så jag har 3-4 trappsteg in till hallen.
DHL kille vägrade lyfta då det ingår inte i deras arbetsuppgifter.
Som råga på allt regnade det, så jag verkligen bönade och bad om att få hjälp med att lyfta in en tv för 20.000kr ett par trappsteg, sur som han var tur nog gjorde han det efter många om och men.

Hade de inte regnat, så hade jag löst det på något sätt, men när det vräker ner vatten så vill man ju få in skiten.

Men personligen använder jag posten oftast, få ggr som dom klantat sig för min del.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Jobbat på schenker, och där fanns det nötter som misshandlade grejer, lär finnas hos alla dessvärre.

när jag beställde min 65" som väger några kilo, så skickades det med dhl fram till dörren.
bor i radhus, så jag har 3-4 trappsteg in till hallen.
DHL kille vägrade lyfta då det ingår inte i deras arbetsuppgifter.
Som råga på allt regnade det, så jag verkligen bönade och bad om att få hjälp med att lyfta in en tv för 20.000kr ett par trappsteg, sur som han var tur nog gjorde han det efter många om och men.

Hade de inte regnat, så hade jag löst det på något sätt, men när det vräker ner vatten så vill man ju få in skiten.

Men personligen använder jag posten oftast, få ggr som dom klantat sig för min del.

En chaufför redde ut det problemet för mig. Det är en försäkringsfråga. Om han halkar på trappen när han gör något extra blir det diskussion om det är en arbetsskada eller inte. Alla vet väl hur besvärligt det kan bli vid oklarheter om försäkringar så chaufförer undviker om möjligt sådana risker.

Permalänk
Medlem

Posten slarvade bort ett av mina kollin senast när jag beställde av netonnet.
Jag skrev till posten och fick till svar att jag skulle höra av mej till netonnet så dom kunde felanmäla det hela så det gjorde jag och netonnet skickade ett nytt paket till mej tillsammans med en ursäkt trotts att det inte var deras fel.
Två tummar upp till netonnet som skötta allt klockrent.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Lättast brukar vara att ringa till utlämningsstället eller om paket inte finns där till posten och göra en eftersökning eller anmäla paket som försvunnet. Men mycket av senaste årets besvär har varit med den här uppgraderingen att göra.

Det är visst skickat med något som heter swisspost, och deras sida är inte helt enkel att förstå. Jag antar att de bara har hand om en del av frakten och att någon av posten och schenker kommer att dela ut det här i Sverige. Det är ju lite svårt att anmäla ett paket försvunnet när man inte vet till vem man ska anmäla det.
Har iaf mailat återförsäljaren nu. Om någon har erfarenhet av Lightinthebox får de gärna berätta hur deras leverans gick och vem som levererade paketet.

Skrivet av seville57:

Kan ha fastnat i Tullen.

Det var bara 161kr.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är visst skickat med något som heter swisspost, och deras sida är inte helt enkel att förstå. Jag antar att de bara har hand om en del av frakten och att någon av posten och schenker kommer att dela ut det här i Sverige. Det är ju lite svårt att anmäla ett paket försvunnet när man inte vet till vem man ska anmäla det.
Har iaf mailat återförsäljaren nu. Om någon har erfarenhet av Lightinthebox får de gärna berätta hur deras leverans gick och vem som levererade paketet.

Hur vet du att det skulle kommit för exakt tio dagar sedan? Har det gått 60+10 dagar eller vad de angivit som gräns? Har du trackingnummret?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Hur vet du att det skulle kommit för exakt tio dagar sedan? Har det gått 60+10 dagar eller vad de angivit som gräns? Har du trackingnummret?

Beställde den 6:e september och leveranstiden skulle vara 10-20 dagar.
Jag har ett trackingnummer (SWP9919446243, ingen värdehandling precis väl?), men i en tabell under står det: Tracking Number: Not Available, Why

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Intressant, jag väntar nämligen ett paket från Kina som skulle ha kommit för tio dagar sen, kan det vara därför?
Har varit lite lat så har inte mailat dem ännu

Du kan ju inte klandra posten i Sverige för vad motsvarande gör i Kina, Posten Sverige är inget globalt företag

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det kan ta upp till 40 dagar om det kommer från Kina. Ibland går det på 10-15 dagar, men ibland kan paketet bara bli liggandes i flera dagar utan att något händer.