Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datortillverkare: "Windows 10 blir ingen kundmagnet"

Permalänk
Melding Plague

Datortillverkare: "Windows 10 blir ingen kundmagnet"

Datortillverkare är skeptiska till Windows 10 förmåga att öka efterfrågan på bärbara datorer, någonting som tillskrivs för få innovationer i det framtida operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte är ett nytt OS så håller jag med. Det borde ha kallats för Win 8.2 tycker jag ...

Permalänk
Avstängd

"Tillverkarnas skepticism härrör från att Windows 10 hitintills utvecklats för att komma tillrätta med de aspekter av Windows 8 konsumenter är missnöjda med, och att operativsystemet utan nya innovationer inte kommer kunna locka kunder att investera i nya persondatorer."

Spännande när andra källor har påstått att Techincal Preview endast innehåller 10% av de innovationer som den slutgiltiga produkten kommer innehålla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

När var Windows en kundmagnet för datorer senast? 90-talet?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag riktigt tror på de där. Dels kommer ju Core M och så windows 10, om det marknadsförs rätt. Så kommer nog försäljningen öka markant. Det är MÅNGA som sitter på gamla core 2 laptops och inte känner något behov av att byta. Där kan batteritid och formfaktor locka mer än prestanda. Jag använder själv en gammal laptop de få gångerna jag behöver den, men Core M utan fläktar känns jäkligt lockande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lite löjligt, sen när köper man en helt ny dator bara för att få ett nyare OS? Ny dator blir det ju om den är sliten, för gammal hårdvara eller liknande. OS byter man väl om man anser sig behöva ett snabbare modernare system, gör man inte det så är det väl lite dumt att betala för en uppgradering.

Permalänk
Medlem

bulls... det ær ju detta anvændarbasen efterfrågat, man har ju tom minskat tillverkning av pekskærmar eftersom man øverskattat efterfrågan på detta, så sjælv tror jag att det kan bli ett uppsving.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trevligt när man inte måste lära sig massa nytt varje gång det kommer en ny version. Missförstå mig rätt jag har inget emot nya funktioner men interfacet tycker jag var bra windows95 - windows7. Kolla OSX, enkelt och alla kan det sen tio år tillbaka, typ

Permalänk
Medlem

Ifall jag skulle köpa en laptop spelar OS ingen roll då jag skulle installera en Linuxdistribution vad som än ligger på den.

Sedan så tror jag att Windows 10 kommer sälja bättre än 8 tack vare det mer familjära gränssnittet. Varenda person jag pratat med anser att Windows 8 är krångligt och dåligt p.g.a. modern UI och bristen på startmeny.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

På sätt och vis tycker jag det är konstigt att det är så stort fokus på operativsystem.
Folk köper ju inte en dator för operativsystemets skull, man köper en dator för vad som kan göras med den och då är det program och spel som är avgörande. Vilket operativsystem det är bryr jag mig mindre om så länge det jag vill göra stöds.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Operativsystemet är avgörande för mig men eftersom man inte får välja utan blir påtryckt Windows får man ta det. Det finns absolut ingen valfrihet när det gäller köp av bärbara datorer vilket är riktigt trist.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Microsoft: Här kan ni få prova Windows 10 TP utan några nya innovationer utan de visar vi nästa år!

Datortillverkarna: DET ÄR FÖR LITE NYA INNOVATIONER!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

windows7-startmenyn=win8
Win8+startmenyn=win10

Kan man inte göra något bra så kan man alltid tvinga på folk att köpa saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Operativsystemet är avgörande för mig men eftersom man inte får välja utan blir påtryckt Windows får man ta det. Det finns absolut ingen valfrihet när det gäller köp av bärbara datorer vilket är riktigt trist.

OS X?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Lite löjligt, sen när köper man en helt ny dator bara för att få ett nyare OS? Ny dator blir det ju om den är sliten, för gammal hårdvara eller liknande. OS byter man väl om man anser sig behöva ett snabbare modernare system, gör man inte det så är det väl lite dumt att betala för en uppgradering.

Jag tror du överskattar medelsvenssons förmåga och kompetens lite.

Permalänk
Medlem

För bärbara är ju Win7 optimalt. Vid det här laget är det ju "buggfixat" och klart, dessutom.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

windows7-startmenyn=win8
Win8+startmenyn=win10

Kan man inte göra något bra så kan man alltid tvinga på folk att köpa saker

Om följande påstående är giltigt:

windows7-startmenyn=win8
Win8+startmenyn=win10

Så är följande slutsats giltig:

Win7 = win10

Så om man då har Win7, varför byta?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

För egen del spelar inte det medföljande operativsystemet någon roll eftersom jag ändå alltid avinstallerar ett eventuellt förinstallerat operativsystem och sedan lägger in det operativsystem jag själv önskar (alltså Arch Linux). Jag tycker då istället att det är viktigare att hårdvaran är kompatibel med mitt önskade operativsystem. Det är alltså hårdvaran som spelar roll inte OS.

Men kan tänka mig att de som vill köra Windows och önskar använda medföljande windowslicens påverkas mer av vilken version av Windows det är. Kan tänka mig många undvikit köpa bärbar dator med Windows 8 på och kanske blir dessa personer mer benägna att köpa om Windows 10 ser trevligare ut.

Fast om den gamla datorn funkar tillräckligt bra så kanske man ändå inte köper någon ny. Ofta räcker det ju att sätta en SSD-disk i datorn, fylla på med RAM-minne och skaffa ett nytt batteri så kan en 5 år gammal laptop funka bra några år till. Det är ju sällan man kör något tyngre på en laptop. Särskilt om man kör Linux så flyter det ju på bra även med gammal hårdvara och man har ofta bra drivrutinstöd för äldre hårdvara även med en modern linuxdist. Däremot kör man Windows så brukar gammal hårdvara plötsligt få problem med drivrutiner när nya windowsversioner installeras eftersom tillverkarna inte släpper nya drivrutiner till gammal hårdvara.

Själv känner jag inte att jag har något grepp om vad som är nytt i Windows 10 förutom det grafiska gränssnittet. Det släpps massa screenshots men vad är nytt under huven om man säger så? Å andra sidan, behövs det något nytt om det gamla fungerar?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte klart än. Plus att man som slutkund nu har möjlighet att påverka via feedback-appen. Så jag tror fortfarande att det kan bli bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En fråga? Är det tänkt att Windows 10 kommer vara ännu snabbare / mindre resurskrävande än Windows 8 eller är det bara att de lägger in lite nya funktioner / ändringar på Windows 8 och kallar det för Windows 10?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gender Bender:

När var Windows en kundmagnet för datorer senast? 90-talet?

Men verkligen. Tillverkare kanske ska sluta förlita sig på gimmicks som touch och kinect-liknande skit och börja med att kanske göra produkter som är tilltalande istället...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Även om jag förstår den så tycker jag ändå att hela diskussionen om att operativsystemet (detta fall windows) ska användas som ett säljargument för ny HW är lite konstig.

Jag menar operativet är ju en bas för att installera annan mjukvara i, alla laptop-tillverkare kan väl då skicka med en massa rolig (och förslagsvis användbar) mjukvara som säljargument istället?

Det jag själv förväntar mig av operativsystemet är att det ska vara snabbt, säkert, responsivt & smidigt att använda för att "ta hand om datorn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Jag tror du överskattar medelsvenssons förmåga och kompetens lite.

Möjligtvis när det gäller att byta OS

Skrivet av SweMerlin:

För bärbara är ju Win7 optimalt. Vid det här laget är det ju "buggfixat" och klart, dessutom.

.

För bärbara skulle jag hellre använda Win8, vilket jag även gör på datorn i sign (Dell). Windows 7 är slöare och det blir mycket problem några månader efter installation (har behövt installera om Windows 7 på farsans laptop så många gånger att man tappat räkningen t.ex).

Skrivet av SweMerlin:

Om följande påstående är giltigt:

windows7-startmenyn=win8
Win8+startmenyn=win10

Så är följande slutsats giltig:

Win7 = win10

Så om man då har Win7, varför byta?

.

Byta gör man för att Windows 7 är gammalt, 5-6 år faktiskt. Sen om alla har behov av ett byte är ju en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Med tanke på att det inte är ett nytt OS så håller jag med. Det borde ha kallats för Win 8.2 tycker jag ...

Inte speciellt slagkraftigt ur ett säljperspektiv kanske.
Kärnan har ju haft samma bas sen vista, och versionsnumret är fortfarande 6.2 eller 6.3. Så egentligen borde det väl då heta "Vista 4"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

En fråga? Är det tänkt att Windows 10 kommer vara ännu snabbare / mindre resurskrävande än Windows 8 eller är det bara att de lägger in lite nya funktioner / ändringar på Windows 8 och kallar det för Windows 10?

Windows 7 är snabbare än Windows Vista. Windows 8 är snabbare än Windows 7. Det är ingen högoddsare att Windows 10 blir snabbare än Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

DX12 kommer bli ett dragplåster & för dom som klamrar sig fast i 7an så skiljer det väldigt mycket på minneshantering, drivrutiner, api'er i övrigt , diskhantering osv, listan kan göras rätt lång. Jag tror nog att 10an kommer skapa ett uppsving på marknaden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tja, förändringarna skapar mycket bättre förväntningar. Både vad det gäller stationära, bärbara och konvertibla och hybrider. Pekskärm på clamshell försvinner mer eller mindre, Store låtsas inte vara allt vad det inte är som de försökte med i början. Användningssättet för Tablets blir mer enligt Surface Pro-kategorin, med Wacom/Ntrig-penna osv. Fast samtidigt är det vad det borde varit från början.

Skapar Microsoft rimligare förväntningar så får de nöjdare kunder vad det gäller OEM-tillverkarna. Har de samtidigt bra produkter med lönsamhet så blir det nog bättre för dem även om det inte har några nya försäljningspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

windows7-startmenyn=win8

Mycket mer förändringar "under skalet" så att säga. Tex har win8 en sk tickless kernel, default stöd för HPET etc saker jag saknat på windows-sidan ganska länge. Sedan har de också gjort försämringar, varav shadowcopy nog är den mest irriterande. Den verkar återuppstå i 10.

Förändringarna mellan win8 och win10 verkar vara mer av det kosmetiska slaget, dock vore det mycket trevligt om funktionaliteten för shadowcopy kom tillbaka och ev utökades. Vidare skulle jag vilja se ReFS som default filsystem. Men det verkar som jag får nöja mig med shadowcopy.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

DX12 kommer bli ett dragplåster & för dom som klamrar sig fast i 7an så skiljer det väldigt mycket på minneshantering, drivrutiner, api'er i övrigt , diskhantering osv, listan kan göras rätt lång. Jag tror nog att 10an kommer skapa ett uppsving på marknaden.

Nja det återstår och se hur det blir windows 10
använder mest windows 7 pga bakåtkompabiliteten med många spel man fortfarande kör. ingen aning hur 8an klarar av monstertruck madness 1,2 och liknande spel från den eran.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Klart som tusan att val av OS styr. Den dagen jag kan köpa dator i delar och bygga den som jag vill och med bättre support för gaming kanske jag börjar överväga att köpa Os x istället för en Windows licens. Linux bryr jag mig inte om ;D