Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Mäta?
Hur och vad mätte han?

Jag kan mäta två olika viner och konstatera att de har samma alkoholhalt, inte lär de smaka likadant för de?

Nej, att mäta alkoholhalten hjälper inte speciellt, men man kan mäta smaken...

Korkat exempel.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, att mäta alkoholhalten hjälper inte speciellt, men man kan mäta smaken...

Korkat exempel.

japp korkat, det var poängen
att bara säga att någon mätt något utan att nämna vad som mätts och hur är rätt ovidkommande.
Hur "mäter" man smaken på vin undrar jag?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

japp korkat, det var poängen
att bara säga att någon mätt något utan att nämna vad som mätts och hur är rätt ovidkommande.
Hur "mäter" man smaken på vin undrar jag?

Korkat exempel på det sättet att det är en inkorrekt jämförelse...

Man mäter smaken på vin på samma sätt som man mäter smak på allt annat, och på samma sätt som man mäter dofter. Doft/smak är partiklar som tas upp av smaklökar/luktreceptorer, och dessa partiklar kan mätas.

Exakt hur mätningen går till är jag inte insatt i, men det är genom såna mätningar man kan skapa artificiella aromer på ett ganska exakt vis.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Sen har jag aldrig förstått er som kontrar med alkohol, det är en högst personlig preferens, bara för vinet har dyrare ingredienser och längre tillverkningsprocess betyder det inte att andra tycker det är godare än tillexempel blacktower white bubbly för 60spänn.
Jag dricker hellre fulöl än en ale och dyr mörk öl, jag hatar whiskey oavsett hur rökig den är och om den så har varit lagrad i 100år då har jag lättare för att dricka billig whiskey även om jag ogillar det.

Alkoholhaltiga drycker används som jämförelse för att objektivister ska förstå att uppplevda skillnader hos kabelskillnadsförespråkare också är en subjektivt upplevd skillnad som inte heller nödvändigtvis är baserad på pris eller objektiva tekniska grunder.
Vin, Whisky osv = "njutningsmedel" upplevda med mänskliga sinnen, musikåtergivning = "njutningsmedel" upplevd med mänskliga sinnen.
Man mäter oftast sig inte fram till vilket vin/öl /ljuice osv man gillar bäst utan man smakar sig fram, likväl så lyssnar vissa sig fram till sin föredragna ljudåtergivningsutrustning där andra istället vill läsa sig fram med mätresultat.
Två olika filosofier som inte är överens, och båda har rätt på sitt sätt, men att hålla på att förlöjliga eller försöka övertyga meningsmotståndarna ger inget, försök förstå dem istället, båda sidorna har antagligen nya vinklar och saker att lära av den andra sidan.
Mätningar kan vara jättebra , skeptiskhet till vad som upplevs vara bondfångeri likaså, men att tro att man vet allt för vissa andra tror att vi redan vet allt är varken vetenskapligt eller logiskt. Många, kanske till och med de flesta som uttalar sig med kraftig övertygelse att inga skillander kan finnas har inte ens bemödat sig om att faktiskt försöka lyssna själv, det krävs oftast ingen större uppoffring än att få låna av någon vänligt sinnad "lurad audiofil" eller komma över och lyssna hos dem. Hör man ingen skillnad ändå, kul för den, mer pengar över till annat.

Skrivet av kozmos:

Sen är det inte så att man stoppar något speciellt i kablarna för att de ska låta annorlunda, alla kablar av samma typ har likadan uppbyggnad bara att endel har lite onödigt lulllull runt om men det ändar inte ljudkaraktären, det är inte precis som när du gör vin eller laga mat.
Är det de man är ute efter så ska man byta högtalare eller förstärkare och inte hålla på att byta kablar fram och tillbaka, största förändringarna får du när du byter högtalare och efter det förstärkare.

Hart du undersökt ALLA kablar? Vad menas med samma typ? Vad är "lullull", isolering t ex?
Har du testat olika kablar själv?
Vad är en ändring av ljudkaraktären?
Ja att byta högtalare gör större skillnad är nog de flesta överens om, men många hävdar att det inte är någon skillnad mellan förstärkare heller (så länge de "mäter" ok och inte klipper typ) har du bevis för att förstärkare låter olika det finns nämligen massor av tester som säger motsatsen...?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Korkat exempel på det sättet att det är en inkorrekt jämförelse...

Man mäter smaken på vin på samma sätt som man mäter smak på allt annat, och på samma sätt som man mäter dofter. Doft/smak är partiklar som tas upp av smaklökar/luktreceptorer, och dessa partiklar kan mätas.

Exakt hur mätningen går till är jag inte insatt i, men det är genom såna mätningar man kan skapa artificiella aromer på ett ganska exakt vis.

Hur vet du att är en inkorrekt jämförelse? Vi vet ju fortfarande inte vad som mättes och hur, bara att något mättes?
Det var kanske kopparrenheten som mättes på två helt olika kabelgeometrier, eller enbart resistansen?
I båda fallen skulle två kablar med identiska mätvärden sannolikt baserat på den väldigt grundläggande fysik som brukar påstås var det som påverkar låta olika.
Slutsatsen att något därmed måste upplevas likadant för att något är mätt är precis som i mitt exempel.

Upplever två personer två viner som mäter likadant som att smaka likadant? Vår smak skiljer sig väldigt mycket person till person, det som är delikatess för någon är vämjeligt för en annan. Samma gäller även i lyssningspreferens är min erfarenhet.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Hur vet du att är en inkorrekt jämförelse? Vi vet ju fortfarande inte vad som mättes och hur, bara att något mättes?
Det var kanske kopparrenheten som mättes på två helt olika kabelgeometrier, eller enbart resistansen?
I båda fallen skulle två kablar med identiska mätvärden sannolikt baserat på den väldigt grundläggande fysik som brukar påstås var det som påverkar låta olika.
Slutsatsen att något därmed måste upplevas likadant för att något är mätt är precis som i mitt exempel.

Upplever två personer två viner som mäter likadant som att smaka likadant? Vår smak skiljer sig väldigt mycket person till person, det som är delikatess för någon är vämjeligt för en annan. Samma gäller även i lyssningspreferens är min erfarenhet.

Du har såklart rätt i att saker som t.ex smak till stor del är subjektivt, men i de allra flesta fall handlar det nog mer om preferens, snarare än att man känner olika smaker.

Om det du vill komma fram till är att vilket ljud som är bäst tillslut landar på preferens så är det ju helt irrelevant till diskussionen om huruvida man ska satsa på en dyr eller billig kabel.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

När det gäller ljud-ÅTERGIVNING så går det att mäta, det handlar om att återge, inte om man tycker att det är bra eller dåligt, är återgivningen korrekt så reglerar man "bra/dåligt" genom att byta källmaterial, dvs musiken, man kan på liknande sätt mäta en kemisk substans som en dryck, är det samma kemi så är det samma dryck och gillar man inte smaken så byter man dryck.

Man ska alltså hålla isär det subjektiva "bra eller och dåligt" ljud/dryck från det objektiva, är det korrekt återgivet ? är det samma kemiska sammansättning ?
Det blir annars väldigt konstiga (och oftast både ändlösa och meningslösa) diskussioner när man blandar ihop de begreppen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

höll på att sätta maten i halsen när jag såg priset...

Rhodium kostar idag (just nu 03:03 på morgonen) 280kr och 08 öre per gram.
Dyrt material, lite dyrare än guld men lite billigare än platinum. Vardock dyrare än båda tidigare dock.
Onödigt att göra kablar med med tanke på hur ovanligt materialet är.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om jag känner min vän rätt, med tanke på vilken mätutrustning han har tillgång till, så uppmättes allt från resistans, kopparrenhet och vilka spårämnen till materialets atomstruktur (genom röntgendifratkon och transmissionselektronmikroskopi). Och så klart använde han sig också av subjektiva lyssningstester.

Min poäng var inte att påtala vilka kablar som var bättre än andra, utan att det kan vara en idé om man letar efter ett billigt alternativ att kolla på vanlig elkabel också.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Man kan fläta en egen 200000:-kabel om man har lite CAT5 TP-kabel liggande.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

När högtalarkabeln sen är införskaffad, glöm då för guds skull inte att vända dem åt rätt håll!
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/riktning/

Tack, fick mig ett gott garv faktiskt!
Tror inte de som säljer vet vad metaller är eller nåt om fysik... men de vill väl inte veta.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hur vet du att är en inkorrekt jämförelse? Vi vet ju fortfarande inte vad som mättes och hur, bara att något mättes?
Det var kanske kopparrenheten som mättes på två helt olika kabelgeometrier, eller enbart resistansen?
I båda fallen skulle två kablar med identiska mätvärden sannolikt baserat på den väldigt grundläggande fysik som brukar påstås var det som påverkar låta olika.
Slutsatsen att något därmed måste upplevas likadant för att något är mätt är precis som i mitt exempel.

Upplever två personer två viner som mäter likadant som att smaka likadant? Vår smak skiljer sig väldigt mycket person till person, det som är delikatess för någon är vämjeligt för en annan. Samma gäller även i lyssningspreferens är min erfarenhet.

Dummaste jag har hört, skicka gärna källa på dina belägg, förstärkare färgare ljudet på olika sätt beroende på hur ström och signalkrets är designad och vilka komponenter som används, vissa låter mer neutralt och vissa färgar mer.
Isoleringen är gummit, teflonet runt ledaren antar att du menar skärm och en skärmad kabel kostar inte mycket, med lullull menar jag silver, guldpläterade ledare, ferritklumpar stora som hus, flätadkabelstrumpa, mega super flätade dubbla skärmar finns mycket mer påhitt.
Det är inget magiskt med uppbyggnaden av kablar, det är inte precis som med rymden eller havet att det skulle finnas något oupptäckt i en vanlig kopparkabel.
Om någon upplever skillnader i ljudkarraktären så är det placebo effekt inget annat, det får ni gärna uppleva bryr mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hur kan du veta detta? har du testat själv?

Har en kille på jobbet som är praktigst tagen galen i högtalare. han har anlägg för flera 100 tusen kr.

Ha sa till mig att han hade jämfört med själv och med sina kompisar skillnaden mellan en kabel för 10000 kr och en för 40000 kr.

Gissa vad han gick med? den billigare kabeln. varför? jo för att den gick ihop med hans system bättre. Han sa det att handlar om matchning i mellan dom olika komponenterna. Han hörde skillnad (om han ljuger, Nää tror inte det), tror inte att han hade tvekat en sekund på att köpa om den dyra kabeln var bättre.

Det är närmare bestämt omöjligt att höra vilken kabel som används eftersom att det finns så många olika ute där. varför du nu drog upp det begriper jag inte helt.

Ojoj, satt å läste genom gamla saker å såg att jag inte svarat på detta. Hur du än vänder och vrider på det så finns det oändligt antal blindtester att läsa. Här är några.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=307542
http://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-go...

OCh som svar på tal, ja jag har testat. Med dessa kablar https://www.hifiklubben.se/kablar/hogtalarkabel/van-den-hul-t... , lampsladd och en annan kabel för ca 50 kr, var även fler än jag där som intygade, har dock inte gjort ett eget blindtest.
Visst hör folk skillnader, folk inbillar sig saker hela tiden. Har du hört att det finns el-allergiska mot el? Allt är självklart väldigt fascinerande, men tyvärr handlar nog mer om psykologi. Skönt att din jobbar kompis inbillar sig det åt andra hållet.

Googla lite själv så skall du se:)

Permalänk
Medlem

Vi har gjort blindtester i butiken med endast två kablar, En billig för 500:- och en dyr för ca 36000:-.
Testpanelen bestod av tolv mycket kunniga personer inom hifi värden, Summan av det hela blev att INGEN kunde säga om det var kabel A eller B som användes efter ett flertal byten.

Ni som hävdar att man kan höra skillnad, Förklara varför ingen av de 12 personerna inte kunde höra skillnad på endast två kablar ?

Kablarna var AudioQuest Redwood DBS (dyr) och Supra Linc (billig).

Permalänk
Rekordmedlem

De som anser sig höra "stora skillnader" borde väl lätt kunna visa på mätningar som påvisar skillnaderna om det nu är skillnader som är lätt hörbara ? Varför är det så få mätningar överhuvudtaget på "dyrkabel" det vore ett bra sätt att visa skillnader om nu kablaget verkligen gör något med signalen ?

Kabel är inte helt oviktigt men oftast är det inte dess ljudpåverkan man verkligen lyssnar på även om det skulle vara en verklig ljudskillnad vid ett seriöst blindtest, nu finns det väl knappt några seriösa blindtest på kabel som visar på skillnader såvida inget varit direkt trasigt eller felkopplat men om någon vet om nått test så länka gärna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kabeltroende a.k.a placeboeliten.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Man kan fläta en egen 200000:-kabel om man har lite CAT5 TP-kabel liggande.

Då måste du väl lyckas sälja den för 200k också

Permalänk
Medlem

Audiofiler brukar ofta vägra att göra dubbelblindtest. Tror de inte på sig själva eller?:P

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Låt ingen annan lura dig, dyrast är bäst.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2707&menu=1

Räntefri avbetalning! Vem vill INTE betala 20k/mån för högtalarkablar?!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Om man får flika in något som psykolog så skulle jag säga att människor ofta har ett enormt behov av att motivera köp (inte minst för sig själva) som de hade svårt att motivera vid inköpstillfället.

Det finns det däremot forskning på.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Om man får flika in något som psykolog så skulle jag säga att människor ofta har ett enormt behov av att motivera köp (inte minst för sig själva) som de hade svårt att motivera vid inköpstillfället.

Det finns det däremot forskning på.

Och ändå är det dom mest onödiga sakerna man behöver motivera minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Bara så ni vet.

Ni skrämde bort TS för fyra sidor sedan.

Helt klart det bästa inlägget i tråden

Skrivet av micke7406:

Vi har gjort blindtester i butiken med endast två kablar, En billig för 500:- och en dyr för ca 36000:-.
Testpanelen bestod av tolv mycket kunniga personer inom hifi värden, Summan av det hela blev att INGEN kunde säga om det var kabel A eller B som användes efter ett flertal byten.

Ni som hävdar att man kan höra skillnad, Förklara varför ingen av de 12 personerna inte kunde höra skillnad på endast två kablar ?

Kablarna var AudioQuest Redwood DBS (dyr) och Supra Linc (billig).

Det hade varit riktigt roligt om ni hade tagit med en vanlig elkabel (typ Anslutningskabel RKK 2-ledare)
i er test

Så, AudioQuest Redwood DBS vs Supra Linc vs elkabel.

Min egenerfarenhet har slutat att köpa sladdar som kostar multum med Kr.

Slutade med det för ca 10 år sen.

Visst är det snyggare, men låter det bättre? Nej, jag tycker inte det.

Jag hör ingen skillnad, och om jag inte hör skillnad, varför skall jag då betala så mycket mer?
För märket?
Tror inte det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har många gånger funderat på att sitta och knåpa ihop kablar i källaren runt varje nymåne - och sälja till "entusiaster" för fantastiska summor med lite lätt övernaturliga referenser till konstruktion etc, för att dryga ut hobbykontot.

Men sen drabbas jag alltid av detta dåliga samvete över att man lurar sina medmänniskor.

Skulle kunna ta fram lite skithäftiga kontaktstycken på jobbet (verktygs / plastindustri) som både är och ser dyra ut.
Får man inte ut mer än 100 på marknaden så blir styckpriset brutalt med tanke på verktygstillverkning etc.

Sprang på ett par snygga RCA vinklar i "guld" när jag jobbade med en ljudanläggning, de såg jättecoola ut och de var helt värdelösa och fick bytas ut mot billigaste sorten. Design != funktion. (de hade för dåligt kontakttryck och gav dålig jordning)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM