Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft bekräftar Surface Pro 4 och utlovar kompatibilitet med nuvarande tillbehör

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Surface Pro 4 och utlovar kompatibilitet med nuvarande tillbehör

Mjukvarujätten Microsoft lovar långsiktigt stöd för familjen Surface och avslöjar i ett blogginlägg att nästa generation Surface Pro blir kompatibelt med samtliga tillbehör för Surface Pro 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett bra drag, enligt mig. För de där tangentborden är inte billiga...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Bra för miljön och plånboken

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Konsolgrävare

Kommer nog strunta i Surface pro 3 och vänta på denna

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

1 år, bara 1år. Håll ut och håll i plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Är det ens trevligt att skriva på dom där platta tangentborden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det ens trevligt att skriva på dom där platta tangentborden?

Enligt mitt tycke, inte otrevligare än att skriva på ett "vanligt laptoptangentbord".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av petterg:

Enligt mitt tycke, inte otrevligare än att skriva på ett "vanligt laptoptangentbord".

Nåja, håller med om att layout på tangenterna är långt viktigare än deras mekaniska kvalité och är helt OK layout på SP3 så absolut inga problem att jobba på tangentbordet. Men det går inte komma ifrån att det är rätt låg nivå på tangentbordet jämfört med "riktiga" laptops i >10k klassen.

Ett större problem är att allt fler Ultrabooks börjar få ordning på touchpad-känslan, flera modeller är i nivå med MBP/MBA när dessa kör OSX. Touchpad på SP3 är inte alls i samma liga, ändå helt OK om man kommer från en lite äldre PC-laptop men rätt frustrerande om man vant sig med MBP/MBA eller en modern Ultrabook.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolgrävare

Denna setup kommer det blir för mig när Surface pro 4 kommer ut:

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Master of Overkill

Får Surface Pro 3 med alla tillbehör den 20e typ, från 2an.
Jävla stor skillnad.

Blir inköp av ducky mini samtidigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Får Surface Pro 3 med alla tillbehör den 20e typ, från 2an.
Jävla stor skillnad.

Blir inköp av ducky mini samtidigt.

Kommer bli mums! Vilken Surface Pro 3 beställde du?

Ducky Mini v1 eller v2? MX?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nåja, håller med om att layout på tangenterna är långt viktigare än deras mekaniska kvalité och är helt OK layout på SP3 så absolut inga problem att jobba på tangentbordet. Men det går inte komma ifrån att det är rätt låg nivå på tangentbordet jämfört med "riktiga" laptops i >10k klassen.

Ett större problem är att allt fler Ultrabooks börjar få ordning på touchpad-känslan, flera modeller är i nivå med MBP/MBA när dessa kör OSX. Touchpad på SP3 är inte alls i samma liga, ändå helt OK om man kommer från en lite äldre PC-laptop men rätt frustrerande om man vant sig med MBP/MBA eller en modern Ultrabook.

Vilka Ultrabooks tycker du har fått ordning på touchpad? Alla som jag har köpt in till kollegorna på lilla konsultföretaget har problem med att det blir ofrivilliga "dra-och-släpp", vilket innebär att de flyttar filer och mappar utan att de ens märker det. Visst, man kan stänga av dra-och-släpp, men det slås på igen med jämna mellanrum, antagligen i samband med att Win Update levererar en ny drivrutin eller nåt liknande.

Den enda mindre laptop som jag tycker har en riktigt bra touchpad är Thinkpad X230 (och senare), men de är ju knappast Ultrabooks mer än till vikten, och de flesta tycker ju att pekplattan är alldeles för liten. Toshiba och HP (business-modellerna, inte konsument) fungerar bra så länge man stänger av alla j-a svepfineser, men se ovan.

Permalänk
Inaktiv

återkom när ni har sänkt priserna.

5-6000 kan jag tänka mig lägga för en vettig platta med minst 250gb hd, helst mer.

Det är för mig helt obegripligt att man försöker sälja datorer med 32 och 64gb lagringkapacitet år 2014. Även 128gb är i det minsta laget men får väl ändå anses som användbart.

Permalänk
Medlem

Kommer att bli en Surface 4 pro för mig, i alla fall om MS lyckas få hit dem lite snabbare än 3an.... Om det inte blir den nya Lenovo Yoga som presenterades idag, väldigt nice.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

återkom när ni har sänkt priserna.

5-6000 kan jag tänka mig lägga för en vettig platta med minst 250gb hd, helst mer.

Det är för mig helt obegripligt att man försöker sälja datorer med 32 och 64gb lagringkapacitet år 2014. Även 128gb är i det minsta laget men får väl ändå anses som användbart.

Det är inte en platta, det är en fullgod dator i samma format som en platta. Lycka till med att hitta valfri ultrabook med motsvarande specs för 5000-6000. För övrigt finns Surface Pro 3 med 256GB, köpte min för ~8000:- i USA. Sen så är det bara att stoppa in ett vanligt microSD så får du upp till 128GB till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vilka Ultrabooks tycker du har fått ordning på touchpad? Alla som jag har köpt in till kollegorna på lilla konsultföretaget har problem med att det blir ofrivilliga "dra-och-släpp", vilket innebär att de flyttar filer och mappar utan att de ens märker det. Visst, man kan stänga av dra-och-släpp, men det slås på igen med jämna mellanrum, antagligen i samband med att Win Update levererar en ny drivrutin eller nåt liknande.

Den enda mindre laptop som jag tycker har en riktigt bra touchpad är Thinkpad X230 (och senare), men de är ju knappast Ultrabooks mer än till vikten, och de flesta tycker ju att pekplattan är alldeles för liten. Toshiba och HP (business-modellerna, inte konsument) fungerar bra så länge man stänger av alla j-a svepfineser, men se ovan.

Macbook.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Inaktiv

...en snedställd iPad med USB för tangentbord? Den största nackdelen är väl att skräpet kommer med Windows.

Permalänk
Medlem

Perfekt!
Köper inte den här för att spela på (hur många köper en ultrahybrid för det?) utan studier, filmer och surfing. Med min basic studieprogrammering lär den kunna köra oändliga while-loopar tillräckligt snabbt så det håller och blir över.

Att jag kan ta lös skärmen är väl en fördel men inte så jätte övervägande jämfört med ultrabook. Något som är fint är ju att man kan köpa den för att gott pris i USA och tangentbord i Sverige. Så slipper man köpa en ultrabook med ett tangentbord som blir lite krångligare vid programmering (när man köper den i USA).

Självklart inhandlas privata el-köp USA då jag får (sparar in för de noggranna) resan på att åka över dit och köpa en laptop, kanske något objektiv, RAM-Minne, CPU. Chassit kan jag gott köp i Sverige då jag inte spara så otroligt mkt pengar på det och så tar de även en betydligt större plats. Att man får besöka NY är ju på köpet är ju bara trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Denna setup kommer det blir för mig när Surface pro 4 kommer ut:
http://i.imgur.com/NBjr5bJ.jpg

Denna? Det var ju massor med setups. Vilken syftade du på eller har du tänkt använda så många t-bord?

Whoops. Såg i spoilern. Hade raderat det här inlägget om jag kunde.

Permalänk
Medlem

Blir hårt jobb om de ska trumfa asus t300 chi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vilka Ultrabooks tycker du har fått ordning på touchpad? Alla som jag har köpt in till kollegorna på lilla konsultföretaget har problem med att det blir ofrivilliga "dra-och-släpp", vilket innebär att de flyttar filer och mappar utan att de ens märker det. Visst, man kan stänga av dra-och-släpp, men det slås på igen med jämna mellanrum, antagligen i samband med att Win Update levererar en ny drivrutin eller nåt liknande.

Den enda mindre laptop som jag tycker har en riktigt bra touchpad är Thinkpad X230 (och senare), men de är ju knappast Ultrabooks mer än till vikten, och de flesta tycker ju att pekplattan är alldeles för liten. Toshiba och HP (business-modellerna, inte konsument) fungerar bra så länge man stänger av alla j-a svepfineser, men se ovan.

Är det tap-to-grab funktionen som strular? Den verkar ha problem med Windows då detta fungerar perfekt på MBP/MBA under OSX men fungerar rätt illa på samma touchpad under Windows. Det är en funktion jag använder väldigt ofta så att köra Windows på MBP blev helt uteslutet.

Men för att svara på frågan, senaste modellen av Dell XPS13/15 har en touchpad som under Windows fungerar ungefär lika bra som mina MBPs gjort under OSX. 7000-serien av Dell Latitude och Samsung Serie 9 fungerar kanske inte fullt lika bra som XPS, men det är inte långt ifrån.

Har klagat många gånger på tangentbord/touchpad på Surface Pro 3 nu, men det är för att jag verkligen gillar 12" skärmen med 3:2 kvot. Fattar bara inte varför MS inte kan släppa tanken på en >10k surfplatta, det är inte mer än en extrem nischprodukt. Nu har man i princip sagt att SP4 inte heller blir en 2-i-1 med "riktigt" tangentbord och vettig touchpad utan samma variant man har idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Francis:

Denna? Det var ju massor med setups. Vilken syftade du på eller har du tänkt använda så många t-bord?

Whoops. Såg i spoilern. Hade raderat det här inlägget om jag kunde.

menade en setup med surface pro med ett 60% tangentbord. Så jävla snyggt och passar perfekt. Länkade bara massor med exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vänta här nu... är det inte blåtand. Sist jag kollade så fanns det drivare för linux för "alla" dessa tillbehöd om man ville använda dem med en linuxpuka.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

återkom när ni har sänkt priserna.

5-6000 kan jag tänka mig lägga för en vettig platta med minst 250gb hd, helst mer.

Det är för mig helt obegripligt att man försöker sälja datorer med 32 och 64gb lagringkapacitet år 2014. Även 128gb är i det minsta laget men får väl ändå anses som användbart.

Håller med. Alldeles för dyrt i nuläget och hellre ultrabook/tunn laptop än lägga ut +10.000 för en platta, som har sämre spec.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Får försöka hålla mig och inte skaffa 3an och vänta in 4an istället. Min 2a fungerar fortfarande perfekt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Håller med. Alldeles för dyrt i nuläget och hellre ultrabook/tunn laptop än lägga ut +10.000 för en platta, som har sämre spec.

Nu förstår jag att du ville göra en poäng med "+10.000" men så stor prisskillnad är det faktiskt inte mellan SP3 och en ultrabook med samma specs. Vid en snabb koll verkar MBP vara snarlik men kostar 4.000 mer och väger nästan dubbelt så mycket.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tyvar1:

Kommer bli mums! Vilken Surface Pro 3 beställde du?

Ducky Mini v1 eller v2? MX?

256GB i5, behöver inte i7 gör ingen skillnad.

MX Red och V2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XPerion:

Håller med. Alldeles för dyrt i nuläget och hellre ultrabook/tunn laptop än lägga ut +10.000 för en platta, som har sämre spec.

Tror du inte fattar syftet med den då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...en snedställd iPad med USB för tangentbord? Den största nackdelen är väl att skräpet kommer med Windows.

Det är det som är fördelen. Du verkar inte ha provat hålla i en heller. Kvalitékänslan kommer få dig som är så insnöad att tappa hakan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är det som är fördelen. Du verkar inte ha provat hålla i en heller. Kvalitékänslan kommer få dig som är så insnöad att tappa hakan.

Håller helt med.

20e ska det börja användas, då får 2an bli reserv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240