Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan mina ögon vänja sig med 60Hz igen?

Permalänk
Medlem

Kan mina ögon vänja sig med 60Hz igen?

Som titeln säger, jag var dum för 2 år sedan att köpa en 120Hz skärm för flytet men där en irriterande sak hindrar mig från att idag (Just nu) vilja fortsätta använda dess skärmar och teknik är för färgerna.

Jag tog tillbaka min gamla TN skärm 60Hz och där är färgerna magi, den skärmen som jag en gång i tiden spelade på, men det hackar och har sig.

Mina ögon har vant sig med 120Hz och 60 är bara lite/ganska drygt när jag ska spela, jag som är van med 120Hz, jag väntar som satans på den nya AHVA tekniken (motsvarande IPS) till 144Hz skärmar som kommer nästa år, vilket är svårt att hålla sig till att vänta på

Kan mina ögon få 60Hz flytet tillbaka för 120Hz är idag som när jag för 2 år sedan satt på denna 60Hz, därför undrar jag om man kan få tillbaka det flytet.

https://www.youtube.com/watch?v=YOUkha_eVJk

Det här intresserar mig också, att överklocka min refresh rate på skärmen så att den får lite högre än standard, men vad är faran om jag gör det?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tvivlar lite på dina ögon om du tycker att TN skärmar är en bra färgreferens

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är tydligen något nytt på gång som kallas för LCD Quantum Dot som ska vara liknande OLED i bildkvalitet men betydligt billigare att tillverka. Får väl hoppas på billiga skärmar med bättre färger nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tvivlar lite på dina ögon om du tycker att TN skärmar är en bra färgreferens

Min Samsung skärm 60Hz må vara TN, men det är nåt sjukt som gör den mycket bra i alla områden, om jag har kollat rätt så heter funktionerna MagicColor och MagicBright som är aktiverat som bildskärmen har och som stänger ned ljus, kontrast och skärpa funktionerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebastian R:

Min Samsung skärm 60Hz må vara TN, men det är nåt sjukt som gör den mycket bra i alla områden, om jag har kollat rätt så heter funktionerna MagicColor och MagicBright som är aktiverat som bildskärmen har och som stänger ned ljus, kontrast och skärpa funktionerna.

Sådana funktioner gör aldrig en TN skärm bra.

Permalänk
Medlem

Magic color på min samsung skärm påminner om "butiksläget" på TV-apparater. Dvs fruktansvärt överdrivna färger och för mycket kontrast (känns som någon typ av vidrig dynamisk kontrast). Men smaken är som baken och vi är alla olika, som tur är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Min Samsung skärm 60Hz må vara TN, men det är nåt sjukt som gör den mycket bra i alla områden, om jag har kollat rätt så heter funktionerna MagicColor och MagicBright som är aktiverat som bildskärmen har och som stänger ned ljus, kontrast och skärpa funktionerna.

MagicColor och MagicBright är något som förstärker färgerna. det är verkligen inte korrekta färger.
visserligen kan du tycka att det ser bra ut, men det är inte korrekt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bör gå, själv kör jag på 120hz + 60hz skärm dagligen och ser inga som helst problem att gå emellan.

Permalänk
99:e percentilen

Nej, det blir nog svårt att bota 120 Hz-skadan. Men du kan ju alltid köpa en Eizo Foris FG2421 om du vill ha 120 Hz i kombination med bättre färger.

Skrivet av Sebastian R:

Min Samsung skärm 60Hz må vara TN, men det är nåt sjukt som gör den mycket bra i alla områden, om jag har kollat rätt så heter funktionerna MagicColor och MagicBright som är aktiverat som bildskärmen har och som stänger ned ljus, kontrast och skärpa funktionerna.

Dock är det väldigt emotsägelsefullt att säga att man vill ha bättre färger samtidigt som man prisar sådana funktioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kan inte vänja mig av med 120+hz, mjukheten i muspekaren ex är så obeskrivlig jämfört med hackiga 60hz.

Bara sitta o ralla runt muspekaren i windows på en 60hz skärm är tortyr, går inte utan flytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

MagicColor och MagicBright är något som förstärker färgerna. det är verkligen inte korrekta färger.
visserligen kan du tycka att det ser bra ut, men det är inte korrekt.

Det vet jag, själv så har man aldrig suttit med en IPS skärm förut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, det blir nog svårt att bota 120 Hz-skadan. Men du kan ju alltid köpa en Eizo Foris FG2421 om du vill ha 120 Hz i kombination med bättre färger.

Dock är det väldigt emotsägelsefullt att säga att man vill ha bättre färger samtidigt som man prisar sådana funktioner.

Är den skärmen passande just mina krav så jag slipper köra 60Hz?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebastian R:

Är den skärmen passande just mina krav så jag slipper köra 60Hz?

Ja, den har VA-panel och därmed bättre färger än en skärm med TN-panel. Dessutom har den BFI, som minskar motion blur.

Ett annat alternativ är en Koreaskärm: 2560x1440 IPS @ 100+ Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har velat skaffa en 29'' skärm för att få en bredare bildvy, men dessa finns inte i höga hz. Så jag har undvikit att köpa en sådan skärm just för hz. Jag tror inte att jag, som är så inbiten av 120 & 144hz kan klara av 60hz. Muspekaren hackar och rörelsena känns laggiga i spel. Galet det där..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Jag kan inte vänja mig av med 120+hz, mjukheten i muspekaren ex är så obeskrivlig jämfört med hackiga 60hz.

Bara sitta o ralla runt muspekaren i windows på en 60hz skärm är tortyr, går inte utan flytet

Amen, en 60Hz-skärm är inte en skärm i mina ögon oavsett om den har 8K-upplösning samt IPS-panel, 120Hz+ ska det vara!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag har velat skaffa en 29'' skärm för att få en bredare bildvy, men dessa finns inte i höga hz. Så jag har undvikit att köpa en sådan skärm just för hz. Jag tror inte att jag, som är så inbiten av 120 & 144hz kan klara av 60hz. Muspekaren hackar och rörelsena känns laggiga i spel. Galet det där..

Jag har precis införskaffat en 29 tums 2560x1080 skärm och har sedan tidigare en 144 hz skärm. Jag har inte haft några problem med att kunna använda den trots att den är 60hz. Spel såsom MMOs och RPG och strategi kör jag på den medans jag kör FPS spel på 144hz skärmen. Fungerar skitbra hittils och älskar verkligen att ha två skärmar

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Kör i 30Hz i en vecka, sedan kommer 60Hz kännas som lyx.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jag har precis införskaffat en 29 tums 2560x1080 skärm och har sedan tidigare en 144 hz skärm. Jag har inte haft några problem med att kunna använda den trots att den är 60hz. Spel såsom MMOs och RPG och strategi kör jag på den medans jag kör FPS spel på 144hz skärmen. Fungerar skitbra hittils och älskar verkligen att ha två skärmar

Jo. Kan tänka mig att allt utom FPS-spel fungerar någorlunda... btw, har du spelat diablo 3 på ultrawide? fungerar det med upplösningen så hela skärmen täcks av spelet eller får man s.k. borders?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jo. Kan tänka mig att allt utom FPS-spel fungerar någorlunda... btw, har du spelat diablo 3 på ultrawide? fungerar det med upplösningen så hela skärmen täcks av spelet eller får man s.k. borders?

Kör inte diablo men läste att det inte stödjer ultrawide. Tydligen ser blizzard det som en exploit då man relativt sett ser mycket större del av banan. Hearthstone stödjer btw inte heller ultrawide, man får istället 1920x1080 utdraget.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits som TS, men av en annan anledning.

Jag är van vid en 24" 1080p 120 Hz skärm, men har beställt en 27" 1440p 60 Hz (IPS) skärm som jag tänkte testa nu i veckan.

Känner att den största anledningen till att jag eventuellt blir missnöjd och skickar tillbaks den är att jag kommer sakna 120 Hz.

Visst, större upplösning och IPS kommer säkert kännas underbart i t.ex. Dota 2, Diablo 3 och Starcraft 2, men jag kommer sååå sakna den rappa känslan ute i Windows, för att inte nämna dom gånger jag kör FPS (även om det är ganska sällan, senast var typ FC3.)

Suck, varför finns det inga vettiga 100 Hz skärmar med 1440p IPS-panel som i svenska butiker. -_-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Kör i 30Hz i en vecka, sedan kommer 60Hz kännas som lyx.

Lite lockande är det..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebastian R:

Lite lockande är det..

Kanske för en masochist... Jag tycker att du ska hålla dig till din 120hz skärm tills det kommer bättre paneler med hög refresh-rate. Annars kan du ju alltid koppla in en till skärm och växla vid behov.

Permalänk
Medlem

Det går att vänja sig. Jag vande mig vid 60hz plattskärm när jag gick från CRT. Titta om du inte kan ställa in 75hz, det är en aning bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Köpte en billig pls 1440p skärm från aoc idag (ca 3500kr) utmärkt skärm för pengarna och gick utan problem att klocka till 80Hz. Ska se imorgon om den går att dra upp lite högre

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det här med överklockning av skärmen var något totalt nytt för mig. Men det är ju fortfarande en chansning, man vet ju inte vad skärmen kommer klara och inte

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √