DN: "Snabb uppkoppling inte nödvändigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört svårt att konsumera mer än 20Mbps/person, snabbare behövs bara för icke realatidskonsumtion (filöverföring) och om man är flera som delar på anslutningen.

Ptja, oerhört svårt? Streama 20+ Mbit 1080p/4K, ser inga konstigheter med det. (Om nu streaming ska ersätta Blu-Ray etc så är hög bitrate inget konstigt IMO om man vill ha grym bild).

EDIT: Saxar från Sweclockers senaste nyhet om Netflix

Skrivet av Nyhet:

Netflix UHD-katalog består idag av ett fåtal filmer och serier, däribland säsong ett och två av House of Cards. Samtidigt krävs en uppkoppling på minst 25 Mbps och en förhållandevis färsk 4K UHDTV med stöd för avkodning med H.265/HEVC, vilket sammantaget gör att kunderna som drabbas av höjning i dagsläget är begränsat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Sitter på gigabitlina, lite overkill är det nog. Men JÄVLAR vad sweet det är när man uppdaterar spel eller köper på steam . Att göra onlinebackup är även det väldigt trevligt. Har man lina hittar man sätt att använda den. Skulle alla ha gigabit hade vi nog sett att netflix gav möjlighet att streama i riktigt mysig bitrate! 10 mbit räcker såklart för vanligt användande, men det känns lite som att man 1920 kunde säga "att cykla går snabbt nog för alla". Sen fick vi bilar till alla och våra vanor ändrades. Mer lina åt folket!

Permalänk
Medlem

Sitter också på gigabit och hade dessförinnan 100/100 hemma hos föräldrarna. Helvete vad glad jag är över gbit-linan. Det är nästan så att jag blir irriterad på att det går lite för långsamt när jag är hemma hos föräldrarna på besök. Visst det låter kanske lite löjligt men man vänjer sig vid att kunna ladda ner uppdateringar väldigt snabbt osv.

Hjälpte en polare bygga sin nya dator nu i veckan och när vi var klara laddade jag ner windows (lagligt via dreamspark ofc) på cirka 2 minuter, installerade windows åt honom, laddade ner CS:GO via steam samt WoW via battlenet. Vi installerade även alla windows updates och nya drivrutiner. Cirka _2_ timmar tog _hela_ byggandet och installeringen av mjukvara. Förr tog det mig nästan en hel dag för detta, och då satt jag ändå på 100/100 mbit.

Permalänk
Medlem

100Mbit i båda hållen via fiber borde vara en standard, för att framtidssäkra uppkopplingen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Tycker det är roligt med folk som kommenterar... "jag klarar mig på 8mbit"...... det är skillnad på att klara sig och att trivas ;D
Jag "klarar mig" på 100/10 - 100/100 då det är mest prisvärt, för de flesta imo, men skulle trivas på 1Gbit om pengar inte va en faktor ^^

Permalänk

Sitter just nu på 8Mb/s ADSL via Telia för 4 personer och kan säga att dagligt användande med surf och youtube videos i 1080p elr twich i source är inga problem (om inte fler än 3 personer streamar samtigt) men när det kommer till tyngre grejer som nedladdning av spel via steam så går all bandbredd åt det, så ingen annan kan göra något medans de tuggar utan frustration + att det kan ta ett par timmar Nej ska bli skönt att byverksamheten har dragit fiber som man får uppkopplat inom 1 månad, lite synd dock att de beslöt om ett kollektiv avtal till 1 leverantör med tv-bredband-tele paket (då vi bara ville ha bredbandet), då de sa innan att man kunde välja vad man ville (även Banhof) :/

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Viktigast är ju en bra lina så man har låg ping när man lirar. Hög hastighet är ju trevligt men kommer i andra hand.

Håller med fullständigt, min 8mbit ADSL lina är fortfarande i toppen mot mina polare när vi spelar cs.
Kam inte neka att mima uppdateringar tar lite längre tid dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Hur blir responstiden blir bättre med snabbare bredband?

Det blir den inte, men det var kanske det du menade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

100/10 anser jag själv nu är en bra minimi nivå som jag själv skulle klara mig bra med då jag har kört med det i över tre år. Dock så instämmer jag absolut med att snabbare internet inte är en nackdel utan har själv uppgraderat till 250/100 som faktiskt ger ut 300/110

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

20k var alltså för att dra in det när dom inte har en "kampanj", dvs håller på att gräva in i området, utan det var för att åka ut specifikt och bara koppla in mitt hus (men jag får gräva själv från tomtgränsen till huset, som det oftast är). Om man gör det när man får förfrågan från de som sköter bredbandet i stan brukar det ligga mellan 5-10k, så det är inte så farligt. Men självklart höjder det värdet på huset - jag kommer säkert att koppla in fiber lite senare när man inte har så mycket andra hål att stoppa pengar i, men jag menar bara att jag klarar mig utmärkt med ADSL så länge och att det är ett bra alternativ, men fiber är såklart att föredra om man får välja

Jaha Trodde det var fiber för helt område. Fiber har ju fördelen att man kan belasta den från två håll. Både ner och upp samtidigt utan att linan börjar gå segt, plus ping men är inte så viktigt om man inte spelar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1000/100 som jag själv klarar mig på.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Satt på 8/1 innan och det fungerar helt enkelt inte för mig. Numera sitter jag på 58/10 men då blir det inte mycket över till resten av familjen. Loggat mitt internet användande lite och under TI4 gjorde jag av med ca 15-18GB data i timmen vilket är ungefär 33-40Mbit/s. Annars under en normal vardag brukar jag ligga runt 30-40GB data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clevestam:

Tycker det är roligt med folk som kommenterar... "jag klarar mig på 8mbit"...... det är skillnad på att klara sig och att trivas ;D
Jag "klarar mig" på 100/10 - 100/100 då det är mest prisvärt, för de flesta imo, men skulle trivas på 1Gbit om pengar inte va en faktor ^^

Detta.

100/100 fungerar fint, att betala ca 3 gånger så mycket för 1000/100 är inte aktuellt.
Att gå tillbaka till 10/10 vore hemskt dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har man 30+ Mbps så är man ju rätt framtidssäker då man kan streama 8K på det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har man 30+ Mbps så är man ju rätt framtidssäker då man kan streama 8K på det.

Bitrate är så överskattat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Allt handlar om vad man är van. Om jag cyklat till jobbet i flera år säger jag säkert att det fungerar bra och att jag inte saknar bil. Skaffar jag en gammal rostig Nissan Micra så säger jag nog att det är betydligt bättre än att cykla och att det duger gott, men byter jag upp mig till en modern Volvo V70 är det nog svårt att tänka sig att skaffa en rostig micra igen.. och så vidare. När man väl testat något bättre är det svårt att återgå till det gamla.

Frågan är bara var man drar gränsen mellan pris / bekvämlighet. Jag hade själv helst kört en 2014 modells Porsche till jobbet varje dag, men har svårt att motivera priset mot nyttan, så man får försöka hitta sin gyllene medelväg, precis som med bandbredd. Att vänta 5-10 minuter på en långfilm är inget problem för mig, visst hade jag hellre sett att den var hemladdad på 20 sekunder, men det är inget jag vill betala 700:- extra i månaden för.

Permalänk
Medlem

När det gäller mobilt bredband så klarar jag mig med 16mbit, men får ut rätt bra hastighet med Wifog.
Hemma så vill jag ha 100mbit minimum

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig ha för mkt bandbredd, enbart för högt pris.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Det här med att "4k går att streama på min 8mbit lina" håller inte riktigt. Glöm inte bort att större delen av alla 1080p och högre som ni streamar och tittar på är kraftigt komprimerade så när ni säger 4k så är det inte äkta 4k, det är en stor skillnad, och när konsumenterna senare vill ha bättre bildkvalité så kommer de krävas betydligt högre uppkopplingar än vad majoriteten av konsumenterna sitter på idag.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cjal:

Satt på 8/1 innan och det fungerar helt enkelt inte för mig. Numera sitter jag på 58/10 men då blir det inte mycket över till resten av familjen. Loggat mitt internet användande lite och under TI4 gjorde jag av med ca 15-18GB data i timmen vilket är ungefär 33-40Mbit/s. Annars under en normal vardag brukar jag ligga runt 30-40GB data.

Du själv lär inte ha kunnat utnyttja det, eller vad är det som kräver den medelbandredden vid konsumtion av innehållet ? Att generera trafikmängden är en sak, men att konsumera innehållet nått annat men ge gärna ett konkret exempel på hur man konsumerar i den hastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har 100/100 nu och skulle gärna uppgradera om det gick i hålan där jag bor.

Permalänk
Medlem

Fast nu är det väl rätt stor skillnad på "Snabb uppkoppling inte nödvändigt" och "Snabbaste uppkopplingen inte nödvändig", som DN egentligen skriver. Ska du citera, citera då rätt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Även om man inte ofta använder 100% av sin anslutning ser jag det som en lyx i vardagen att den finns där när man behöver den. Är man beredd att vänta längre när man väl behöver stora filer eller liknande så är det klart mer prisvärt med en billigare långsammare anslutning.

Permalänk

Ville prova under semestern. Viste att jag ändå inte skulle vara hemma så mycket.

Så jag mejlade bahnhof om att byta till 1/1... Det fungerade över förväntan. vanlig surf och även youtubeklipp fungerade fint men man får vänta lite och gärna välja lägre upplösning där det går. vissa sidor blev supersega och lite irriterande då att tro att det är färdigt och börja surfa men då se att det hoppar till ett annat ställe bara för nån reklam som inte laddat färdigt. Streama film gick inte utan det hackar hela tiden....

Efter ett tag så gick jag upp till 10/10 och det går i stort lika smidigt som 100/100 men man kan så klart märka nån liten grej men det är mer sällan. även på 100/100 lina så kan det börja haka sig vissa gånger för man är ju även beroende vad dom på andra sidan sitter på. Streama film går alldeles utmärkt.

Har inte testa gaming för buggiga Battlefield dödade intresset totalt men har kört lite enklare tester och pingen är låg så det borde fungera helt ok.

En annan sak:

Det var väldigt irriterande att vänta på att få det där bytet... Att byta ner sig tar fasligt lång(över en månad) tid men att byta upp sig! då har dom minsann plötsligt möjlighet att fixa det så fort dom fått en bekräftelse vilket handlade om ett par timmar.

Det var nyttigt att prova för nu vet jag vad precis vad jag behöver

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Har 1000/1000 i mitt studentboende, har dessutom 2 uttag så har satt en wifi router i det ena och raka rör till min spelburk

30-40 mbit upp och ned är nog tillräckligt för mig och tjejen, men vafan som student kan jag tyvärr inte välja bort 1000mbit som dessutom är gratis

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

pffft... dom räknar ju helt bananas.. standard idag borde vara 10mbit eller högre får att få en bra surf upplevelse. allt under så tar det ju SEKUNDER att ladda sidor!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Gigabit kan vara överdrivet utan särskilda behov, då man ändå inte kommer upp i de hastigheterna mot de flesta tjänsterna, men annars så gör t.ex. 50Mbit/s bra mycket skillnad över 10Mbit/s och det är snarare onödigt att betala sådana pengar för minimumhastigheten. Visst Netflix fungerar ner till 5-7Mbit/s. Fast vid nedladdning gör det skillnad och det finns ju legitima behov av det också. Molntjänster gör att man gärna vill ha både en del uppströms och nedströms. Då blir 1.2MiB/s inte så snabbt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du själv lär inte ha kunnat utnyttja det, eller vad är det som kräver den medelbandredden vid konsumtion av innehållet ? Att generera trafikmängden är en sak, men att konsumera innehållet nått annat men ge gärna ett konkret exempel på hur man konsumerar i den hastigheten.

Följer esports väldigt mycket så det är väldigt vanligt att jag har igång 2-3 streams samtidigt för matcher + någon annan stream så som speedruns ibland, detta på min andra skärm medan jag brukar ha igång något annat på min main.

Edit: Då är detta min stationära, vanligtvis gör jag något med min laptop också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kevlarheart:

pffft... dom räknar ju helt bananas.. standard idag borde vara 10mbit eller högre får att få en bra surf upplevelse. allt under så tar det ju SEKUNDER att ladda sidor!

EUs digitala agenda hade som mål att alla inom EU skulle kunna få 20Mbit uppkoppling till 2020 och det är redan nått i stora delar av EU, det är få som inte kan få det rent tekniskt idag, I Sverige kan över 99% av befolkningen få minst 20Mbit idag.
http://www.broadbandforall.eu/# Och ett fåtal länder kan redan erbjuda det till 100% av befolkningen, så nu är det väl snarare dags att börja pressa priser och arbeta mot en del artificiella begränsningar som trafikvolymer.och spärrar mot vissa trafiktyper om EU ska kunna utveckla tjänsterna som finns på nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cjal:

Följer esports väldigt mycket så det är väldigt vanligt att jag har igång 2-3 streams samtidigt för matcher + någon annan stream så som speedruns ibland, detta på min andra skärm medan jag brukar ha igång något annat på min main.

Edit: Då är detta min stationära, vanligtvis gör jag något med min laptop också

Jag tror fortfarande inte att du kan tillgodogöra dig all information som överförs samtidigt, du lär inte hålla koll på annat än en sak i taget eftersom människans simultankapacitet inte fungerar så bra, däremot kan man ha en massa info som strömmar ut i intet rullande för att man fokuserar på ett flöde, hade det gått att omedelbart växla mellan infoflödena hade det räckt att bara ha det du fokuserar på igång i stället för att överföra allt för att minska fördröjningen vid byte av infokälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.