Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Framförallt en startmeny från MS, det är nog den absolut viktigaste skillnaden och det som kan göra det värt att byta till 10an.

Så om man har Start8 så är uppgraderingen överflödig?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Min princip: Har man Windows 7 så ser jag inget behov av uppgradering till 8/8.1. Ska man köpa nytt, köp Windows 8. Men just nu är det mer värt att vänta till Windows 10.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så om man har Start8 så är uppgraderingen överflödig?

Nja, överflödig var väl o ta i, men inte lika stor nej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ni som säger 8.1, vilka är de främsta fördelarna jämfört med 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Fast så är det inte. Det är ju som jag sa ingen större skillnad i användandet mot 7:an, bortsett från startskärmen. För mig som kör med tre skärmar funkar det klockrent...startskärmen enbart på vänsterskärmen. Tycker den är smidigare än startmenyn.

E nog inte så dumt när man vant sig att byta.

8 Nya appar ser jag. När fylls det på?

Jag skulle nog inte byta men de följer med nya datorer. På jobbet togs den bort och byttes till 7.

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis blir det gratis att uppgradera till Windows 10 på nåt sätt, annars lär det ju säkert inte bli särskilt dyrt heller om dom kör med samma priser och kampanjer som för 8:an, dvs. 279:- ca om man köpte det digitalt via deras hemsida.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mozziee:

Ni som säger 8.1, vilka är de främsta fördelarna jämfört med 7?

Man kan pausa filkopieringar och att aktivitetshanteraren visar med info, en del verkar också ha nytta av att det använder ett hybridsömnläge så att det verkar som att det bootar snabbare, det tar lite kortare tid att nå skrivbordet om man startar datorn från "stäng av läget", men det är ju mest intressant för bärbara datorer som man ofta startar om så ofta som varje dag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man kan pausa filkopieringar och att aktivitetshanteraren visar med info, en del verkar också ha nytta av att det använder ett hybridsömnläge så att det verkar som att det bootar snabbare, det tar lite kortare tid att nå skrivbordet om man startar datorn från "stäng av läget", men det är ju mest intressant för bärbara datorer som man ofta startar om så ofta som varje dag.

7 har VILOLÄGE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Givetvis win 7 eller 10beta, undvik definitivt 8 och 8.1, kanske 8.1u1, det är acceptabelt men varför inte 10beta ?

Varför skulle man undvika 8.1 och istället köra windows 7? Ska han köpa en 720p tv istället för 4k med?

Skrivet av mrqaffe:

Och du har inte uppdaterat till 8.1u1 ?
Jag tycker hursomhelst att man ska avvakta just nu, oavsett om man gillar 8 eller inte så är det förmodligen vettigt att köra 10 beta tills MS ger info om hur de tänkt göra med priserna, om man får uppgradera gratis till 10 så kan man köpa nått äldre nu, om inte 10 blir en gratisuppdatering så bör man inte köpa nått just nu utan vänta på 10an.

Avvakta i ett år? Låter inte speciellt vettigt. Om det är något man inte ska göra så är det att köra Windows 10 beta, för där kommer du med 100% säkerhet stöta på problem, buggar och annat. För att pröva på? Visst. Men inte för 24/7 användning.

Skrivet av Mozziee:

Ni som säger 8.1, vilka är de främsta fördelarna jämfört med 7?

Bättre prestanda, allt flyter på bättre än i Windows 7, det som skrevs ovan och mm.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

7 har VILOLÄGE.

Ja det har 8 orna också, men det jag menar är att 7an stänger av allt när du väljer stäng av och gör sedan en kallstart när du slår på datorn, win 8 gör ingen kallstart om du inte väljer starta om utan läser in en speciell kernelhibernationsfil, det är det som gör att det verkar starta snabbare när du slår på datorn "normalt" och inte verkligen startar om, win 8 använder alltså alltid ett sorts hybridhibernationsläge för kerneln tills man väljer starta om, då utför det en kallstart, den funktionen har inte nått att göra med om man stänger av eller hibernerar datorn på "normalt" vis.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NiftyNips:

Varför skulle man undvika 8.1 och istället köra windows 7? Ska han köpa en 720p tv istället för 4k med?

Avvakta i ett år? Låter inte speciellt vettigt. Om det är något man inte ska göra så är det att köra Windows 10 beta, för där kommer du med 100% säkerhet stöta på problem, buggar och annat. För att pröva på? Visst. Men inte för 24/7 användning.

Bättre prestanda, allt flyter på bättre än i Windows 7, det som skrevs ovan och mm.

Man bör undvika 8orna för att de innebär en stor försämring i interfacet och de få saker som är bättre väger inte på länga vägar upp den klumpiga manövreringen som förorsakas av ett "touch first interface" det har blivit smidigare men det är inte bra nog innan startskärmen är borta och helst så skulle man behöva ha tillbaka Aero och helt slippa Ribbon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör undvika 8orna för att de innebär en stor försämring i interfacet och de få saker som är bättre väger inte på länga vägar upp den klumpiga manövreringen som förorsakas av ett "touch first interface" det har blivit smidigare men det är inte bra nog innan startskärmen är borta och helst så skulle man behöva ha tillbaka Aero och helt slippa Ribbon.

Nej, man bör inte undvika Windows 8 bara för att du tycker att det blivit sämre. Tycker man inte om metro så är det inte svårt att ta bort det med ett extraprogram som Start8 eller Classic Shell. Du kan ställa in så att datorn startar upp till skrivbordet och tar bort alla funktioner kopplade till det nya touchgränssnittet.

Har du ens prövat på Windows 8 med något av dessa program?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Win+X i Windows 8.1, oslagbar! I övrigt:
Win + [vilket programdu letarefter] (Alltså som i Windows 7.) Funkar även med cmd.
Win + S för att leta på webben, eller på hela datorn.

Kom inte å snacka och säg att "buhuu, startskärmen är så jobbig i Windows 8.1" när du aldrig ens behöver se den! Jag var anti-Windows 8, men sen kollade jag upp lite inställningar, och jag skulle aldrig gå tillbaka till Windows 7 nu.

Startskärmen behöver du inte ens bli promtad med i början. Du kan komma direkt till Desktop. Lika bra att du lär dig nu, snart kommer Windows 10 och då är det bra att vara inkörd på 8an redan.

EDIT:
Win + i = inställningar / kontrollpanelen

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

7 har VILOLÄGE.

Det första som man stänger av.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Nej, man bör inte undvika Windows 8 bara för att du tycker att det blivit sämre. Tycker man inte om metro så är det inte svårt att ta bort det med ett extraprogram som Start8 eller Classic Shell. Du kan ställa in så att datorn startar upp till skrivbordet och tar bort alla funktioner kopplade till det nya touchgränssnittet.

Har du ens prövat på Windows 8 med något av dessa program?

Kör 8:an utan tredjeparts program så som start8 eller classic shell, så ska vi se hur du tycker det funkar.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Win+X i Windows 8.1, oslagbar! I övrigt:
Win + [vilket programdu letarefter] (Alltså som i Windows 7.) Funkar även med cmd.
Win + S för att leta på webben, eller på hela datorn.

Kom inte å snacka och säg att "buhuu, startskärmen är så jobbig i Windows 8.1" när du aldrig ens behöver se den! Jag var anti-Windows 8, men sen kollade jag upp lite inställningar, och jag skulle aldrig gå tillbaka till Windows 7 nu.

Startskärmen behöver du inte ens bli promtad med i början. Du kan komma direkt till Desktop. Lika bra att du lär dig nu, snart kommer Windows 10 och då är det bra att vara inkörd på 8an redan.

Varför byta från något som redan funkar?. Det vill säga 7:an

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Varför byta från något som redan funkar?. Det vill säga 7:an

Men kör Windows 95 då, det funkade ju oxå. Bakåtsträvare.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Men kör Windows 95 då, det funkade ju oxå. Bakåtsträvare.

Det kan man göra, skulle du köpa en trasig bil eller en fungerande bil?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Windows 8 utan att tveka. Känns det jobbigt med nya startskärmen så köp Start8 för 35kr. Jag ser ingen som helst anledning att köpa 7 i dagsläget om du ändå köper nytt då 8an är bättre på alla punkter (bortsett från den kontroversiella startskärmen som är en smaksak) . Är det att du redan har 7 så skulle jag nog hoppa över en generation då skillnaderna inte är direkt jättestora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny fin Lenovo och accepterade att jag skulle få det dära Windows 8.1 förinstallerat.
Hade testat lite på brödernas Lenovo laptops och jag blev ganska förvånad över hur bra Windows 8.1 fungerade på mekanisk hårddisk.
Jag var även en av dom som gnällde på metro intrfacet men nu kör jag skrivbordsdelen i Windows 8.1 och genom att högerklicka på det som skulle vara startmenyn så kommer jag åt kontrollpanelen och andra funktioner.
Så ett högerklick istället för traditionellt vänsterklick fungerar utmärkt åt mig
Så jag är frälst nu
Tänker inte gå tillbaka till Windows 7, saknar inte någon start meny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Det kan man göra, skulle du köpa en trasig bil eller en fungerande bil?

Beror väl på om jag kände för att fixa med ett renoveringsobjekt eller inte, men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Kör 8:an utan tredjeparts program så som start8 eller classic shell, så ska vi se hur du tycker det funkar.

Jag kör utan, och det fungerar hur bra som helst.

Denna tråd är något du borde studera, och sedan överväga hur mycket fel du har i dina påståenden. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Kör 8:an utan tredjeparts program så som start8 eller classic shell, så ska vi se hur du tycker det funkar.

Det fungerar utmärkt. Vad exakt är det som inte fungerar? Om folk vill ha bättre prestanda och ett operativsystem som liknar Windows 7 så är det inte så svårt att antingen installera Windows 8.1 gratis eller att ladda ner något av dessa program. Bakåtsträvare.

Visa signatur
Permalänk

Så om man kör annan filhanterare typ Total Commander och annan aktivitetshanterare typ Process Explorer på win7 så har man i princip de primära förbättringarna från win8?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Jag kör utan, och det fungerar hur bra som helst.

Denna tråd är något du borde studera, och sedan överväga hur mycket fel du har i dina påståenden. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Vissa funkar det bra för vissa ja. Men win 10 hade inte fått tillbaks startmenyn, om 90% hade gillat modern.

Jag och flera miljoner andra med startmenysersättare har en annan åsikt. Är så klumpigt att navigera utan en vanlig hederlig startmeny. Testa att starta ett program när du är på skrivbordet utan att starta modern eller använda start nere i hörnet. Det är just det som blir 100gång jobbigare helt plötsligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Beror väl på om jag kände för att fixa med ett renoveringsobjekt eller inte, men vad har det med saken att göra?

Det är antingen eller inget fixande. Så väljer du då den bil som fungerar och jag säger vem är det nu som är bakåtsträvaren.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Ni som säger 8.1, vilka är de främsta fördelarna jämfört med 7?

Här är alla förbättringar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Det är antingen eller inget fixande. Så väljer du då den bil som fungerar och jag säger vem är det nu som är bakåtsträvaren.

LOL, va? Skämtar du?

Vad är det du behöver fixa i Windows 8 för att få det att bli så nära Windows 7 som möjligt? Jo, EN enda inställning som gör att du kommer till desktop vid startup istället för startskärmen. I övrigt, läs på lite om snabbtangenter så är du i hamn.

Come on, hur är det med svenskan? http://synonymer.cc/search/bak%C3%A5tstr%C3%A4vande?w_lang=sv

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Skaffa 8.1 med Classic Shell.

Det är som Windows 7 fast rappare.
Slipper Modern UI/Metro också, eftersom Windows startar direkt till skrivbordet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Interfacet, det finns andra trådar om det, 8.1 är däremot mycket bättre än 8 och 8.1u1 är än bättre efterom det mesta går att stänga av förutom startskärmen, det är ju den de stänger av i 10an, MS vågade nog inte lägga in startmenyn i nån 8 för då faller ju det största argumentet att välja 10an direkt det släpps, dessutom så har 8 generationen så oerhört dåligt rykte att det kanske inte skulle gå att reparea det med en 8.2 med startmeny.
Men om MS inte ger tillgång till 10an som gratis uppdatering så bör man nog köra betan och köpa 10an i stället för att behöva köpa flera OS.

Interfacet är väl subjektivt?? Enligt mig och de flesta jag känner har w 8.1 gjort datorn snabbare och ser lite renare ut än w7.

Allt jag gjort i w7 funkar galant i 8.1.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11