Permalänk
Medlem

OS X Yosemite

Nu är nya OS X här. Har ni testat det ännu? Gratis också. Har inte testat ännu, brukar ta lite tid för viss programvara jag använder att stödja nya versioner av OS X.

Ni som har testat, vad tycker ni? Några skillnader?

Permalänk
Inaktiv

Jag använder mig utav "placebo effekten" och måste säga att det ser mycket bättre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag använder mig utav "placebo effekten" och måste säga att det ser mycket bättre ut

Om du ser skillnad och tycker att det ser bättre ut så är det inte placeboeffekten. Du har bara god smak

Permalänk
Avstängd

Jag väntar tills några uppgraderingar har hunnit få bort buggar och andra irriterande måndagsproblem.
När man hunnit till 10.3 så ser man hur nöjda eller missnöjda användarna är i olika trådar här i forumet.

Permalänk
Medlem

Gillar det starkt, kört det i en månad eller två. Det är väl främst det uppdaterade gränssnittet och handoff-funktionen som gör det värt att uppdatera.

Rekommenderar det mörka temat, riktigt fräscht!

Permalänk
Medlem

Yosemite kändes betydligt mer responsivt och snabbare än Mavericks, men jag lär nog göra en roll-back till Mav ändå... vet inte varför men det var något som störde mig ordentligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinos:

Yosemite kändes betydligt mer responsivt och snabbare än Mavericks, men jag lär nog göra en roll-back till Mav ändå... vet inte varför men det var något som störde mig ordentligt.

Så blev det för mig också. Det är för buggigt i början. Väntar en/två månader sen blire nog bra.

Permalänk

Gillar verkligen utseendet, ogillar att jag fortfarande måste använda tredjeparts-mjukvara för att kunna organisera fönster (exempelvis lägga ett till ena halvan av det virtuella skrivbordet och den andra till andra halvan) vilket man med enkelhet gör med snabbknappar i Windows...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Har precis startat upp datorn efter uppgraderingen till Yosemite... och det är ju lite så kräkkänslan kommer smygande och man vill slänga ut datorn genom fönstret.

Nej men allvarligt talat... det nya utseendet var inte någon förbättring på något sätt alls. Blev lite mer "leksaksaktigt" på något sätt.

Hoppas det går o ändra...

EDIT: Annars så... utseendet på OS:et är ju trots allt långtifrån det viktiga.

Håller även med om att utseendet är till det sämre. Mav är bra mkt snyggare, men som du säger spelar det ju en mindre roll.

Permalänk
Medlem

Testade Yosemite hela kvällen nu, tycker rätt bra om det. Smidigt och snabbt... däremot kunde jag ej installera Gearbox (från Line6 & uppdateras ej mer) vilket jag behöver, så jag är tvingad att köra Maverick Hade nog gärna kört Yos annars... tog ett tag att bli sams med det men till slut vart jag nykär.

Synd att min PODxt är så gammal och att jag inte kan köpa en ny variant av den!

Permalänk
Medlem

Sugen på att testa Yosemite. Men undrar lite är det lätt att gå tillbaka till Mavericks t.ex. via Time capsule om Yosemite inte skulle vara tillfredsställande?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag gillar nya utseendet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Gillar nya Yosemite, dock är det två saker jag stör mig på.

1. Många processer visas som "not responding", trots att det verkar funka som det ska. Några av dessa är SpotifyHelper, Steam, ChromeHelper, men även coreaudiod, identityservicesd och callservicesd. Vet inte vad detta beror på, men det lär väl ordna upp sig när utvecklarna släpper nya verisoner.

2. Alla ikoner i blir inte vita när man slår på Dark Mode. Troligtvis löser sig detta även när de kommer nya versioner av programmen.

Annars är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Gillar nya Yosemite, dock är det två saker jag stör mig på.

1. Många processer visas som "not responding", trots att det verkar funka som det ska. Några av dessa är SpotifyHelper, Steam, ChromeHelper, men även coreaudiod, identityservicesd och callservicesd. Vet inte vad detta beror på, men det lär väl ordna upp sig när utvecklarna släpper nya verisoner.
http://i59.tinypic.com/2d0l37a.jpg

2. Alla ikoner i blir inte vita när man slår på Dark Mode. Troligtvis löser sig detta även när de kommer nya versioner av programmen.

Annars är jag nöjd

Finns Yosemite bara på engelska i skrivande stund?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Finns Yosemite bara på engelska i skrivande stund?

Nej, svenska finns.

Permalänk
Medlem

Kört Yosemite sedan Public beta 2 eller något sådant på min Air och det har fungerat riktigt bra tycker jag.
Har inte varit med om en sådan där "iOS 7 effect" som jag hade när iOS 7 var nytt (där jag ville ha tillbaka det gamla utseendet).

Handoff är smidigt också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fungerade över förväntan på min Macbook Late 2008. Var beredd på att slänga på Linux för att få den att hålla tills en Air Retina men nu kan jag nog köra på ett år till.
Vad det gäller utseendet så tycker i alla fall jag att det är mer rent än det var förut och notisfältet är för en gång skull användbart.

Permalänk
Medlem

Någon som kör homebrew eller macports? Hur lirar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Någon som kör homebrew eller macports? Hur lirar det?

Återställde min Pro häromdagen och installerade då Yosemite, Homebrew fungerar fortfarande utan problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Någon som kör homebrew eller macports? Hur lirar det?

Homebrew fungerar fint. Se bara till att installera senaste Xcode och acceptera licensavtalet. Sen är det "brew update && brew upgrade" som vanligt.

Det verkar dock som Yosemite-installern kan vara lite seg om man har mycket under /usr/local, läs denna artikeln innan ni drar igång uppgraderingen:
https://jimlindley.com/blog/yosemite-upgrade-homebrew-tips/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kommer nog att blåsa rent och köra en nyinstallation när jag slänger in yosemite. Men det tar några timmar att få allt som man vill, så jag avvaktar nog lite grand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Gillar verkligen utseendet, ogillar att jag fortfarande måste använda tredjeparts-mjukvara för att kunna organisera fönster (exempelvis lägga ett till ena halvan av det virtuella skrivbordet och den andra till andra halvan) vilket man med enkelhet gör med snabbknappar i Windows...

Vad använder du för program till det? Vill kunna göra som i Win7 där man kan dra ett fönster till kanten och så fyller det halva skärmen

Permalänk

Jag har precis skaffat min första MacBook Pro nu och undrar om det är smidigt att gå tillbaks till Mavericks om man nu inte skulle vara nöjd med Yosemite i sitt nybörjar stadium?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag har precis skaffat min första MacBook Pro nu och undrar om det är smidigt att gå tillbaks till Mavericks om man nu inte skulle vara nöjd med Yosemite i sitt nybörjar stadium?

Om du precis skaffat den så har du ju inget att förlora. Den största skillnaden för en nybörjare är utseendet och det vänjer du dig vid på 10 min. Vill du gå tillbaka så använder du din backup, du kan inte "nedgradera".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Har kört Mavericks på VMware ett tag, och har nu uppgraderat till Yosemite. Tyvärr så verkar inte VMware Tools vara kompatibelt med det nya operativsystemet. Finns det någon fix för detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade idag och saknar den gamla dockan. Den nya ser definitivt inte bra ut.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Om du precis skaffat den så har du ju inget att förlora. Den största skillnaden för en nybörjare är utseendet och det vänjer du dig vid på 10 min. Vill du gå tillbaka så använder du din backup, du kan inte "nedgradera".

Ok, låter bra. Skall dock ändå avvakta ett par dagar för att höra om buggar och programkompatibilitet med Yosemite nu i början.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Gillar det skarpt. Min gamla macbook pro från 2009 känns snabbare och jag gillar det nya platta utseendet. Trevligt att inkommande telefonsamtal dyker upp på datorn också. Med IOS 8.1 som kommer ikväll så ska man kunna skicka sms från dator också.

Tyvärr så är min macbook för gammal för att stödja handoff men det klarar jag mig utan.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vad använder du för program till det? Vill kunna göra som i Win7 där man kan dra ett fönster till kanten och så fyller det halva skärmen

Moom heter programmet!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ok, låter bra. Skall dock ändå avvakta ett par dagar för att höra om buggar och programkompatibilitet med Yosemite nu i början.

Kika på RoaringApps för att få en idé om programmen du använder och Yosemite.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)