Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Funderar på 4k skärm. asus PQ321QE ?

Hej

Jag behöver mer yta i pixlar på en skärm. Har just nu en setup på 2560x1600 30" och 2 stycken 24 tummare vid sidan av.
Häromdagen insåg jag att jag behöver mer yta på min huvudmonitor. Så jag funderar på en 30"+ 4k skärm. Tyvärr finns dessa inte i någon butik i göteborg att se och känna på så jag funderar på att bara beställa denna för att testa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1962001 : Asus PQ321QE

Någon som har sett använder eller använt denna skärmen? Inputs?
Har även funderat på Dell UltraSharp UP3214Q variant. Har just nu en dell ultrasharp u3014 och den är jag väldigt nöjd med.

Jag arbetar med datorn dagligen men gör inget grafiskt eller tunga spel. Kanske blir lite diablo3 ibland men det är inte superviktigt att färgena är perfekta för grafiskt jobb. Dock skulle jag föredra så lite "lagg" som möljligt. min U3014 har ett "gaming" läge som faktiskt flyter på helt ok för en 60hz skärm. Så det hade jag gillat i en 4k skärm med.

Uppskattar alla inputs angående detta, Dessutom undrar jag om mitt asus 290 DCUII duger för denna skärmen i exempelvis diablo3 eller liknande (inte battlefield och snabba fps liknande spel).

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag precis gjort en beställning på asus skärmen för att testa lite och känna på det. Kan uppdatera här i form av en minirecension imorgon om jag har tur. Men är fortfarande öppen för andra alternativ om ni har inputs

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tja
Har du funderat på koreansk skärm?
Jag själv är lite sugen att ta hem denna.
http://www.ebay.com/sch/merchant/dream-seller?_nkw=crossover+...

Kolla priset:) nästan värt att testa.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett koreanska alternativen för 30"+ 4k monitorer. Inte alls insatt i den marknaden men ska nog kika lite på det ikväll.
den du länka till är dock 2560x1080 . Använder redan 30" 2560x1600så blir ju en riktig nergradering..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Sån finsmakare är du Nima den skärmen jag länka är den jag är sugen på. Men han dream-seller kanske har nått för dig med.

Permalänk
Medlem

Krävs det så gör det
Finsmakare är jag på whiskey men detta är jobb
anyway tack för inputen ska kika på koreanska senare. Ser dock fram emot att testa asusen imorgon om netonnet levererar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kolla Lg 34tum 21:9 skärm. Den är så sexig.
Jag själv har en 144hz skärm idag tycker den är bra i spel men fruktansvärd i desktop eller film. Hur är det att spela med ips paneler?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag e inte lockad av 21:9 alls.. stör mig mycket på höjden.
Har en 144hz 1080p skärm som ja körde lite quakelive på förr och det är givetvis det bästa för snabba spel. Hade jag spelat mer sånt hade kag kört på nån 1440p 120hzare.
min dell u3014 ips är dock riktit fin för spel som oblivion. Diablo blir bra med. Bilspel funkar bra inget att klaga på. Men fps spel är nog kört på den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den där lg skärmen ser riktigt tung ut dock. Men det blir nog bättre med asus 31.5" med 4k upplösningen. Skulle vart intressant att jämföra dock.. suger att bo i gbg dock. Finns bara standard 24" skärmar i butikerna här typ

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762426

Om du lämnar tillbaka Asusen så skulle jag rekommendera denna. såg den i somras och blev kär! Tyvärr så är jag student och har inte mycket pengar i fickan men den är gudomlig! extremt snygg bild! om du varit på inet på hötorget så kanske du har sett deras 4k skärm (asus) och eizon är helt otrolig!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Har man råd med en asus så vrför inte
Läser gärna din recension på den sen. Hur många skärmar hade du tänkt driva på ditt 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762426

Om du lämnar tillbaka Asusen så skulle jag rekommendera denna. såg den i somras och blev kär! Tyvärr så är jag student och har inte mycket pengar i fickan men den är gudomlig! extremt snygg bild! om du varit på inet på hötorget så kanske du har sett deras 4k skärm (asus) och eizon är helt otrolig!

Hej,
Den är några tusen dyrare än asus ser jag. Undrar vad skillnaderna är för att rättfärdiga. Samma upplösning och storlek. Asusen tror jag har IPS med i grunden men dom kallar det IGZO (fast IGZO inte är en displaytyp). Annars ser jag inte riktigt någon anledning att lägga 4.5k sek mer för den bara av en snabbtitt.
Vilken asus vart det du såg på inet? Kikade deras hemsidan men de hade inget på lager där på hisingssidan varjefall.

Skrivet av TimMy2003:

Har man råd med en asus så vrför inte
Läser gärna din recension på den sen. Hur många skärmar hade du tänkt driva på ditt 290?

Jag är lite osäker hur mycket som faktiskt får plats på skrivbordet om jag skall ha en till 31.5". Men troligen kör jag 1st 31.5" asus 4k, och en dell 30" 1600p. Sedan min Dell 24" 1200p i portraitmode vid sidan av. Antar att jag inte kan driva fler skärmar samtidigt med mitt 290. Men om jag kan kör jag troligen även min benq 144hzare i portraitmode med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej

Jag behöver mer yta i pixlar på en skärm. Har just nu en setup på 2560x1600 30" och 2 stycken 24 tummare vid sidan av.
Häromdagen insåg jag att jag behöver mer yta på min huvudmonitor. Så jag funderar på en 30"+ 4k skärm. Tyvärr finns dessa inte i någon butik i göteborg att se och känna på så jag funderar på att bara beställa denna för att testa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1962001 : Asus PQ321QE

Någon som har sett använder eller använt denna skärmen? Inputs?
Har även funderat på Dell UltraSharp UP3214Q variant. Har just nu en dell ultrasharp u3014 och den är jag väldigt nöjd med.

Jag arbetar med datorn dagligen men gör inget grafiskt eller tunga spel. Kanske blir lite diablo3 ibland men det är inte superviktigt att färgena är perfekta för grafiskt jobb. Dock skulle jag föredra så lite "lagg" som möljligt. min U3014 har ett "gaming" läge som faktiskt flyter på helt ok för en 60hz skärm. Så det hade jag gillat i en 4k skärm med.

Uppskattar alla inputs angående detta, Dessutom undrar jag om mitt asus 290 DCUII duger för denna skärmen i exempelvis diablo3 eller liknande (inte battlefield och snabba fps liknande spel).

Tack

Spana in den här. http://m.youtube.com/watch?v=CcaktV1iiGk

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Denna är nog bäst om du vill köra Windows i 100% skalning: https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908
Den är billigare än 32 tummarna också.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Det är väl en gammal skärm

Permalänk

Ja! Men storleken var imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Blää vilken skitupplösning

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Denna är nog bäst om du vill köra Windows i 100% skalning: https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908
Den är billigare än 32 tummarna också.

När finns denna till försäljning?
hur menar du med windows skalning. Varför är det skillnad på denna och de andra?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

När finns denna till försäljning?
hur menar du med windows skalning. Varför är det skillnad på denna och de andra?

Den kanske kommer säljas nästa vecka, har frågatt komplett och en till butik och dom har preliminärt datum 28 Oktober men dom har inte fått bekräftat än från leverantör. Mot slutet av veckan borde dom kunna ge rätt datum.

Ja, om du har en 32 tummare så kanske texten blir liten, då måste du ändra skalning i Windows för att kunna se texten bra. Inte säker men har sett folk klaga att texten på en 32 tum 4k skärm blir liten. Och det finns skalningsproblem i Windows, mest med tredje parts program som inte är uppdaterade för HiDPI så då får man istället en pixelerad text / ikoner vilket inte är roligt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

När finns denna till försäljning?
hur menar du med windows skalning. Varför är det skillnad på denna och de andra?

Finns nästan ingenting att hitta om denna skärmen. Nån artikel om att den kan komma att släppas i november om man förhandsbokar den? Vet ju knappt någonting om skärmen annat än antal pixlar och storlek. Någon som vet var man kan hitta mer info? Givetvis lockar för 7500kr och 40" 4k skärm men jag är orolig för att det är philips. Jag har en philips TV från förra året i de högre prisklasserna och den har många problem som jag förbisett då den används till filmtittande då och då. Men som min 24/7 datorskärm känns det ändå lite oroande att köpra på philips jämfört med asus eller Dell..
Någon med tidigare erfarenheter av philips monitorer?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns nästan ingenting att hitta om denna skärmen. Nån artikel om att den kan komma att släppas i november om man förhandsbokar den? Vet ju knappt någonting om skärmen annat än antal pixlar och storlek. Någon som vet var man kan hitta mer info? Givetvis lockar för 7500kr och 40" 4k skärm men jag är orolig för att det är philips. Jag har en philips TV från förra året i de högre prisklasserna och den har många problem som jag förbisett då den används till filmtittande då och då. Men som min 24/7 datorskärm känns det ändå lite oroande att köpra på philips jämfört med asus eller Dell..
Någon med tidigare erfarenheter av philips monitorer?

PDF med specifikationer: http://www.docdroid.net/jfd4/bdm4065uc-00.pdf.html

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Den kanske kommer säljas nästa vecka, har frågatt komplett och en till butik och dom har preliminärt datum 28 Oktober men dom har inte fått bekräftat än från leverantör. Mot slutet av veckan borde dom kunna ge rätt datum.

Ja, om du har en 32 tummare så kanske texten blir liten, då måste du ändra skalning i Windows för att kunna se texten bra. Inte säker men har sett folk klaga att texten på en 32 tum 4k skärm blir liten. Och det finns skalningsproblem i Windows, mest med tredje parts program som inte är uppdaterade för HiDPI så då får man istället en pixelerad text / ikoner vilket inte är roligt.

Okej.. Jag kommer få asus 32 tums imorgon så då ska jag testa lite grand. Återkommer angående skalningen i win7 då. Men att philipsen kan börjas älsjas nästa vecka låter ju väldigt intressant!
"Den officiella informationen kring Philips BDM4065UC är ganska knapphändig men svenska datorbutiken Komplett.se lyckades plocka fram den officiella produktspecifikationen och meddelar att skärmen kommer att levereras till konsumenter någon gång under december månad"

googlade till mig detta från en annan site, 3 dagar gammal artikel. Skall dock ringa komplett och fråga på fredag!
Vad tror du annars om philips VA panel vs asus IGZO panel?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Vet inte något om IGZO, men VA är mellan TN och IPS, den har tydligen mycket bättre svärta (svart är bäcksvart) och kontrast än IPS och inte lika bra betraktning vinklar men det spelar ingen roll för man kollar oftast på en skärm framifrån och inte från sidan.

VA har inte heller lika bra färåtergivning som IPS men det beror på olika skärmar, det finns TN paneler som har bättre färgåtergivning än IPS, så det kan hända att denna kommer vara bra också, det beror på hur mycket Philips har lagt ner på att få färgerna ska se bra ut, kalibrering osv.

Okej. Just med betraktningsvinklar håller jag med dig helt. En skärm till skrivbordet i mitten av synfältet gör ingen skillnad för IPS eller VA. Men färgerna kan vara sämre. Frågan är hur laginput kommer vara.
Jag hade en dell U3011 i cirka 1.5 år tills den fick problem. Då skickade dell mig deras nyare variant dell u3014 istället. Ungefär samma skärm men uppgraderad antar jag. Den hade tt "game" mode som den tidigare skärmen inte hade och skillnaderna vart stora i spel!
Om philips skärm kan leverera det utan backlightbleeding som de har på deras TV apparater så kan detta vara något.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skriv i tråden när du testat skärmen, vill främst veta hur svart färg ser ut (om det är gråaktigt som på IPS skärmar) / backlight bleedng.

Sen använder ju ASUS skärmen MST @ 60Hz, och det finns fortfarande problem med MST på Nvidia 900 serien kort, det är ännu värre om man har 600/700 serien.

Hoppas att Philips skärmen kommer använda SST @ 60hz, den blir genast mer intressant.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,
Den är några tusen dyrare än asus ser jag. Undrar vad skillnaderna är för att rättfärdiga. Samma upplösning och storlek. Asusen tror jag har IPS med i grunden men dom kallar det IGZO (fast IGZO inte är en displaytyp). Annars ser jag inte riktigt någon anledning att lägga 4.5k sek mer för den bara av en snabbtitt.
Vilken asus vart det du såg på inet? Kikade deras hemsidan men de hade inget på lager där på hisingssidan varjefall.

Vet inte om denna asus har det. Men väldigt många tillverkare med deras skärmar, tar panelen och bara skickar ut signalerna direkt in i panelen. så alla skavanker panelen har syns t.ex en helt jämngrå bild kan se ljusgrå på ena sidan och mörkgrå på andra. Med Eizo så har du absolut inte detta problem. för att varje enskild panel testas och har egen specialmjukvara som gör att t.ex en grå bild alltid är lika grå på hela skrämen. för alla paneler är inte helt jämna i sina färger eller ljusstyrka!

kommer tyvärr inte ihåg vilken skärmen som står framme på inet är. men det går säkert att maila o fråga. det va iallafall en av deras dyraste 22 tusen tror jag det stod att den kostade (då iallafall) kan mycket möjligt vara den skärmen som du har hemma. (måste säga att det är helt otroligt att NetOnNet har nästan 5k billigare än konkurrenterna på den skärmen!)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Nu har jag snabbtestat skärmen efter timmar av fixande
Skärmen är verkligen helt otrolig. Har den ganska nära ansiktet så upplever inte att text blir för liten etc skalningsproblem. Haer dock bara hunnit testa 2timmars användning. Färgerna i windows ser bra ut men färgerna i spel ser lite fel eller ovanliga ut. Tänker på skyrim och diablo3. Hae dock intw eört någon inställning på skärmen annat än satt den på 60hz.

men tyvärr.. väldigt synd att det får bli så men måste släpa skärmen till netonnet och byta ut den pga av ett fel. På högra sidan vid en punkt kommer det rödbrun backlightbleeding !?? Det är mest synligt när man sitter rätt framför skärmen och svart bakrund. Väldigt konstigt och har aldrig sett nåt sånt på en skärm. Annars synd inga döda pixlar eller dylikt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ja det var verkligen tråkigt att höra och när man betalat så mycket för en sådan skärm så ska man sig inte acceptera annat än ett perfekt exemplar.

Vilken tid blir d netonnet? Ska ev dit senare ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ja det var verkligen tråkigt att höra och när man betalat så mycket för en sådan skärm så ska man sig inte acceptera annat än ett perfekt exemplar.

Jag har godkänt lite normal backlightbleeding från ett hört tbh... Det e väldigt svårt att komma ifrån nån typ av backlightbleeding alls. Men rödbrunt ljus är mycket värre än ljus normal backlightbleed..

Visa signatur

Citera för svar!