Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtitt: MSI GS60 med Geforce GTX 970M

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: MSI GS60 med Geforce GTX 970M

Geforce Maxwell för prestandaklassen ger hitintills oöverträffad prestanda även i bärbara datorer. Häng med när SweClockers klämmer på MSI:s slimmade speldator GS60.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande temperaturer med tanke på hur slimmad och kraftfulla komponenterna är. Kanske blir en bärbar nästa gång det är dags att uppgradera!

...men jäklar vad fult teckensnitt det är på tangentbordet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Sån ska man ha som dator i skolan, man bli coolast i skolan och man kan spela vad man vill typ 11/10 would bring to school.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå denna hysteri i att göra datorer så tunna det går . Gör dom tjocka så man kan få vettig kylning, plats för komponenter osv. ( åtminstånde om det ska användas för spelande). sen om en speldator väger 2 kg istället för 1 vad spelar det för roll hellre bra kylning & prestanda än fjolltunn & högt ljud.
det enda bärbara fjollet jag sett som varit ok är en toshiba för arbete som var ok (tjock tung & utrymme för komponenter & kylning dessutom var batteriet bra,fast var väl en 10 år sen)
P:S ett erkännande. har svårt att se användningsområde för plattor & bärbara datorer ,i jobbet ok resa ok men privat då sitter jag hellre vid min stationära. eller ögnar igenom mejlen & läser dom sen på min stora skärm hemma sen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Denna slimmade varianten tilltalar mig mycket mer och känns som en kompromiss till GT70 som är mycket tjockare. En lägre vikt och och mer slimmad design kommer inte gratis utan betalas med högre ljudnivå vid belastning. Personligen är det nog ändå något jag föredrar när det kommer till en bärbar.

Bra test även om det hade varit lite snyggare/enklare om ni la in grafer som jämförde mot de stationära. Det hade räckt med en jämförelse med Maxwell och kanske 2 andra kort stationära kort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Sån ska man ha som dator i skolan, man bli coolast i skolan och man kan spela vad man vill typ 11/10 would bring to school.

Då måste tomten vara riktigt snäll i år. Sjutton guldspik är inte vad alla studenter bara kan trolla fram. :/ Tyvärr
Varför skulle man vilja spela på skoltid förresten? Nu blev jag nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xj0461:

Då måste tomten vara riktigt snäll i år. Sjutton guldspik är inte vad alla studenter bara kan trolla fram. :/ Tyvärr
Varför skulle man vilja spela på skoltid förresten? Nu blev jag nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det finns ju lite bortskämda barn sa inte på skoltid, menade typ om man har rast eller nåt c:

Edit: man kan också använda den för att skriva

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå denna hysteri i att göra datorer så tunna det går . Gör dom tjocka så man kan få vettig kylning, plats för komponenter osv. ( åtminstånde om det ska användas för spelande). sen om en speldator väger 2 kg istället för 1 vad spelar det för roll hellre bra kylning & prestanda än fjolltunn & högt ljud.
det enda bärbara fjollet jag sett som varit ok är en toshiba för arbete som var ok (tjock tung & utrymme för komponenter & kylning dessutom var batteriet bra,fast var väl en 10 år sen)
P:S ett erkännande. har svårt att se användningsområde för plattor & bärbara datorer ,i jobbet ok resa ok men privat då sitter jag hellre vid min stationära. eller ögnar igenom mejlen & läser dom sen på min stora skärm hemma sen.

Du har inte haft en Alienware, det märks

5.8 KG "bärbar".

Min kära vän letar efter en 14" med ultimat prestanda..då han reser extremt mycket. Så, det är klart att det finns användningsområden.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Varför måste allt gamingrelaterat vara så fruktansvärt fult. Fula logos, fula dioder och blinkande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Varför måste allt gamingrelaterat vara så fruktansvärt fult. Fula logos, fula dioder och blinkande saker.

För det går snabbare med sånt c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Ja, det finns ju lite bortskämda barn sa inte på skoltid, menade typ om man har rast eller nåt c:

Edit: man kan också använda den för att skriva

jag tycker nog inte att det är orimligt att få en dator för 17 000 i födelsedagspresent eller julklapp.

Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå denna hysteri i att göra datorer så tunna det går . Gör dom tjocka så man kan få vettig kylning, plats för komponenter osv. ( åtminstånde om det ska användas för spelande). sen om en speldator väger 2 kg istället för 1 vad spelar det för roll hellre bra kylning & prestanda än fjolltunn & högt ljud.
det enda bärbara fjollet jag sett som varit ok är en toshiba för arbete som var ok (tjock tung & utrymme för komponenter & kylning dessutom var batteriet bra,fast var väl en 10 år sen)
P:S ett erkännande. har svårt att se användningsområde för plattor & bärbara datorer ,i jobbet ok resa ok men privat då sitter jag hellre vid min stationära. eller ögnar igenom mejlen & läser dom sen på min stora skärm hemma sen.

det verkar som att du har missuppfattat det hela. tanken är att en bärbar dator ska kunna flyttas på lämpligt sätt och en tjock och tung klump är mindre roligt att lägga ner i väskan. det finns även tjocka 17,3" om man hellre vill ha det, exempelvis asus g751.

du verkar inte vara målgruppen helt enkelt då du inte ser meningen med en tunn bärbar dator. du säger att du hellre sitter vid en stor skärm hemma men vad stoppar dig från att koppla in skärmen samt tangentbord i den bärbara och använda den som stationär? du får en väldigt flexibel lösning som kan användas i sängen, i soffan, på hotellet, på föreläsningen och även hemma som "stationär" (edit: om man gillar lan så är den också mycket lättare att dra med sig till en kompis hus, bara att ta med sig en mus och eventuellt hörlurar). om den är kraftfull också så är det den enda datorn du behöver.

sedan tycker jag att 15,6" är för stort då jag hellre ser en tunn 13-14" som faktiskt kan användas för föreläsningar och när man reser utan att vara jobbigt stor.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är samma sorts belysning av tangentbordet på GT modellen?
Jag är allergisk mot det där "gaming" inspirerade med olika färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninxi:

Någon som vet om det är samma sorts belysning av tangentbordet på GT modellen?
Jag är allergisk mot det där "gaming" inspirerade med olika färger

använd det vita bakgrundsljuset istället för någon annan färg då. tycker inte att den här datorn var vulgär alls. hade gärna sluppit draken på baksidan och haft lite mindre "gamer"-inspirerad font på tangentbordet men annars är den riktigt snygg i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Varför måste allt gamingrelaterat vara så fruktansvärt fult. Fula logos, fula dioder och blinkande saker.

Det går ju att stänga av tangentbords belysningen så den ser ut som vilken tråkig laptops som helst.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av versions:

jag tycker nog inte att det är orimligt att få en dator för 17 000 i födelsedagspresent eller julklapp.

Skulle inte klassa det som rimligt oavsett ekonomisk situation i familjen. Men visst dagens Curling kultur är imponerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skulle inte klassa det som rimligt oavsett ekonomisk situation i familjen. Men visst dagens Curling kultur är imponerande...

vad tycker du om att föräldrarna finansierar resor till exempel skid- och badorter för barnen (barn och barn, givetvis inte tolvåringar som åker själva)? kostar en slant det också. kläderna och mobiltelefonen blir inte gratis heller.

att föräldrar köper fina saker till sina barn är inte konstigt i mina ögon, sedan kan man diskutera var man tycker att gränsen för vad det får kosta går någonstans och det varierar säkerligen från familj till familj.

sedan finns det vad jag förstår två typer av curling; att man kostar på sig lite extra för barnet och att man gör allt åt barnet. jag skulle nog hellre peka på det andra som ett problem än det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Varför måste allt gamingrelaterat vara så fruktansvärt fult. Fula logos, fula dioder och blinkande saker.

Tangentbord går att ställa in till tycke och smak resten är relativt diskret och rent. Lyssnade notifikationer har en funktion.
Loggan är ful, men den är ju i alla fall inte självlyssnade som ett visst annat företag har.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Loggan är ful, men den är ju i alla fall inte självlyssnade som ett visst annat företag har.

Tänker du på utomjordingen?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Det kanske är jag som inte kan läsa, men i vilken upplösning gjordes speltesterna?

Kommer en fullständig recension eller får vi nöja oss med en snabbtitt?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ninxi:

Någon som vet om det är samma sorts belysning av tangentbordet på GT modellen?
Jag är allergisk mot det där "gaming" inspirerade med olika färger

Här har vi någon som läst artikeln... Det är samma typ av belysning, vilket innebär att man kan ändra färger och belysning helt efter egna preferenser. Allt från ett blinkande disco i olika färger till ett vanligt vitt sken är möjligt att åstadkomma med den medföljande mjukvaran. Det är naturligtvis även möjligt att släcka tangentbordet.

Skrivet av raaaz:

Det kanske är jag som inte kan läsa, men i vilken upplösning gjordes speltesterna?

Kommer en fullständig recension eller får vi nöja oss med en snabbtitt?

Jag glömde skriva det i artikeln – upplösningen för speltesterna var densamma som för skärmen; 1 920 x 1 080 pixlar.

Den här gången blir det tyvärr endast en snabbtitt, men förutsatt att vi tar in fler gamingdatorer är planen att det blir i form av fullständiga recensioner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

MSI GS60 3k eller GS70 Crimson Red? kommer aldrig kunna avgöra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Den här gången blir det tyvärr endast en snabbtitt, men förutsatt att vi tar in fler gamingdatorer är planen att det blir i form av fullständiga recensioner.

Ja tack! Fler tester på bärbara monster uppskattas. Inte för att jag tror Asus motsvarighet presterar mycket sämre Men sätt gärna lite press på fler tillverkare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hata att tillverkarna blandar gemena och versaler på tangentbordet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Lite väl häftigt när den inte är långt ifrån CPU prestandan i ens stationära
Cinebench 11, ~7 vs 7.7 pts

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå denna hysteri i att göra datorer så tunna det går . Gör dom tjocka så man kan få vettig kylning, plats för komponenter osv. ( åtminstånde om det ska användas för spelande). sen om en speldator väger 2 kg istället för 1 vad spelar det för roll hellre bra kylning & prestanda än fjolltunn & högt ljud.
det enda bärbara fjollet jag sett som varit ok är en toshiba för arbete som var ok (tjock tung & utrymme för komponenter & kylning dessutom var batteriet bra,fast var väl en 10 år sen)
P:S ett erkännande. har svårt att se användningsområde för plattor & bärbara datorer ,i jobbet ok resa ok men privat då sitter jag hellre vid min stationära. eller ögnar igenom mejlen & läser dom sen på min stora skärm hemma sen.

Tycker Lenovo gjort ett kalas jobb ja med sin y50-70, bättre temps i BF4 än vilken stationär dator som helst som inte har en eftermarknadskylare på sina komponenter. Att den är slimmad är bara ett plus, behöver inte ha plats för 3st HDD's eller DVD läsare vilket som i mitt tycke på en laptop, en 256/500Gb SSD räcker alla gånger - sedan kör man extern disk (tex. WD Passport/Elements) på 2Tb för all media

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

MSI måste vara den absolut sämsta tillverkaren av datorer!

Alla deras datorer är tjocka, skitfula, tunga, har stora loggor, dyra, har strömhungriga grafikkort, mekaniska hårddiskar, massa färgglada lysdioder, och tangentbord med horribelt typsnitt, etc.

Sen har den Atheros KillerNIC som inte går att köra utan stora, sega, bloatade drivrutiner som kommer med kontrollpaneler och sånt som hela tiden måste köras i bakgrunden, och som bara funkar under Windows.

Förvånande att den inte har DVD också.

Till sina fördelar så måste jag ändå säga att den har hela 16 GB RAM, det är bra, och den har både HDMI och DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Alla deras datorer är tjocka, skitfula, tunga, har stora loggor, dyra, har strömhungriga grafikkort, mekaniska hårddiskar, massa färgglada lysdioder, och tangentbord med horribelt typsnitt, etc.

Sen har den Atheros KillerNIC som inte går att köra utan stora, sega, bloatade drivrutiner som kommer med kontrollpaneler och sånt som hela tiden måste köras i bakgrunden, och som bara funkar under Windows.

Förvånande att den inte har DVD också.

Till sina fördelar så måste jag ändå säga att den har hela 16 GB RAM, det är bra, och den har både HDMI och DisplayPort.

GS60 är ju lätt och relativt tunn. Utseendet är subjektivt, samma gäller logo, typsnitt samt lysdioder, Lysdioderna kan man ju ställa till vitt om man inte vill ha disko. Datorn i artikeln har ju en SSD. Såklart är de dyra med starka grafikkort, vilka ju är mera strömkrävande än svaga grafikkort (inom samma arkitektur).

ASUS och Alienwares datorer är väl oftast tyngre och tjockare. De är i min smak fulare också. MSI:s ser mera stilrena ut. Loggan tycker jag ser helt okej ut. Det dåliga med MSI:s laptopar är väl kylningen på grund av att den är relativt tunn, men GS60 verkar inte ha så värst mycket problem enligt snabbtitten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av rektor:

Alla deras datorer är tjocka, skitfula, tunga[...]

Uhm... GS60 väger under 2kg och är under 20mm tjock. GT72 väger runt 3.8kg, men är inte tunn. Jämför med typ ASUS G751 som väger 5kg. Jag orkar inte ge mig på dina resterande argument, då de är subjektiva, där får du tycka vad du vill. Men att komma och anklaga MSI-datorer för att vara "tjocka, skitfula, tunga" i en artikel som handlar om GS60 är ett fall av att ignorera artikeln i fråga och att inte göra någon research om övrigt utbud.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

60hz FAIL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

60hz FAIL!

kommer nog dröjja ett bra tag innan vi får se laptops med 120hz/144hz-paneler.

Däremot så har datorn displayport vilket enligt mig får anses som en utveckling, många laptops har idag endast HDMI vilket inte outputtar 120/144hz

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4