Felsökning: Fortsatta BSOD/omstarter trots nytt nätagg, tips och råd uppskattas.

Permalänk
Medlem

Felsökning: Fortsatta BSOD/omstarter trots nytt nätagg, tips och råd uppskattas.

jag har ett mycket märkligt problem.

För några dagar sedan när jag skulle testa om mina minnen hade orsakat blue screen när jag spelade, men det visade sig vara mitt Nätagg
(XFX 850w Black edition) hade gett upp, så en kompis kom med ett Cooler Master 600w och datorn starta. I dag (2014-10-25) så gick jag till den lokala data handeln och köpte mig att Corsair CX 750w. Men när jag satt in det så hände exakt samma sak som mitt XFX så jag undra om det är ett större problem med datorn.

Symtom med XFX 850w och Corsair CX 750w är att han vill starta upp med sedan så stänger han av och repeat.

dator specs:
MSI P67A-GD65
Intel core I5 2400
Kingston KVR1333D3N9K3
MSI GeForce GTX 680 Lightning
Noctua nh-u14s
3x 120mm fläktar (kom med chassit)
3x hård diskar av olika tillvärkare (1x 1tb, 1x 3tb och en 250 gb)
Chassi: Corsair Vengeance C70

Edit: och dom som undrar jag har försökt att rensa Cmos med en jumper med då ville han inte starta (gjordes på XFX 850w)

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar. Passade även på att flytta tråden till Support och övriga trådar där du lär få bättre svar.
Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxVice:

jag har ett mycket märkligt problem.

För några dagar sedan när jag skulle testa om mina minnen hade orsakat blue screen när jag spelade, men det visade sig vara mitt Nätagg
(XFX 850w Black edition) hade gett upp, så en kompis kom med ett Cooler Master 600w och datorn starta. I dag (2014-10-25) så gick jag till den lokala data handeln och köpte mig att Corsair CX 750w. Men när jag satt in det så hände exakt samma sak som mitt XFX så jag undra om det är ett större problem med datorn.

Symtom med XFX 850w och Corsair CX 750w är att han vill starta upp med sedan så stänger han av och repeat.

dator specs:
MSI P67A-GD65
Intel core I5 2400
Kingston KVR1333D3N9K3
MSI GeForce GTX 680 Lightning
Noctua nh-u14s
3x 120mm fläktar (kom med chassit)
3x hård diskar av olika tillvärkare (1x 1tb, 1x 3tb och en 250 gb)
Chassi: Corsair Vengeance C70

Edit: och dom som undrar jag har försökt att rensa Cmos med en jumper med då ville han inte starta (gjordes på XFX 850w)

Lägg gärna till lite detaljer om blåskärmarna, annars är det svårt att gissa vad det kan handla om.
http://www.resplendence.com/whocrashed eller http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html kan vara till hjälp med det.

Testade du minnet eller bytte du bara nätagget? Det framgår inte tydligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxVice:

jag har ett mycket märkligt problem.

För några dagar sedan när jag skulle testa om mina minnen hade orsakat blue screen när jag spelade, men det visade sig vara mitt Nätagg
(XFX 850w Black edition) hade gett upp, så en kompis kom med ett Cooler Master 600w och datorn starta. I dag (2014-10-25) så gick jag till den lokala data handeln och köpte mig att Corsair CX 750w. Men när jag satt in det så hände exakt samma sak som mitt XFX så jag undra om det är ett större problem med datorn.

Symtom med XFX 850w och Corsair CX 750w är att han vill starta upp med sedan så stänger han av och repeat.

dator specs:
MSI P67A-GD65
Intel core I5 2400
Kingston KVR1333D3N9K3
MSI GeForce GTX 680 Lightning
Noctua nh-u14s
3x 120mm fläktar (kom med chassit)
3x hård diskar av olika tillvärkare (1x 1tb, 1x 3tb och en 250 gb)
Chassi: Corsair Vengeance C70

Edit: och dom som undrar jag har försökt att rensa Cmos med en jumper med då ville han inte starta (gjordes på XFX 850w)

CX (gjort av CWT, körd med sämre kondensatorer speciellt mot den sidan strömmen går ut till datordelarna) är sämre än XFX agget (som är gjort på seasonic plattformen). Men ska inte påverka när du kör det nytt (problemen kommer efter månad till något år).

Hur som låter som ramminnerna inte är friska.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

sorry för att jag inte förklara så mycket. låt mig förklara från början: det började med att BF4 efter att spelat run i test kartan så lämnade jag spelet det några minuter efter så fick jag Blue screen, jag undrade men hittade det inte felet.

Några dagar senare när jag och en kompis spelade lite Payday 2 så fick jag Blue screen igen men denna gång så rekommenderade min vän att använda bluescreenview men denna gång så fick jag inte svaret för jag trodde att det var fel på drivrutinerna för det visade följande: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x0000001a och PFN_LIST_CORRUPT 0x000000d1 så jag uppdaterade min drivers. Men sen fick jag blue screen igen. Då fick jag ett tydligare svar: MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a, efter som jag har 3 minnes moduler i ett system med dual channeling så när jag tog ut ett minne så började med symtomen som jag förklarade ovan.

hoppas på att det var bra med info

Edit: jag glömde att skriva att jag tog bort allt utom moderkort, processor och nät agget och då hände exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxVice:

sorry för att jag inte förklara så mycket. låt mig förklara från början: det började med att BF4 efter att spelat run i test kartan så lämnade jag spelet det några minuter efter så fick jag Blue screen, jag undrade men hittade det inte felet.

Några dagar senare när jag och en kompis spelade lite Payday 2 så fick jag Blue screen igen men denna gång så rekommenderade min vän att använda bluescreenview men denna gång så fick jag inte svaret för jag trodde att det var fel på drivrutinerna för det visade följande: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x0000001a och PFN_LIST_CORRUPT 0x000000d1 så jag uppdaterade min drivers. Men sen fick jag blue screen igen. Då fick jag ett tydligare svar: MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a, efter som jag har 3 minnes moduler i ett system med dual channeling så när jag tog ut ett minne så började med symtomen som jag förklarade ovan.

hoppas på att det var bra med info

testa ett minne i taget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar