Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med X99-S, fastnar i boot

Permalänk
Medlem

Problem med X99-S, fastnar i boot

Hej!
Vill först och främst meddela att er "Maila oss teknisk fråga" på er hemsida inte fungerar! Matar in alla info och får returvärde "Kan inte vara tomt!" -störande då jag har fyllt i er blankett 2 gånger nu.
Så därför frågar jag här istället.

Har följande:
X99-S
BIOS: 1004
GTX 980 STRIX
RAM Corsairs 2666MHz

Mitt problem:
Jag upplever stora problem med mitt nya X99-S moderkort.
Först och främst så händer det varje dag när jag startar datorn att den inte går igenom POST korrekt. Jag får ingen bild på skärmen och moderkortets Q-code visar kod B2(Legacy Option ROM Initialization). Där fastnar den och min åtgärd blir att bara starta om för att kunna boota upp datorn.
Väldigt frustrerande!

Mitt andra problem är att BIOS är helt knäppt. Kör jag en CMOS reset och går in och fixar ändring för boot device med mera (utan att röra AI Tweak) och sparar så får jag bluescreen när jag ska boota Windows. Går jag sedan in i BIOS igen så ser jag att inställningarna helt av sig självt har ändrats till XMP 2800 profilen.. Sparar jag i detta läget så lyckas jag komma in i Windows. Via CPU-Z sen kan jag se att mina minnen bara går i 2133Mhz och allt är stabilt. Jag förstår dock INTE varför BIOS bestämmer själv att den ska vara inställd på XMP 2800, när den egentligen inte är det!! Gör jag minsta lilla manuell ändring via AI Tweak så resulterar det i en ny bluescreen veva.

Andra Q-koder som POST brukar fastna på:
96
79
BD

Tacksam för svar då det är väldigt frustrerande!
/Jonatan

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kare:

Hej!
Vill först och främst meddela att er "Maila oss teknisk fråga" på er hemsida inte fungerar! Matar in alla info och får returvärde "Kan inte vara tomt!" -störande då jag har fyllt i er blankett 2 gånger nu.
Så därför frågar jag här istället.

Har följande:
X99-S
BIOS: 1004
GTX 980 STRIX
RAM Corsairs 2666MHz

Mitt problem:
Jag upplever stora problem med mitt nya X99-S moderkort.
Först och främst så händer det varje dag när jag startar datorn att den inte går igenom POST korrekt. Jag får ingen bild på skärmen och moderkortets Q-code visar kod B2(Legacy Option ROM Initialization). Där fastnar den och min åtgärd blir att bara starta om för att kunna boota upp datorn.
Väldigt frustrerande!

Mitt andra problem är att BIOS är helt knäppt. Kör jag en CMOS reset och går in och fixar ändring för boot device med mera (utan att röra AI Tweak) och sparar så får jag bluescreen när jag ska boota Windows. Går jag sedan in i BIOS igen så ser jag att inställningarna helt av sig självt har ändrats till XMP 2800 profilen.. Sparar jag i detta läget så lyckas jag komma in i Windows. Via CPU-Z sen kan jag se att mina minnen bara går i 2133Mhz och allt är stabilt. Jag förstår dock INTE varför BIOS bestämmer själv att den ska vara inställd på XMP 2800, när den egentligen inte är det!! Gör jag minsta lilla manuell ändring via AI Tweak så resulterar det i en ny bluescreen veva.

Andra Q-koder som POST brukar fastna på:
96
79
BD

Tacksam för svar då det är väldigt frustrerande!
/Jonatan

Hej,

För att börja felsökningen från början, flasha in BIOS 1004 över den befintliga installationen genom USB BIOS Flashback.
Tillvägagångssätt: http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Det finns en switch på moderkortet som heter EZ XMP, i på-läget så forcerar den XMP-läge. Slå av den om du inte vill köra XMP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

För att börja felsökningen från början, flasha in BIOS 1004 över den befintliga installationen genom USB BIOS Flashback.
Tillvägagångssätt: http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Det finns en switch på moderkortet som heter EZ XMP, i på-läget så forcerar den XMP-läge. Slå av den om du inte vill köra XMP.
http://i.imgur.com/rjhzLYQ.jpg

Hej igen
Har flashat in BIOS 1004 igen samt återställt inställningar.
XMP står som disabled nu så det är bra... XMP profilerna i bios fungerade ändå inte..
Problemet med q-code B6 kvarstår dock. Verkar som att den fastnar i samband med att VGA led lyser. Läste lite om detta på andra forum också.

/jonatan

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kare:

Hej igen
Har flashat in BIOS 1004 igen samt återställt inställningar.
XMP står som disabled nu så det är bra... XMP profilerna i bios fungerade ändå inte..
Problemet med q-code B6 kvarstår dock. Verkar som att den fastnar i samband med att VGA led lyser. Läste lite om detta på andra forum också.

/jonatan

Om du monterar ur grafikkortet, går datorn genom POST utan att fastna på någon q-code?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om du monterar ur grafikkortet, går datorn genom POST utan att fastna på någon q-code?

Tog ur grafikkortet, provade starta 2 gånger, fastnade ej på någon q-code.
Har satt grafikkortet i en annan slot just nu. Startade utan att fastna. Dock såg jag i BIOS att XMP profile hade ändrats till XMP 2800 igen utan att jag ändrat.
Jag provar så här några dagar. Återkommer med svar efter helgen.

/jonatan

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om du monterar ur grafikkortet, går datorn genom POST utan att fastna på någon q-code?

Datorn har startat felfritt sedan jag ändrade PCI-E platsen. Står på andra forum att det fungerat för andra sedan de har gjort det samma.
Kan man anse att PCI-E porten är trasig då med tanke på att det hänger sig?

/Jonatan

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kare:

Datorn har startat felfritt sedan jag ändrade PCI-E platsen. Står på andra forum att det fungerat för andra sedan de har gjort det samma.
Kan man anse att PCI-E porten är trasig då med tanke på att det hänger sig?

/Jonatan

Om samma fel uppstår när ditt moderkort monteras tillsammans med andra komponenter (främst RAM, CPU, GPU & PSU), då är det fel på PCIe-sloten. Så om du vill kan du lämna in moderkortet på felsökning genom butiken du har köpt det ifrån.

Kan du länka några av trådarna du har hittat som beskriver samma problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om samma fel uppstår när ditt moderkort monteras tillsammans med andra komponenter (främst RAM, CPU, GPU & PSU), då är det fel på PCIe-sloten. Så om du vill kan du lämna in moderkortet på felsökning genom butiken du har köpt det ifrån.

Kan du länka några av trådarna du har hittat som beskriver samma problem?

Hitta gamla trådar som beskriver problemet:
Vip Asus
Många andra trådar där de tror att det står Q-code 62 men det är b2.

Nyare trådar:
Overclock.net
Rog.asus.com
Sweclockers.com
Rockpapershotgun

Extra fråga, finns det nyare bios till GTX 980 Strix ?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kare:

Extra fråga, finns det nyare bios till GTX 980 Strix ?

Nej, än så länge finns bara versionen installerat på kortet.

Tack för länkarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Nej, än så länge finns bara versionen installerat på kortet.

Tack för länkarna!

Hej!

För info så har problemet återkommit. Startade om och sedan fick jag upp "Overclocked Failed" inne i BIOS hade XMP profilen ändrat sig själv.
Blir nog dags att lämna tillbaka detta kortet nu.

mvh
jonte

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kare:

Hej!

För info så har problemet återkommit. Startade om och sedan fick jag upp "Overclocked Failed" inne i BIOS hade XMP profilen ändrat sig själv.
Blir nog dags att lämna tillbaka detta kortet nu.

mvh
jonte

Om du inte kan slå av XMP ens med switchen, då är något fel.

Visa signatur