Vilken systemkamera är bäst för sportfilmning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Det gäller väl endast om man inte får korrekt vara, eller om varan har ett fel som inte nämnts i beskrivningen? Vad händer om du köpt en kamera och 3 månader senare går den sönder, då sitter du i en tråkig sits. Svårt att urskilja dumsnål och ett bra köp.

Vad gör du om du köper en vara här på SC, eller på Scandinavian Photo eller en bilhandlare eller av en kompis?
Som jag sa, vet man inte vad man sysslar med så är det klart man ska ta det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad gör du om du köper en vara här på SC, eller på Scandinavian Photo eller en bilhandlare eller av en kompis?
Som jag sa, vet man inte vad man sysslar med så är det klart man ska ta det lugnt.

Ville bara poängtera att pengarna tillbaka inte gäller varor som går sönder senare, därför rekommenderar jag att han inte köper en kamera utan garanti/kvitto. Köper du från Ebay kan du varken känna på kameran först du får den, garanti/kvitto finns förmodligen inte och du kan råka ut för otrevliga händelser i framtiden. Att köpa något lokalt är en helt annan sak, exempelvis blocket. Det kan jag rekommendera, men endast om det finns garanti/kvitto.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Köper man beggat vill man helst se varan, klämma å testa INNAN köpet. Kvitto givetvis, gärna med garanti. Ebay funkar OK för nya tillbehör, därtill pengar tillbaksgaranti om man orkar skicka tillbaks.

Vill man slippa tull+moms på dyra prylar 5kSEK+ är Ebay ett lotteri.

Permalänk

Men om man ska satsa på en fs100 är den prisvärd och passar den bra till att filma på motocross? Hur avancerad är den? Antar att de bara är att youtuba lite så lär man sig väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Lika rimligt som att salami är den godaste pizzan och att röda bilar är snabbast.
Vilka Panasonic tänker du på och i vilka prisklasser och jämfört med vad?

Okej, det var lite dåligt formulerat av mig, jag kan ju inte veta vad som passar bäst för honom och jag menade mer vad jag föredrar så jag ändrade min kommentar.

Jag personligen hade kört på Panasonic då jag alltid inbillat mig att Panasonic satsar mer på Video med 4k och hög fps vilket t.ex inte Nikon och Canon har gjort.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Men om man ska satsa på en fs100 är den prisvärd och passar den bra till att filma på motocross? Hur avancerad är den? Antar att de bara är att youtuba lite så lär man sig väl!

Några snabba frågor, vad är din nuvarande kamera, hur länge har du arbetat med kameror och vad är dina krav? Vill du en kamera med bra ljuskänslighet, en kamera som kan filma i slowmotion eller en kamera som kan filma 4k? Berätta lite detaljerat, vad hade du tänkt filma inom "motorcross"?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Några snabba frågor, vad är din nuvarande kamera, hur länge har du arbetat med kameror och vad är dina krav? Vill du en kamera med bra ljuskänslighet, en kamera som kan filma i slowmotion eller en kamera som kan filma 4k? Berätta lite detaljerat, vad hade du tänkt filma inom "motorcross"?

Har tidigare kört med en panasonic x920. Ljuskänsligheten behöver inte vara enorm då jag näst intill alltid filmar utomhus, den ska liksom klara en mörkare mulig dag. Då är jag mer ute efter en kamera som har bra bildkvalite hög fps för slowmotion och ett snyggt skärpdjup.

Permalänk
Medlem

Skärpedjup är jävligt svårt i actionscener. Du måste upp på teleområden för att klara detta. Problemet som kommer då är att Rolling shutter blir mer tydligt.

Mycket svårt krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Men om man ska satsa på en fs100 är den prisvärd och passar den bra till att filma på motocross? Hur avancerad är den? Antar att de bara är att youtuba lite så lär man sig väl!

Jag gillade min FS100 mycket, men kolla runt på recensioner osv för folk är ju som bekant väldigt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Har tidigare kört med en panasonic x920. Ljuskänsligheten behöver inte vara enorm då jag näst intill alltid filmar utomhus, den ska liksom klara en mörkare mulig dag. Då är jag mer ute efter en kamera som har bra bildkvalite hög fps för slowmotion och ett snyggt skärpdjup.

Vill inte upprepa men Panasonic GH4, den kan filma i 4K vilket kommer passa dig i smak eftersom du kan zooma in bilden utan att kvaliteten försämras drastiskt. Den presterar även godkänt i mörka miljöer, helt klart inte den bästa men godkänt. Du klarar dig absolut utan tvivel en mulen dag, vilket alla i den prisklassen gör. Skärpedjup handlar mer om personen bakom kameran än själva kameran. Kommer nog inte bli lätt att skapa ett stort djup i höga hastigheter oavsett hur bra kamera du köper om du inte är erfaren. Självklart är en lens med låg aperture självfallet men jag tror absolut du skulle bli nöjd med Panasonic GH4. Glöm inte 96 fps i 1080p, något som är bra för motorcross.

Finns inte mer jag kan säga än titta på recensionen jag rekommenderat innan. Tack för mig och lycka till!

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Vill inte upprepa men Panasonic GH4, den kan filma i 4K vilket kommer passa dig i smak eftersom du kan zooma in bilden utan att kvaliteten försämras drastiskt. Den presterar även godkänt i mörka miljöer, helt klart inte den bästa men godkänt. Du klarar dig absolut utan tvivel en mulen dag, vilket alla i den prisklassen gör. Skärpedjup handlar mer om personen bakom kameran än själva kameran. Kommer nog inte bli lätt att skapa ett stort djup i höga hastigheter oavsett hur bra kamera du köper om du inte är erfaren. Självklart är en lens med låg aperture självfallet men jag tror absolut du skulle bli nöjd med Panasonic GH4. Glöm inte 96 fps i 1080p, något som är bra för motorcross.

Finns inte mer jag kan säga än titta på recensionen jag rekommenderat innan. Tack för mig och lycka till!

Ja jag hade lätt kört på en gh4 om jag vet att af skulle kunna hänga med bra när jag filmer på crossen när den är i rörelse.
För på intervjuer och när man göra introscener kan man ju lätt köra på manuell då det är mycket lugnare scener.
Är de någon som kan säga om af skulle funka att filma på cross? Eller har någon filmat på någon annan höghastighets sport med en gh4?

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig stött på en kamera som har så bra AF att jag skulle överge manuell.
Tror det blir bättre om du kör manuellt men om du vill ha AF så skulle jag som tidigare sagt kolla på en videokamera med liten sensor tex XA20 eller XF100 och komplettera med en billig system tex G6 eller Sony Nex.
Anledning till att AF funkar bättre med små sensorer är helt enkelt för att i stort sett allt är i skärpa.
Sen har du den andra kameran till lite snygga klipp med drömskt skärpdjup.

Se denna, XA25 är exakt samma kamera fast med SDI och Legria G30 är samma fast utan XLR.
http://vimeo.com/71578107

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har personligen aldrig stött på en kamera som har så bra AF att jag skulle överge manuell.
Tror det blir bättre om du kör manuellt men om du vill ha AF så skulle jag som tidigare sagt kolla på en videokamera med liten sensor tex XA20 eller XF100 och komplettera med en billig system tex G6 eller Sony Nex.
Anledning till att AF funkar bättre med små sensorer är helt enkelt för att i stort sett allt är i skärpa.
Sen har du den andra kameran till lite snygga klipp med drömskt skärpdjup.

Se denna, XA25 är exakt samma kamera fast med SDI och Legria G30 är samma fast utan XLR.
http://vimeo.com/71578107

Hur mycket träning och är det ens möjligt att kunna hänga med och filma med manuell fokus på en cross som går i 50-90km/h när man står ca 5m ifrån banan, känns som att de kan bli svårt. Men de är klart att man kan ställa upp bländaren heter de va till typ f5 så hamnar väl mer i bilden i fokus?
Men samtidigt så verka fs100 vara en jävligt fin kamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Hur mycket träning och är det ens möjligt att kunna hänga med och filma med manuell fokus på en cross som går i 50-90km/h när man står ca 5m ifrån banan, känns som att de kan bli svårt. Men de är klart att man kan ställa upp bländaren heter de va till typ f5 så hamnar väl mer i bilden i fokus?
Men samtidigt så verka fs100 vara en jävligt fin kamera...

Klart man hänger med. Kolla på cross på eurosport eller F1 tex.
En FS100 vid f5 har fortfarande kort skärpdjup på 1-5m avstånd.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Klart man hänger med. Kolla på cross på eurosport eller F1 tex.
En FS100 vid f5 har fortfarande kort skärpdjup på 1-5m avstånd.

Ja men dom har ju lite större och avancerade riggar? Men om man köper en follow focus rigg så kanske de blir lättare också.
Vilken skulle du rekommendera gh4 eller fs100? Som du märker så har jag väldig besluts ångest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Ja men dom har ju lite större och avancerade riggar? Men om man köper en follow focus rigg så kanske de blir lättare också.
Vilken skulle du rekommendera gh4 eller fs100? Som du märker så har jag väldig besluts ångest...

Det dom har är övat. Jag har själv filmat med i princip samma grejer som dom och skillnaden är mindre än man tror.
Svårt att säga, jag köpte FS100 istället för GH4 men jag tror du skulle bli lyckligare med den senare.
Men om jag skulle filma typ bara cross så hade jag kört på en XA20 eller XF100 tillsammans med en G6 alt Nex.

Permalänk
Medlem

Precis som Nisse Tuta säger, inkl det jag sade är en vinst av en ren videokamera av mer ENG typ betydligt trevligare att arbeta med i actionscener. Däremot så kräver det lite av användaren att få till suddig bakgrund. Nu KAN du fixa detta i efterhand i After Effects eller så har du en kamera för dessa specifika situationer. Din budget tillåter flera kameror.

XA10/XA20 finns i modeller utan XLR-ingång. Där finns en slant att spara. Kika på tuben efter reviews på detta. Fina kameror.

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_D...

Dessa två är XA10 resp. XA20 utan XLR (ljud). I princip.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Holck:

Precis som Nisse Tuta säger, inkl det jag sade är en vinst av en ren videokamera av mer ENG typ betydligt trevligare att arbeta med i actionscener. Däremot så kräver det lite av användaren att få till suddig bakgrund. Nu KAN du fixa detta i efterhand i After Effects eller så har du en kamera för dessa specifika situationer. Din budget tillåter flera kameror.

XA10/XA20 finns i modeller utan XLR-ingång. Där finns en slant att spara. Kika på tuben efter reviews på detta. Fina kameror.

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_D...

Dessa två är XA10 resp. XA20 utan XLR (ljud). I princip.

// A

Vad menar du med en videokamera av ENG typ?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Skulle nog som komplement montera en GoPro på någon av cyklarna för att få actionvideon lite mer levande.

Ja jag har redan en gopro 3 black som jag använder mig av.

Permalänk

Nu har jag snöat in mig lite på en Sony ax100, den verkar va en riktigt fin kamera med både 4k, stor sensor osv... och sen kan man kanske komplettera med en gh3/gh4 12-35mm.
Vad säger ni om den kombinationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Nu har jag snöat in mig lite på en Sony ax100, den verkar va en riktigt fin kamera med både 4k, stor sensor osv... och sen kan man kanske komplettera med en gh3/gh4 12-35mm.
Vad säger ni om den kombinationen?

Låter vettigt, men kolla G6 istället för GH3 eftersom du ska ha den som B-Kamera. Mer features för mindre pengar.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter vettigt, men kolla G6 istället för GH3 eftersom du ska ha den som B-Kamera. Mer features för mindre pengar.

Kollade som hastigast på en gh3 vs g6 på tuben och tyckte att bildkvalite var markant sämre på g6. Men vad ska man har för objektiv till g6 isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Kollade som hastigast på en gh3 vs g6 på tuben och tyckte att bildkvalite var markant sämre på g6. Men vad ska man har för objektiv till g6 isf?

Är det inom din budget kör på en GH3 eller GH4, båda kan fungera som din A kamera också. Beroende i vilken situation du är i, vet inte mycket om G6 men det jag såg från tuben såg GH3 ha markant bättre bildkvalitet.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Har själv ägt en gh3 och den är trevlig men "markant" kan jag inte skriva under på

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har själv ägt en gh3 och den är trevlig men "markant" kan jag inte skriva under på

Vilket fall så är de ju väldigt stor skillnad på pris emellan g6 och gh3. Så en g6.a kanske är bättre än ingen alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Vilket fall så är de ju väldigt stor skillnad på pris emellan g6 och gh3. Så en g6.a kanske är bättre än ingen alls?

Kan endast du avgöra men jag uppfattar som du inte behöver två kameror just nu. Ett alternativ är att köpa ax100 och avgöra senare om du verkligen behöver en extra kamera eller om du ska vänta. Du kommer behöva lägga ner en jäkla massa pengar på tillbehör, glöm inte det.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Kan endast du avgöra men jag uppfattar som du inte behöver två kameror just nu. Ett alternativ är att köpa ax100 och avgöra senare om du verkligen behöver en extra kamera eller om du ska vänta. Du kommer behöva lägga ner en jäkla massa pengar på tillbehör, glöm inte det.

Har redan stativ och mick, så de som jag behöver mer som tillbehör är en steadicam. Någon som har en steadicam att rekommendera?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Har redan stativ och mick, så de som jag behöver mer som tillbehör är en steadicam. Någon som har en steadicam att rekommendera?

Har en Merlin att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM