Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Nybygge som ej går igång.

Hej.

Jag har nu i dagarna köpt mig lite datorkomponenter som jag nu har skruvat ihop till en dator. Problemet är att denna inte startar. Det enda livstecknet som jag har fått är att när jag försöker starta datorn snurrar fläkten på grafikkortet i ett antal sekunder, sedan inget mer. CPU-fläkt eller något annat rör sig alltså inte. Ett ytterligare livstecken jag fått är att när jag nuddade chassit och ett element samtidigt så fick jag en rejäl stöt (ojordat eluttag..?).

Datorn i sig består av följande komponenter:
CPU: i5 4690k
RAM: 8gb ballistic crucial ddr3 1600mhz, 1.5V
MB: MSI z97 gaming 3
PSU: xfx pro 850w xxx edition
chassi: fractal R4
HDD: samsung evo ssd

Jag har försökt, och tror, att kablar från frontpanel ocu PSU sitter rätt (sitter enligt manualen till moderkortet).

9 distanser följde med chassit, moderkortet har 9 skruvhål så alla distanser är utnyttjade och detta bör ej vara något som är fel.

Vad kan tänkas vara orsaken till att min dator inte vill starta?

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Permalänk

Provat att ta bort grafikkort och hårddisk?

Testa datorn med endast moderkort, processor + kylare, ett stycke RAM-minne.

Permalänk
Skrivet av bågjanne:

Hej.

Jag har nu i dagarna köpt mig lite datorkomponenter som jag nu har skruvat ihop till en dator. Problemet är att denna inte startar. Det enda livstecknet som jag har fått är att när jag försöker starta datorn snurrar fläkten på grafikkortet i ett antal sekunder, sedan inget mer. CPU-fläkt eller något annat rör sig alltså inte. Ett ytterligare livstecken jag fått är att när jag nuddade chassit och ett element samtidigt så fick jag en rejäl stöt (ojordat eluttag..?).

Datorn i sig består av följande komponenter:
CPU: i5 4690k
RAM: 8gb ballistic crucial ddr3 1600mhz, 1.5V
MB: MSI z97 gaming 3
PSU: xfx pro 850w xxx edition
chassi: fractal R4
HDD: samsung evo ssd

Jag har försökt, och tror, att kablar från frontpanel ocu PSU sitter rätt (sitter enligt manualen till moderkortet).

9 distanser följde med chassit, moderkortet har 9 skruvhål så alla distanser är utnyttjade och detta bör ej vara något som är fel.

Vad kan tänkas vara orsaken till att min dator inte vill starta?

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Shit, den där stöten kan ha skadat din dator. Men vi måste utesluta lite saker först.

Har du kopplat in CPU 8-Pin strömkontakten ?
Är 24-Pin kontakten till moderkortet kopplat ?
Är grafikkortets PCI-E strömkontakter inkopplade ?

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Provat att ta bort grafikkort och hårddisk?

Testa datorn med endast moderkort, processor + kylare, ett stycke RAM-minne.

Okej det kan jag göra. Ska minnet sitta i Slot 2 även när man bara kör 1? Kanske är olika för olika kort? Det står iaf 2+4 first på mitt.

Skrivet av Melinho2895:

Shit, den där stöten kan ha skadat din dator. Men vi måste utesluta lite saker först.

Har du kopplat in CPU 8-Pin strömkontakten ?
Är 24-Pin kontakten till moderkortet kopplat ?
Är grafikkortets PCI-E strömkontakter inkopplade ?

Ja men jag hoppas verkligen inte det. Har kopplat in alla dessa kablar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte har sett en enda LED-lampa lysa på moderkortet. Det finns en LED på moderkortet, jag vet dock ej om den ska lysa eller inte.

Permalänk
Skrivet av bågjanne:

Okej det kan jag göra. Ska minnet sitta i Slot 2 även när man bara kör 1? Kanske är olika för olika kort? Det står iaf 2+4 first på mitt.

Ja men jag hoppas verkligen inte det. Har kopplat in alla dessa kablar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte har sett en enda LED-lampa lysa på moderkortet. Det finns en LED på moderkortet, jag vet dock ej om den ska lysa eller inte.

Sorry, ditt moderkort verkar vara dött. Kolla om du kan ta det på garantin. Inet brukar vara riktigt snälla när det kommer till såna här ärenden.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Sorry, ditt moderkort verkar vara dött. Kolla om du kan ta det på garantin. Inet brukar vara riktigt snälla när det kommer till såna här ärenden.

Jag befarar tyvärr att det kan vara så. Jag blev orolig över att jag hade lyckats böja några av stiften i CPU-sockeln, det är första gången jag bygger en egen dator men har ändå hyfsad koll och var mycket försiktig. Därför tog jag bort CPU för att undersöka sockeln och kunde inte se några konstigheter alls, är väl kanske inte omöjligt att missa då stiften är mycket små men det såg ut som det borde.

Testade att försöka starta datorn med endast PSU, CPU, moderkort och RAM ikopplade. Fortfarande ingenting.

Jag köpte moderkortet och merpartern av komponenterna på Alina och kommer att lämna in datorn för felsökning där. Trist eftersom att jag ville bygga själv för att spara pengar.

Permalänk
Skrivet av bågjanne:

Jag befarar tyvärr att det kan vara så. Jag blev orolig över att jag hade lyckats böja några av stiften i CPU-sockeln, det är första gången jag bygger en egen dator men har ändå hyfsad koll och var mycket försiktig. Därför tog jag bort CPU för att undersöka sockeln och kunde inte se några konstigheter alls, är väl kanske inte omöjligt att missa då stiften är mycket små men det såg ut som det borde.

Testade att försöka starta datorn med endast PSU, CPU, moderkort och RAM ikopplade. Fortfarande ingenting.

Jag köpte moderkortet och merpartern av komponenterna på Alina och kommer att lämna in datorn för felsökning där. Trist eftersom att jag ville bygga själv för att spara pengar.

Tråkigt att höra.
Men som sagt så bör du aldrig röra ett element samtidigt du rör datorn. Chassit och elementet har helt olika ESD potential.

Permalänk
Medlem

Förlåt, en väldigt dum fråga. Men har du tryckt på "on" på nätagget på baksidan av datorn?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Förlåt, en väldigt dum fråga. Men har du tryckt på "on" på nätagget på baksidan av datorn?

Det finns inga dumma frågor , bara dumma svar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av svalle:

Förlåt, en väldigt dum fråga. Men har du tryckt på "on" på nätagget på baksidan av datorn?

Det var det första jag testade Har datorn inne på felsökning just nu.

Permalänk

Kan meddela att det var nätagget som var sönder. Bytte ut detta och nu funkar datorn utmärkt! Tack för hjälpen ni som har skrivit här.