Permalänk

Förlorar jag data vid byte av moderkort

Hej!
Jag har precis köpt ett nytt moderkort som jag tänkte byta ut mot det gamla. Jag undrar ifall jag kommer förlora data eller något annat? Jag har en hårddisk och en dvd läsare ansluten. Om det är intressant så är mitt nuvarande moderkort ett msi z77a-g43 och det jag tänkte byta ut det mot ett Asus p8z77-i deluxe/wd. Jag har Windows 7 installerat.

Tack på förhand

Lösning:
Det kommer inte förloras några data men vissa drivrutiner för det nya moderkortet kan behöva installeras. För att veta om det behövs går man in i enhetshanteraren och kollar om det finns en gul triangel med utroppstecken.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är samma kretsuppsättning kan du bara byta moderkortet och köra vidare som om ingenting hänt. Visst kommer windows hitta lite ny hårdvara då det är annat fabrikat men det är inget kritiskt. Kanske annat ljudchip och nätverkskrets men grunden är samma, nämligen intel Z77.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom det är samma kretsuppsättning kan du bara byta moderkortet och köra vidare som om ingenting hänt. Visst kommer windows hitta lite ny hårdvara då det är annat fabrikat men det är inget kritiskt. Kanske annat ljudchip och nätverkskrets men grunden är samma, nämligen intel Z77.

Drivrutiner då?, det antar jag att jag behöver installera nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Drivrutiner då?, det antar jag att jag behöver installera nya.

kommer nog rulla vidare på samma drivrutiner till det mesta skulle jag tro.
du får se sälv när du bytt vilket som behövs installeras.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det mesta fixar windows update åt dig, kan vara lite jobb med wifi och/eller ethernet men annars brukar det vara lungt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kommer nog rulla vidare på samma drivrutiner till det mesta skulle jag tro.
du får se sälv när du bytt vilket som behövs installeras.

Hur ser jag vad som behöver installeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Hur ser jag vad som behöver installeras?

om du märket att du saknar nätverk med nya moderkortet t ex

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Hur ser jag vad som behöver installeras?

Enklast är att titta i enhetshanteraren.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Enklast är att titta i enhetshanteraren.

Jaha, och vad ska jag se där då om någon drivrutin fattas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Jaha, och vad ska jag se där då om någon drivrutin fattas?

Det är gula trianglar med utropstecken i om någon enhet inte är korrekt installerad'

HDD´s brukar dock sällan vara ett problem.. det är snarare nätverkort, ljudkort och eventuella chipset drivare som kan vara gnälliga

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av JumpyWizard:

Jaha, och vad ska jag se där då om någon drivrutin fattas?

har för mig om de e nått problem med hårdvaran/drivrutinen märks den med en gul triangel i enhetshanteraren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Det är gula trianglar med utropstecken i om någon enhet inte är korrekt installerad'

HDD´s brukar dock sällan vara ett problem.. det är snarare nätverkort, ljudkort och eventuella chipset drivare som kan vara gnälliga

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig om de e nått problem med hårdvaran/drivrutinen märks den med en gul triangel i enhetshanteraren.

Ok, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JumpyWizard:

Hej!
Jag har precis köpt ett nytt moderkort som jag tänkte byta ut mot det gamla. Jag undrar ifall jag kommer förlora data eller något annat? Jag har en hårddisk och en dvd läsare ansluten. Om det är intressant så är mitt nuvarande moderkort ett msi z77a-g43 och det jag tänkte byta ut det mot ett Asus p8z77-i deluxe/wd. Jag har Windows 7 installerat.

Tack på förhand

Din data är inte lagrad på moderkortet, så nej, du förlorar inte data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

om du märket att du saknar nätverk med nya moderkortet t ex

Skrivet av Bazile:

Det är gula trianglar med utropstecken i om någon enhet inte är korrekt installerad'

HDD´s brukar dock sällan vara ett problem.. det är snarare nätverkort, ljudkort och eventuella chipset drivare som kan vara gnälliga

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig om de e nått problem med hårdvaran/drivrutinen märks den med en gul triangel i enhetshanteraren.

Nu har jag bytt moderkort och det funkade bra. De sakerna med gula trianglar är internet sakerna. Jag laddade ner drivrutiner från asus hemsida som hette LAN någonting och asus AI Suite II men det lösste bara att ethernet funkar inte det andra. Ljudet funkar inte heller. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Ladda ned drivrutinerna från moderkort still verkar en och installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av taimanov:

Ladda ned drivrutinerna från moderkort still verkar en och installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vilka?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte instalelrar om så måste du åtminstone instalelra alla nya drivers från det nya moderkortets hemsida eller skivan som följde med.

Man förlorar inte heller några data på att installera om, man raderar data när man partitionerar och formaterar inte när man installerar, däremot fungerar ju inte de program man hade installerade från början utan de måste också installeras om, men det finns inget krav på att tömma en disk för att installera om, det räcker att det finns nog med plats ledigt, ca 20 Gbyte ledigt så går det att installera win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Men vilka?

Drivrutinerna bör ligga i kategorier på hemsida.. T.ex Audio, Graphics, Network o.s.v.. brukar inte finnas allt för mycket att välja på..

EDIT

Här är länkar till det viktigaste.. Tänk på att du kanske behöver avinstallera lite gamla drivare från det tidigare moderkort

Ljudkort

Chipset

Nätverk

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte instalelrar om så måste du åtminstone instalelra alla nya drivers från det nya moderkortets hemsida eller skivan som följde med.

Man förlorar inte heller några data på att installera om, man raderar data när man partitionerar och formaterar inte när man installerar, däremot fungerar ju inte de program man hade installerade från början utan de måste också installeras om, men det finns inget krav på att tömma en disk för att installera om, det räcker att det finns nog med plats ledigt, ca 20 Gbyte ledigt så går det att installera win.

Innebär det att jag måste uppdatera bios och firmware?

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Drivrutinerna bör ligga i kategorier på hemsida.. T.ex Audio, Graphics, Network o.s.v.. brukar inte finnas allt för mycket att välja på..

EDIT

Här är länkar till det viktigaste.. Tänk på att du kanske behöver avinstallera lite gamla drivare från det tidigare moderkort

Ljudkort

Chipset

Nätverk

Jag har nu installerat ljudkortsdrivrutinen och det var den där nätvärks drivrutinen jag hade installerat förut men jag har fortfarande inte ljud eller wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Jag har nu installerat ljudkortsdrivrutinen och det var den där nätvärks drivrutinen jag hade installerat förut men jag har fortfarande inte ljud eller wifi

Kan du ta en printscreen på din enhetshanterare och lägga upp? Varför skulle du ha Wifi? eller är det Widi du tänker på? WiDi – dator till tv med Intel® Wireless Display (WiDi)

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JumpyWizard:

Innebär det att jag måste uppdatera bios och firmware?

Nej.

Wifi och kabelnätverk är inte samma sak och ditt moderkort har inte wifi så den drivern får du installera från wifikortets hemsida.
Du kan också behöva avinstallera de gamla drivrutinerna och sedan starta om och prova att installera de nya, det gäller även för ljudet.

Att byta moderkort brukar ofta innebära att win och installationen strular, det är inte gjort så att det är lätt att flytta mellan olika hårdvaror och man bör alltid installera om om man gör en så stor ändring som att byta moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej.

Wifi och kabelnätverk är inte samma sak och ditt moderkort har inte wifi så den drivern får du installera från wifikortets hemsida.
Du kan också behöva avinstallera de gamla drivrutinerna och sedan starta om och prova att installera de nya, det gäller även för ljudet.

Att byta moderkort brukar ofta innebära att win och installationen strular, det är inte gjort så att det är lätt att flytta mellan olika hårdvaror och man bör alltid installera om om man gör en så stor ändring som att byta moderkort.

Nu kör TS Win 7 så jag håller med dig till viss del, jag byte dock själv moderkort nyligen och innan jag monterade bort det gamla som var ett Gigabyte med AMD CPU och ett Radeon grafikkort så tog jag bara bort Ljudkortet med drivare, Grafikkortet med drivare samt nätverkskortet.. Därefter monterade jag dit mitt nya Asus kort med Intel CPU och mitt Nvidia grafikkort, startade sedan datorn och installerade nya drivare.. Var inga problem alls.. Detta var dock med Windows 8.1.. Men gör man rätt så behöver man absolut inte installera om datorn vid byte av hårdvara..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Kan du ta en printscreen på din enhetshanterare och lägga upp? Varför skulle du ha Wifi? eller är det Widi du tänker på? WiDi – dator till tv med Intel® Wireless Display (WiDi)

Mitt moderkort stödjer ju wifi

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Drivrutinerna bör ligga i kategorier på hemsida.. T.ex Audio, Graphics, Network o.s.v.. brukar inte finnas allt för mycket att välja på..

EDIT

Här är länkar till det viktigaste.. Tänk på att du kanske behöver avinstallera lite gamla drivare från det tidigare moderkort

Ljudkort

Chipset

Nätverk

Skrivet av mrqaffe:

Nej.

Wifi och kabelnätverk är inte samma sak och ditt moderkort har inte wifi så den drivern får du installera från wifikortets hemsida.
Du kan också behöva avinstallera de gamla drivrutinerna och sedan starta om och prova att installera de nya, det gäller även för ljudet.

Att byta moderkort brukar ofta innebära att win och installationen strular, det är inte gjort så att det är lätt att flytta mellan olika hårdvaror och man bör alltid installera om om man gör en så stor ändring som att byta moderkort.

Det här låter nog som en extremt korkad fråga men hur hittar man gamla drivrutiner för att avinstallera dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JumpyWizard:

Det här låter nog som en extremt korkad fråga men hur hittar man gamla drivrutiner för att avinstallera dom?

Du avinstallerar tex från enhetshanteraren.

Jag läst fel på moderkorten, du byter från MSI till ASUS, då blir det ju wifi på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

http://i.imgur.com/YEUbROB.png
Mitt moderkort stödjer ju wifi

Vart någonstans står det att det moderkort skulle stödja wifi? Det enda jag kunde hitta var det där WiDi jag nämnde, men det är ju inte riktigt samma sak..

Lite osäker på vad det där med Nätverksstyrenhet kan vara, för som jag förstod det så fungerar ditt nätverk med kabel? När du körde AI Suiten, valde du att installera allt som fanns med i den?

Skrivet av JumpyWizard:

Det här låter nog som en extremt korkad fråga men hur hittar man gamla drivrutiner för att avinstallera dom?

Det beror lite på vad det är för enheter.. Som i mitt fall så hade jag ju ett grafikkort jag bytte ut, då finns ju drivare samt program för kortet under "Lägg till Ta bort program" på kontrollpanelen, och där är det bara att avinstallera. Samma brukar gälla för ljudkortet..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Även jag hittade något om att den skall ha stöd för wifi nu..

Prova denna för det http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Intel_Bluetooth4_...

Prova även om det är http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/usb30/Asmedi_USB3_V1162...
som saknas för USB Styrenehet

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bazile:

Vart någonstans står det att det moderkort skulle stödja wifi? Det enda jag kunde hitta var det där WiDi jag nämnde, men det är ju inte riktigt samma sak..
Lite osäker på vad det där med Nätverksstyrenhet kan vara, för som jag förstod det så fungerar ditt nätverk med kabel? När du körde AI Suiten, valde du att installera allt som fanns med i den?

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
http://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z77I_DELUXEWD/specifica...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Yes, redan sett det.. Tycker det är märkligt att det skall vara så svårt att hitta drivarna

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |