Permalänk
Medlem

2160p skärm sänkt till 1440p?

Tjenare, jag har en snabb fråga. Jag funderar på att köpa en 4k skärm från Samsung (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2529584) som jag ska arbeta på samt spela och titta på film.

Självklart är 4k mycket krävande att driva i vissa spel och därför undrar jag om jag skulle få samma bildkvalité som en vanlig 1440p skärm om jag sänkte upplösningen på en 4k skärm till 1440p?

Jag har för mig att 1080p ser mycket sämre ut på en 1440p skärm än en 1080p skärm. Har jag rätt?

Tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

När man sänker upplösningen till nått annat än skärmens rekommenderade så får man olika resultat. Beror lite på hur bra skärmen hanterar det. Har personligen inge bra erfarenhet av detta.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Upplösningar som inte delas jämt på en LCD ser suddiga ut.
Dock så har ju en 28" 4k skärm så hög pixeldensitet att det nog blir rätt OK ändå.
Men kör du t.ex 1920*1080 så får du ju perfekt delning = bra bild.
Och du har rätt, 1920 på en 2560 skärm ser inte bra ut.

Permalänk
Medlem

Kör jag 1440p på min skärm i sig (28" 4k) så ser det okej ut.
Naturligtvis inte lika bra som på en native 1440p skärm men det är inte horribelt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Beror väll på hur kräsen man är och hur mycket Anti-Aliasing man kör i spel, men det är rekommenderat att dela längden eller bredden med två, dvs 1/4 av pixlarna totalt, om man vill ha skärpan kvar.

Edit: waay too sloow

Permalänk
Medlem

Ju fler pixlar det handlar om, desto bättre blir ju resultatet

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Testa att köra i 720p på din nuvarande skärm, borde ju ge dig en uppfattning då förhållandena mellan upplösningarna är ju den samma, bara det att en 4k skärm har 4 ggr fler pixlar, så "felet" blir en fjärdedel i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Svar nej. Omskalning gör bilden sämre.

Permalänk
Medlem

Du har R1! 1080p ser oerhört taffligt ut på en 1440p skärm. Felet borde bli _mindre_ på en 4k skärm då den har högre PPI, men lär inte vara som en native 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det varierar stort hur väl de skärmarna skalar om bilden och det kan vara bättre att skala om via grafikkortet ifall möjligt. Vad gäller Samsung U28D590D är det ingen vidare omskalning alls och jag skulle inte rekommendera någon att använda icke-4K annat än ytterst tillfälligt. Den skärmen är gjord för att matas med 3840x2160 och inget annat.

Jag har heller *ännu* inte träffat på någon UHD/4K-datorskärm som kan återge 1920x1080 pixelmappat. Samtliga gör en vanlig, smetig, omskalning av 1920x1080. Ett fåtal UHD TV-apparater kan göra en pixelmappad omskalning, bland annat Panasonic.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar, då vet jag hur läget ser ut. Nu gäller det att välja mellan en 4k eller 1440p skärm.

4k: Som jag förstår det är fördelarna med en 4k skärm en fantastisk bildkvalité i spel, samt en bra bild när man tittar på film eller youtube i 1080p. Däremot kan vara väldigt krävande i AAA titlar om man vill maxa settings (som jag vill). Det finns även inte många spel som har 4k texturer vilket också gör 4k lite onödigt.

1440p: Fortfarande bra bildkvalité i spel, mindre krävande att driva AAA titlar på ultra settings vilket också gör den mer framtidssäker. Däremot kanske man behöver använda lite anti-aliasing i vissa spel för ta bort de kvarvarande jagged lines (är väldigt kräsen till sånt) vilket höjer kravet på GPU'n och kanske matchar 4k prestanda utan anti-aliasing påslaget? Också sämre bild när det kommer till filmtittande i 1080p.

Vilken skall man välja anser ni?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

För spel sänk 4K skärmen till 1920x1080 = precis halva storleken.
För allt annat behåll 4K upplösningen.

Samt använd aldrig 1444P i nått läge på en 4K skärm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Tack för alla era svar, då vet jag hur läget ser ut. Nu gäller det att välja mellan en 4k eller 1440p skärm.

4k: Som jag förstår det är fördelarna med en 4k skärm en fantastisk bildkvalité i spel, samt en bra bild när man tittar på film eller youtube i 1080p. Däremot kan vara väldigt krävande i AAA titlar om man vill maxa settings (som jag vill). Det finns även inte många spel som har 4k texturer vilket också gör 4k lite onödigt.

1440p: Fortfarande bra bildkvalité i spel, mindre krävande att driva AAA titlar på ultra settings vilket också gör den mer framtidssäker. Däremot kanske man behöver använda lite anti-aliasing i vissa spel för ta bort de kvarvarande jagged lines (är väldigt kräsen till sånt) vilket höjer kravet på GPU'n och kanske matchar 4k prestanda utan anti-aliasing påslaget? Också sämre bild när det kommer till filmtittande i 1080p.

Vilken skall man välja anser ni?

Hm, dubbla 290x borde väl ge i snitt 60fps high/ultra @4k? Så eftersom du redan har bra kort så hade jag kört på 4k.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Finns det något bättre val för gaming än Samsungskärmen eller är den det optimala valet i nuläget? Pratar såklart om låg ms, inputlag och sånt.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För spel sänk 4K skärmen till 1920x1080 = precis halva storleken.
För allt annat behåll 4K upplösningen.

Samt använd aldrig 1444P i nått läge på en 4K skärm

En fjärdedel blir det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Arnzeal:

Finns det något bättre val för gaming än Samsungskärmen eller är den det optimala valet i nuläget? Pratar såklart om låg ms, inputlag och sånt.

Den (och motsvarande modeller från andra tillverkare verkar det som) är inte vad jag skulle kalla optimal för gaming. Hög latens runt 50 ms och tydliga eftersläpningar, alternativt tydliga overdrive-skuggor. Det som är optimerat är antalet pixlar per krona. Statisk bild i 3840x2160 är väl det som dessa skärmar är allra bästa på.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Jag har heller *ännu* inte träffat på någon UHD/4K-datorskärm som kan återge 1920x1080 pixelmappat. Samtliga gör en vanlig, smetig, omskalning av 1920x1080. Ett fåtal UHD TV-apparater kan göra en pixelmappad omskalning, bland annat Panasonic.

Kan man inte låta grafikkortet sköta skalningen, så att man renderar 1920x1080, skalar upp till 3840x2160 med perfekt pixelmappning och sedan skickar bilden till skärmen, som då bara visar den som den är?

Vet av egen erfarenhet att det till exempel går bra att välja 1920x1080 i BF4 även om man spelar på en Yamakasi Catleap Q270 2B (2560x1440), som helt saknar omskalare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sitter på en 2560x1600, tittar på 1080P bluray filmer, bra kvalitet! Dock har jag en HP LP3065 med S-IPS panel. Att köra skärmen på något annat än native upplösning är bara dumt, skaffa en 1440P skärm om du tänker köra skärmen i 1440P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan man inte låta grafikkortet sköta skalningen, så att man renderar 1920x1080, skalar upp till 3840x2160 med perfekt pixelmappning och sedan skickar bilden till skärmen, som då bara visar den som den är?

Jag kan bekräfta att detta fungerar bra med mitt AMD 270x och min skärm rapporterar 3840x2400. Det är en IBM T221.
Min skärm har inbyggd skalning och kan skala 1920x1200 till 3840x2400 så att en pixel visas med fyra pixlar.
Det blir skarp bild. Om jag låter mitt 270x sköta skalningen så ser det lika bra ut som skärmens inbyggda skalning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Kan man inte låta grafikkortet sköta skalningen, så att man renderar 1920x1080, skalar upp till 3840x2160 med perfekt pixelmappning och sedan skickar bilden till skärmen, som då bara visar den som den är?

Inte vad jag lyckats hitta bland alternativet hos Nvidia eller AMD:s programvaror. Å andra sidan är grafikkort inte min specialitet.

Skrivet av Alling:

Vet av egen erfarenhet att det till exempel går bra att välja 1920x1080 i BF4 även om man spelar på en Yamakasi Catleap Q270 2B (2560x1440), som helt saknar omskalare.

Ja, fast då får du ju svarta kanter runt om en pixelmappad bild och med 1920x1080 mot en UHD/4K-skärm blir det en väldigt liten men skarp bild i mitten som tar upp exakt 25 procent av ytan. - det 1:1-alternativet finns för övrigt inte heller på UHD/4K-skärmarna jag träffat på. Allt smetas upp.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Ja, fast då får du ju svarta kanter runt om en pixelmappad bild och med 1920x1080 mot en UHD/4K-skärm blir det en väldigt liten men skarp bild i mitten som tar upp exakt 25 procent av ytan. - det 1:1-alternativet finns för övrigt inte heller på UHD/4K-skärmarna jag träffat på. Allt smetas upp.

Nej, grejen är att jag kan välja antingen en sådan skarp, windowboxad bild som du beskriver eller en suddig som täcker hela skärmen. Poängen är att skärmen saknar omskalare, och därmed antar jag att det måste vara grafikkortet som står för omskalningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Nej, grejen är att jag kan välja antingen en sådan skarp, windowboxad bild som du beskriver eller en suddig som täcker hela skärmen. Poängen är att skärmen saknar omskalare, och därmed antar jag att det måste vara grafikkortet som står för omskalningen.

Fast vad du beskriver är själva definitionen på omskalning. Kan din skärm fyll hela ytan med en icke-native bildsignal är den omskalad. Sedan kan det förstås vara riktigt enkla eller usla kretsar som gör jobbet extra suddigt, men det är likväl uppskalning.

Ifall skärmen helt saknar skalningskretsar kan skärmen endast köra 1:1-förhållande. Förekom flitigt med snikmodeller av de första platta skärmarna på 90-talet. 800x600-skärmen för 15.000 kronor lade helt enkelt 640x480 bilden uppe i vänstra övre hörnet. Lyxmodellen för 25.000 kronor kunde skala om, men det såg ändå ut som bilden bestod av kattsand, så då valde man hellre svarta kanter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Fast vad du beskriver är själva definitionen på omskalning. Kan din skärm fyll hela ytan med en icke-native bildsignal är den omskalad. Sedan kan det förstås vara riktigt enkla eller usla kretsar som gör jobbet extra suddigt, men det är likväl uppskalning.

Självklart är det så. Det jag försöker peka på är att det borde gå att skala upp bilden (från 1920x1080 till 3840x2160) på grafikkortet så att man skickar native upplösning till skärmen. Om grafikkortet då klarar att skala upp med nearest neighbor, vilket inte borde vara något problem, får man precis den till UHD pixelmappade FHD-bilden man vill ha, utan att riskera att skärmen sabbar allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är precis det som skulle lösa problemet med 1920x1080 på 3840x2160-skärmar: att grafikkortet kunde göra en nearest neighbor-omskalning och dessutom kliva förbi vad som är långsam och kass uppskalning i skärmen. Men det alternativet finns inte tillgängligt i de normala drivrutinerna. :/