GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

SecuROM är malware, så enkelt är det; http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM
Det installeras mot dig vilja utan att du vet om det. Det förstör sin omgivning, tex går det inte att spela Fallout 3 om man installerat ett spel som har SecuROM. Det gör att du får stabilitetsproblem i din dator, prova köra Process Explorer och starta ett spel som har SecuROM.
SecuROM gör någonting regelbundet, som inkluderar att det tar kontakt med en server någonstans. Vad för information SecuROM skickar tillbaka vet jag inte.

Inte ens chans att jag installerar ett spel till med SecuROM, inte ens om jag får det gratis.
Sony måste släppa en patch först där de fixar till kodfelen i det, och gör så att man vet vad för information det skickar tillbaka och att jag måste godkänna det.
Fram tills dess....finns det mååååånga bra spel att spela.

Bye bye GTA V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så du anser att man inte ska äga saker man skapar bara för att det är digitalt?

Visst kan man det. Om du äger en bok, och jag kopierar boken du äger, äger du inte längre boken då? Jo, såklart du gör.

Jag anser inte att man ska äga rätten att artificiellt begränsa spridningen av digitala verk, även om man själv skapat verken, men som skapare skall man såklart ha rätt till cred för sitt verk. Och innan du börjar med "men då skulle ingen vilja skapa något längre för det går inte att bla bla bla..." Öppen källkod?" Skaparglädje har funnits långt innan patent och "copyright" och andra artdiciella restriktioner infördes. Det fixar sig. Var lugn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan man det. Om du äger en bok, och jag kopierar boken du äger, äger du inte längre boken då? Jo, såklart du gör.

Jag anser inte att man ska äga rätten att artificiellt begränsa spridningen av digitala verk, även om man själv skapat verken, men som skapare skall man såklart ha rätt till cred för sitt verk. Och innan du börjar med "men då skulle ingen vilja skapa något längre för det går inte att bla bla bla..." Öppen källkod?" Skaparglädje har funnits långt innan patent och "copyright" och andra artdiciella restriktioner infördes. Det fixar sig. Var lugn.

Det är inte som att media är något naturligt förekommande fenomen som man artificiellt begränsar. Klart en skapare ska få bestämma över sitt verk. Skaparen bör få bestämma om man ska få kopiera något fritt eller inte. På samma sätt som de kan bestämma namnet på karaktärer i spelet och vilka färger som ett program ska ha. Även det är "artificiella begränsningar" som du inte kan ändra på.

Det är en jäkla skillnad mellan små open source projekt och stora spel som har många, många miljoner dollar i löner att betala utvecklare och massa annat. Om folk lagligt skulle kunna ta spel gratis så tror ja att antalet högbudgetspel skulle minska kraftigt då det är för stor risk att folk är för snåla för att betala för sig. Skaparglädje i all ära, men det betalar inga löner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det är inte som att media är något naturligt förekommande fenomen som man artificiellt begränsar. Klart en skapare ska få bestämma över sitt verk. Skaparen bör få bestämma om man ska få kopiera något fritt eller inte. På samma sätt som de kan bestämma namnet på karaktärer i spelet och vilka färger som ett program ska ha. Även det är "artificiella begränsningar" som du inte kan ändra på.

Det är en jäkla skillnad mellan små open source projekt och stora spel som har många, många miljoner dollar i löner att betala utvecklare och massa annat. Om folk lagligt skulle kunna ta spel gratis så tror ja att antalet högbudgetspel skulle minska kraftigt då det är för stor risk att folk är för snåla för att betala för sig. Skaparglädje i all ära, men det betalar inga löner.

Det finns andra lösningar på sådant, crowdfunding t. ex. Sedan så tycker jag det är en märklig inställning med "löner" som argument. Om du plöjer in en miljard i ett spel, i form av bland annat lönekostnader mm, men folk tycker det är skit så de köper det inte, har du då ändå en "rättighet" att få betalt bara för att folk vill ha sin lön? Det är liksom ingen självskriven regel att dyra projekt i slutändan bär sin kostnaf. Om det var så skulle varenda spel vara ett AAA-spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är den som har copyright på något som har total bestämmanderätt om du får ladda ner en kopia eller ej. Då är det är brott mot upphovsrätten att ignorera det.
Vad vi tycker är inte intressant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns andra lösningar på sådant, crowdfunding t. ex. Sedan så tycker jag det är en märklig inställning med "löner" som argument. Om du plöjer in en miljard i ett spel, i form av bland annat lönekostnader mm, men folk tycker det är skit så de köper det inte, har du då ändå en "rättighet" att få betalt bara för att folk vill ha sin lön? Det är liksom ingen självskriven regel att dyra projekt i slutändan bär sin kostnaf. Om det var så skulle varenda spel vara ett AAA-spel.

Crowdfunding har aldrig nått nära budgeten för ett AAA-spel.

Fast om spelet är bra men folk får ta del av det gratis lagligt då lär många snåla personer göra det. Nej det är ingen självskriven regel att projekt måste bära sin kostnad. Men det är en regel att om du använder en produkt så måste du betala för den. Om folk inte längre behöver betala för sig så blir stora projekt mycket mer riskfyllda.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Det är den som har copyright på något som har total bestämmanderätt om du får ladda ner en kopia eller ej. Då är det är brott mot upphovsrätten att ignorera det.
Vad vi tycker är inte intressant..

Va..? Får man inte diskutera huruvida en nuvarande lag är bra eller dålig menar du?

Skrivet av Marinlik:

Crowdfunding har aldrig nått nära budgeten för ett AAA-spel.

Fast om spelet är bra men folk får ta del av det gratis lagligt då lär många snåla personer göra det. Nej det är ingen självskriven regel att projekt måste bära sin kostnad. Men det är en regel att om du använder en produkt så måste du betala för den. Om folk inte längre behöver betala för sig så blir stora projekt mycket mer riskfyllda.

Det finns det inga belägg för. Det är många som t. ex laddar ner först och sedan köper för att de gillar spelet. Om alla skulle följa lagen så som den ser ut idag så skulle den kundgruppen ju helt försvinna. Dessutom ignoreras lagen av väldigt många idag, men det släpps ändå AAA-spel. Man kan tycka att det är fel att piratkopiera, men jag tycker inte att argumentet att det är skadligt eller att det blir svårt att släppa nya spel för att fenomenet existerar håller. Har du något exempel på en AAA-titel som inte blivit av på grund av piratkopiering?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Tja, vad innebär stöld? Att någon skaffar en produkt gratis från skaparen/försäljaren som dessa satt ett pris på. Detta leder till att skaparen och säljaren förlorar pengar i form av uteblivna inkomster och en förlorad produkt. Vad innebär piratkopiering? Att någon skaffar en produkt gratis som skaparen/försäljaren satt ett pris på. Detta leder till att skaparen och säljaren förlorar pengar i form av uteblivna inkomster. Alltså, piratkopiering är mer eller mindre lika med stöld.

Tänk om det fanns en bok som skrev vad stöld innebar...

Kort sammanfattning från lagen.nu:

Citat:

Stöld beskrivs i 8 kap. 1 §. Stöldbrottet förekommer i tre allvarlighetsvarianter som alla, har sin egna term:
Ringa stöld benämns snatteri och återfinns i 8 kap 2 §
Normalgraden av stöld benämns stöld 8 kap 1 §
Grov variant av stöld benämns grov stöld 8 kap 4 §
Skyddsintresset vid stöld är äganderätten. Endast lösa saker samt del till fast egendom kan ägas. Vidare så kan inte döda människor äga saker.
För att ett brott ska kunna beskrivas som stöld så krävs det inte bara att gärningsmannen tar något från någon annan, alltså att gärningsmannen begår ett tillgrepp, utan tillgreppet ska dessutom ske i syfte att tillägna sig saken.
Det finns två gränser mellan stöld och snatteri,
om tillgreppet sker i butik går gränsen vid 1000 kr, se NJA 2009 s. 586.
om tillgreppet sker utanför en butik sänks gränsen beroende på hur stort integritetsintrång gärningsmannen gör. I rättsfallet NJA 1995 s. 561 ansågs tillgrepp av sammanlagt 140 kr ur två handväskor utgöra stöld då det inneburit ett inte obetydligt integritetsintrång. Även den omständighet att egendom måste lämnas obevakad har ansetts som en försvårande omständighet (NJA 1985 s. 384). Vidare gäller att endast föremål som har ett värde på den legala marknaden kan bli stulna. Föremål med endast affektionsvärde eller exempelvis narkotika skyddas inte. Skuldebrev, körkort, pass, fullmakter eller en redan ifylld check m.m. har heller inget eget ekonomiskt värde och faller också utanför paragrafens skyddsområde.
Tidigare fanns i 3 § ett brott som gick under namnet bodräkt som även fanns allvarlig form som, grov bodräkt och vilken återfanns tillsammans med grov stöld i 4 §. Bodräkt avsåg huvudsakligen att man tillgrep saker ur ett bo. Det kunde vara bostad och dödsbo men även något man innehade med samäganderätt.

Brottsbalk (1962:700), Kapitel 8, "Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott", säger ingenting om illegal kopiering för eget bruk.

Citat:

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Om vi tänker oss ett spel på en skriva som någon köper och sedan laddar upp innehållet på nätet för andra att tillgå så ägaren tekniskt sätt den personen som laddade upp spelet. Om någon annan sedan kompletterar den digitala kopian med produkt (typ fil) för att ta sig runt DRM så äger personen som skapade modifieringen de delar som berörs av förändringen.

Du har alltså inte stulit från den som skapade eller distribuerar produkten utan du har tagit den från den som laddade upp filen. Dock så har den personen kvar spelet i bruklig form och därför inte blivit av med produkten eller förlorat värde på det, så det är ingen stöld.

Det brott som har begåtts är att man har brutit mot licensen som säger att endast en person får bruka produkten. Den lag som styr hanteringen av det är Lag (1960:729), "om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk". Den styr alltså hur du får kopiera eller inte. Den styr inte vad som är lagligt att ha i ett licensavtal.

OT: Något som skulle behöva prövas i rättegång är hur kraftigt "trasigt" ett spel kan vara innan ska ha rätt att lämna tillbaka produkten då den anses vara defekt. Eftersom produkten kanske fungerar på återförsäljarens maskin men inte din, du kanske saknar internet, så kan man inte bevisa att produkten är defekt och då finns inte heller rätten att få tillbaka sina pengar. Om du kör AMD CPU och AMD GPU men spelet endast funkar på Intel och Nvidia så är produkten inte defekt bara för att du inte kan använda den så kopieringsskydd som gör ett spel ospelbart gör inte att man har rätten att kräva sina pengar tillbaka vilket är ett stort problem.
Det som skulle kunna prövas är om distansköplagen gäller eller inte det fallet. När räknas produkten som "använd"?

Eftersom ingen gör demos nuförtiden så är du helt enkelt körd om det inte fungerar. Då är det nästan så att EA ligger längst fram i konsumenternas rätt att pröva om ett spel ens fungerar innan de blir tvungna att behålla ett spel som inte fungerar.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Tänk om det fanns en bok som skrev vad stöld innebar...

Kort sammanfattning från lagen.nu:

Brottsbalk (1962:700), Kapitel 8, "Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott", säger ingenting om illegal kopiering för eget bruk.

Om vi tänker oss ett spel på en skriva som någon köper och sedan laddar upp innehållet på nätet för andra att tillgå så ägaren tekniskt sätt den personen som laddade upp spelet. Om någon annan sedan kompletterar den digitala kopian med produkt (typ fil) för att ta sig runt DRM så äger personen som skapade modifieringen de delar som berörs av förändringen.

Du har alltså inte stulit från den som skapade eller distribuerar produkten utan du har tagit den från den som laddade upp filen. Dock så har den personen kvar spelet i bruklig form och därför inte blivit av med produkten eller förlorat värde på det, så det är ingen stöld.

Det brott som har begåtts är att man har brutit mot licensen som säger att endast en person får bruka produkten. Den lag som styr hanteringen av det är Lag (1960:729), "om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk". Den styr alltså hur du får kopiera eller inte. Den styr inte vad som är lagligt att ha i ett licensavtal.

OT: Något som skulle behöva prövas i rättegång är hur kraftigt "trasigt" ett spel kan vara innan ska ha rätt att lämna tillbaka produkten då den anses vara defekt. Eftersom produkten kanske fungerar på återförsäljarens maskin men inte din, du kanske saknar internet, så kan man inte bevisa att produkten är defekt och då finns inte heller rätten att få tillbaka sina pengar. Om du kör AMD CPU och AMD GPU men spelet endast funkar på Intel och Nvidia så är produkten inte defekt bara för att du inte kan använda den så kopieringsskydd som gör ett spel ospelbart gör inte att man har rätten att kräva sina pengar tillbaka vilket är ett stort problem.
Det som skulle kunna prövas är om distansköplagen gäller eller inte det fallet. När räknas produkten som "använd"?

Eftersom ingen gör demos nuförtiden så är du helt enkelt körd om det inte fungerar. Då är det nästan så att EA ligger längst fram i konsumenternas rätt att pröva om ett spel ens fungerar innan de blir tvungna att behålla ett spel som inte fungerar.

Jag syftade inte på vad det innebär rent juridiskt, utan vad det innebär för skaparen/säljaren och hur moraliskt det är.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Jag syftade inte på vad det innebär rent juridiskt, utan vad det innebär för skaparen/säljaren och hur moraliskt det är.

Det låter som du inte förstår skillnaden mellan stöld och piratkopiering eftersom du använder orden på felställen.

Vad det innebär för utgivaren (2K, EA osv.) är väldigt enkelt matematiskt:
(Tillverkningskostnad per kopia)+(distributionskostnaden per kopia)+(Utvecklingskostnad)/(Förväntat antal sålda kopior)*(Vinstsats)=(Pris till försäljare)
(Pris till försäljare)+(Försäljningskostnad (personal och lager))*(Vinstsats)=(Pris till konsument)

Så för en piratkopierad kopia:
0kr+0kr+0kr+0kr=0kr
0kr+0kr=0kr

Tillverkning och distribution är ju lätt att förklara varför de är 0kr.
Du kan inte ta med alla på hela jorden i din beräkning för förväntad försäljning, Mercedes räknar inte med att sälja en S-klass till alla på jorden. Av samma anledning så kan du inte ta med folk som kommer ladda ner det i beräkningen. Man kan helt enkelt inte bara hoppas på att alla kommer köpa det utan man måste göra en realistisk bild när man lägger budgeten för spelet.
Om de tar en vinst på 20% på 0kr så blir det 0kr.
Försäljaren finns inte ens med i bilden eftersom de inte berörs direkt.

Det som är omöjligt att ta med i beräkningen men som skulle kunna ha ett värde är hur mycket varje person som laddar ner spelet skulle vara beredd att betala. Om någon skulle kunna tänka sig att betala 20kr för ett spel men det sälj för 500-600kr så ger det värdet 0kr till utgivaren, men skulle det finnas ett sätt att betala 20kr för spelet så hade spelet varit värt 20kr för den pirat laddar ner spelet, men det finns ju inte så det går inte att ta med i beräkningarna.

Bara för att jag gör en målning som jag vill ha 7 miljoner för gör inte det att den är värd det även om folk pirat laddar ner en kopia av den.

Moral är något personligt så vad vi gör för moralisk bedömning spelar ingen roll. Vi kan göra det olagligt men det kommer inte påverka vad folk tycker och tänker. Och om vi ska ha diskussion om moral så finns det bra mycket viktigare saker att tala om är piratkopieringen men det hör inte hit.

Jag förespråkar inte piratkopiering men jag som många andra ser faran med att implementera metoder för att försöka stoppa piratkopiering som skadar de som vill ta den lagliga rutten.
För eller emot DRM handlar inte om vad som är rätt eller fel utan vad det har för konsekvenser.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Att använda begreppet stöld om upphovsrättsintrång är inget annat än ett desperat försök att få något som egentligen inte ens är bevisat skadligt för den som "utsätts" att låta värre än vad det är. Immaterialrätt är en konstruerad rättighet som saknar moralisk förankring hos de flesta. Ju fler påhittade murar vi kan riva ner, dess bättre. i vissa länder har det för bövelen gått så långt att man får patentera gensekvenser http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_patent Så snart kan vi alla begå patentintrång genom celldelningen som sker i vår kropp. Underbart.

Edit: Bunus. http://torrentfreak.com/night-time-eiffel-tower-photos-are-a-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Det låter som du inte förstår skillnaden mellan stöld och piratkopiering eftersom du använder orden på felställen.

Vad det innebär för utgivaren (2K, EA osv.) är väldigt enkelt matematiskt:
(Tillverkningskostnad per kopia)+(distributionskostnaden per kopia)+(Utvecklingskostnad)/(Förväntat antal sålda kopior)*(Vinstsats)=(Pris till försäljare)
(Pris till försäljare)+(Försäljningskostnad (personal och lager))*(Vinstsats)=(Pris till konsument)

Så för en piratkopierad kopia:
0kr+0kr+0kr+0kr=0kr
0kr+0kr=0kr

Tillverkning och distribution är ju lätt att förklara varför de är 0kr.
Du kan inte ta med alla på hela jorden i din beräkning för förväntad försäljning, Mercedes räknar inte med att sälja en S-klass till alla på jorden. Av samma anledning så kan du inte ta med folk som kommer ladda ner det i beräkningen. Man kan helt enkelt inte bara hoppas på att alla kommer köpa det utan man måste göra en realistisk bild när man lägger budgeten för spelet.
Om de tar en vinst på 20% på 0kr så blir det 0kr.
Försäljaren finns inte ens med i bilden eftersom de inte berörs direkt.

Det som är omöjligt att ta med i beräkningen men som skulle kunna ha ett värde är hur mycket varje person som laddar ner spelet skulle vara beredd att betala. Om någon skulle kunna tänka sig att betala 20kr för ett spel men det sälj för 500-600kr så ger det värdet 0kr till utgivaren, men skulle det finnas ett sätt att betala 20kr för spelet så hade spelet varit värt 20kr för den pirat laddar ner spelet, men det finns ju inte så det går inte att ta med i beräkningarna.

Bara för att jag gör en målning som jag vill ha 7 miljoner för gör inte det att den är värd det även om folk pirat laddar ner en kopia av den.

Moral är något personligt så vad vi gör för moralisk bedömning spelar ingen roll. Vi kan göra det olagligt men det kommer inte påverka vad folk tycker och tänker. Och om vi ska ha diskussion om moral så finns det bra mycket viktigare saker att tala om är piratkopieringen men det hör inte hit.

Jag förespråkar inte piratkopiering men jag som många andra ser faran med att implementera metoder för att försöka stoppa piratkopiering som skadar de som vill ta den lagliga rutten.
För eller emot DRM handlar inte om vad som är rätt eller fel utan vad det har för konsekvenser.

Det spelar ingen roll vad du tycker att produkten är värd. Antingen så betalar du det begärda priset eller så låter du bli. Skaparen bestämmer priset, inte köparen; något annat rimligt sätt finns inte. Sen att företagen inte skulle förlora något på piratkopiering är bara trams och att ljuga för verkligheten. En del av de som piratar skulle definitivt ha köpt spelet annars, d.v.s. en för lust i form av uteblivna inkomster.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att använda begreppet stöld om upphovsrättsintrång är inget annat än ett desperat försök att få något som egentligen inte ens är bevisat skadligt för den som "utsätts" att låta värre än vad det är. Immaterialrätt är en konstruerad rättighet som saknar moralisk förankring hos de flesta. Ju fler påhittade murar vi kan riva ner, dess bättre. i vissa länder har det för bövelen gått så långt att man får patentera gensekvenser http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_patent Så snart kan vi alla begå patentintrång genom celldelningen som sker i vår kropp. Underbart.

Edit: Bunus. http://torrentfreak.com/night-time-eiffel-tower-photos-are-a-...

Vadå "inte ens är bevisat skadligt för den som "utsätts""? Självklart så förlorar skaparna på piratkopiering då de en del av de som piratar annars skulle ha köpt spelet. Sen att det skulle vara bra som ett "demo" eller för att öka spridningen på spelet är bara urfåniga argument för att pirata. Om skaparna inte ger dig den produkten du är ute efter, då det fattas ett demo eller för att man "hatar företaget" så får man för tusan vara utan produkten! Vill man använda produkten så får man acceptera de villkor som skaparna har satt. Att man inte vill stödja företaget för att man "hatar det" och sen använda deras produkt är så patetiskt, egoistisk och skrattretande att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Piratkopiering ska självklart motverkas i all mån som går, även om de skadar konsumenten (inom rimliga gränser givetvis). Eller tycker ni att man ska strunta i lås, lagsystem, polis, underrättelsetjänst, larm, lösenord m.m. som är till för att stoppa stöld och annan olaglig verksamhet för att "skydden" drabbar de som följer lagen?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Vadå "inte ens är bevisat skadligt för den som "utsätts""? Självklart så förlorar skaparna på piratkopiering då de en del av de som piratar annars skulle ha köpt spelet. Sen att det skulle vara bra som ett "demo" eller för att öka spridningen på spelet är bara urfåniga argument för att pirata. Om skaparna inte ger dig den produkten du är ute efter, då det fattas ett demo eller för att man "hatar företaget" så får man för tusan vara utan produkten! Vill man använda produkten så får man acceptera de villkor som skaparna har satt. Att man inte vill stödja företaget för att man "hatar det" och sen använda deras produkt är så patetiskt, egoistisk och skrattretande att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Piratkopiering ska självklart motverkas i all mån som går, även om de skadar konsumenten (inom rimliga gränser givetvis). Eller tycker ni att man ska strunta i lås, lagsystem, polis, underrättelsetjänst, larm, lösenord m.m. som är till för att stoppa stöld och annan olaglig verksamhet för att "skydden" drabbar de som följer lagen?

Har du 100% korrekt data på vad som laddas ner är en garanterad förlorad försäljning? Skulle inte tro det. Samt att du ser ut att gilla gamla kopierings skydd som gav företagen rätt att se allt du gör med din dator och allt du gör har dem sedan rätt att sälja som information till en tredjepart, eller saker som Anno 2070 där om du bytte hårdvara så fick du inte spela spelet längre, då hade du en värdelös nyckel som du betala 600kr för. Eller vad säg som EA,s tidiga policy som sa att du kan bara installera detta spel 5 gånger oavsett dator sen så är nyckeln värdelös, eller Microsoft Windows live där du bara kan ha spelet installerat på en dator i taget oavsett om du har en laptop och villa kunna spela spelet när du reser eller att ens spelet redan kör med Steam som drm. Sen att jag inte får byta in spelet om de ljuger om dess funktioner och spelet i sig själv inte fungerar över huvud taget är rätt jävla skrattretande, Alien Isolation kraschar oavbrutet på vissa maskiner oavsett vad de har för hårdvara, drivare eller om maskinen klarar av att spela andra mer krävande spel utan problem, skrivs vilt om det på spelets forum men bolaget har hittills inte gått ut med något ordentligt "statement" och få pengarna tillbaka kan du ju glömma då det är ditt fel att du har köpt en trasig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Har du 100% data på allt som laddas ner är en förlorad försäljning? Skulle inte tro det. Samt att du ser ut att gilla gamla kopierings skydd som gav företagen rätt att se allt du gör med din dator och allt du gör har dem sedan rätt att sälja som information till en tredjepart, eller saker som Anno 2070 där om du bytte hårdvara så fick du inte spela spelet längre, då hade du en värdelös nyckel som du betala 600kr för. Eller vad säg som EA,s tidiga policy som sa att du kan bara installera detta spel 5 gånger oavsett dator sen så är nyckeln värdelös, eller Microsoft Windows live där du bara kan ha spelet installerat på en dator i taget oavsett om du har en laptop och villa kunna spela spelet när du reser eller att ens spelet redan kör med Steam som drm. Sen att jag inte får byta in spelet om de ljuger om dess funktioner och spelet i sig själv inte fungerar över huvud taget är rätt jävla skrattretande, Alien Isolation kraschar oavbrutet på vissa maskiner oavsett vad de har för hårdvara, drivare eller om maskinen klarar av att spela andra mer krävande spel utan problem, skrivs vilt om det på spelets forum men bolaget har hittills inte gått ut med något ordentligt "statement" och få pengarna tillbaka kan du ju glömma då det är ditt fel att du har köpt en trasig produkt.

Nu sa ju personen inte att alla som laddar ner skulle köpa, utan att en del av de som laddar ner skulle köpa spelet om det inte gick att ladda ner olagligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Vadå "inte ens är bevisat skadligt för den som "utsätts""? Självklart så förlorar skaparna på piratkopiering då de en del av de som piratar annars skulle ha köpt spelet. Sen att det skulle vara bra som ett "demo" eller för att öka spridningen på spelet är bara urfåniga argument för att pirata. Om skaparna inte ger dig den produkten du är ute efter, då det fattas ett demo eller för att man "hatar företaget" så får man för tusan vara utan produkten! Vill man använda produkten så får man acceptera de villkor som skaparna har satt. Att man inte vill stödja företaget för att man "hatar det" och sen använda deras produkt är så patetiskt, egoistisk och skrattretande att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Piratkopiering ska självklart motverkas i all mån som går, även om de skadar konsumenten (inom rimliga gränser givetvis). Eller tycker ni att man ska strunta i lås, lagsystem, polis, underrättelsetjänst, larm, lösenord m.m. som är till för att stoppa stöld och annan olaglig verksamhet för att "skydden" drabbar de som följer lagen?

Jag väljer att dra mig ur diskussionen här. Jag tycker du börjar bli tramsig, och jag är ute efter saklig debatt, inte pajkastning och personliga påhopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Nu sa ju personen inte att alla som laddar ner skulle köpa, utan att en del av de som laddar ner skulle köpa spelet om det inte gick att ladda ner olagligt.

Spelar ingen roll, saken går inte att bevisa och då blir det poänglöst. Kan ju inte gå att skriva förluster efter påhittade fantasisiffror som de gör nu när det inte ens går att garantera en förlust till att börja med.

Mitt påstående var minst lika korkat som hans, det finns inget som visar på en förlust på samma sätt som det finns inget som visar att de skulle ge vinst heller, så att sitta och garantera förluster som inte kan garanteras är jävligt löjligt i sig samt att det mest sålda spelet är Minecraft och jag diggar det stora kopierings skydd de har där, i princip nada. Spelet är ju då säkert uppe där på listan över en av de mest piratkopierade och ändå ligger det så högt upp, måste ju vara en paradox.

Det enda sättet du kan räkna förluster på piratkopiering är att av någon anledning så ville inte personen i fråga köpa din produkt utan ville ladda ner den istället och du har därför av någon anledning missat en del av din målgrupp.

Samt fixat den tidigare grejen nu "so it makes more sense". =P

Permalänk
Medlem

bästa lösningen är att skapa ett så roligt onlinespel så att man vill köpa spelet. Det funkade för battlefield serien.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Spelar ingen roll, saken går inte att bevisa och då blir det poänglöst. Kan ju inte gå att skriva förluster efter påhittade fantasisiffror som de gör nu när det inte ens går att garantera en förlust till att börja med.

Mitt påstående var minst lika korkat som hans, det finns inget som visar på en förlust på samma sätt som det finns inget som visar att de skulle ge vinst heller, så att sitta och garantera förluster som inte kan garanteras är jävligt löjligt i sig samt att det mest sålda spelet är Minecraft och jag diggar det stora kopierings skydd de har där, i princip nada. Spelet är ju då säkert uppe där på listan över en av de mest piratkopierade och ändå ligger det så högt upp, måste ju vara en paradox.

Det enda sättet du kan räkna förluster på piratkopiering är att av någon anledning så ville inte personen i fråga köpa din produkt utan ville ladda ner den istället och du har därför av någon anledning missat en del av din målgrupp.

Samt fixat den tidigare grejen nu "so it makes more sense". =P

Du hävdar att man inte tappar en enda intäkt på att folk tar en produkt utan att betala. Det är definitivt du som har bevisbördan med den helt befängda åsikten.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, Bill Gates t.ex. har ju lidit oerhört p.g.a. all piratkopiering. Hans privata förmögenhet kunde nått minst 150 miljarder dollar istället för dom futtiga 100 miljarder som det blev.

Ytterligare så finns ju svenskar som drabbas hårt av piratkopiering, "notch" Persson kunde lätt varit mång-miljardär i dollar, så som det är nu så fick han bara två miljarder dollar för Minecraft.

Så allt detta digitala tjuvgods som cirkulerar måste man ju se till att det blir ett stopp på!!!

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Du hävdar att man inte tappar en enda intäkt på att folk tar en produkt utan att betala. Det är definitivt du som har bevisbördan med den helt befängda åsikten.

Nope påstår själv att det inte finns bevis på något då inget kan garanteras, Jag ger inte en positivt påstående utan ett negativt, den som gör ett positivt påstående är den som har bevisbördan.

Det är du som säger att det finns garanterade förluster, och gör du inte det så påstår du bara att förluster kan hända och då är vi tillbaka på ruta noll där inget kan bevisas förutom "case by case basis" som det kallas, per individ. Då ska alla alltså bestraffas för något som inte kan garanteras eller bevisas i större utsträckning, sounds great. Det är som att straffa folk innan något blir stulet i fall att. Eller rättare sagt, straffa alla som inte stjäl ifall att de kan komma på tanken att stjäla i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte tänkt köpa produkten, så får ju inte skaparen minus på kontot bara för att jag använder den. Det är ett hittepåargument som saknar grund.

Inte ens vid fysisk stöld går det till så.

Om jag köper ett äpple för 5 kronor, som jag tänkt sälja för 10 kronor, och någon snor det, så har jag förlorar 5 kronor, inte 10. Försäljningspriset är en fantasisumma som inte kan räknas som en verklig intäckt innan någon köpt produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tja, vad innebär stöld? Att någon skaffar en produkt gratis från skaparen/försäljaren som dessa satt ett pris på. Detta leder till att skaparen och säljaren förlorar pengar i form av uteblivna inkomster och en förlorad produkt. Vad innebär piratkopiering? Att någon skaffar en produkt gratis som skaparen/försäljaren satt...

wall of boring text blablabla...

...produkter så tjänar de inga pengar och kan inte täcka de utgifter de haft för att skapa produkten. Hur kan stöld vara någon annans fel än tjuvens? Om du vill att ingen ska stjäla allt du har i ditt hem så sätter du ett lås på dörren, du gör inte så att tjuvarna inte vill stjäla det du äger.

Om du går bakom en dam på trottoaren och känner doftstråket på hennes parfym, är det stöld?
Passiv rökning = skatteflykt?
Titta på TV hos en kompis som inte betalt TV-licens är det stöld OCH skatteflykt?

Klart inte dessa löjliga grejer är stöld. Lika lite är upphovsrättsbrott stöld. Upphovsrättsbrott kommer med tiden att likställas med att köra 71 km/h på 70-väg och att gå mot röd gubbe. Något man inte ska göra och som formellt inte är lagligt men ingen ser till eller bryr sig om ifall det efterlevs.

Permalänk
Medlem

Det där med drm är väldigt bra om man inte vill sälja spel.
Tycker att bolagen borde ha lärt sig att inte lägga till saker som drabbar vanliga kunder, men inte piraterna.

Först får vi en konsolport av ett gammalt spel, sen steam + drm skydd och något mer skydd kanske.
Som gör att spelet blir helt ospelbart.
Rätt synd på ett bra spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marinlik:

Du hävdar att man inte tappar en enda intäkt på att folk tar en produkt utan att betala. Det är definitivt du som har bevisbördan med den helt befängda åsikten.

Jag har ju varit med sen den tiden då kopieringskyddet var "3:e ordet, andra stycket från 8:e sidan". Sedan dess så har det utvecklats. Jag förstår att skaparen vill skydda sitt verk och tjäna pengar på det. Dock så är det ett tveeggat svärd. Jag undviker helt enkelt att köpa GTA5 till PC eftersom jag vägrar SecuRom. Självklart har jag råd att köpa spelet, flera gånger om så. Så det är inte för att jag är snål som jag undviker att köpa spelet, inte heller kommer jag att installera någon piratkopia då sådan beteende inte skall premieras.

Sen håller jag inte med att bara för att man lägger ned en massa miljoner på ett spel så blir det per automatik ett AAA-spel. Det räcker väl att kolla på Destiny så inser man att det inte är helt rätt. Kika på MineCraft. Kreativitet som bäst när det kommer från själen och inte från miljonerna. Pengar får aldrig varit ett mål, utan det är bara frukten av något stort.

Det är tur att hjulet skapades innan patentets tid, då det skulle bli rätt jobbigt att hitta en ersättare till det. Vi människor har ALLTID skapat saker, inte för girigheten utan för att vi har begåvats med något som heter kreativitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du går bakom en dam på trottoaren och känner doftstråket på hennes parfym, är det stöld?
Passiv rökning = skatteflykt?
Titta på TV hos en kompis som inte betalt TV-licens är det stöld OCH skatteflykt?

Klart inte dessa löjliga grejer är stöld. Lika lite är upphovsrättsbrott stöld. Upphovsrättsbrott kommer med tiden att likställas med att köra 71 km/h på 70-väg och att gå mot röd gubbe. Något man inte ska göra och som formellt inte är lagligt men ingen ser till eller bryr sig om ifall det efterlevs.

Ja, det är en skitsak som få bryr sig om. Men då de lobbyister som tjänar grova pengar på att lagen finns på plats jobbar hårt för att den inte skall försvinna, trotts att de flesta verkar tycka att den borde det, så kan man ju i det här landet mer eller mindre bli dömd för "medhjälp till upphovsrättsbrott", vilket är helt sjukt.

Det är ungefär som att bli dömd för "medhjälp till fortkörning" för att man varit passagerare i en bil som föraren framfört fortare än hastighetsgränsen.

Det finns inga konkteta bevis på att kopiering av upphovsskyddade verk för privat bruk innebär förluster för upphovsmannen.

Men logiken i den här tråden är bristande. Om jag säljer ett spel för 1 miljard dollar, så är det inte rimligt att någon köper det, men någon kanske lyckas piratkopiera ett orginal, t. ex en recensent som fått spelet gratis för att kunna ge en review. Om denne då lägger ut det för nedladdning och 100 personer laddar ner spelet, så har jag enligt vissa är alltså förlorat 100 miljarder dollar, även om spelet tog 1 minut att slänga ihop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Ser fram emot GTA5 och kommer att köpa det oavsett kopieringsskydd eller inte! Väntat länge nog nu på PC versionen.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Entusiast

Tror vi kan komma fram till att de som anser att piratkopiering är stöld inte kommer att rubbas oavsett hur överbevisade de än blir. Logik fungerar inte på dessa människor. De stoppar tummarna i öronen och sjunger högt när det kommer starka argument som talar emot deras tankesätt.

piratkopiering =/= stöld.
piratkopiering är en typ av brott, Stöld är en annan typ av brott.
Båtar är inte bilar.

Båtar och bilar är båda fordon, Olika sorters fordon.
piratkopiering och stöld är båda brott. Olika sorters brott.

Stjäla bilen = ägaren blir av med sitt exemplar = stöld.
Kopiera bilen = ägaren har kvar sitt exemplar = plagiat. (Sedan är frågan om jag har tillåtelse att kopiera bilen eller inte.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)