Byta från i5 3570K till i7 4790K för streaming! Värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Får tacka så mycket för alla svar.
Håller på kollar runt lite på olika ställen vart jag tänkt köpa.
Har dock inte till 100% bestämt mig vad jag jag ska göra.

Jag sitter i EXAKT samma sits, jag satsar på i7 4790K och Z97 och 16GB Ram istället, köpa ett DDR4 system är för dyrt just nu! Och sån boost i Streamande/spelade är de inte om man kollar prestanda/krona osv.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av segafreaks:

Precis vi streamar till Twitch med OBS

Som har atöd för quick sync. Aktivera iGPU, installera MVP drivers och skapa en virtuelmslärm, aktivera Quick Sync i OBS, nästan all CPU belastning försvinner då. Om streamen laggar efter det så är det inte din dator utan twitch.

Kolla linustechtips, de har en tutorial som duger för att streama med quick sync.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som har atöd för quick sync. Aktivera iGPU, installera MVP drivers och skapa en virtuelmslärm, aktivera Quick Sync i OBS, nästan all CPU belastning försvinner då. Om streamen laggar efter det så är det inte din dator utan twitch.

Kolla linustechtips, de har en tutorial som duger för att streama med quick sync.

Precis så här jag tänkte med, eftersom våra i5 3570/Mobo inte har/stödjer iGPU så tror jag en 4790K/annan i7:a räcker faktiskt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Precis så här jag tänkte med, eftersom våra i5 3570/Mobo inte har/stödjer iGPU så tror jag en 4790K/annan i7:a räcker faktiskt

Annars har jag ett Rampage 4 Extreme Black till salu om du vill ha riktig prestanda

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hznn:

Precis så här jag tänkte med, eftersom våra i5 3570/Mobo inte har/stödjer iGPU så tror jag en 4790K/annan i7:a räcker faktiskt

Vad har ni för spännande moderkort?
P67 eller MSI inet edition?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har ni för spännande moderkort?
P67 eller MSI inet edition?

P67... så går ej använda Quick sync i OBS :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Annars har jag ett Rampage 4 Extreme Black till salu om du vill ha riktig prestanda

Hehe, blir LITEN upgrade iaf att gå från P67 -> Rampage 4 Extreme Black, men då måste jag ju byta ut minnen, CPU med = inte billigt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hznn:

P67... så går ej använda Quick sync i OBS :/

TS har ju dock Z77 och kan använda quick sync.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av hznn:

Hehe, blir LITEN upgrade iaf att gå från P67 -> Rampage 4 Extreme Black, men då måste jag ju byta ut minnen, CPU med = inte billigt

Det är DDR3, men cpu behövs förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TS har ju dock Z77 och kan använda quick sync.

Aha, han kanske inte har testat Quick Sync i OBS, vad säger du TS?

Tror jag köper ett Z77 moderkort och testar INNAN jag köper ett helt nytt system! Bör du med görs TS, du har ju Z77 så det ska inte vara värt för dig att byta.

Skrivet av thereal_twisted:

Det är DDR3, men cpu behövs förstås

Sant, men 2011 mobo/cpu verkar ju inte direkt nån boost heller! Plus sjukt dyrt det där moderkortet!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag sitter i EXAKT samma sits, jag satsar på i7 4790K och Z97 och 16GB Ram istället, köpa ett DDR4 system är för dyrt just nu! Och sån boost i Streamande/spelade är de inte om man kollar prestanda/krona osv.

Om jag var i din sits skulle jag lätt köpt ett X99-system med 5820k, X99-s och billigaste 16 GB DDR4. Blir mycket större skillnad för inte så mycket mer pengar.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om jag var i din sits skulle jag lätt köpt ett X99-system med 5820k, X99-s och billigaste 16 GB DDR4. Blir mycket större skillnad för inte så mycket mer pengar.

Att lägga 12k för att kunna spela och streama samtidigt känns lite ovärt? När jag kan skaffa ett Z77 moderkort och köra QuickSync.. Det bör räka för att streama o spela utan o tappa fps som ja GÖR nu med klockad CPU och utan QuickSync.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om jag var i din sits skulle jag lätt köpt ett X99-system med 5820k, X99-s och billigaste 16 GB DDR4. Blir mycket större skillnad för inte så mycket mer pengar.

Prestandan av 6 kärnor lägre klockade med HT (även överklockade) än 4 med lr utan HT (med högst troligt högre överklockning) i spel med streaming via x264 på x99 vs quick sync på z77 Kommer ge lägre fps i nästan varenda spel då d fortfarande inte gynnas av fler lägre klockade kärnor hellre än färre högre klockade. Å sweetspoten är fortfarande 4 st kärnor. Det som hade varit bättre ur en streaming synpunkt vore kvaliten med x264 ist för quick sync men det är knappast värt sämre fps å betydligt sämre latens från urlångsamma ramminnen. TS gör ingen vettig gaming upgrade med att byta till x99 då aktivera quick sync hade gett betydligt bättre flyt i spel å en tveklöst tillräckligt bra stream i 720P 60fps.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Aha, han kanske inte har testat Quick Sync i OBS, vad säger du TS?

Tror jag köper ett Z77 moderkort och testar INNAN jag köper ett helt nytt system! Bör du med görs TS, du har ju Z77 så det ska inte vara värt för dig att byta.

Sant, men 2011 mobo/cpu verkar ju inte direkt nån boost heller! Plus sjukt dyrt det där moderkortet!

Nytt kostar det endel, men beg. behöver inte bli så dyrt. En cpu kostar förvisso, men en beg går säkerligen att hitta för 3000kr

6 kärnor och 12 trådar borde ju orka med streaming och spel bättre jämfört med 4 trådar bara.

BF4 lastar knappt en 6 SB-E/Ivy-E, testade lite crysis nyss. Sitt belastningen på cpu ligger på 24% räknat över alla trådar. Och kör den då bara i 4.6Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nytt kostar det endel, men beg. behöver inte bli så dyrt. En cpu kostar förvisso, men en beg går säkerligen att hitta för 3000kr

6 kärnor och 12 trådar borde ju orka med streaming och spel bättre jämfört med 4 trådar bara.

BF4 lastar knappt en 6 SB-E/Ivy-E, testade lite crysis nyss. Sitt belastningen på cpu ligger på 24% räknat över alla trådar. Och kör den då bara i 4.6Ghz.

Behöver inte ens köpa begagnat, en 5820k är väldigt prisvärd.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nytt kostar det endel, men beg. behöver inte bli så dyrt. En cpu kostar förvisso, men en beg går säkerligen att hitta för 3000kr

6 kärnor och 12 trådar borde ju orka med streaming och spel bättre jämfört med 4 trådar bara.

BF4 lastar knappt en 6 SB-E/Ivy-E, testade lite crysis nyss. Sitt belastningen på cpu ligger på 24% räknat över alla trådar. Och kör den då bara i 4.6Ghz.

Jo men för min del te x då.. Lägga 670:- för ett nytt Z77 och underlätta cpun med quicksync eller ett nytt system för 10k minst. Det är STOR priskillnad
10k för några fps, är det värt det är frågan?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Behöver inte ens köpa begagnat, en 5820k är väldigt prisvärd.

CPU är billig, men inte ett vettigt moderkort och DDR4 är löjligt dyrt tyvärr.

Skrivet av hznn:

Jo men för min del te x då.. Lägga 670:- för ett nytt Z77 och underlätta cpun med quicksync eller ett nytt system för 10k minst. Det är STOR priskillnad
10k för några fps, är det värt det är frågan?

Nä kör på ett Z77 kort, finns mkt vettiga beg kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Hej!

Kanske skulle ha skrivit budget.

Har inte lust att betala 7000 kr för att streama utan problem. Då kan jag hellre spara pengar till en helt ny dator.
Förlåt att jag inte nämnde någon budget.

Eller mina ramminnen kanske inte passar till 4790K?

Kostar att ligga på topp.

BACKA NU FÖR TUSAN!

Jag har en i7 2600K klockad till 4.6Ghz, jag streamar alla mina spel i 2560x1440p nedskalat till 918p typ.
Funkar skitbra, och laggar inte för mig, eller för de som kollar på streamen.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Har en "avermedia live gamer hd" hemma! Men vill dock köra den i annan dator som jag tyvärr inte har.

Vad kräver en dator för att kunna använda detta kort och streama till Twitch?

Vill alltså skicka Bild och ljud från datorn i sign via avermedia till en annan dator som sköter jobbet med rendering och skicka upp materialet till Twitch.
Har sökt väldigt mycket och det är delade meningar angående vilka komponenter man ska välja.

Vill någon bidra med bra information så får ni gärna göra det.

Du behöver inget capture card för det. Föreslår att du testar med Shadowplay i OBS, skummade igenom tråden primärt, men såg inte det alternativet nämnas.

Speldator:
OBS installerat som streamar via Shadowplay till streamdatorn.

Streamdator:
Rtmp-konfigurerad Nginx-server som tar emot streamen från Speldatorn.
Öppna den inkommande streamen i VLC.
Streama VLC via OBS till t.ex. twitch.

Streamar själv på det här sättet och så länge du ställer in allt ordentligt från början, inkl. öppnar portar i ev. brandväggar osv så är det riktigt smidigt.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nytt kostar det endel, men beg. behöver inte bli så dyrt. En cpu kostar förvisso, men en beg går säkerligen att hitta för 3000kr

6 kärnor och 12 trådar borde ju orka med streaming och spel bättre jämfört med 4 trådar bara.

BF4 lastar knappt en 6 SB-E/Ivy-E, testade lite crysis nyss. Sitt belastningen på cpu ligger på 24% räknat över alla trådar. Och kör den då bara i 4.6Ghz.

Skrivet av Puvve:

BACKA NU FÖR TUSAN!

Jag har en i7 2600K klockad till 4.6Ghz, jag streamar alla mina spel i 2560x1440p nedskalat till 918p typ.
Funkar skitbra, och laggar inte för mig, eller för de som kollar på streamen.

Känns skönt att höra! Därav att jag tänkte skaffa mig Z77 istället för nuvarande P67 för att streama bättre utan lagg osv.
MEN nu fick jag bra bud på mina gamla delar (Cpu, Moderkort, Minnen, Cpu-kyl) Så det lutar åt skaffa 4790K och Z97 och då lär streamen gå bättre dessutom

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hznn:

Känns skönt att höra! Därav att jag tänkte skaffa mig Z77 istället för nuvarande P67 för att streama bättre utan lagg osv.
MEN nu fick jag bra bud på mina gamla delar (Cpu, Moderkort, Minnen, Cpu-kyl) Så det lutar åt skaffa 4790K och Z97 och då lär streamen gå bättre dessutom

Jag tycker inte att det är värt det. Ska du streama och får för dålig prestanda borde du uppgradera dig ett snäpp till. Kör på en sexkärnig i7 istället. Du har ju behovet av de extra kärnorna också.

Det känns ovärt att uppgradera till något där det enda som är bättre är stöd för hyperthreading och högre klockfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som har atöd för quick sync. Aktivera iGPU, installera MVP drivers och skapa en virtuelmslärm, aktivera Quick Sync i OBS, nästan all CPU belastning försvinner då. Om streamen laggar efter det så är det inte din dator utan twitch.

Kolla linustechtips, de har en tutorial som duger för att streama med quick sync.

Vad är MVP för nåt?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av segafreaks:

Vad är MVP för nåt?

Kolla linustechtips video så får du allt förklarat för dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla linustechtips video så får du allt förklarat för dig.

Menar du denna:
https://www.youtube.com/watch?v=idhkZy-tMTU
?

Fungerar inget vidare för mig! Får flickering i Advanced Warfare!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tycker inte att det är värt det. Ska du streama och får för dålig prestanda borde du uppgradera dig ett snäpp till. Kör på en sexkärnig i7 istället. Du har ju behovet av de extra kärnorna också.

Det känns ovärt att uppgradera till något där det enda som är bättre är stöd för hyperthreading och högre klockfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte värt att lämna 3570k och p67 för Z97 och 4970K tycker du alltså?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hznn:

Inte värt att lämna 3570k och p67 för Z97 och 4970K tycker du alltså?

Nä, inte tillräckligt stor skillnad. Byt till sexkärnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nä, inte tillräckligt stor skillnad. Byt till sexkärnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillräckligt för vad? Jag spelar spel i 1080p och streamar ibland. Enda jag gör på datorn och överklockar CPU o gpu.. Vilka sex kärniga pratar du om då?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Quicksync på Sandy och Ivy ser helt förskräckligt ut. Med en processor i Haswell generationen, även en billig sådan, så får du version 3 av Quicksync vilket medför ett mycket nödvändigt kvalitetslyft.

Men det har även snackats om ShadowPlay, vilket använder NVENC. Jag har själv ett 3570K överklockat till 4.5 GHz som är bedrövligt i tyngre spel. Går inte ens att strömma i 30 FPS i 720p. Med mitt GTX 670 kan jag strömma i högre upplösning och FPS med mindre prestanda-impact om jag använder NVENC. Och jag läste idag att Nvidia kort baserade på GM204 som GTX 970 har en massivt förbättrad encoding och decoding för just streaming (3.5 x högre med H264) och även har fullt stöd för den ankommande stormen H265 i NVENC. Detta är knappast aktuellt för använding idag i varken OBS eller något annat program. Men när det väl läggs till där så kan kommer NVENC verkligen att hamla på mattan och då man man säga adjö både till extrema processorer och till QuickSync. Med ett monsterkort som ett 970 som bara kostar 3500 så får du ju en enorm spel-prestanda och dessutom ett framtidssäkrat sätt att strömma med riktigt höga inställningar utan någon som helst negativ påverkan. Något att tänka på om du kan vänta lite. OBS-utvecklarna var ganska snabba på att lägga till stöd för NVENC när det väl blev licenslöst. Jag väntar personligen på information om detta innan jag själv bestämmer mig för ett GM204 kort. Den kompletta och billiga(re) helthetslösningen för streaming är äntligen inom räckhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jo men för min del te x då.. Lägga 670:- för ett nytt Z77 och underlätta cpun med quicksync eller ett nytt system för 10k minst. Det är STOR priskillnad
10k för några fps, är det värt det är frågan?

Har du testat att använda nvidia shadowplay för att streama till twitch?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tryck på knappen:

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |