Att gå från en IPS-skärm till en 144hz TN panel, funderingar och frågor.

Permalänk
Medlem

Att gå från en IPS-skärm till en 144hz TN panel, funderingar och frågor.

Jag har fram tills idag kört en skärm till allt, dvs spel, surf etc, i form av en Dell UH2711 (27" IPS) och har varit väldigt nöjd i de flesta avseenden.
Men med tanke på allt snack om hur man måste uppleva 144hz i framförallt fps-spel för att förstå hur stor skillnad det är så blev jag nyfiken. Sagt och gjort, köpte en Asus 27" VG278HE av MaxieTheHatter här på forumet (mycket smidig och enkel affär för övrigt) och monterade upp denna på ett stativ jämte min gamla dell.
Resultatet enligt mig är väl inte direkt så häpnadsväckande som många vill hävda, ja det blir faktiskt en märkbarskillnad i flytet, men jag kan inte helt ärligt säga att det gör att jag presterar märkbart bättre. Jag har spelat både cs (sen 5.2) och bf på professionell nivå "back in the day", visserligen är man lite avdankad och långt efter ungdomen numera men jag känner ändå att jag borde ha hyfsat bra koll/känsla kvar.
Däremot upplever jag att minussidorna jämfört med Dellen är betydligt starkare, Dellen är 1440 och Asusen 1080, redan här tycker jag att den tappar rätt mycket, när man sen börjar jämföra färger och dylikt är den ljusår ifrån. Men visst man kanske vänjer sig och lär sig uppskatta 144hz bättre med tiden.

Hur resonerar ni andra? Vad har ni för erfarenheter? Är mina tankar och slutledningar helt tokiga eller finns det fler som upplever det likadant?

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Gick från TN till IPS, never looked back. Färgerna på IPS var helt enkelt wow, mhz/ms känns som säljtrick, men det är min åsikt.

Permalänk
Entusiast

Skillnaden kommer märkas när du sedan går ifrån 144hz till 60hz. Jag har min gamla Dell vid sidan av och märker direkt så fort jag flyttar över någon ruta eller program dit att det känns markant segare. Jag tappade visserligen inte lika mycket färger då jag gick till VA panel @ 120hz så kan inte kommentera bildkvalitén då det var väldigt längesen jag använde TN.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Färger framför hertz alla dagar i veckan för mig.
Men det är fritt att välja vad man vill. Finns högljudda förespråkare på båda sidor som anser sig sitta inne med den enda sanningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

När jag gick till 120hz så märkte jag inte så stor skillnad, det var ingen wow-upplevelse på direkten, men sakta men säkert började jag uppskatta spel och generell användning av datorn mer och mer utan att jag direkt märkte det eller kopplade det till mina 120hz. Och jag märker nu direkt när jag inte får 100+ fps i spel och då känns nånting fel. Efter 3-4 års använding av 120hz skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till 60hz skärm. Jag mår nästan lite dåligt på jobbet där jag har 60hz skärmar när jag bara flyttar ett fönster på skärmen etc. I dagsläget hade jag nog valt en svartvit 120hz skärm över en 60hz skärm, oavsett panel.

Dock ska jag säga att jag aldrig använt en skärm med upplösning över 1080p eller IPS en längre tid, så det kan ju vara att jag hade fått en liknande upplevelse med dessa där jag hade sagt "går aldrig tilbaka igen" också.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
99:e percentilen

Det är en korrekt observation att skillnaden inte är så häpnadsväckande första gången man provar. Men när man efter någon vecka provar 60 Hz igen är skillnaden desto större.

Skulle aldrig offra 144 Hz för IPS om jag inte höll på med grafiskt arbete.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag har sen många många år kört med två skärmar, senaste åren 2 st IPS, men valde nyligen att ge 144hz en chans. Jag kör med kombinationen 1x144hz TN och 1x60hz IPS vilket passar utmärkt. Det spelas osv. på TN-panelen medans film och diverse annat avnjuts på IPS-panelen. På så sätt får jag ut det bästa av båda världar, typ.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Många IPS-paneler klarar ju idag att klockas till 120hz vilket gör att man i princip får det bästa av båda världar. Du får fantastiska färger samtidigt som du kan köra en hög uppdateringsfrekvens. Jag skulle personligen aldrig kunna se skillnad på 120 och 144 hz. Mellan 60 och 120 är det dock en väsentlig skillnad i mina ögon. Skulle jag tvingas att välja skulle det nog bli en 60hz fin IPS panel framför en vattnigare 144hz TN. Men som sagt, idag går det ju att äta kakan och ha den kvar... nästan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Havrefras_:

Många IPS-paneler klarar ju idag att klockas till 120hz vilket gör att man i princip får det bästa av båda världar. Du får fantastiska färger samtidigt som du kan köra en hög uppdateringsfrekvens. Jag skulle personligen aldrig kunna se skillnad på 120 och 144 hz. Mellan 60 och 120 är det dock en väsentlig skillnad i mina ögon. Skulle jag tvingas att välja skulle det nog bli en 60hz fin IPS panel framför en vattnigare 144hz TN. Men som sagt, idag går det ju att äta kakan och ha den kvar... nästan

Det krävs ju att styrlogiken i skärmen klarar det också, och det är betydligt ovanligare. Vågar nog hävda att man till exempel inte kan klocka en U2711. Vad jag vet är överklockning i princip exklusivt för Koreaskärmarna. Min egen Yamakasi Catleap Q270 2B klarar inte mer än 110 Hz, men jag vet inte om det beror på panelen eller något annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag föredrar IPS före 120hz.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Många IPS-paneler klarar ju idag att klockas till 120hz vilket gör att man i princip får det bästa av båda världar. Du får fantastiska färger samtidigt som du kan köra en hög uppdateringsfrekvens. Jag skulle personligen aldrig kunna se skillnad på 120 och 144 hz. Mellan 60 och 120 är det dock en väsentlig skillnad i mina ögon. Skulle jag tvingas att välja skulle det nog bli en 60hz fin IPS panel framför en vattnigare 144hz TN. Men som sagt, idag går det ju att äta kakan och ha den kvar... nästan

Kan du ge några exempel på sådana klockbara IPS paneler?

Det här med skärmar till PC är ett sorgebarn sedan flera år. Helt otroligt att skärmarna på marknaden inte blir bättre till rimlig kostnad. Borde vara en självklarhet att det skall vara minst 1440P upplösning, 1080P borde utrotas på större skärmar över 23". Dessutom borde inställningar upp till 200hz också vara en självklarhet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag är i andra sitsen sitter på en äldre LG 120hz skärm. Numera är min dator ganska klen (den i sign) och det är inte mågna spel man kommer upp i 120 fps, egentligen det enda jag spelar som drar nytta av det är CS:GO. Är ordentligt trött på de dåliga färgerna och äckliga betraktningsvinklarna så en ips blir det när som helst. Dock känns det urbota dumt att köpa ny skärm nu när 4K är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kan du ge några exempel på sådana klockbara IPS paneler?

Det här med skärmar till PC är ett sorgebarn sedan flera år. Helt otroligt att skärmarna på marknaden inte blir bättre till rimlig kostnad. Borde vara en självklarhet att det skall vara minst 1440P upplösning, 1080P borde utrotas på större skärmar över 23". Dessutom borde inställningar upp till 200hz också vara en självklarhet.

Här kan du läsa lite

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1208485-qnix-x-star-qx-dp2710-27-2560x1440-samsung-pls-panel-310-a/

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är i andra sitsen sitter på en äldre LG 120hz skärm. Numera är min dator ganska klen (den i sign) och det är inte mågna spel man kommer upp i 120 fps, egentligen det enda jag spelar som drar nytta av det är CS:GO. Är ordentligt trött på de dåliga färgerna och äckliga betraktningsvinklarna så en ips blir det när som helst. Dock känns det urbota dumt att köpa ny skärm nu när 4K är här.

Fast ändå inte. Även ifall 4k-skärmar är här så är knappt tiden mogen för sådana skärmar. Jag menar, även de bästa grafikkorten som är ute på marknaden idag klarar knappt att driva en 4k skärm i en respektabel fps. Hade istället rekommenderat en 1440p skärm

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det krävs ju att styrlogiken i skärmen klarar det också, och det är betydligt ovanligare. Vågar nog hävda att man till exempel inte kan klocka en U2711. Vad jag vet är överklockning i princip exklusivt för Koreaskärmarna. Min egen Yamakasi Catleap Q270 2B klarar inte mer än 110 Hz, men jag vet inte om det beror på panelen eller något annat.

Precis som du säger det primärt koreaskärmarna jag syftar på. Normen verkar vara någonstans kring 110-120 Hz för dessa. I min värld är det absolut tillräckligt för att få en mycket behagligt flyt (som sagt, skulle inte kunna se skillnad på något över detta). Samtidigt har du väldigt fina färger och bra betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Personligen sitter jag just nu i valet och kvalet att byta ut min ~5 år gamla Benq skärm mot någonting nyare. Har rent ut sagt jävligt svårt att bestämma mig mellan en 144 Hz TN eller en IPS/PLS-skärm. Hade tänkt mig en budget på 2000-3000kr vilket innebär att man förmodligen får en fin skärm oavsett.

Men det känns som att det i slutändan inte spelar så stor roll egentligen utan allt handlar om personliga preferenser. Är ingen extrem FPS spelare utan jag kör mest RPG, RTS, MMO-typen av spel och då tjänar man kanske inte så mycket på snabb uppdatering, men frågan är om man tjänar så mycket på en IPS/PLS heller. Får alltid höra att enbart "pro" FPS-spelare tjänar på 144Hz och samma med IPS/PLS, att enbart grafiska designers tjänar på den typen av skärmar. Det är uppenbarligen ingen lätt fråga det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Personligen sitter jag just nu i valet och kvalet att byta ut min ~5 år gamla Benq skärm mot någonting nyare. Har rent ut sagt jävligt svårt att bestämma mig mellan en 144 Hz TN eller en IPS/PLS-skärm. Hade tänkt mig en budget på 2000-3000kr vilket innebär att man förmodligen får en fin skärm oavsett.

Men det känns som att det i slutändan inte spelar så stor roll egentligen utan allt handlar om personliga preferenser. Är ingen extrem FPS spelare utan jag kör mest RPG, RTS, MMO-typen av spel och då tjänar man kanske inte så mycket på snabb uppdatering, men frågan är om man tjänar så mycket på en IPS/PLS heller. Får alltid höra att enbart "pro" FPS-spelare tjänar på 144Hz och samma med IPS/PLS, att enbart grafiska designers tjänar på den typen av skärmar. Det är uppenbarligen ingen lätt fråga det här.

Rekommenderar att du kollar upp koreaskärmar (speciellt QNIX QX 2710).
Jag hade en 1080p 120Hz TN och köpte en QNIX (1440p), riktigt stor skillnad.

För mig personligen så är 1080p TN 120/144Hz > 1080p 60Hz IPS/PLS i alla spel (förutsatt att man har hög FPS då)
(Men QNIXen är fortfarande överlägsen PGA 1440p)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kan du ge några exempel på sådana klockbara IPS paneler?

Det här med skärmar till PC är ett sorgebarn sedan flera år. Helt otroligt att skärmarna på marknaden inte blir bättre till rimlig kostnad. Borde vara en självklarhet att det skall vara minst 1440P upplösning, 1080P borde utrotas på större skärmar över 23". Dessutom borde inställningar upp till 200hz också vara en självklarhet.

Klockade Korea skärmar är ju bra i teorin, men sen när man får en med trasiga pixlar/andra saker är det ju lite svårt att lämna tillbaka.

Men ja, skärmar är verkligen sorgebarn. Alla är olika, alla har ett eller annat problem och det finns ingen "perfekt".

Det senaste halvåret har jag använt 3st olika skärmar - en 60hz IPS skärm, en 120hz TN skärm och en 120hz VA skärm.

TN panelen har hyffsad bild när du tittar på den men om du har IPS skärmen bredvid så faller den helt platt med sin grådassiga ton, bleka kontrast och contrast shift. Det är inte ens nån utmaning. Och då är det ändå en av de bättre TN panelerna jag sett.

IPS panelen är alldeles utmärkt i bilden men har de vanliga IPS glow hörnen som man fått vänja sig vid, dessutom så är det ju 60hz vilket märks när man en gång tittat på 120hz+.

VA panelen skulle vara en bra mix mellan de två - snabb och bra bild. Men sen när man tittade närmare, så led den nåt förskräckligt av ojämn edge glow så fort det var mörka scener i tex filmer/spel.

TL;DR
Jag sitter fortfarande på en gammal IPS skärm som main, letar fortfarande efter nåt som faktiskt är bättre

Permalänk
Medlem

Jag gick från TN till E-IPS och därefter från E-IPS till PLS+TN.

Personligen tyckte jag bäst om E-IPS-skärmen för färgåtergivningen och skärpan. Den lämpade sig alldeles utmärkt för surf och filmtittande.

Jag föredrar fortfarande TN-skärmen spel, då främst för dess uppdateringsfrekvens och låga svarstid.

Kontentan är att skärmarna har olika användningsområden.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Lite sent svar på mig egen tråd..men väldigt skönt att se att man inte var ensam om sina tankar. Har nu hunnit ha skärmen ett tag och känner fortfarande att detta inte riktigt är vad jag förväntade mig. Visst man har vant sig mer vid bilden, men så fort man tittar på IPSen så finns besvikelsen där.
För min egen del blir det nog att sälja båda skärmarna och uppgradera till 34" med IPS som är på väg. Tack för alla inspel!

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC